Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Wakuran »

Ser förresten ut som den gängse svenska översättningen är "patronymikon"... Samma pluralform...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Klaatu »

Tycker ni att man ska lägga ut sitt textmanus när man söker tecknare så att alla som är intresserade kan läsa det?
Finns det någon anledning till att hålla textmanuset hemligt tills en serietecknare har tagit på sig uppdraget?
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av BoJustBo »

Klaatu skrev:Tycker ni att man ska lägga ut sitt textmanus när man söker tecknare så att alla som är intresserade kan läsa det?
Finns det någon anledning till att hålla textmanuset hemligt tills en serietecknare har tagit på sig uppdraget?

Du behöver ju inte lägga ut hela. Men ha ett synopsis och ett par sidor som visar hur din manus stil är.

edit: och såklart säg hur många sidor det handlar om i slutändan ;)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Göran Semb »

Är det ett bra manus så tycker jag absolut det finns anledning att inte lägga ut det på nätet. Spar hela historien tills folk ska läsa den i serieform. Ge en allmän inriktning, gärna med hänvisning till om det finns andra serier av ungefär samma typ, om du ska efterlysa tecknare (och inte kan gå via kontakter); däremot måste förstås en prospektiv tecknare få se vad det är den förväntas teckna om han/hon tackar ja.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Allan Kämpe »

Klaatu skrev:
Allan Kämpe skrev:Skämt åtsido undrar jag hur vanligt soldatnamnet Kämpe var och när det började ges till svenska soldater?

Det låter som ett kommande inlägg i min blogg.



Jag tackar för blogg-artikeln om svenska soldatnamn som var intressant att läsa: http://www.karlkampe.se/stormaktstiden/soldatnamn/
PAAATE
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 26 nov 2015, 14:39

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av PAAATE »

Hej! Jag heter Patrik och jobbar lite som frilansskribent (m.a.o. fattig och med mycket fritid – perfekt för dylika projekt!) och har bland annat pitchat en del potentiella tv-serier. Tillgången överstiger förstås som i det mesta efterfrågan och jag har aldrig sålt in någon fiktion. Några vänner och jag tog saken i egna händer och gjorde en ambitiös indie-julkalender för några år sedan, men även en sådan liten produktion hade en sex-siffrig budget och krävde två års blod, svett och tårar att slutföra, så det är inget man gör om särskilt ofta precis. Nog om det sidospåret, min poäng är att jag nu vill ta mitt berättande till serieform i stället.

Min idé är i actiongenren, åt vigilanthållet, men inga superhjältar. Jag fick idén efter jag försökt läsa ”City Hunter” och blivit djupt oimponerad och tänkt att jag minsann kan göra bättre, så nu vet ni ungefär vartåt det barkar. Jag har tänkt mig det som webserie i 16 kapitel, i det koreanska webtoon-formatet – alltså lodräta serier man scrollar igenom hellre än strippar (lodrät scrollning känns ju mer naturligt för mobiler osv). Om den första ”boken” blir populär, så kan det bli en fortsättning, men nu är det ”bara” 16 kapitel till att börja med. Och med ”boken” menar jag de 16 kapitlena; jag har inga som helst ambitioner att trycka några böcker.

För att du ska ”komma bra överens” med materialet bör du inte vara sverigedemokrat eller på annat sätt alltför konservativ. Serien har inga politiska ambitioner, men är dock en produkt av sin tid.

Vad du har för stil spelar inte jättestor roll inom rimliga gränser, eller rättare sagt: Jag är öppen för mycket. Jag har en jätteduktig tecknarbekant IRL, men hans stil passar bara skämtserier, så ni fattar nog vad som går bort.

Hyperrealism går dock också bort. Då ser jag hellre stiliserade teckningar, eftersom jag gärna ser att vi ”pumpar ut” ett kapitel i veckan. Och missförstå mig nu inte: Jag vet att teckna serier tar mycket mer tid än det tar att skriva, och jag har respekt för det, och givetvis är detta något vi får prata om utifrån din förmåga. Detta ska trots allt vara ett samarbete, och jag vill verkligen inte bli missförstådd som någon som är svår att ha och göra med. Att det går fort är bara min önskan. Men superlångsamma, extremdetaljerade tecknare går bort. En annan önskan: En vuxen, rationell person utan enormt ego som vet hur man kompromissar. Jag försöker i största allmänhet undvika personer med en 12-årings känslomässiga mognad. Jag har som sagt viss filmbakgrund och är definitivt en team player. Nog för att argument kan uppstå, men man kan ju åtminstone försöka undvika dem.

