Manus, allmänna frågor

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Manus, allmänna frågor

Inlägg av larsa66 »

Jag hittar ingen lämplig tråd att ta upp detta i. Risken är att min fråga inte bidrar till någon större diskussion men då kan ju tråden vara öppen för andra som har funderingar på manusskrivande i allmänhet.

Min fråga då.

Jag vänder mig till alla som skriver eller i allmänhet har bra kunskaper i ordbehandlings-program.
Jag har hittills använt Word. Jag vill gärna att manuset ska vara sida för sida. Det jag skriver på en sida i Word ska vara en sida i serien.
Då har tyvärr Word sina små egenheter. Om jag skrivit ett längre manus och ska göra ändringar på en speciell sida i början förskjuts ju hela dokumentet så att jag måste rätta till de efterkommande sidorna också.

Vet ni om det finns speciella program där varje sida är "helig" och inte inkräktar eller förskjuter något annat? Att en sida till och med kan bli två utan att de övriga sidorna påverkas? Kanske kan man göra om inställningarna i word-dokumentet?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Manus, allmänna frågor

Inlägg av AndreasEriksson »

Jobba inte på det viset, jag tror inte det är en vanlig metod. Beskriv ruta för ruta i manuset och låt det flöda på sidorna som det råkar bli. Rutor kan komma att strykas/läggas till under manusarbetet. Gör sidindelningen sist av allt (genom att bara skriva "Sida xx" intill den ruta som är sidans första ruta. Eller skippa sidindelningen helt och låt tecknaren (du själv?) avgöra detta.
Senast redigerad av 2 AndreasEriksson, redigerad totalt 0 gång.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Manus, allmänna frågor

Inlägg av Looding »

Använder du sidbryt? Annars låter det som en lösning.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Manus, allmänna frågor

Inlägg av larsa66 »

Looding skrev:Använder du sidbryt? Annars låter det som en lösning.

Finns som funktion i Word? Tack, då ska jag testa.

AndreasEriksson skrev:Jobba inte på det viset, jag tror inte det är en vanlig metod. Beskriv ruta för ruta i manuset och låt det flöda på sidorna som det råkar bli. Rutor kan komma att strykas/läggas till under manusarbetet. Gör sidindelningen sist av allt (genom att bara skriva "Sida xx" intill den ruta som är sidans första ruta. Eller skippa sidindelningen helt och låt tecknaren (du själv?) avgöra detta.


Ja, det kanske hänger kvar sedan jag gjorde veckoserien till mellanbygden. Jag kan ju testa metoden du beskriver men jag kommer att sakna möjligheten att visualisera sidorna. För precis som en veckoserie vill man väl att sidan ska kunna stå för sig själv...eller? Tillexempel ett slagsmål. Där den önskvärda läsupplevelsen skall vara att det flyter snabbt. Då vill man ju inte förstöra det med en sidbläddring.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Manus, allmänna frågor

Inlägg av RioGrande »

Fattar inte riktigt ditt problem. Om det är rutor som är svåra att beskriva så blir det ju mer text. Då kan ju det som blir en tecknad seriesida ta fyra Wordsidor att beskriva i text?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Manus, allmänna frågor

Inlägg av Wakuran »

Om man inte gillar Word av olika anledningar finns nog även de flesta funktionerna i gratisprogram som Open Office eller Libre Office ...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Manus, allmänna frågor

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Fattar inte riktigt ditt problem. Om det är rutor som är svåra att beskriva så blir det ju mer text. Då kan ju det som blir en tecknad seriesida ta fyra Wordsidor att beskriva i text?


Ok, tänk dig att du gjort manus till en serie på 16 sidor. Efter några dagar kommer du på att du vill göra ändringar på sida 5-6. Så att det blir ett uppslag. Båda sidorna tillsammans. Sånt där du brukar prata om på småtimmarna då allt blir uppenbart [;)]
Går man in och skriver där förskjuts ju hela dokumentet och sidorna därefter flyttas med lika många mellanrum som du tillfört manuset i text.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Manus, allmänna frågor

Inlägg av Wakuran »

Om man vill beskriva layout kanske det är bättre i bildform, annars... I skissartade "breakdowns"...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Manus, allmänna frågor

Inlägg av larsa66 »

Ja... Andreas förslag till manusskrivande framstår mer och mer som det smartaste. Så kan man ta layouten efteråt.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Manus, allmänna frågor

Inlägg av Sir-L »

Sidbryt är annars ctrl /return
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Manus, allmänna frågor

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:Sidbryt är annars ctrl /return

Vad kan det bli på Mac? Kringla/ return?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Manus, allmänna frågor

Inlägg av Allan Kämpe »

larsa66 skrev:Ja... Andreas förslag till manusskrivande framstår mer och mer som det smartaste. Så kan man ta layouten efteråt.


Din infallsvinkel på manus-skrivande beror helt enkelt på att du är först och främst en tecknare (som skriver manus) och tänker i fixa sidor som gärna ska se snygga och balanserade ut. Jag själv är lika dant funtad och tänker i bilder som ska bli en snygg helhet på varje sida. Texten kommer till efteråt för mig...

En renodlad manusförfattare har antagligen inte samma "hang-ups" vad gäller sidornas layout och kan jobba mer effektivt enligt "Andreas metod" som beskrevs ovan. Att jobba färdigt flödet av rutor och text och spara indelningen i sidor till sist gör säkert att man undviker onödiga utfyllnadsrutor i sidornas layout också.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Manus, allmänna frågor

Inlägg av Sir-L »

Allan Kämpe skrev:
larsa66 skrev:Ja... Andreas förslag till manusskrivande framstår mer och mer som det smartaste. Så kan man ta layouten efteråt.


