Att publicera sin serie?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Braindamage
Kontakt:

Att publicera sin serie?

Inläggav Braindamage » ons 09 apr 2008, 12:48

Hej gott folk!

Jag är en tecknare sedan ungefär 8år och har precis börjat på en serie som jag på allvar tänker publicera på något vis.

Är det någon som har erfarenhet av att ge ut grafiska noveller som kan ge några tips? Säga några förslag på serieförlag (svenska eller utländska)?

Min plan är att när serien är färdig så försöker jag få ett riktigt förlag till att bli intresserad, men det är nog lättare sagt än gjort.

Funkar inte det så finns det internetsidor som kan leverera böcker "on demand" utan att jag behöver göra mer än att designa boken, och sen försöka göra reklam för sig själv.
Det känns lite som att folk inte riktigt skulle våga köpa en sådan bok om de inte hört talas om mig tidigare + förlags-lös. Jag funderar på om det är bättre att lägga ut delar av den gratis, eventuellt hela och hoppas på annonsintäckter från min hemsida.

Ge mig tips!

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » ons 09 apr 2008, 14:15

[quote]Ursprungligen postat av Braindamage

Hej gott folk!

Jag är en tecknare sedan ungefär 8år och har precis börjat på en serie som jag på allvar tänker publicera på något vis.

Är det någon som har erfarenhet av att ge ut grafiska noveller som kan ge några tips? Säga några förslag på serieförlag (svenska eller utländska)?

Min plan är att när serien är färdig så försöker jag få ett riktigt förlag till att bli intresserad, men det är nog lättare sagt än gjort.

Funkar inte det så finns det internetsidor som kan leverera böcker "on demand" utan att jag behöver göra mer än att designa boken, och sen försöka göra reklam för sig själv.
Det känns lite som att folk inte riktigt skulle våga köpa en sådan bok om de inte hört talas om mig tidigare + förlags-lös. Jag funderar på om det är bättre att lägga ut delar av den gratis, eventuellt hela och hoppas på annonsintäckter från min hemsida.

Ge mig tips!
[/quote]
Hej,

Vad är det för serier ?

Mvh Jonas, Albumförlaget
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
Braindamage
Kontakt:

Inläggav Braindamage » ons 09 apr 2008, 18:51

[quote]
Hej,

Vad är det för serier ?

Mvh Jonas, Albumförlaget
[/quote]

Jag har haft en ide för en serie som legat och mognat ganska länge. Det är inte seriestrips, utan mer av en novell.
Det handlar om Maverick och Peck i en stad som heter Lowtown. Peck är en stum pingvin med ett ganska uttryckslöst utseende, men som trots det har ordentligt med personlighet. Han har även ett ninjasvärd som han gärna tar nytta utav. Maverick är något mer verbal. En ganska stor snubbe med mustasch och solglasögon. Tillsammans är dom lite utav prisjägare, men tar småjobb här och var som passar.
Lowtown är en väldigt nergången stad med kriminalitet och avgaser, där det mesta kommer utspela sig.

Jag siktar efter att göra den rätt humoristisk. Karaktärerna gör sig rätt bra för det. Den lär väl vara ganska amerikanskt inspirerad och jag skriver den dessutom på engelska.

Har inte kommit särskilt långt på mitt manus än, men karaktärer och ideer har jag fullt av som jag tänker stoppa in i serien.

Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Stenens vise » ons 09 apr 2008, 20:58

Hehe, låter rätt skoj faktiskt. Skulle du kunna tanka upp någon sida så vi kan se mer vad du menar. Tecknarstilen är ju väldgt viktig med, kna ta ner betyget på en bra story. En snygg stil kan ju däremot höja rejält.

Om du nu får produktion i Sverige, vore det inte roligare då om du översatte själv? Det är ju skparens ord som är det häftiga.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden

Användarvisningsbild
Braindamage
Kontakt:

Inläggav Braindamage » ons 09 apr 2008, 22:05

[quote="Stenens vise"]

Hehe, låter rätt skoj faktiskt. Skulle du kunna tanka upp någon sida så vi kan se mer vad du menar. Tecknarstilen är ju väldgt viktig med, kna ta ner betyget på en bra story. En snygg stil kan ju däremot höja rejält.

