Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Bra att dom ser ut att vara ett omaka par.
Kanske att även deras kroppsstorlekar ska vara lite olika. Inte som Asterix och Obelix men lite.
Blir kul när man gör silhuetter.

Det kanske skulle kunna funka med Bud Hill som rätt kort, åtminstone huvudet under Goldsworthy... Wolverine är ju rätt kort, t.ex. och i gamla noir-filmer var hjältarna ofta korta och ettriga...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av DarkPaladin300 »

brukar det inte vara så att typer som Bud Hill brukar vara större och längre än en som Goldsworthy?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Wakuran »

DarkPaladin300 skrev:brukar det inte vara så att typer som Bud Hill brukar vara större och längre än en som Goldsworthy?

Jag tror det, så jag försökte tänka tvärtom... [;)] Men Clintan är ju rätt lång...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Allan Kämpe »

larsa66 skrev:Bra att dom ser ut att vara ett omaka par.
Kanske att även deras kroppsstorlekar ska vara lite olika. Inte som Asterix och Obelix men lite.
Blir kul när man gör silhuetter.


Ja, variation på utseende och kroppsomfång gör att karaktärerna blir mer lättare att skilja på, även i avståndbilder.

Lars! Det skulle vara intressant att höra om samarbetet med Jan Hoff som du hade på serien "Yxa och Klinga"! Vad har du för erfareheter att dela med dig av? [;)]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av RioGrande »

DarkPaladin300 skrev:brukar det inte vara så att typer som Bud Hill brukar vara större och längre än en som Goldsworthy?

Annars kommer man rätt långt bara med olika huvudbonader.... när det gäller att känna igen figurerna som silhuetter.....
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av DarkPaladin300 »

Ah just, Rio, dig skulle man försöka prata med...
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av larsa66 »

Allan Kämpe skrev:
larsa66 skrev:Lars! Det skulle vara intressant att höra om samarbetet med Jan Hoff som du hade på serien "Yxa och Klinga"!


HAR ;)

Det är inte slut än...

Men jag är nog en lagspelare. Kanske mer än vad Jan är och förhoppningsvis ser vi tillbaka på det om några år...och skrattar hela vägen till banken.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:...förhoppningsvis ser vi tillbaka på det om några år...och skrattar hela vägen till banken.

...med dynamit i sadelväskan...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Allan Kämpe »

larsa66 skrev:
Allan Kämpe skrev:
larsa66 skrev:Lars! Det skulle vara intressant att höra om samarbetet med Jan Hoff som du hade på serien "Yxa och Klinga"!


HAR ;)

Det är inte slut än...

Men jag är nog en lagspelare. Kanske mer än vad Jan är och förhoppningsvis ser vi tillbaka på det om några år...och skrattar hela vägen till banken.


Ja, ursäkta..."har" menar jag förstås! Nå, kan man inte få höra lite mer om er arbetsprocess...eller är det en yrkeshemlighet? [8]
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av larsa66 »

Allan Kämpe skrev:
larsa66 skrev:
Allan Kämpe skrev:
larsa66 skrev:Lars! Det skulle vara intressant att höra om samarbetet med Jan Hoff som du hade på serien "Yxa och Klinga"!


HAR ;)

Det är inte slut än...

Men jag är nog en lagspelare. Kanske mer än vad Jan är och förhoppningsvis ser vi tillbaka på det om några år...och skrattar hela vägen till banken.


Ja, ursäkta..."har" menar jag förstås! Nå, kan man inte få höra lite mer om er arbetsprocess...eller är det en yrkeshemlighet? [8]


Nädå inga hemligheter.

Det är egentligen ganska bra sammanfattat av Jan i förordet till fanzinet vi gav ut:

"Vad är detta? Yxa och Klinga?

Var började det? Man får nog betrakta Gustapärsa som startpunkten. När Lars Andersson fattade beslutet att göra en tecknad serie om sin 1800-talssläkting. Lars publicerade serien under mer än ett år åt tidningen Västerbottens Mellanbygd (serien blev även album). Men en dag var Lars klar. Han hade berättat hela Gustapärsas strävsamma liv. Och han kunde inte gärna fabricera episoder i en verklig persons liv. Egentligen kan man ju det. Men Lars ville inte göra det. Tidningen ville att Lars skulle fortsätta göra serier åt dem. Plötsligt befanns sig Lars i det (ganska angenäma) läget att han hade mer eller mindre fria händer att skapa en helt ny serie.

