Skisser, teckningar och målningar

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Tosca
Kontakt:

Inläggav Tosca » ons 12 dec 2007, 21:06

En av mina favoritserieskapare är Frank Cho (skapare av Liberty Meadows), så här kommer en bild som är starkt inspirerad av hans bilder ;) Kritisera gärna!

Bild

Fixade bilden enligt önskemål. Hälsning LR 26 - Moderator

Användarvisningsbild
Tosca
Kontakt:

Inläggav Tosca » ons 12 dec 2007, 21:09

Ja just det, länkningen gick ju sådär, om någon har ork får ni gärna hjälpa mig (nybörjare och grön ;)

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tor 13 dec 2007, 14:08

Riktigt snygg, dessutom har du fått till en ganska Kirbyisk skuggning på framför allt stövlarna. Är konturlinjerna tuschade med pensel förresten? Tycker du verkligen fått till det med dessa. Benen kanske är aningen tjocka jämfört med resten av kroppen, men Cho är ju rätt förtjust i det så detta får man nog snarast hänvisa till honom. Skulle nog säga att din tuschning är bättre än originalet, mer dynamisk:
http://www.comicartcommunity.com/galler ... e_id=10636
http://www.comicartcommunity.com/galler ... e_id=15120
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Tosca
Kontakt:

Inläggav Tosca » sön 16 dec 2007, 11:57

Tackar för hjälpen och för omdömena av min bild! Jag är lite av en copycat än så länge och jag är riktigt glad att jag har hittat det här forumet, har haft svårt att hitta andra ställen att få feedback på mina teckningar.

Än så länge har jag inte tagit steget ut till penslar, jag arbetar med mina älskade pennor (smal Faber-Castell Pitt artist pen och en bred likadan penna för de stora mörka partierna). Jag hade gärna lärt mig att kolorera mina teckningar i datorn, men mitt första mål är att förbättra min egen stil så jag slipper vara en evig copycat ;) Personligen tycker jag (om min egen bild) att vecken i hennes klädsel kunde jag gjort bättre, det ser nästan ut som blodådror i höger armveck och på ljumsken. Men man lär sig! :)

Användarvisningsbild
lemmondude
Very Good

Inläggav lemmondude » ons 19 dec 2007, 01:26

Tänkte själv lägga upp en bild kom gärna med kritik. Själv känns det som
tuschningen inte blev perfekt. Anatomin har blivit lite bättre känns det som i alla fall ( glömde tacka danielschenström för tipsen från oktober )

Bild

Fundera på att öva på färgläggning med bilden
kom in till värmen http://baklao.deviantart.com/

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » mån 21 jan 2008, 11:55

Jahaja, dags att damma av den här tråden igen.
Kom du nån vart med färgläggningen Lemmondude?
Det ser ut som du anammat mitt råd om symmetri, och det enda som ser off ut på själva figuren är de korta smalbenen som kunde ha vart 1/2-1huvud längre.
Det är bra att du försöker rita en hel bild, som berättar nåt istället för bara en pinup.
Två tips:
När man ritar så är det väldigt lätt att glida in i gamla vanor och rita på reflex. Det känns lite så över de två områden med korslinjer på hennes mantel. Ska de föreställa slitna/brända områden? Min rekommendation är här att inte ha så raka linjer utan det är bättre med mer krafsiga linjer. De får gärna vara tätare också så att de stilmässigt passar med detaljnivån på hennes fjällpansar.

Det andra tipset är att tänka på vad det är för material eller yta där skuggor faller. Hon står på en gräskulle men skuggan är slät istället för grästaggig som den bör vara. Sådana detaljer höjer känslan av 3-dimensionalitet.

När det gäller tuschingen är det bara att öva och testa olika stilar, mer kantigt, tjockare konturer, mjukare linjer. Kanske rita en blyertsbild och kopiera och sen tuscha i olika stilar och jämföra?

Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine

Inläggav Robrocker » mån 21 jan 2008, 21:37

Vad heter de dära papperen som du har med färdiga linjer Daniel? Vet du var man kan beställa dem?
With great powers comes great responsibility.

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » mån 21 jan 2008, 22:10

Blue Line Pro heter de jag köpt, men jag använder dem sällan, utan oftast drar jag upp kanter och sånt för hand. Jag sparar dem för mer speciella tillfällen.

Jag tror alla serietidningsaffärer som tar in amerikanska serier kan ta in dem då de finnsmed i de där förbeställningskatalogerna de får, eller så kan man beställa direkt från deras hemsida bluelinepro.com.
Det finns också några andra märken men inga jag kommer ihåg namnen på.