Om du nu får produktion i Sverige, vore det inte roligare då om du översatte själv? Det är ju skparens ord som är det häftiga.
[/quote]

Tackar! Jag har inget att ladda upp med en gång med den stilen jag tänkt att ha i serien. Än så länge så skriver jag bara ett utlägg av hela på datorn innan jag börjar skissa. Jag har dock min sida, [url]http://lowtown.se[/url], där jag har några andra alster. Pingvinen finns där i några bilder.
Har mest blyertsskisser på sidan, men hade tänkt köra helt på bläck i serien. Rent svart-vitt alltså.

Mjo, jag har funderat på det där med översättning. Om det krävs så gör jag en svensk översättning själv, men jag tycker inte karaktärerna passar med det svenska ordvalet i översättningarna. Det är lite american trash över dom, och ser inte riktigt hur det översätter väl i vissa fall.

Användarvisningsbild
mah-kahn
Very Good
Kontakt:

Inläggav mah-kahn » ons 09 apr 2008, 22:23

[quote="Braindamage"]

Tackar! Jag har inget att ladda upp med en gång med den stilen jag tänkt att ha i serien. Än så länge så skriver jag bara ett utlägg av hela på datorn innan jag börjar skissa. Jag har dock min sida, [url]http://lowtown.se[/url], där jag har några andra alster. Pingvinen finns där i några bilder.
Har mest blyertsskisser på sidan, men hade tänkt köra helt på bläck i serien. Rent svart-vitt alltså.

[/quote]

Du har riktigt skön stil. Älskar tjejen som springer i skogen! Men pingvinen är dödsskön också. Det här låter som det kan bli ett riktigt ball projekt.

När det gäller att POD-publicera själv är det mycket riktigt svårt att tjäna pengar på det. Internet och annonsering är antagligen lättare.

Det ska bli jättespännande att se vad du lyckas med.
http://www.mackanandersson.se

Komiker, författare, seriesamlare, frälsningssoldat, pappa.
Inte alltid i den ordningen.

Användarvisningsbild
Braindamage
Kontakt:

Inläggav Braindamage » ons 09 apr 2008, 22:40

[quote]
Du har riktigt skön stil. Älskar tjejen som springer i skogen! Men pingvinen är dödsskön också. Det här låter som det kan bli ett riktigt ball projekt.

När det gäller att POD-publicera själv är det mycket riktigt svårt att tjäna pengar på det. Internet och annonsering är antagligen lättare.

Det ska bli jättespännande att se vad du lyckas med.

[/quote]

Gott att få lite respons! =)
Du kan ju spara RSS feed:en på sidan om du vill vara uppdaterad ;)

Antar att POD står för print on demand? Tjänar man mer pengar per tryckt bok om man blir publicerad av ett förlag menar du? Man lär väl få mer publicitet i alla fall!

Användarvisningsbild
mah-kahn
Very Good
Kontakt:

Inläggav mah-kahn » ons 09 apr 2008, 23:36

[quote="Braindamage"]

Antar att POD står för print on demand? Tjänar man mer pengar per tryckt bok om man blir publicerad av ett förlag menar du? Man lär väl få mer publicitet i alla fall!
[/quote]

Jupps. På båda frågorna.

Jag har bara fått böcker utgivna. Och har en bror som har givit ut en (kok-)bok som POD. Så jag ska inte säga att jag fattar allt om hur seriepublicering funkar, men...

Som POD-publicerad måste du sälja alla dina böcker själv. Som publicerad kan du fortfarande sälja själv och ÄNDÅ bli marknadsförd av förlaget. På Vulkan (som är störst på POD i Sverige) gör man ett stort nummer av att "du behåller en större del av priset som författare än hos ett förlag". Det stämmer bara i ett enda fall - om du som författare låter förlaget stå för HELA försäljningen och inte lyfter ett finger själv.

I alla andra fall kommer du att tjäna, ekonomiskt, också per tryckt bok, på att bli publicerad av ett förlag.

