Barnen ska få göra sina egna serier!

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
mojjan
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 18 jan 2009, 19:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Barnen ska få göra sina egna serier!

Inlägg av mojjan »

Hej!
Jag jobbar med barn som går i andra klass. Under terminen tänkte jag att de ska få skapa sina egna serier och seriefigurer...

Jag har satt ihop ett eget material som ska bli ett häfte barnen får jobba självständigt i. Nu börjar jag fundera på om jag ska ha mer detaljer med i det... Jag vore väldigt tacksam om ni ville kolla igenom och se vad ni tycker ska vara med... Har jag missat något viktigt? Smådetaljer att lägga till?

Tack på förhand!
Hoppas att länken funkar; [url]http://docs.google.com/Doc?docid=dgg339hv_81dq2cc8hh&hl=sv[/url]
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Ingen behörighet till dokumentet [:I]
Men bra initiativ![:)]
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Inlägg av bas03 »

Verkar som man måste ha ett google account. Håller med Erik, det blir nog skoj för ungarna [:)]
Användarvisningsbild
Jochman
Good
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 12:04
Ort: Netherlands

Inlägg av Jochman »

Jag får inte se texten fast jag är inloggad på google.
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

Man måste bli accepterad av innehavaren av dokumentet för att kunna se det. Men bra initiativ iaf!
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Försök styra upp det så att det blir mycket sportserier [|)]
Användarvisningsbild
mojjan
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 18 jan 2009, 19:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av mojjan »

Hm... Fasiken... Nån som har nåt bra tips på hur jag ska göra för att det ska bli synligt för allmänheten? :-S
Användarvisningsbild
Daredevil
Fine
Inlägg: 311
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 15:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Daredevil »

kopiera allt i det där dokumentet och klistra in i denna tråd^^
with great powers comes hot bitches!
Användarvisningsbild
mojjan
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 18 jan 2009, 19:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av mojjan »

Oj... det blir en del text... men ok! here it goes...! :)
jag tänker mig att det här är sånt de ska få jobba själva med, på egen hand, så jag vill gärna att det ska ta lång tid för dem att bli helt klara... En del av barnen har en tendens att stressa sig igenom saker och ting, så ge förslag på allt möjligt ni kommer på som jag kan ha med!



MIN SERIEFIGUR

________________________________

PÅHITTAD, RITAD OCH FÖRFATTAD AV

_______________________________
2009

Övning 1
Fundera och planera
När man skapar en egen seriefigur måste man planera lite hur figuren ska vara, se ut och vad den ska vara med om. I den här första övningen ska du skriva ner lite fakta om figuren. Det kan vara rätt så bra att ha när du sedan ritar serien. Tänk på att du alltid kan gå tillbaka hit och ändra faktan om det inte stämmer längre.
Namn ___________________________________________________
Kön ____________________
Ålder ____________________
Färg ____________________
Längd/höjd/storlek ________________________________________

Var bor figuren?
___________________________________________________________________________

Har figuren någon familj?
___________________________________________________________________________

Har figuren några bästa kompisar eller husdjur som kommer vara med mycket i serierna?
___________________________________________________________________________

Vad har figuren för intressen?
___________________________________________________________________________

Har figuren något kännetecken? (exempel: klantig, elak, snål, långsam, äter mycket, stark)
___________________________________________________________________________

Vad är figuren bra på?
___________________________________________________________________________

Vad är figuren ganska dålig på?
___________________________________________________________________________

Vad blir den glad av?
___________________________________________________________________________

Vad blir den ledsen av?
___________________________________________________________________________

Är figuren allergisk mot något? Har den en favoriträtt?
___________________________________________________________________________


Övning 2
Skissa och fixa
Nu kommer vi till den del som är roligast när man skapar en seriefigur! Det är nu du ska hitta på hur den ska se ut!
Börja med att tänka ut vad för sorters serier du tycker om att göra. En del tycker om serier där det händer spännande saker, en del gillar sådana som visar hur en vanlig dag ser ut, och en del berättar ungefär på samma sätt som när man skriver en saga.
När du vet vilken sorts serie du tycker om att rita, är det dags att bestämma hur seriefiguren ska se ut. Tänk på att den inte ska vara för svår att rita, eftersom den antagligen kommer behövas ritas många gånger och i många rutor… Tänk också på att inte ta med för många detaljer, som till exempel örhängen, svärd, väskor eller instrument. Det kan du istället lägga till figuren i de serier du tycker att det behövs.
Använd enkla former när du planerar hur figuren ser ut. Tänk på hur du vill att figuren ska vara i humöret; ska den se elak ut? Ska den vara liten eller stor? Ska den ha några speciella kläder? (tänk till exempel på Bamse, han har alltid samma kläder…)
Rita en skiss i rutorna här nedanför. Försök att rita så lika i båda rutorna som möjligt. Figuren ska ju nästan alltid se ungefär likadan ut när den är i serien. Om det blir för svårt suddar du och försöker igen. Du kanske till och med behöver använda dig av ett kladdpapper innan du blir nöjd?