Målet är att vara vinstdrivande. Serien säljs på både svenska och engelska via t.ex. iTunes Store, Comixology, Gumroad, o.s.v. Mitt förslag är att vi delar all vinst 50/50, men jag är flexibel här eftersom jag som sagt vet att tecknandet kräver mer. Vi är båda medskapare till serien, och vi båda äger den. Så när Hollywood ringer och vill filmatisera, så får vi båda cred... :p

Vad gäller marknadsföring, så... vet jag inte. Första kapitlet bör väl vara gratis, tillgängligt i hyfsat god tid före kapitel 2, så får man hoppas på bra word of mouth efterhand. Facebook-sida, Twitter-sida, nån dålig blogg kanske. Jag önskar jag hade ett bättre svar här, men har man inga pengar, så är situationen vad den är. Kanske har du bra förslag?

Låter det intressant, så kan du väl skicka ett mejl till paaate@live.se*, så får vi snacka vidare. Jag har skrivit ett ”testmanus” för kapitel 1 redan, så det kan jag skicka. Det skrev jag dock mer för att jag själv skulle ha koll på tonen i serien, och jag är flexibel nog att skriva på andra sätt än det jag skrivit nu om du har önskemål – mer detaljer, mindre detaljer, whatever, det löser vi. Jag vill inte inskränka på din frihet och "regissera" dig för mycket så länge du håller dig till manus.
* Eftersom det här är ett stort projekt, och mycket hänger på personkemi, så behöver vi ju inte hålla allt så förbannat formellt. Det går också bra att kontakta mig på Twitter.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av BoJustBo »

Okej då känns det som vi behöver återuppliva denna tråden igen.

Jag tecknar just nu på ännu en serie skriven av mexikos konung Chocochuy men jag har även börjat skriva lite smått själv. Har skrivit ett par små manus till 5-10 sidors kort serier av den typ man skulle kunna finna i gamla antologiserietidningar fast med mindre text (EC hade ju fruktansvärt mycket "berättar röst" rutor tillexempel.)

Mest skrivit sci-fi än så länge men försöker testa på olika saker. Någon som skulle vara intresserad av att samarbeta på något kort?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Wakuran »

Hur är det tänkt att de korta serierna ska publiceras? På nätet? Fanzinlika tidningar som Seriemix, Home Made Comics eller Plutonium?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av BoJustBo »

Har inte haft en tanke om det faktiskt, att göra det som bidrag till ett eventuellt andra nummer av Seriemix skulle ju definitivt fungera.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Amis
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 14 maj 2016, 11:51

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Amis »

Hej alla!
Jag sitter i styrelsen för en förening som heter AiF och har fått i uppdrag att göra dess hemsida lite mer (väl)besökt. Jag har tagit fram en palett av uppslag och ett av dem är tecknade skämtbilder, ibland en ruta, ibland 2-3 rutor (beroende på skämtet). Det är tänkt att bli ett återkommande fenomen och publiceras i början av varje månad. När en månad gått ersätts den av en ny och den gamla bilden hamnar på ett annat ställe på hemsidan där den kan beses tills solen släcks, eller föreningen avvecklas....
Vad vi behöver är tecknare som kan producera någorlunda realistiska bilder, både cartoon-aktiga som Asterix eller lite mer naturtrogna som Tintin. Bilderna kommer inte att vara alltför detaljerade då det är skämtet som ska ha huvudrollen. Det kommer mest att röra sig om människor och djur. Ideerna och manus har vi men tyvärr inte tecknaren (även om vi readan har ett par).
Den som är intresserad kan surfa in på AiF och läsa om dess verksamhet. Det kommer att handla om orättvisor i samhället, och också om djurrättsfrågor. Vi sparkar igång festen den 1 augusti i år och gör en första utvärdering efter ett halvt år. Blir det ökad trafik fortsätter vi i samma stil ett halvt år till, om inte fasas de element som inte slår ut väl ut. Jag har ännu inte fått några besked om ekonomi så jag kan inte uttala mig om några arvoden; om det ens blir några. Vi andra gör ju allt ideellt. Men det kan finnas uttrymme till åtminstone några betalbilder beroende på vilka kostnadsförsdlag vi får. Skulle projektet utvecklas bra med mycket trafik då kommer pengar inte att vara några problem.

