Hur scannar man in illustrationerna bäst?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
kluddret
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:58

Hur scannar man in illustrationerna bäst?

Inlägg av kluddret »

Det har ju diskuterats lite scannerrelaterade frågor här och där men de handlar uteslutande om upplösning, så jag tänkte be om lite fler tips, trix och råd.

Jag är nygammal illustratör (råkade ta en paus på ca 15 år) och jobbar med svart tusch på papper. Jag har fått lite förfrågningar om att köpa prints av mina illustrationer och vill därför scanna in illustrationerna. Jag scannar med 48 bitars färgdjup i 1200 ppi (illustrationerna är helt svartvita). När jag gör detta så blir det grå skiftningar av toner pga ojämnheter i papperet. Den inscannade kopian blir inte heller helt vit utan grådaskig. Jag arbetar med grafisk form och har tillgång till hela Adobe CC och har lång erfarenhet av Photoshop (men då bara för retuschering och justering av fotografier inför tryck). Jag kan ju enkelt ändra nivåer, konstrast och så vidare men allt tweekande blir ju på bekostnad av något annat. Flera illustrationer har extremt många och väldigt tunna rastreringar. Jag kanske är ovanligt petig när det gäller mina egna illustrationer men jag tycker tyvärr inte det blir riktigt bra.

Vore mycket tacksam om ni som är mer erfarna kunde dela med er om hur ni gör.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Hur scannar man in illustrationerna bäst?

Inlägg av BoJustBo »

Ojämnheter i pappret fixas av att man trycker ner locket på skannern. säkrast att göra för hand men ett par tunga böcker brukar gå bra.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur scannar man in illustrationerna bäst?

Inlägg av Wakuran »

Jag har för mig att jag läst någon rekommendation om att ha jävligt hög upplösning och scanna in i rent svartvitt...

Men jag har evt. blandat ihop...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
kluddret
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:58

Re: Hur scannar man in illustrationerna bäst?

Inlägg av kluddret »

Wakuran: Menar du som gråskala eller som ren svart/vit kopia? Dvs när man zoomar in är det bara svarta och vita pixlar?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hur scannar man in illustrationerna bäst?

Inlägg av RioGrande »

Vet inte om detta är tillämpligt, för jag scannar aldrig i högre än 600 dpi...
Men jag brukar ställa in scannern (som i default har "foto+text") på "text".
Sedan drar jag upp kontrasten på max.
Och man får se till att man har svartvitt.

///

Man kan göra ungefär samma sak efter att man scannat också. Upp med kontrasten, fibbla lite med "högdagrar" osv. Detta funkar lite olika på olika scanners, så man får vrida lite på de där reglagen och se vad som blir bäst: ljus/mörker, kontrast, skärpa, skugga, högdagrar. Ibland blir det häpnadsväckande bra resultat. Man trollar bort bortglömda osuddade blyersstreck och konstiga skarvar.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur scannar man in illustrationerna bäst?

Inlägg av Wakuran »

kluddret skrev:Wakuran: Menar du som gråskala eller som ren svart/vit kopia? Dvs när man zoomar in är det bara svarta och vita pixlar?

Rent svart/vitt, tvåfärgsbild...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Johan Blixt
Very Good
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 18:23
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur scannar man in illustrationerna bäst?

Inlägg av Johan Blixt »

Joakim Gunnarssons guide (http://jgunnarsson.blogspot.se/2012/09/ ... sidor.html) är nog en bra start (även om den handlar om scanning av Bamsesidor). Kort sammanfattning: 1200 dpi svartvitt om det är raster annars 600.
It is possible to predict the past by gathering data about the future.
kluddret
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:58

Re: Hur scannar man in illustrationerna bäst?

Inlägg av kluddret »

Lysande bra guide! Tack Johan. Jag scannade in några original igår och valde 1200 ppi med 48 bitars färgdjup. Filerna blev gigantiska, nära 1 gb per styck :) Borde ha kört på bitmap istället.
satori
Fine
Inlägg: 431
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 23:34

Re: Hur scannar man in illustrationerna bäst?

Inlägg av satori »

Om det är ren svartvit bild det är frågan om så får du bäst kontroll över processen om du skannar i gråskala på ca 600 dpi och sedan justerar svartvita tröskelvärdet i photoshop och slutligen gör till bitmap med 1200dpi.
Skriv svar