Karl Kämpe söker serietecknare!

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Klaatu »

Bild

Jag har inte berättat så mycket hur det går för mitt lilla serietidningsprojekt. Av olika anledningar har projektet blivit försenat men vi är över halvvägs med själva serien. Jag har gjort en första formgivning av dessa sidor och det ser ut att bli en väldigt snygg tidning. Den påminner en hel del om de serietidningar som jag växte upp med under 80-talet vilket var ett av mina mål. Kanske inte lika episk som Conan Barbaren, actionfylld som Fantomen eller hård som Judge Dredd. Utan istället en mix med det bästa av alla tre.

Serietidningen heter alltså Karl Kämpe Äventyraren och den första tecknade berättelsen kallas Djävulens kusk. Nu senast har jag och Per Folmer som tecknar serien brottats med kuskens utseende. Denne demon från helvetet gick igenom flera koncept tills vi kom fram till ett som vi båda tyckte var det rätta för denna Djävulens tjänare.

Fler uppdateringar kommer under våren.
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Wakuran »

Planer på att medverka på någon av seriemässorna? (Har listat alla jag känner till i Nubeculis - tråden.)

Konceptet med en djävulskusk får mig förresten att tänka på gamla klassikern Körkarlen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Klaatu »

Wakuran skrev:Planer på att medverka på någon av seriemässorna?

Jag har för närvarande inga planer på att besöka några seriemässor.
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Klaatu »

NY TECKNARE SÖKES!
Hej, allihopa. Jag behöver en serietecknare som är villig att teckna 4 kompletterande bilder åt mig. Det handlar om 4 svart-vita bilder som skall in på ett par faktasidor som förklarar Karl Kämpes värld bättre. Det är således inte en serie som skall tecknas.

Pröjs: 1000 kr.

Kontakta mig via E-post om du är intresserad: info@karlkampe.se

Så här en sådan faktasida ut just nu:
Bild
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Klaatu »

Bild

Nu har jag äntligen fått upp sidan om serietidningen:
Karl Kämpe Äventyraren
På sidan kommer du att kunna läsa om arbetet med serien, vilka som gör den
och få en introduktion till själva handlingen. Så vad väntar du på?
Klicka er in och läs mer.
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av larsa66 »

Det lilla man ser av teckningarna ser det väldigt bra ut. Trevligt att den blir svartvit.
Jag kan inte låta bli att tänka på vilken bomb denna tidning skulle vara om den kom på 70 eller 80-talet.
Då fanns det en marknad som direkt skulle suga upp den.

Idag är det tuffare. Ibland blir jag lite ledsen när jag läser fina serier i tidningar som jag vet inte har någon framtid. Bara på grund av att intresset för serier har dalat. Jag ger dock aldrig upp hoppet. Om serien är lika bra som jag tror har du i alla fall mitt stöd.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av tfels »

Håller med Lars här. Är den hälften så bra som den ser ut så kommer jag att peppa folk att köpa/läsa.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Klaatu »

tfels skrev:Är den hälften så bra som den ser ut så kommer jag att peppa folk att köpa/läsa.

Tack för det.

larsa66 skrev:Det lilla man ser av teckningarna ser det väldigt bra ut.

Tackar.

larsa66 skrev:Om serien är lika bra som jag tror har du i alla fall mitt stöd.

Allt stöd välkomnas.

larsa66 skrev:Trevligt att den blir svartvit.

Det blir svart-vitt med härligt 80-tals raster à la Fantomen om jag kan få till det. Det har dock visat sig vara överraskande svårt att få till rastret så att det ser bra ut. Är det någon som har några tips angående raster, jag använder Photoshop?
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av larsa66 »

På 80-talet använde man väl såna där färdiga klisterark med raster. Det fanns att köpa på bokhandeln. Jag köpte några med olika tätheter men jag tyckte att det var krångligt att klippa och klistra.
Digitalt har det väl blivit enklare. Det är väl bara att skapa ett nytt lager markera önskade fält och klistra in färdiga. Prova sig fram och skriva ut och kontrollera. Det där kan nog Bo bättre.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av BoJustBo »

Jag la till mina raster i Manga Studio där man bara behöver göra en utklipps markering och sedan får man välja vilken storlek och täthet man vill ha på prickarna. Det skapas sedan som ett nytt lager som man kan skrapa på med suddgummit så att man får precis den formen man vill ha.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Klaatu »

Bild

Kickstartern för Karl Kämpe Äventyraren har startat!
Äntligen har du chansen att öppna stora plånboken och stödja skapandet
av det första numret av serietidningen Karl Kämpe Äventyraren.
Karl Kämpe skulle också uppskatta om du spred ordet vidare via till era
vänner via de sociala medier som du har tillgång till.
Tack för allt stöd på förhand.