Om du är intresserad kanske vi skulle göra en sambeställning?

Användarvisningsbild
lemmondude
Very Good

Inläggav lemmondude » mån 21 jan 2008, 22:50

Ett stort tack för all tips Daniel. Det hjälper en hel del. Det är svårt att själv se vad man själv gör för fel när man övar.

Nej jag har inte färglaggt bilden jag tyckte inte den blev tillräckligt bra

Men jag har färglagt en gammal bild. Färgläggningen blev inte super bra. Men jag har lärt mig mycke och färläggning när jag gjorde den.

Så nästa gång jag målar blir det säkert bättre

Bild
kom in till värmen http://baklao.deviantart.com/

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 22 jan 2008, 15:49

Daniel: jag gillar din Invincible, du är ju duktig på den stilen, den är ju lite mer cartoonstuk men ändå väldigt passande för serien.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » sön 03 feb 2008, 17:28

Agentum: Tackar. Den har några av de paneler jag är mest nöjd med av CBI-alstren, och det verkade vara en intressant serie. Tyvärr fick jag dess stora twist spoilad när jag letade referensmaterial.

Här är en bild på de flesta av karaktärerna i det superhjältegäng vi håller på att skapa gemensamt hos Svenska Superserier (på vårt forum). Tror det är tre som saknas. Det är två tidgare skisser som jag mergat ihop till en och rentecknat. (Och för den som är intresserad så kommer dörren för att delta i arbetet med den serien vara öppen för alla jämt.)

Bild
Senast redigerad av 1 DanielSchenström, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine

Inläggav rdbulldozer » sön 03 feb 2008, 17:42

Är det Mona Shalin längst till vänster och Carolina Gynning längst till höger?

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » sön 03 feb 2008, 21:34

Nej, det är Robert Redford i drag till vänster och Margaret Thatcher i drag till höger. (Missa inte Gert Fylking och Kungen mellan dem heller.) :)

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 03 feb 2008, 21:44

Invincible är en intressant serie, lite av en outsider i superhjältesvängen, just det lite "enklare" tecknandet trots en enormt välskrivet manus.

Jag trodde jag skulle hata seiren då jag avskyr Spider-man om och om igen (ja alltså inte S-M själv, men kopior)

Jag blev överaskad när jag såg dina teckningar, de liknar orginalen väldigt mycket, ok nu menar jag inte att du ska kopiera tecknaren, men du tycks vara duktig på den där mer lättsamma rena stilen, och som sagt inget säger att manuset måste vara lättsamt även om du tecknar på det viset, det har Invincible visat många ggr om för mig.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » fre 15 feb 2008, 06:47

Det enda tråkiga är väl att den stilen jag körde i Invincible inte är fullt lika naturlig för mig än den som jag använde i några av de andra bilderna, men det är kul att variera sig. Jag får köpa några trades när det gått så långt att jag glömt plotten och kolla in hur Invincible är helt enkelt.

Här är en bild till på Nordens Stjärnor, denna gång komplett med alla färdiga karaktärer och den kommer troligen bli ett omslagsförslag till nästa nummer av Svenska Superserier där de ska debutera.

Bild

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » sön 24 feb 2008, 19:58

Ännu mer nordiska superhjältar, det tycker jag om. Tycker ni allihopa gör ett jättebra jobb med Svenska Superserier.[:)]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » tis 26 feb 2008, 17:33

Förhoppningsvis har de premiär i nummer 7. Du frågade ju tidigare om nummer 1, och vi håller på att kolla upp att trycka en ny sväng av den om det fungerar bra med vårt nya tryckeri som vi ska testrycka hos snart.

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » tor 06 mar 2008, 21:01

Här är en variant på en bild från några poster sedan. Det är Golden Age-varianterna på hjältarna. (I vår serie så kommer det finnas perioder motsvarande de amerikanska serieerorna för att öppna för många olika typers estetik, berättelser och berättelsestilar.)

Bild

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » sön 09 mar 2008, 20:58

Nästa tresidorsserie, återigen resultatet av en liten tävling på comicbookresources. Eftersom det inte är nån egentlig vinst involverad nu så känns det som man kan experimentera lite mer.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » sön 30 mar 2008, 17:19

Två sidor från två svenska hjältar till, bägge serier med mål att publiceras i SSS:

Övre vänstra rutan av Thomas Eliasson, resten, inkluderande gråläggning av mig. Det är meningen att det ska se ut som det är tre olika tecknare på de rutor jag tecknat:
Bild

Författare av denna är Sebastian Sandberg som också designat hjälten. Andra designer av Viktor Matiesen.
Bild

Återgå till "Att skapa serier"