Din infallsvinkel på manus-skrivande beror helt enkelt på att du är först och främst en tecknare (som skriver manus) och tänker i fixa sidor som gärna ska se snygga och balanserade ut. Jag själv är lika dant funtad och tänker i bilder som ska bli en snygg helhet på varje sida. Texten kommer till efteråt för mig...

En renodlad manusförfattare har antagligen inte samma "hang-ups" vad gäller sidornas layout och kan jobba mer effektivt enligt "Andreas metod" som beskrevs ovan. Att jobba färdigt flödet av rutor och text och spara indelningen i sidor till sist gör säkert att man undviker onödiga utfyllnadsrutor i sidornas layout också.


Precis, håller helt med Allan här.
Är man tecknare, eller har ett utpräglat bildsinne, så är det enklare att köra på ditt (Larsa) sätt, har man inte det (eller kan "stänga av" det) så är nog Andreas sätt bra.

Det beror väl också lite på vilket statium av manusskrivandet man är på. Om man skriver synopsis först så är ju Andreas sätt att förorda. Och så delar man upp det mer i larsas sätt när man renskriver till manus.
Dessutom, som Andreas skriver är det lite beroende på hur mycket rum man vill ge tecknaren. Även om man skriver detaljerade manus så får man väl ha ett öppet sinne för tecknarens layout idéer längs arbetets gång.

Det sista är lite beroende på hur delaktig tecknaren är i serien. Har man själv hittat på konceptet och skrivit manus, så kan jag tycka att det är bra att skriva så detaljerat som möjligt – förutsatt då att man själv har en vision för serien. Det är dock kanske inte så populärt bland tecknarna, vilket man kan förstå, det är ju inte så kreativt att bara göra som man blir tillsagd. Ser man, som tecknare, dessutom att det finns bättre lösningar så vill man ju bidra med dessa synpunkter. Så det bästa är ju att hålla en dialog med tecknaren och vara flexibel nog att ge tecknare viss prutmån.

Oj, det blev ett långt inlägg detta. Orkar inte läsa igenom men jag hoppas jag inte skrivit in mig i ett hörn.

Hmm, sänkte jag servern när jag försökte posta detta förut [?]
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Manus, allmänna frågor

Inlägg av larsa66 »

Ja något hände för några minuter sedan då jag försökte ta mig hit. Men din text kan väl knappast ha ställt till det.

Det är nog rätt analyserat där av Allan K och Sir L. Jag har aldrig tänkt på det sättet, men det har nog gjort att jag alltid velat jobba med bildmanus. Men det finns tillfällen då man ska prova andra vägar också.

Ctrl/return?
Är det inte ctrl/enter ni menar? Eller är det samma sak?
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Manus, allmänna frågor

Inlägg av Sir-L »

Ja, precis. (på vissa tangentbord heter stora enter, return, och den lilla enter - om den lilla ens finns )
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Manus, allmänna frågor

Inlägg av Rosen »

larsa66 skrev:Jag har aldrig tänkt på det sättet, men det har nog gjort att jag alltid velat jobba med bildmanus.

Som Sir-L tar upp är manusskrivande för en annan tecknare ett samarbetsprojekt, så en del av frågan är väl också vad tecknaren (jag utgår från att man vet i förväg vem det är) är bekväm med att arbeta mot. En del vill köra rakt av utifrån det manus de får, en del vill kunna skapa lite fritt själva.

De gånger jag har gjort manus var det för hr Bergkvist som tyckte att det bara var bra om jag kunde föreslå bildlayouter och sånt, så det jag gjorde var egentligen snabbskissade seriesidor med handjagade rutor, snabbkludd-figurer och lite textförklaringar i marginalerna. Stefan Nagy skickade en gång ett ensidesmanus till mig som var gjort på samma sätt.

Manus i textform är basically författande och det finns väl inga "rätt" och "fel" sätt att göra det på. Om man läser seriemanus av känt folk slås man av hur olika de kan gå till väga. En del beskriver storyn i stort, ungefär som om de skulle beskriva en film de har sett, och struntar i uppdelning i bilder o dyl; Alan Moore kan ägna en helsida åt att skildra hur han föreställer sig en enskild bild och vilken stämning den ska förmedla.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Manus, allmänna frågor

Inlägg av larsa66 »

När jag och Jan Hoff gjorde Yxa&Klinga fick jag ganska kortfattade manus. De var sällan, kanske aldrig, mer än en sida text för en sida serie. När det var längre episoder var det 2-3 sidor på en A4. Jag minns att jag till en början hade svårt att visualisera sidorna. Ibland fattade jag inte ett dugg av dem. Jag tog upp problemet med JH och han erbjöd sig att skriva mer detaljerade manus. Då skrev jag att vi kan väl testa och se hur det blir såhär först.

Såhär i efterhand ångrar jag det inte... Det var under själva skissandet jag förstod poängerna och bilderna och det blev nästan en kick i sig själv, att uppleva.
patricvgn1
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 22 maj 2013, 21:47

Re: Manus, allmänna frågor

Inlägg av patricvgn1 »

Jag använder ett program som heter Scrivener och finns för både Mac och PC. Det är det helt klart bästa programmet för manusskrivning och är inte fasligt dyrt heller. Sök på Youtube så kan du se några av dess funktioner.
Skriv svar