Skisser, teckningar och målningar

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Fixxen

Inläggav Fixxen » mån 16 jun 2008, 00:33

Ooh, riktigt scyssta bilder, Daniel! Gillar din stajl. Du lyckas jättebra med anatomin, vilket jag avundas dej sååå mycket för! =P

Anyway, min signatur leder till mitt konstgalleri här på nätet. Där kan man hitta både det ena och det andra av bilder som jag gjort =)
http://fixxen.deviantart.com

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » ons 18 jun 2008, 18:04

Tackar. Anatomi kan man alltid lära sig, sen är det bara övning tills proportionerna sitter. Det gäller mycket inom bildkonsten överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
Looding
Mint
Kontakt:

Inläggav Looding » ons 18 jun 2008, 18:18

Riktigt schysst Daniel. Gillar din stil, men jag tycker att figuren som blir ryckt (?) i sina kläder/hår(?) ser väldigt stel ut och verkar vara mer osäkert tecknad än resterande rutor. Kan vara att armen inte riktigt sitter på rätt ställe eller att huvudet är lite för litet. Kan inte sätta fingret på det. Men som sagt, jag gillar din stil!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » ons 18 jun 2008, 21:18

Looding, du menar sista seriesidan i min senaste bildpost va?
Jag hade inte bestämt mig riktigt för vilken stil jag ville använda för serien, annat än ett steg från de jag använt tidigare i Svenska Superserierserier. Som det blev så var det just den figurens stil som jag valde.

Såhär ser sidan ut nu:
Bild

Vet inte om det är en förbättring, huvudet är fortfarande lika stort och posén har inte ändrats.
Men jag kommer fortsätta arbeta på stelheten i mina figurer, som är den vanligaste kritiken jag får.
Senast redigerad av 1 DanielSchenström, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Rosen » ons 18 jun 2008, 23:53

Du bör i alla fall klappa dig på ryggen för en sak - din tuschning försämrar inte bilderna. Jag har sett flera tecknare producera imponerande levande, dynamiska blyertsbilder - som blir stela, tvådimensionella och lite kladdiga när de sedan sätter tusch på dem.
"I wear eyeliner like a superhero mask."

Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Kontakt:

Inläggav Mekr » tor 19 jun 2008, 08:40

Snygga grejer. Dock tycker jag armen på killen i mitten ser för stor ut på sista bilden

Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Kontakt:

Inläggav Grim » tor 19 jun 2008, 10:37

Snygga grejer. Dock tycker jag armen på killen i mitten ser för stor ut på sista bilden

- Håller med.
Annars, riktigt imponerande teckningar, tycker många av dem ser bättre ut än i många serietidningar.

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » tis 15 jul 2008, 23:46

DanielSchenström du har inte möjligt att göra en Scarlet Spider åt mig va?

Att du ritade en Elektra och en Gwen Stacy när jag bad dig om det var nog de bästa ögonblicken jag haft här på serieforumet. Du har inte möjlighet någon gång att göra en liten Scarlet Spider. Hade då varit mer än nöjd. Försöker att hitta inspiration att skriva lite men glöden saknas.

Bild

Bild

Jag kopierade över dem hit, hoppas det var ok. Om du har tid över någon gång så är jag evigt tacksam.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » ons 16 jul 2008, 02:58

Jag ska försöka komma ihåg det om jag har en ledig stund, men jag vill inte lova nåt, jag har jobb så det räcker.

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » ons 16 jul 2008, 11:12

schysst.[:)]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » fre 26 sep 2008, 00:15

För den som trodde jag dött kommer här ett gäng bilder:

Först en Scarlet Spider till vår residente Spiderfanatiker. Jag vet att du är klar med det du ville ha inspiration till men se det som en belöning istället, och du kan alltid använda mina bilder till din skrift.

Bild

Den färdiga versionen av en bild ni sett tidigare. Den här seriens första del är med i senaste numret av Svenska Superserier medan delen jag ritat till kommer i nästa nummer.

Bild

Det här är första seriesidan från första avsnitet vi publicerar av Nordens Stjärnor. Logon är designad av Lars Johansson.

Bild

Och det här är en introserie som förklarar en del av koncepten bakom just den serien. Manga brukar jag rita ytterst sällan, men jag gillar att använda olika stilar som omväxling.

