Nu när den biten är avklarad så byter jag raskt ämne och förklarar vad jag behöver hjälp med. Jag har ungefär lika smidigt handlag som en neurotisk mungo och papper och penna har ingen "undo"-funktion så det funkar helt enkelt inte, och ändå fick jag för några år sen för mej att det var en jättebra idé att böra rita lite serier.
Men mina serier ser ju så förbannat döda ut, ibland känner jag mej nöjd med själva huvudfiguren, men min brist på talang gör att jag drar mej för att rita detaljer i bakgrunden eller annat som skulle förhöja intrycket (typ skuggor, träd, djur).
Så nu till själva frågan, finns det några vanliga tips för att ge en serie mer "liv"?
Här kommer några exempel...

Det här var min allra först seriestripp, ritad med mus.. litet format å almänt halvtaskigt.

Min andra, här tyckte jag i alla fall att jag hade en skaplig poäng,
men teckningen förstör intrycket lite tycker jag.
Och här är två stycken som jag ändå är skapligt nöjd med,
även teckningsmässigt av någon outgrundlig anledning.

Sen hände det! Fick en sån dära Wacom ritbräda i födelsedagspresent och började testa med större format på bilderna och med lite grövre linjer.. Nu tyckte jag att huvudfiguren började hitta "sej själv" lite, men resterande element i serien ser stendött ut.

Patetiskt, jag ville jag rita en fluffig kanin i ruta tre, men hur jag än gjorde så slutade det med att det såg ut som ett genetiskt experiment. Det blev en valp till slut.
Följande stripp är jag nöjd med själva färgläggningen och figuren, men jag ville så brutalt gärna ha med ett stort träd i bakgrunden...

Är träning det enda sättet att få mer "liv" i sina serier, eller finns några genvägar man kan nyttja tills man blir mer säker på pennan?
Ni som ritar på dator, vilken storlek på bilden brukar ni använda?
Vad har ni mer för tips till en stackars nybörjare?
/Ny trådrubrik. Admin