Csaar - Ink pusher

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Kontakt:

Inläggav csaar » tis 07 okt 2008, 21:29

bas03 skrev:
Ser bra ut, hoppas någon nappar på den.

Jag hoppas det, tack!
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"

Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Kontakt:

Inläggav csaar » tis 07 okt 2008, 21:32

Agentum skrev:
De som tuschar sina egna teckningar spar ofta tid då de vet vad de vill få fram, så en teckning kan se nästan ut som "roughs" innan tuschningen.

tycker jag stämmer bra. skulle tro att åtminstonne 1/4 av mina skisser är grovt tillyxade innan tuschning. sedan finns det alster som har kommit till under helt motsatta former, med ett flertal noggranna skisser och överföring med ljusbord. hela kittet så att säga.

Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Kontakt:

Inläggav csaar » mån 05 jan 2009, 22:21

Bild

Användarvisningsbild
Marhulken
Very Good

Inläggav Marhulken » tis 06 jan 2009, 08:39

Ser väldigt bra ut tycker jag! Jag störde mig dock på en "liten" detalj, som jag ofta stör mig på när det gäller amatörserier, och det är den datorskrivna texten. På något vis tycker jag att det förstör helhetsintrycket en hel del, det passar helt enkelt inte in. Handskriven text skär sig inte med bilderna utan ser mer "levande" ut och passar in betydligt bättre, enligt mig.

Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Kontakt:

Inläggav csaar » tis 06 jan 2009, 08:52

Marhulken skrev:
Ser väldigt bra ut tycker jag! Jag störde mig dock på en "liten" detalj, som jag ofta stör mig på när det gäller amatörserier, och det är den datorskrivna texten. På något vis tycker jag att det förstör helhetsintrycket en hel del, det passar helt enkelt inte in. Handskriven text skär sig inte med bilderna utan ser mer "levande" ut och passar in betydligt bättre, enligt mig.

Jag kan inget annat än hålla med. Det är en risk att blanda "riktigt" med digitalt - intrycket kan bli lite väl amatörmässigt. Men i mitt fall skriver jag så fruktansvärt fult för hand...

Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine

Inläggav Robrocker » tis 06 jan 2009, 12:32

Jag tycker nog ändå att du borde gör bubblorna för han och skriva texten med datorn.
With great powers comes great responsibility.

Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Kontakt:

Inläggav csaar » tis 06 jan 2009, 12:56

Robrocker skrev:
Jag tycker nog ändå att du borde gör bubblorna för han och skriva texten med datorn.

Jag förstår vad du menar. Det blir en mystiskt kontrast där...

Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Stenens vise » tis 06 jan 2009, 14:27

Agentum skrev:
Sen fins det bara 2 kinds of people med, those with loaded guns and those that dig:-)

Från filmen i fråga.

Stör mig inte ens 1% att det är engelska, man måste tänka brett tror jag, allt är inte Bamse liksom.

Nja... det finns bara 10 sortes människor. de som förstår sig på det binära talsystemet och de som inte gör det. [:o)] [^]

Ledsen om det kommer långt efter skrivna inlägget... och dessutom är det off topic. Men roligt är det. [8)]
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden

Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Rosen » ons 07 jan 2009, 01:01

csaar skrev:
Det är en risk att blanda "riktigt" med digitalt - intrycket kan bli lite väl amatörmässigt. Men i mitt fall skriver jag så fruktansvärt fult för hand...

Tips om man har den utrustningen: Senast jag behövde lägga in texter i någon nämnvärd omfattning så knappade jag in dem med tangentbordet i ett lager (i Photoshop, alltså) som jag sedan skrev över för hand i ritplatta - ganska snabbt och slarvigt, inte kalkerande - och sedan raderade jag lagret med den digitala texten.
Därmed fick jag en text som såg handskriven ut men som ändå låg i raka led och var prydligt utspridd och fördelad och så.
"I wear eyeliner like a superhero mask."

Användarvisningsbild
Marhulken
Very Good

Inläggav Marhulken » ons 07 jan 2009, 12:22

csaar skrev:
Marhulken skrev:

Jag kan inget annat än hålla med. Det är en risk att blanda "riktigt" med digitalt - intrycket kan bli lite väl amatörmässigt. Men i mitt fall skriver jag så fruktansvärt fult för hand...

Okej, då har du och jag samma problem. [;)]

Men kolla på t ex rutan med skäggmannen, som vill tatuera en fjäril, och hans pratbubbla. Texten ser helt och hållet malplacerad ut och där skulle jag nog säga att det skulle skada mindre att ha "ful" handskriven text. Ett tips kan ju vara att skriva på en bit vitt papper som man klipper ut och sedan klistrar in i pratbubblan på ett snyggt sätt (precis som serier översätts), för då kan man ju enkelt bara skriva om på ifall det blir för fult, istället för att hålla på med massa Tippex varje gång.

Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Kontakt:

Inläggav csaar » ons 07 jan 2009, 12:58

Rosen skrev:
csaar skrev:
Det är en risk att blanda "riktigt" med digitalt - intrycket kan bli lite väl amatörmässigt. Men i mitt fall skriver jag så fruktansvärt fult för hand...

Tips om man har den utrustningen: Senast jag behövde lägga in texter i någon nämnvärd omfattning så knappade jag in dem med tangentbordet i ett lager (i Photoshop, alltså) som jag sedan skrev över för hand i ritplatta - ganska snabbt och slarvigt, inte kalkerande - och sedan raderade jag lagret med den digitala texten.
Därmed fick jag en text som såg handskriven ut men som ändå låg i raka led och var prydligt utspridd och fördelad och så.

Tack för tipset! Jag har ingen ritplatta men det går nog att ordna med scanner på nått sätt.

Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Kontakt:

Inläggav csaar » ons 07 jan 2009, 12:59

Marhulken skrev:
csaar skrev:
Marhulken skrev:

Okej, då har du och jag samma problem. [;)]

Men kolla på t ex rutan med skäggmannen, som vill tatuera en fjäril, och hans pratbubbla. Texten ser helt och hållet malplacerad ut och där skulle jag nog säga att det skulle skada mindre att ha "ful" handskriven text. Ett tips kan ju vara att skriva på en bit vitt papper som man klipper ut och sedan klistrar in i pratbubblan på ett snyggt sätt (precis som serier översätts), för då kan man ju enkelt bara skriva om på ifall det blir för fult, istället för att hålla på med massa Tippex varje gång.

Ja, tack för tipset - det här är ett tillvägagångssätt jag tror skulle funka.

Återgå till "Att skapa serier"