Söker seriös tecknare för en ny Noir serie

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
i_am_nallen
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 15 jun 2008, 22:03
Ort: Sverige
Kontakt:

Söker seriös tecknare för en ny Noir serie

Inlägg av i_am_nallen »

Finns det några seriösa tecknare här ute som är intreserad av att hjälpa mig att skapa en ny Noir serie?
Manus är klart, men själv är jag inte på långa vägar tillräckligt bra tecknare.

Serien heter Ghost O'Modern Time.

Serien handlar om en gambler i 30-40 talets Chicago som heter Jack O'Diamond. Hans största passion är de tre förbannade S:en.. Spel, sprit och sex..(Sist nämnda oftast i betald form.)
Dock går det inte alltid så bra för honom alla gånnger och snart är pengarna slut och det är pay-back time...
Efter att han vlivit "varnad" i en gränd med sparkar och slag möter han en äldre herre som erbjuder honom hjälp...
Mot en liten betalning får han förmågan att alltid vinna. Betalningen är hans själ... Vem gubben är väl kinda obviuos? Lucifer himself... (kanske lite klyshigt men det kommer bli bpde spännande och väldigt anorlunda längre fram! Inte alls som man tror..)
Han tror han ska bli lycklig av detta, men det blir han så klart inte utan istället får han bara fler fiender.
Efter att spelat stjortan av en av stadens mafia bossar blir han likviderad (Japp, hjälten dör! Men vänta ska ni se..)
Han står öga mot öga med döden själv. Och den som tror att döden spelar schack kan sluta drömma, döden spelar inte schack utan poker! Och tror ni döden kör med rent spel? Glöm det! Men Jack kan inte förlora! Det hela slutar med handgemäng och han råkar ta kål på döden och måste nu bli döden själv...

5 historier är så gott som klara för att tecknas!

Inreserad av att veta mer? hör av dig!
Sweet Dreams
wish
Nallen
Användarvisningsbild
i_am_nallen
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 15 jun 2008, 22:03
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av i_am_nallen »

min msn är frostmoon_lollo@hotmail.com

alla som hör av sig har en chans!
Sweet Dreams
wish
Nallen
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Tjena Emanuel, kul att du hittade hit. Cool idé måste jag säga, synd bara att jag inte kan rita ett dyft. Sammtidigt som manuset verkar väldigt specielt vore det häftigt och det skulle passa med inovativt tecknande, t.ex variernade mellan färgläggning och inte färgläggning.
Fortsätt nu skriva // Adam i Södertälje (men här för alltid Stenens vise)
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
i_am_nallen
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 15 jun 2008, 22:03
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av i_am_nallen »

tack! frågan om det blir färg lr inte färg har jag inte beslutat en... det är en fråga som jag och min framtida kompanjon får ta ställning till när vi börjar arbeta!
kul att du diggarmanuset, fått många schysta kommentarer på den! hoppas det går vägen bara! som du kanske förstår kan det ta ett tag innan den finns at läsa...

by the way, en sak jag kanske borde sagt är att den kommer vara på engelska... men nu vetalla det...
Sweet Dreams
wish
Nallen
Användarvisningsbild
Fiskgunnar
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 23 aug 2008, 15:01

Inlägg av Fiskgunnar »

Tjenare! Tecknare är jag inte, men jag gillar din idé till fullo!

[quote]Ursprungligen postat av i_am_nallen
Serien handlar om en gambler i 30-40 talets Chicago
[/quote]

Förutom att 30-talets Chicago är 30-talets Chicago så är det alltid kul med historiska serier. Gött!

[quote]Ursprungligen postat av i_am_nallen
Efter att han vlivit "varnad" i en gränd med sparkar och slag möter han en äldre herre som erbjuder honom hjälp...
Mot en liten betalning får han förmågan att alltid vinna. Betalningen är hans själ... Vem gubben är väl kinda obviuos? Lucifer himself...
[/quote]

Yes! Mycket bra! Klassiskt, men ändå i ny tappning. Ett varningens finger bara (även om det verkar som tänker som jag): Djävulen får INTE ha horn och klövar och en spetsig svans. Det är bara katolskt båg! Djävulen är ju en frestare som vill samla på sig själar ska uppenbara sig som en perfekt och oemotståndlig människa för våran gambler. Inget goth-tjafs med långt vitt hår är heller tillåtet!

[quote]Ursprungligen postat av i_am_nallen
Japp, hjälten dör!
[/quote]

Gött!

[quote]Ursprungligen postat av i_am_nallen
Han står öga mot öga med döden själv. Och den som tror att döden spelar schack kan sluta drömma, döden spelar inte schack utan poker! Och tror ni döden kör med rent spel? Glöm det! Men Jack kan inte förlora! Det hela slutar med handgemäng och han råkar ta kål på döden och måste nu bli döden själv...
[/quote]

Ännu en klassisk scen i ny anda! Göttigötti!
Vem utnämner Jack till den nya döden? Gud?