Eftersom Lars lärt känna mig (som också håller på med serier, fast mer på hobbynivå) genom Serieforum.se, Webcomics.se, SIS och Plutonium Comics föll det sig naturligt att bolla idéer med mig. Från början hade Lars en serieidé som handlade om två troll eller hembrännare. Eftersom jag är intresserad av Vilda Västern tyckte jag att han skulle göra en serie där Gustapärsas son emigrerade till USA. Till slut kompromissade vi. När vi kommit så långt hade jag halkat med som manusförfattare. Vi behöll Lars figurer men gjorde dem till vanliga människor. Vi bestämde att de skulle resa till USA men först efter ungefär ett år – så att tidningsläsarna skulle hinna vänja sig vid det nya persongalleriet.

Någon braksuccé kan man knappast säga att den nya serien blev. Många läsare uppfattade den nog mest som konstig till en början. Vi proppade den med filmreferenser och seriehistoriska påskägg – saker som nog inte människorna i Västerbottens mellanbygd var vana vid. På sistone har Lars fått mer och mer positiv feedback. Han träffar ju sina läsare hela tiden. I affären, i skogen, på jobbet.

Nu (våren 2015) har det gått lite mer än ett år. De två familjerna som står i centrum i serien har fortfarande inte kommit iväg till USA. Faktum är att Karl ”Yxa” Hedman och Jon Klinga inte ens hunnit bilda sina familjer ännu… Men jag och Lars har gjort en lärorik resa under den här tiden. Värdefulla erfarenheter har vunnits. Vi har haft roligt. Stundtals har vi varit osams om detaljer. Vi har lärt oss mycket om hur det var på 1800-talet. Vi har även lärt oss mycket om seriesnickrande.

Håll ut! Snart reser de, snart blir det pangpang i Vilda Västern för hela slanten!
(Jan Hoff)"


Wakuran skrev:
larsa66 skrev:...förhoppningsvis ser vi tillbaka på det om några år...och skrattar hela vägen till banken.

...med dynamit i sadelväskan...


[:o)]
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Allan Kämpe »

Toppenbra skrivet av Jan Hoff och kul att ni snart är i vilda western! [:)]

Nu väntar jag bara på att få höra från Peral och tfels om deras samarbete...det var väl manus tfels och teckningar Peral...men vad hette serien? Och var publicerades den? Var det Svenska Superserier? [?]
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av BoJustBo »

Här har vi ett exempel på att kommunikation om exakt vad som ska vara i bilderna är viktigt att ha med i manus.

Bild

Beskrivningen var en "Mauser" insvept i en flagga. Dom enda mausers jag kände till var pistoler och både jag och författaren är stora fans av filmen "The Great Silence" där en sådan används av huvudrollen. Men ojdå, visar ju sig att Mauser företaget gjorde det gevär som användes mest under mexikanska revolutionen.

En enkel fix i detta fallet men tänk om samma sak hade hänt med något mer avancerat?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Allan Kämpe »

Jo, det är nog en fördel om manusförfattaren kan göra enkla skisser eftersom ren text ibland kan vara tvetydig och ge utrymme för flera tolkningar av hur det ska se ut i bild. Men samtidigt är det väl bra om manusförfattaren ger stor frihet till tecknaren att göra sin egen tolkning av en berättelse. Det är något som jag skulle föredra om jag var tecknaren i ett samarbete.

Fast det finns förstås också de tecknare som gillar minutiösa och exakta instruktioner... [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Wakuran »

Intensiv svärta där. Påminner litet om Charles Burns eller Lars Krantz...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av BoJustBo »

Allan Kämpe skrev:Jo, det är nog en fördel om manusförfattaren kan göra enkla skisser eftersom ren text ibland kan vara tvetydig och ge utrymme för flera tolkningar av hur det ska se ut i bild. Men samtidigt är det väl bra om manusförfattaren ger stor frihet till tecknaren att göra sin egen tolkning av en berättelse. Det är något som jag skulle föredra om jag var tecknaren i ett samarbete.

