--YONI SERIEN--

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

[quote="yonidraw"]

som rosen skrev man ska tycka serien är rolig sj och denna är rolig för mej...[/quote]
Jag tyckte iaf att den var lite kul.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
yonidraw
Very Good
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 12 mar 2008, 14:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av yonidraw »

Tack Tobieh det är det där jag menar med bra kritik mer sånt :) men om jag hade skrivit T ex "Yoni vill du va med om nåt kul" ist för nu puttar jag dej då hade den kanske funkat bättre? Tack rosen!


Ny bild...
[img]http://www.yonidraw.se/serier/Yoni%20nr084-lite%20mindre%20storlek.jpg[/img]
http://www.myspace.com/yonidrawings
Användarvisningsbild
Tobieh
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 17:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Tobieh »

Ja, eller så puttade han yoni och det händer något oväntat, vad som helst förutom att han pissar ner sig, som är meningen att det ska hända när han puttar honom..
Användarvisningsbild
yonidraw
Very Good
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 12 mar 2008, 14:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av yonidraw »

[img]http://www.yonidraw.se/serier/Yoni%20nr088.jpg[/img] ny bild...
http://www.myspace.com/yonidrawings
Användarvisningsbild
Tobieh
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 17:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Tobieh »

Det kanske inte hör hit men vad använder du för program när du färlägger dina bilder?
Användarvisningsbild
yonidraw
Very Good
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 12 mar 2008, 14:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av yonidraw »

Jo då Tobieh det hör hit. anv Photoshop tror det är version 7...
http://www.myspace.com/yonidrawings
Användarvisningsbild
Tobieh
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 17:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Tobieh »

Ok, har hört att det har kommit en nerladdningsbar version av photoshop som är nästan lika bra(inte piratkopia), men du har betalat för din eller?
Användarvisningsbild
yonidraw
Very Good
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 12 mar 2008, 14:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av yonidraw »

[img]http://www.yonidraw.se/serier/Yoni%20nr093.jpg[/img] ingen aning om den finns att ladda ner el så...
http://www.myspace.com/yonidrawings
Användarvisningsbild
Tobieh
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 17:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Tobieh »

Eh, frågan var ju om du hade betalat för din [:P]
Isåfall, hur mycket?
Användarvisningsbild
yonidraw
Very Good
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 12 mar 2008, 14:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av yonidraw »

ahh oki, ingen aning vad den kosta haft skivan länge...bilden ovanför var den roligare än den när yoni blir puttad då?
http://www.myspace.com/yonidrawings
Användarvisningsbild
Tobieh
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 17:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Tobieh »

Hmm..Den är snyggt ritad, men nu snackar vi om det övriga. Den är väl rätt rolig men den saknar liksom en poäng. Det är svårt att förklara men det ska vara så att man måste tänka till lite innan man fattar det roliga, och det ska vara något oväntat istället för att nån står och sig "ojdå, jag pissade ner mej" eller "fan, jag råkade kliva i en vattenpöl".

PS. Jag säger verkligen inte att detta är lätt att få till, kolla bara på de allra flesta humorserierna.Det är väldigt sällan ALLA strippar är roliga, förmodligen är det anpassat till olika personers humor.
Användarvisningsbild
Tobieh
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 17:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Tobieh »

Ett tips är att tänka "Vad vill jag med den här serien?" "Vad är poängen?"
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

[quote="Tobieh"]

kolla bara på de allra flesta humorserierna.Det är väldigt sällan ALLA strippar är roliga, förmodligen är det anpassat till olika personers humor.[/quote]
Stämmer. Alla som jobbat med en humorserie nån gång - även en ganska liten sådan - får se att olika läsare har olika favoriter och kan trigga på rätt olika saker (har man tur kan en del också tolka strippar på helt andra sätt än man tänkte, men hitta poänger likt förbaskat). Om en stripp inte är fullständigt dödfödd så finns det som regel någon någonstans som tycker att det är bland ens bättre.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
yonidraw
Very Good
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 12 mar 2008, 14:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av yonidraw »

[quote="Tobieh"]

"Vad vill jag med den här serien?" "Vad är poängen?"
[/quote]

det jag vill med serien är helt enkelt att jag vill lära mej bygga serier för att jag har nåt att säga men inte funnit sättet att få ut det ur huvudet på ett tillfredställande sätt för min ambitionsnivå.