[quote]Ursprungligen postat av i_am_nallen
5 historier är så gott som klara för att tecknas!
[/quote]

Hur lång är varje historia?

[quote]Ursprungligen postat av i_am_nallen
Inreserad av att veta mer?
[/quote]

Ja Djävulen! Så fort någonting händer (dvs att du hittar dig en tecknare) så får du skriva här på forumet om det.

Till sist skall jag bara säga att jag är avundsjuk på dig som fixat en riktigt bra synopsis, men jag får nöja mig med att försöka verka sjukt rutinerad och peppa på.

Lycka till!
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="i_am_nallen"]

tack! frågan om det blir färg lr inte färg har jag inte beslutat en... det är en fråga som jag och min framtida kompanjon får ta ställning till när vi börjar arbeta!
kul att du diggarmanuset, fått många schysta kommentarer på den! hoppas det går vägen bara! som du kanske förstår kan det ta ett tag innan den finns at läsa...

by the way, en sak jag kanske borde sagt är att den kommer vara på engelska... men nu vetalla det...
[/quote]
Klart du ska ha serien i färg!
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Vad ska du göra med serien när den är färdig? Skicka den till olika förlag?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Geuse
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 30 apr 2008, 04:54
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Geuse »

Uhm, är det döden eller djävulen eller är han båda på samma gång?
Intressant, men verkar orimligt att han skulle kunna bringa djävulen om livet via handgemäng, kanske kan utveckla det lite mer intressant?
Och självklart skall ju serien vara svartvit.
Användarvisningsbild
Owlor
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 11:15
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Owlor »

Det är inte orimligare än att en person blir döden och möter djävulen från första början, jag skulle kunna tänka mig att djävulen i sig inte är särskilt stark, hans styrka ligger i att kunna manipulera andra.
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Djävulen är inte döden i mytologin.
Livets gud är även dödens gud.. om man nu ska anspela på kristen mytologi alltså.
Så, han råkar alltså ta kål på gud.. inte djävulen.
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Sedan om man tar död på dödens gud, så skickar man väl bara tillbaka honom? Eller?
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

En annan version är att han gör en deal med döden istället för djävulen, för att driva alla förlorare till självmord, och sedan utvecklas story på samma sätt i övrigt.
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
Owlor
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 11:15
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Owlor »

that is not dead that can eternal lie, for with strange eons, even death may die...
Användarvisningsbild
Zunko
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 30 nov 2008, 14:03
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Zunko »

[quote="Owlor"]

that is not dead that can eternal lie, for with strange eons, even death may die...
[/quote]

Nice, nu fick jag en sådan där mysig "Call of Cthulhu" kännsla[:)]
Användarvisningsbild
Owlor
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 11:15
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Owlor »

skulle Call of Cthuhulu fungera som serie? jag tror inte Lovecrafts eldritch horrors skulle funka så bra i ett visuellt medium, Chthuhlu fungerar för att han åtminstonde har en igenkännbär form (kraken on steroids), men jag tror inte det skulle bli samma impact som orginalnovellen.
Användarvisningsbild
Daniel Olsén
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 15:03

Inlägg av Daniel Olsén »

[quote="Owlor"]

skulle Call of Cthuhulu fungera som serie? jag tror inte Lovecrafts eldritch horrors skulle funka så bra i ett visuellt medium, Chthuhlu fungerar för att han åtminstonde har en igenkännbär form (kraken on steroids), men jag tror inte det skulle bli samma impact som orginalnovellen.
[/quote]

Man behöver inte berätta om själva varelserna (ifall det inte är en monster historia, vilket är en helt annan femma), man kan berätta om det runt om istället.

Själva kärnan i en adaption är inte att göra allt precis på pricken utan att vara trogen originalets syfte och känsla även ifall det avviker ifrån dess exakta innehåll och komposition. (Det finns alltid grader, men du förstår nog vad jag menar.)

Kan tänka mig att det fungerar ganska bra att hålla det hotande och vansinnesbringande utanför rutorna och låta stämmningen krypa igenom berättelsen och karaktärerna. Göra det avsiktligt till en berättelse om det oförståeliga och inte ens tänka tanken på att kunna förklara eller avbilda det.

Bringa obehag före att försöka skrämma så kommer du nog långt.
Användarvisningsbild
Owlor
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 11:15
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Owlor »

Det skulle fungera riktigt bra i en serie. Ungefär som i filmen The Cat People, där de går igenom hela filmen utan att visa monstren.
Användarvisningsbild
i_am_nallen
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 15 jun 2008, 22:03
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av i_am_nallen »

SHIT VA MÅNGA SVAR! hade glämt att jag lagt upp den här tråden :S ska läsa igenom alla förslag och fundera
Sweet Dreams
wish
Nallen
Skriv svar