Ett räkneexempel - ett typikt förlagskontrakt ger mellan 15 och 20% på F-priset, alltså det pris som butikerna betalar för boken när den köps in. Om F-priset är, säg, 50 pix för en bok så får du alltså mellan 7-10 kronor, beroende på avtal. Vilket inte är jättemycket. Boken säljs sedan i handeln för typ 80 pix.

Men för att du ska tjäna 7-10 kronor per bok på Vulkan måste din kund först betala typ 87 SEK för 200 sid. Innan du fått en enda krona betalt. Så du kan iofs sätta ett eget pris och behålla mellanskillnaden. Och så ska vi lägga på dina 7-10 kronor. 97 spänn för boken. (Och nu har du tjänat lika mycket per bok som att bli utgiven, inte mer.)

Men nu kan du antagligen själv köpa dina böcker för F-pris av förlaget och sälja dem själv (via hemsida eller på alla andra sätt som Vulkan också kan sälja). Och då blir ju situationen en annan. För helt plötsligt tjänar du inte 7-10 spänn per bok, utan typ 30 om du inte ger rabatt till dina kunder. PLUS royalties (som iofs betalas ut ett år senare). Så egentligen tjänar du 37-40 kr per bok för en bok som är billigare i handeln än POD-boken.

Förlåt den långa posten men... Ta det för vad det är värt.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 10 apr 2008, 00:07

Du är skicklig men har ju inget att visa upp riktigt.

Gör inte en till stiphumorserie iaf, nån form av detta överkuggande skit gör mig illamående.
Men jag ser ju på din site att det är allvar, fråan är bar hur fasen ska du lansera detta? de vanliga läslammen fattar inget av riktiga serier.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Braindamage
Kontakt:

Inläggav Braindamage » tor 10 apr 2008, 12:23

[quote="Agentum"]
Gör inte en till stiphumorserie iaf, nån form av detta överkuggande skit gör mig illamående.[/quote]

Du kan vara lugn. Jag är rätt trött på strippar själv och har alltid föredragit noveller! Det kommer helt klart bli en längre historia, så vältecknad som jag möjligen kan göra den.
Som jag sa tidigare så har jag inget mer än ett knappt påbörjat manus än, men det sätter nog fart strax efter mitt nuvarande illustrationsuppdrag.

[quote]Urspringligen postat av mah-kahn
Förlåt den långa posten men... Ta det för vad det är värt.
[/quote]

Behöver man förklara nåt så får man ju dra på lite ibland! Tack så väldigt för informationen! Man får väl hoppas att man får nåt förlag som blir intresserat.

Användarvisningsbild
Braindamage
Kontakt:

Inläggav Braindamage » tor 10 apr 2008, 12:28

Jag har också lite funderingar på hur och om man behöver skydda sin copyright? Är det risk för att det finns oärliga förlag där ute som hellre försöker lura författare än tar hand om dem?
Det är väl klart att de flesta vill ha bra rykte för att kunna hålla i längden, men det finns ju alltid ruttna äpplen.

Användarvisningsbild
mah-kahn
Very Good
Kontakt:

Inläggav mah-kahn » tor 10 apr 2008, 14:15

Det vanliga är att förlagen vill ha en så god relation med dig som möjligt. De vill nämligen oftast att du ska ändra det ena eller det andra Och det är en bra sak. För då får du möjligheten att förbättra din serie, medan ni är i förhandlingar om vilka rättigheter som du ger upp.

Om du håller dig i Svenska vatten är det oftast inga problem. Den svenska marknaden, oavsett om det gäller böcker eller serier, är inte stor nog för dåliga äpplen vanligtvis. Internationellt kan det säkert se annorlunda ut och det är ett av skälen till att det är mycket vanligare med litterära agenter (se dem som en slags manager för dina verk. Eller hallick) utomlands.

Gemensamt för förlag och agenter är dock att de vill ha manuset "färdigt" från dig (sedan kommer de med ändringsförslag, för att inte fastna i processen.