[quote="Tobieh"]

Det är svårt att förklara men det ska vara så att man måste tänka till lite innan man fattar det roliga, och det ska vara något oväntat istället för att nån står och sig "ojdå, jag pissade ner mej" eller "fan, jag råkade kliva i en vattenpöl".
[/quote]

men måste det alltid vara en poäng el något oväntat i serier? menar du att det inte funkar att beskriva en situation rakt av utan nåt skoj på slutet?

finns oehört många på kartago och allt vad tidnings utgivarna heter som inte har nån poäng alls i serierna el beskriver en trist vardag el oxå finns det väl nån sorts poäng men det är så dåligt ritat att iallafall jag inte orkar med att läsa klart...

men det verkar vara så i sverige att hyfsad text och dåligt ritat funkar...jag anser att jag ritar figurerna bra! är det kanske så att du förminskar innehållet i mina bubblor för att figurerna är över standard?

men hur som helst förstår dina synpunkter...

"bra ritat och poänglöst är bättre än dåligt ritat och fullt med klyschor"
http://www.myspace.com/yonidrawings
Användarvisningsbild
yonidraw
Very Good
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 12 mar 2008, 14:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av yonidraw »

[quote="Rosen"]

[quote] olika läsare har olika favoriter och kan trigga på rätt olika saker (har man tur kan en del också tolka strippar på helt andra sätt än man tänkte, men hitta poänger likt förbaskat).

[/quote]

He he är facktiskt skitroligt när nån kläcker ur sej en kommentar när dom sett nåt roligt som ja inte lagt dit med den meningen :)

Mycket bra synpunkter Rosen man tackar [:)]
http://www.myspace.com/yonidrawings
Användarvisningsbild
Tobieh
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 17:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Tobieh »

Nej, det måste inte vara nåt kul i varje serie, sålänge man inte tecknar serier som bygger på att dom är roliga..Vad jag har förstått ritar du humorserier? Det kanske är jag som inte förstår den typen av humor, men för mej är det inte speciellt kul att man får en boll i huvudet och säger aj. Istället kanske man ser yoni stå mot en vägg och en kille som försöker kasta bollen på yoni. I andra rutan ser yoni att bollen kommer och flyttar på sig och pekar och skrattar åt killen som kastade bollen, sen får han bollen i bakhuvudet i sista rutan. Det kanske inte är yonis stil, det var bara ett exempel.
Nu har jag varken tid/lust/ork att diskutera detta längre, men pratar gärna om andra saker. Fortsätt lägga upp serier, jag ska inte racka ner på dej!
Användarvisningsbild
Franke
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 18:31
Ort: Sverige

Inlägg av Franke »

[quote="yonidraw"]
finns oehört många på kartago och allt vad tidnings utgivarna heter som inte har nån poäng alls i serierna el beskriver en trist vardag el oxå finns det väl nån sorts poäng men det är så dåligt ritat att iallafall jag inte orkar med att läsa klart...

men det verkar vara så i sverige att hyfsad text och dåligt ritat funkar...jag anser att jag ritar figurerna bra! är det kanske så att du förminskar innehållet i mina bubblor för att figurerna är över standard?

men hur som helst förstår dina synpunkter...

"bra ritat och poänglöst är bättre än dåligt ritat och fullt med klyschor"
[/quote]
Det handlar väl knappast om att det är dåligt ritat, utan snarare om att tecknaren valt att teckna i en enkel eller abstrakt stil. En serie kan inte bara vara snygga teckningar och dålig story eller bra story och fula teckningar, bägge måste vara i balans med varandra. Det räcker inte med "snygga" teckningar, de måste passa ihop med och komplitera texten också. En annan viktig detalj enligt mig som du verkar ha missat ibland är att bilden måste finnas där av någon anledning. I en del av dina serier skulle skämtet framgå även utan bilden. För att citera en av mina favorit-humortecknare Jan Romare:
[quote]Jag anser att bild och text måste stötta varrandra. Om bilden inte behöver text, skall den vara utan. Om texten inte behöver bild, ska den inte ha bild och då blir det ingen serie.[/quote]