Bild

Och här är mitt omslagsförslag för premiärnumret av Nordens Stjärnor. Det kommer vara en av kandidaterna att rösta på i början av nästa vecka, då det kommer att vara färglagt.

Bild

Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine

Inläggav Robrocker » fre 26 sep 2008, 06:57

Supersnygga bilder!

Omslaget är kanon men det kanske borde finnas lite mer plats för logga osv?
With great powers comes great responsibility.

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » fre 26 sep 2008, 11:45

Tackar!

Jag har räknat med logo och text så det är lugnt. Lämplig plats för mycket text är nog nedre högra hörnet.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 26 sep 2008, 13:07

Gillade skarpt att avsnittsnamnet var på bordet, i bästa Spirit-anda, eller tv-serien Heroes om man hellre vill det. Misstänker starkt att tjejen med spjut och sköld är en valkyria, stort plus för det, har alltid varit svag för Val från Marvels Defenders. Ser ut att vara en rejält skön blandning av olika hjältar, utan att likna de amerikanska allt för mycket, en klart knepig sak har jag själv märkt. En sak som skulle vara trevligt är om ni i slutet av tidningarna hade några "pin-ups" av de olika hjältarna, med lite info om krafter, utrustning och annan trivia.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » fre 26 sep 2008, 14:18

Tro det eller ej men jag har aldrig sett en sekund Heroes, jag tittar ytterst lite på TV. Men jag planerar att köpa första säsongen på blu-ray när ekonomin tillåter det. Spirit däremot läste jag när den gick i Fantomen på 80-talet och jag tyckte det var den sämsta serien i tidningen... Har inte läst den sen dess och Will anses ju vara en stor innovatör så nån dag ska jag återknyta bekantskap med den.

Det är ett bra förslag med pinups, det tråkigaste med det är att det är så många hjältar och så lite plats... Men det ska komma upp en guide likt The Official Handbook of the Marvel Universe för alla SSS i vinter.

Valkyrie-tjejen vet jag faktiskt inte hur mycket valkyria hon är, hon är Moder Svea så mytisk är hon iaf.

Karaktärsdesign är knepigt, det finns en sån oerhörd mängd superfigurer från bolag och indies att det är ett under att fler inte känns som plagiat.

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » fre 03 okt 2008, 12:49

Har inte haft så många skissiga skisser, men här är iaf några från arbetet med den kommande lanseringen av en egen supergruppsserie. Premiären siktar jag på att ha i slutet av 2010. Det är blandade karaktärsdesigner, skurkdesign, en omslagsidé och lite visuella tankar kring porträtterande av form.
Just omslagen vill jag satsa på att hålla en otraditionell linje utan gå mer åt det grafiska hållet. Funderar på tematiska omslag för att knyta ihop berättelsesviter. Vi får se. Just nu ligger projektet i skymundan för de sista serierna jag ritar åt andra.

Bild

Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Kontakt:

Inläggav FredrikLähnn » lör 04 okt 2008, 17:02

Tjusigt! Gillar skarp figuren i mitten med hjälmen - har något episkt över sig :)

Användarvisningsbild
bas03
Fine

Inläggav bas03 » tis 07 okt 2008, 19:07

Hej, jag är ingen tecknare men det är roligt att kolla igenom dessa trådar med fina bilder. [:)]
ligor med superhjältar är ofta roliga, fanns det några tryckta tidningar färdiga för försäljning av Nordens Stjärnor?

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » tis 07 okt 2008, 19:15

Nordens stjärnor har premiär i Svenska Superserier nummer 8 som dyker upp runt årsskiftet, det blir en hel serie, en introserie och omslag med dem. Du kan vara med och påverka vilket omslag det ska bli, det ligger en röstningstråd lite längre ner, och röstningen stänger inatt.

Nordens Stjärnor kommer vara med i varje nummer av Svenska Superserier framöver.

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » tor 16 okt 2008, 22:08

Det här är första sidan på en serie som en av mina medredaktörer författat. Första sidan av 26 och jag försöker göra mitt bästa utan de kompromisser jag vanligen gör när jag arbetar mot en bestämd deadline. Jag räknar med en sida i veckan ungefär. Man kan se små ändringar jag gjort mellan teckning och tuschning även om jag ändrade det mesta efter att första svängen med tuschet var klart och insåg att jag höll på att kompromissa med min målsättning redan på ruta ett...

Bild

Bild

Återgå till "Att skapa serier"