Fast det finns förstås också de tecknare som gillar minutiösa och exakta instruktioner... [:)]

Nja, exakta instruktioner där det är viktigt skulle jag säga är bra. Detta är ju trotts allt en historiskt baserad serie. Tänk om jag tecknat svenska flaggan istället för den mexikanska till exempel =P
Jag föredrar när vinklar och sådant inte är förutbestämt så ofta, det ger en stor känsla av frihet om jag får bestämma sådant. Dock så kan ju en beskrivning där författaren inte bestämt sådant leda till att beskrivningen nämner saker som inte kan visas samtidigt i en ruta såsom fram och baksidan av en person samtidigt =P

Wakuran skrev:Intensiv svärta där. Påminner litet om Charles Burns eller Lars Krantz...

Har tagit mycket inspiration i min stil från tecknare som Richard Corben, Mike Mignola & Wallace Wood, men visst kan jag se liknelsen.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av BoJustBo »

Låt oss återuppliva denna tråden igen.

Jag kommer inom en månad eller så vara klar med båda dom serier jag just nu abetar med. Har två historier på gång som jag skriver själv men jag är enormt seg när det gäller författande så dom kommer ju inte alls vara klara i tid för att påbörjas om en månad.

Finns det någon som skulle vilja sammarbeta på något kort kanske?

Jag kan ju lista vad jag är intresserad av och inte intresserad av.

Gillar: Historia från första världskriget och bakåt i tiden, om det är svensk historia så är ju det ett plus i serier eftersom det är så underrepresenterat. Science fiction (specielt av det slag som var vanligt i serier på 50-talet). Äventyr med komiska inslag. Skräck serier i EC's stil.

Gillar inte: Ångest. Vardagsrealism. Nutid. Allt för mörka historier, mörker är något som fungerar bäst i kontrast med mer glada saker, ogillar skarpt 90-talets grimdark serier (och new52 vilket är mer av samma). Superhjältar i trikåer (alltså inte superkrafter i sig utan trikå stilen som Marvel och DC kör med).

Edit: Och som exempel på min tecknar stil kan jag ju hänvisa till min signatur för exempel från min historiska serie och även till mitt instagram där jag har lite bilder mest med sci-fi motiv. http://iconosquare.com/bosdoodles
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Wakuran »

Du söker alltså manusförfattare i "Gillar-genrerna"?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Allan Kämpe »

BoJustBo skrev:Låt oss återuppliva denna tråden igen.

Gillar: Historia från första världskriget och bakåt i tiden, om det är svensk historia så är ju det ett plus i serier eftersom det är så underrepresenterat. Science fiction (specielt av det slag som var vanligt i serier på 50-talet). Äventyr med komiska inslag. Skräck serier i EC's stil.


Gillar också EC´s science fiction och skräck-serier! Mark Schultz serie Xenozoic tales https://en.wikipedia.org/wiki/Xenozoic_Tales är direkt inspirerad av den eran och tecknare som Wallace Wood och Al Williamsson och naturligtvis deras föregångare Alex Raymond med sina Flash Gordon-serier.

EC´s manus skrevs väl främst av förläggaren William Gaines i samarbete med Al Feldstein, Harvey Kurtzman och Johnny Graig. Sedan tecknades historierna av teckare som Johnny Craig, Reed Crandall, Jack Davis, Will Elder, George Evans, Frank Frazetta, Graham Ingels, Jack Kamen, Bernard Krigstein, Joe Orlando, John Severin, Al Williamson, Basil Wolverton, och Wally Wood. https://en.wikipedia.org/wiki/EC_Comics
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:Du söker alltså manusförfattare i "Gillar-genrerna"?

Exactly! Men annat är helt ok ochså, sålänge det är mer åt det hållet och mindre åt "Gillar inte" hållet.

Allan Kämpe skrev:Gillar också EC´s science fiction och skräck-serier! Mark Schultz serie Xenozoic tales https://en.wikipedia.org/wiki/Xenozoic_Tales är direkt inspirerad av den eran och tecknare som Wallace Wood och Al Williamsson och naturligtvis deras föregångare Alex Raymond med sina Flash Gordon-serier.

Jo Xenozoic är en jäkligt grym serie, synd att den inte har något slut bara men det ser ut som ett sådant kommer att bli av om man får tro Mark Schultz själv.

Jag gillar både EC typen av sci-fi men även såklart strip serierna såsom Buck Rogers (även om dialågen får mig att stöna i smärta ibland.) Flash Gordon är visserligen riktigt snygg men inte alls lika bra från det jag har läst.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Klaatu »

Var kan man leta efter serietecknare? Hur ska man göra?
Det måste väl finnas andra "communitys" än denna också?
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Skriv svar