Och som Will Eisner sade, skall pratbubblan alltid vara "en nödlösning" ( det var väl han som sade så?[B)])

En del av dina serier är bra, och teckningarna är, som du redan har påpekat själv, väldigt snygga. Men du har en del kvar att lära dig.[^]
Användarvisningsbild
yonidraw
Very Good
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 12 mar 2008, 14:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av yonidraw »

nja jag skulle inte kalla det humorserier jag ritar vad som faller mej in för stunden så då blir det gott och blandat...

[quote="Tobieh"]

för mej är det inte speciellt kul att man får en boll i huvudet och säger aj. Istället kanske man ser yoni stå mot en vägg och en kille som försöker kasta bollen på yoni. I andra rutan ser yoni att bollen kommer och flyttar på sig och pekar och skrattar åt killen som kastade bollen, sen får han bollen i bakhuvudet i sista rutan. Det kanske inte är yonis stil, det var bara ett exempel.
Nu har jag varken tid/lust/ork att diskutera detta längre, men pratar gärna om andra saker. Fortsätt lägga upp serier, jag ska inte racka ner på dej!
[/quote]

din ide om bollen bra exempel,kanske ritar den för skojs skull å lägger här [:)] oki vi släpper den biten du inte orka med men ändå bra synpunkter...ser det inte så att du rackar ner el så ser allt detta som en disskusion som jag har nytta av! [:o)]

http://www.myspace.com/yonidrawings
Användarvisningsbild
yonidraw
Very Good
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 12 mar 2008, 14:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av yonidraw »

[quote]snygga teckningar och dålig story eller bra story och fula teckningar, bägge måste vara i balans med varandra. Det räcker inte med "snygga" teckningar, de måste passa ihop med och komplitera texten också. En annan viktig detalj enligt mig som du verkar ha missat ibland är att bilden måste finnas där av någon anledning. I en del av dina serier skulle skämtet framgå även utan bilden. För att citera en av mina favorit-humortecknare Jan Romare:
Jag anser att bild och text måste stötta varrandra. Om bilden inte behöver text, skall den vara utan. Om texten inte behöver bild, ska den inte ha bild och då blir det ingen serie[/quote].

balansen mellan bra ritat bra story har jag inte det vet jag det jobbar jag med men vet inte till 100 procent vilken publik jag siktar mot så skär sej lite.sen menar jag inte att se ner el så på andra serietecknare bara för att vi inte har samma stil jag gillar inte att förenkla förmycket(Borde kanske göra det).

Jan Romare:bra citerat

[quote]En del av dina serier är bra, och teckningarna är, som du redan har påpekat själv, väldigt snygga. Men du har en del kvar att lära dig.[/quote].

nej jag menade inte på att dom är "väldigt snygga" jag är trygg med stilen...är inte trygg med texten varpå det skiter sej. he he vet att ja har att lära mej annars hade jag inte bett om åsikter! tack för feedback [:)]
http://www.myspace.com/yonidrawings
Användarvisningsbild
Franke
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 18:31
Ort: Sverige

Inlägg av Franke »

[quote="yonidraw"]
sen menar jag inte att se ner el så på andra serietecknare bara för att vi inte har samma stil jag gillar inte att förenkla förmycket(Borde kanske göra det).[/quote]

Jag tycker inte att du borde förenkla dina teckningar, ville bara förtydliga att serier med enklare stil inte är dåligt tecknade utan med avsikt gjorda på det sättet.


[quote]
[quote]En del av dina serier är bra, och teckningarna är, som du redan har påpekat själv, väldigt snygga. Men du har en del kvar att lära dig.[/quote].

nej jag menade inte på att dom är "väldigt snygga" jag är trygg med stilen...är inte trygg med texten varpå det skiter sej. he he vet att ja har att lära mej annars hade jag inte bett om åsikter! tack för feedback [:)][/quote]

Förstår att du inte menade att säga att dina teckningar är jättesnygga, men jag är imponerad av dem, framförallt tuschningen.
Skriv svar