Om du är intresserad; lämna sig./namn samt ett par bildexempel med kostnadsförslag som visar hur mycket just de bilderna skulle kosta. Eller skicka PM om det blir för känsligt. Jag tar upp kostnaderna med styrelsen så får vi se vad den kommer fram till. Är det frågor om ngt så är det bara att skriva här. (Inte genom PM.)

Väl mött
/Amis
Björkskogman22
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 07 jun 2016, 22:32

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Björkskogman22 »

Hej jag är en person som söker efter en duktig serie tecknare som är duktig på att rita både furries och människor och djur, jag skulle vilja hitta på en fantasy eller steam punk serie eller som utspelar sig i modern tid eller vikinga tid om en människa som hamnar i en furry värld där han anpassar sig och blir kär i en kvinnlig furry, den skulle inte vara för barn utan för vuxna och ha både våld, drama vuxet innehåll och även komedi och varma kärleksfulla och fridfulla stunder, och om tanken hur en människa skulle anpassa sig till en värld som påminner om Brian Jacques Redwall eller Ninja Turtles i ett episkt fantasy och steam punk äventyr jag skulle vilja skapa en sån serie och jag har många idéer till fler serier som handlar om ämnet kärleken mellan en mänsklig man och en kvinnlig furry och jag hoppas jag kan hitta någon som kan hjälpa mig med detta för jag har letat länge, jag har en bra idé till en serie som nu har i historie format som jag många skulle tycka om för dem som delar mitt intresse av mänskliga män som blir tillsammans med furry kvinnor. Tack så hjärtligt om man kunde få kontakt med en serie tecknare som kunde hjälpa mig. Tack så mycket om jag får svar på min annons.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av RioGrande »

Nog inte särskilt stor chans att du får napp här på Serieforum. Ganska få serietecknare som hänger här, ännu färre som motsvarar dina specifikationer. Om du är på Facebook skulle det kunna vara en idé att kolla på en sida där som heter "Nätverk för serieskapare", som har nästan tusen medlemmar. Fast troligen rätt låg sannolikhet där också....
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Wakuran »

Ett genomgående problem är att manusförfattare har alldeles för stora och episka projekt för att någon tecknare ska känna att det är mödan värt att lägga ned sin tid och arbete utan någon garanterad betalning...

Om du inte kan garantera betalning som motsvarar typ Svenska Tecknares rekommenderade summor (vilket få amatörmanusförfattare kan) så kan du knappast förvänta dig mer än kanske 5-10 tecknade sidor (om du skulle ha tur). Om tecknarna ändå inte får betalt, är de allt som oftast upptagna med sina egna projekt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av BoJustBo »

Kan bara instämma med vad Wakuran sa.
Vad du beskriver är både ganska intresse specifikt, men låter även som det skulle ta 100+ sidor.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Björkskogman22
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 07 jun 2016, 22:32

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Björkskogman22 »

Tack i alla fall, jag hoppas att det går bra och jag kan hitta någon som kan hjälpa mig, jag nöjer mig kanske bara med en liten kort serie till att börja med och inte alltför lång, som provstart på det och om man gillar det så kanske man kan bygga vidare på det.
Björkskogman22
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 07 jun 2016, 22:32

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Björkskogman22 »

Men om det en dag skulle utvecklas till ett serie album eller en webbserie så hade jag faktiskt blivit glad men jag får hoppas att jag hittar någon som vill hjälpa till och delar mitt intresse.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av RioGrande »

Har du budget att anställa någon (några) serietecknare (som är ett hårt hantverksyrke) för då?
Björkskogman22
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 07 jun 2016, 22:32

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Björkskogman22 »

Om jag hittar någon som är villig och hjälpa mig så löser vi det där med budgeten och om han eller hon tycker det är roligt att skapa en sån serie och delar mitt intresse för även nöjes skull och tycker det är roligt att hitta på en sån serie.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Wakuran »

Prisrekommendationen jag har hört ligger på någonting 5-6.000 per sida (även om man måste vara väldigt etablerad för att kunna begära såna summor)...

Det låter litet lättvindigt att bara säga att man "löser det där"...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Björkskogman22
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 07 jun 2016, 22:32

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Björkskogman22 »

Jag har läst en del webserier och det är något sånt jag har i tanken, en webb serie hade varit en bra idé och kanske ett serie album någon gång också om den blir tillräckligt omtyckt och folk vill ha ett serie album av serien, jag hoppas att det blir av och jag skulle bli jätte lycklig om jag hittade någon som tycker det är en toppen idé att skapa en sån serie jag är ute efter att skapa.
Skriv svar