Och det finns en väldigt viktig detalj som du måste kolla i förlagsavtalen - när rättigheterna återvänder till dig. När förlaget sålt slut på en upplaga kan de välja att trycka en ny. Eller inte. Se i så fall till att rättigheterna återvänder till dig inom rimlig tid (något år efter att senaste upplagan tryckts), så att du kan gå till nästa förlag. Eller lägga ut på Internet, eller något annat.

Men skapa färdigt först ;)

Användarvisningsbild
Braindamage
Kontakt:

Inläggav Braindamage » fre 11 apr 2008, 16:27

Är det så att man oftast har olika förlag för olika länder eller? Att ett förlag bara begär rättigheterna för ett land och under en period?

Hur undviker man de "dåliga äpplena" om man vill publicera utomlands? Är det bara en risk man får ta, eller skulle ett svensk förlag kunna hjälpa en bli publicerad utanför sveriges gränser?

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » fre 11 apr 2008, 17:49

[quote="Braindamage"]

Är det så att man oftast har olika förlag för olika länder eller? Att ett förlag bara begär rättigheterna för ett land och under en period?

Hur undviker man de "dåliga äpplena" om man vill publicera utomlands? Är det bara en risk man får ta, eller skulle ett svensk förlag kunna hjälpa en bli publicerad utanför sveriges gränser?

[/quote]
Jag skulle tro att det är så, att du har en förläggare, förslagsvis en svensk, som jobbar åt dig (och sig själv) bl.a. med att sälja vidare till andra länder. Jag har iallafall svårt att se att ett förlag ska sälja direkt till andra länders marknader.
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
mah-kahn
Very Good
Kontakt:

Inläggav mah-kahn » fre 11 apr 2008, 19:35

Förlagen köper rättigheter för ETT land.

Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inläggav Ingemar » sön 13 apr 2008, 19:07

[quote="mah-kahn"]

Förlagen köper rättigheter för ETT land.
[/quote]
Är inte det en avtalsfråga? Dvs att de normalt köper rättighet för ett land, men att det åtminstone teoretiskt skulle kunna vara så att t.ex. Egmont vill vara mellanhand och gå med den till andra? Rent teoretiskt alltså. En poäng: Om det är normalt att sälja rätten för ett land i taget så kan man ju se upp så att man inte får ett skitavtal som ger bort mycket mer? Det finns en del folk som gillar att lägga taskiga avtal framför näsan på hungriga kreatörer.

Användarvisningsbild
mah-kahn
Very Good
Kontakt:

Inläggav mah-kahn » sön 13 apr 2008, 22:10

Ingemar - du har naturligtvis helt rätt.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 13 apr 2008, 22:27

Det bästa är om det går att sälja i USA.

Här har vi tyvärr några få jättar som bestämmer allt.

Egmont vore den sista jag lierade mig med, av bara jävulskap om så möjligt, de har förstört vår allmänna seriemarknad imo.
Jag önskar fortfarande död åt dem och Tidsam, så fler får chansen utan att slänga fram hundratals tusen för nåt man vill publicera allmänt och inte på ett litet bolag som når få människor.

Sverige är verkligen skit ännu, Moderater gjorde inte ett förbannade skillnad i slutändan, vi sitter ännu med nån slags halvkommunism i många fall.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Braindamage
Kontakt:

Inläggav Braindamage » ons 16 apr 2008, 11:00

Bör man försöka skaffa en agent som man kan lita på för att publicera sig i t.ex USA?

Hur går man till väga för att hitta någon som har erfarenhet och har goda referencer och kontakter?

Det sista man vill är ju att nån snor ens verk i USA och man måste försöka rätta upp det i domstol eller med advokater ända där borta.

Användarvisningsbild
mah-kahn
Very Good
Kontakt:

Inläggav mah-kahn » ons 16 apr 2008, 17:07

Braindamage - jag vet inte hur det funkar med serier, men när det gäller bokförlag försöker amerikanska förlag ofta skydda sig mot just sådana anklagelser genom att deala med agenter och agenter endast.

När det gäller agenter med kriterier - har du kollat på amerikanska seriesidor? Forum för serietecknare, alltså? (Vare sig min agent eller mitt amerikanska förlag ger ut serier så jag har ingen bra info att ge.)

Återgå till "Att skapa serier"