recensenter

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

recensenter

Inlägg av Ray »

Hej!
Vilka ställen kan man skicka böcker till för att få dem recenserade. Alltså ställen som når ut till allmänheten?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: recensenter

Inlägg av Wakuran »

Seriefrämjandet / Bild & Bubbla...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: recensenter

Inlägg av RioGrande »

Menar du med "allmänheten" jättemånga människor... helt vanliga människor.... ? (För en rec i Bild och Bubbla når nog bara högst något tusental seriediggare.)
Du kan ju chansa att skicka till bloggare och dagstidningar och hoppas att de nappar. Men fråga dig först hur många ex du är beredd att offra för varje recension? För det är ju rent lotteri... gäller även för etablerade vanliga författare idag!
Kanske är det bättre att försöka göra en "nyhet" av dig själv och ditt tecknande? Ring till lokalredaktioner (även större tidningars), gratistidningar, radiokanaler osv (gärna lokala... men det är inte nödvändigt!) och berätta vad du håller på med, hur unikt det är och säg att du gärna ställer upp på reportage/intervjuer/gärna bjussar på dig själv och smakprov av din konst osv ...

(eller skriv ihop ett litet "pm/nyhetsbrev" och skicka ut till olika aktörer... som kan tänkas vilja ha hjälp med idéer som kan bli innehåll i deras svårfyllda tidning eller radiokanal...)
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: recensenter

Inlägg av smorkin »

Det är knepigt skulle jag säga; skicka böcker till tidningar/tidskrifter osv kan man alltid göra, men de recenserar bara ett litet urval av det de får in. Om du gör det så skulle jag rekommendera att skicka med information om vad boken är för någonting. Det ger ett proffsigare intryck och gör dessutom att recensenten vet mer om boken, och det tar längre tid att skriva en recension om man inte vet mer om vad det är för någonting.

Tur, rätt tajming, "rätt" innehåll, rätt person som tar emot är det som gäller skulle jag säga :-) Och du kan ju alltid fråga om de är intresserade innan du skickar boken också. Jag har fått förfrågningar av det slaget vad gäller mina recensioner av serier och jag har ibland sagt ja, ibland nej, beroende på mitt intresse för serien [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: recensenter

Inlägg av Sir-L »

Göran Everdahl (heter han väl, tv- recensenten) skulle jag nog satsa på IAF. Han brukar ta upp seriepublikationer, han finner intressanta, i morgonsoffan.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: recensenter

Inlägg av Ray »

Stort tack alla, då vet jag lite åt vart och hur man skall göra :)
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: recensenter

Inlägg av Klaatu »

Finns det några svenska bloggare som recenserar serietidningar?
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: recensenter

Inlägg av Wakuran »

Klaatu skrev:Finns det några svenska bloggare som recenserar serietidningar?

Det finns ju bloggare som recenserar serier, generellt...

http://www.shazam.se/
https://smorkin.wordpress.com/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: recensenter

Inlägg av BoJustBo »

Edit: Wakuran se exakt samma sak som jag =P
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Skriv svar