KARL KÄMPE ÄVENTYRARENS KICKSTARTERSIDA!
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av larsa66 »

Jag tycker nog att 100 kronor är lite väl mycket för en tidning på 20 sidor. Men jag har ändå valt att stötta projektet. Sist jag kollade var det nästan 1000 spänn så det verkar ju som att det går vägen. Bra jobbat!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Jag tycker nog att 100 kronor är lite väl mycket för en tidning på 20 sidor. Men jag har ändå valt att stötta projektet. Sist jag kollade var det nästan 1000 spänn så det verkar ju som att det går vägen. Bra jobbat!

Jo, det kan jag ju hålla med om... Jag vet inte om det går att få ned tryckkostnaderna genom större tryckupplagor...

Fast då krävs det ju iofs en större försäljning...

Annars kan man ju se om det går att fixa någon roligare merch som bonus... Typ specialtryck signerade av de medverkande eller något sånt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Klaatu »

larsa66 skrev:Jag tycker nog att 100 kronor är lite väl mycket för en tidning på 20 sidor.

Vill man vara med och leka med de stora grabbarna så kostar det. [:o)]
Skämt-o-sido så är en kickstarter ett sätt för individer att stödja skapandet av ett projekt. Det är inte som många har fått för sig en butik där man förbeställer grejer även om det har utvecklat sig åt det hållet. Skulle jag sälja en färdigtryckt tidning så skulle priset var lägre.

larsa66 skrev:Men jag har ändå valt att stötta projektet.

Detta gillar vi. Nu behöver vi bara 49 andra som går in med en hunka.

larsa66 skrev:Sist jag kollade var det nästan 1000 spänn så det verkar ju som att det går vägen.

Jinxa inte projektet. Det är fortfarande en lång väg att vandra...

Wakuran skrev:Jo, det kan jag ju hålla med om... Jag vet inte om det går att få ned tryckkostnaderna genom större tryckupplagor...
Fast då krävs det ju iofs en större försäljning....

Se svar ovan.

Wakuran skrev:Annars kan man ju se om det går att fixa någon roligare merch som bonus... Typ specialtryck signerade av de medverkande eller något sånt...

Mer merch betyder också mer arbete. Jag uppskattar personligen rena kickstarters utan en massa stretchgoals.
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av BoJustBo »

Klaatu skrev:Mer merch betyder också mer arbete. Jag uppskattar personligen rena kickstarters utan en massa stretchgoals.


Men du kan ju ha ett stretchgoal som visar vad som behövs för att du genast ska kunna börja på nummer 2 ;)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:
Klaatu skrev:Mer merch betyder också mer arbete. Jag uppskattar personligen rena kickstarters utan en massa stretchgoals.


Men du kan ju ha ett stretchgoal som visar vad som behövs för att du genast ska kunna börja på nummer 2 ;)

Är det bara ett team tecknare nu, eller? Det kunde bli effektivare med flera. Jag tycker inte det borde bli särskilt mycket dyrare, eftersom det fortfarande bara handlar om betalning för utfört arbete... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av BoJustBo »

Fast det är ju alltid roligare när en tecknare gör allt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Klaatu »

BoJustBo skrev:Men du kan ju ha ett stretchgoal som visar vad som behövs för att du genast ska kunna börja på nummer 2.

Fast nu får vi inte glömma bort att det är första gången som jag gör en serietidning. Att börja tänka på en eventuell nr 2 innan nr 1 är färdig är verkligen att gå händelserna i förväg. Dessutom tror jag att allt blir mycket lättare om man har något att visa upp för kommande medarbetare. Annars var det en väldigt god tanke och jag tar med den till eventuella framtida kickstarters.

Wakuran skrev:Är det bara ett team tecknare nu, eller? Det kunde bli effektivare med flera.

BoJustBo skrev:Fast det är ju alltid roligare när en tecknare gör allt.

Själva serien är tecknad av en tecknare som det skall vara. Övriga illustratörer har gjort specialbilder som omslaget, kartan m.m.

KARL KÄMPE ÄVENTYRARENS KICKSTARTERSIDA!

Bild
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av tfels »

Gick just in och stöttade! Hoppas fler gör det nu då!

Angående det jag sett så ser det bra ut. Spännande och vältecknat! Bara en sak, textningen. Den känns stel och bara halvproffsig. Byt typsnitt till något mer levande. Minska radavståndet något. Och den där halvkursiva lutningen, hm... ser liksom tveksam ut. Men annars är jag imponerad!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Klaatu »

tfels skrev:Gick just in och stöttade! Hoppas fler gör det nu då!

Med dig som förebild hur kan de undvika att stötta Karl Kämpe Äventyraren? Tack för ditt bidrag.

tfels skrev:Byt typsnitt till något mer levande. Minska radavståndet något. Och den där halvkursiva lutningen, hm... ser liksom tveksam ut.

Intressant påpekande. Jag har använt mig av ett typsnitt som heter KOMIKA TEXT. Detta för att det är smått omöjligt att hitta bra serietidningstypsnitt som har bokstäverna ÅÄÖ. Om du eller någon annan kan rekommendera ett bra typsnitt så är jag mer än villig att ta en närmare titt på detta.

KARL KÄMPE ÄVENTYRARENS KICKSTARTERSIDA!

Bild
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Skriv svar