Övning 3
Träna, träna, träna…
Nu blir det lite jobbigt ett tag. Nu ska du träna dig på att rita din seriefigur på så många olika sätt som möjligt. Det är roligare att läsa en serie om figurerna visar tydligt vad de känner. Därför måste man träna på ansiktsuttryck om man ska bli en duktig serietecknare!
Fundera och rita sedan hur din figur ser ut när den känner sig på olika sätt. Nu räcker det med att rita bara ansiktet om du har en väldigt stor figur som inte får plats i rutorna.Om du kommer på fler ansiktsuttryck får du gärna rita dem i de tomma rutorna.

Övning 4
Rubrik på serien!
Nu blir det lite lättare än övningen innan. Nu ska du bara tillverka en rubrik som visar tydligt vilken serie läsaren ska läsa. Det får gärna vara namnet på seriefiguren – det är ju ändå den som är huvudrollsinnehavaren.

En rubrik till en serie kan till exempel se ut så här: (Exempel)
Eller så här kanske? (Exempel)

Nu är det dags för dig att hitta på hur din serierubrik ska se ut! Gör ett par stycken för säkerhets skull! Man vet aldrig om man tröttnar på den gamla eller om den inte passar längre…!


Övning 5
Första serien – vad ska den handla om?
Nu är det dags att plocka fram din fantasi. Fundera ut en sak som du tänker ska hända din figur i den första serien. De flesta roliga serier innehåller något slags skämt eller något annat tokigt som händer. Tänk på vilka som ska vara med i serien och var de befinner sig någonstans.
Den allra första serien räcker om den innehåller 4-5 rutor. Det får inte bli för långt så att du tröttnar redan nu. Senare, när du tränat längre, kan du rita fler rutor. Det betyder att den här handlingen ska vara ganska kort och enkel.


Övning 6
De första serierutorna!
Äntligen är det dags att börja rita serien på riktigt! Nu har du en figur, du har tränat på att rita den och du vet ungefär hur den brukar bete sig. Du har också en handling som serien ska innehålla.
När du ritar serien är det trevligt med lite bakgrund, men den behöver inte vara komplicerad alls. Det räcker oftast med någon liten möbel eller kanske en gräsmatta, så man ser var serien utspelar sig. Det blir också lite mer färg i serien då, utan att det blir jobbigt för dig att rita så mycket saker.
Den allra första serien räcker om den innehåller 4-5 rutor. Det får inte bli för långt så att du tröttnar redan nu. Senare, när du tränat längre, kan du rita fler rutor.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Det ser bra ut tycker jag! Bra jobbat!
Användarvisningsbild
Mosan
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 19:02
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mosan »

Lät bra de där, hoppas dom kommer att gilla de!
Say hello to my little friend!
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Inlägg av bas03 »

"Vad är figuren ganska dålig på?"

Får man inte skriva att någon är dålig på något utan att lägga till förmildrande ordet "ganska" när det riktar sig mot barn? [;)]

Låter bra det där, en annan fick inte göra så där roliga grejer i plugget [:(]

edit: Jag gjorde dock en stripp på bildlektionen i högstadiet. Bilderna var fula som "humhum" och poängen var rätt så larvig, man kanske ska försöka rita om den bara för att den var så dålig [:p]
Användarvisningsbild
draconis
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 12 jan 2009, 18:37
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av draconis »

najs najs.men är det inte lite komplierad uppgift för så små barn? sista uppgiften visar ju att inte mycket ska göras men allt förberedande innan, som t.ex. formuläret med seriefigurens egenskaper för uppgiften att verka bautastor och jobbig?
Användarvisningsbild
mojjan
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 18 jan 2009, 19:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av mojjan »

bas03: haha, jag vet... men jag tar det säkra före det osäkra... :) nån kanske blir upprörd annars vetdu! :)

draconis: faktum är att barnen jag jobbar med har visat väldigt stor potential gällande tecknande och målande. därför tror jag att de kommer klara det här bra. sen är ju inte poängen att de ska bli fullkomliga serietecknare, utan snarare att de ska få prova på hur man skapar en serie. det är ju samma sak man gör om man skriver en saga/berättelse, så de känner nog igen upplägget ganska bra.

sen är det här ju nåt de kommer jobba med i flera veckor, så det är ju lite av ett projekt... det är inte heller det enda de kommer få göra, så det går nog ingen nöd på dem... :)

det viktiga med den här uppgiften är att få dem att göra seriefiguren på ett grundligt sätt för att visa dem att allt man ritar inte bara behöver vara spontanteckningar, utan att det också kan finnas tankar och planering bakom...
Användarvisningsbild
draconis
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 12 jan 2009, 18:37
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av draconis »

[quote="mojjan"]

bas03: haha, jag vet... men jag tar det säkra före det osäkra... :) nån kanske blir upprörd annars vetdu! :)

draconis: faktum är att barnen jag jobbar med har visat väldigt stor potential gällande tecknande och målande. därför tror jag att de kommer klara det här bra. sen är ju inte poängen att de ska bli fullkomliga serietecknare, utan snarare att de ska få prova på hur man skapar en serie. det är ju samma sak man gör om man skriver en saga/berättelse, så de känner nog igen upplägget ganska bra.

sen är det här ju nåt de kommer jobba med i flera veckor, så det är ju lite av ett projekt... det är inte heller det enda de kommer få göra, så det går nog ingen nöd på dem... :)

det viktiga med den här uppgiften är att få dem att göra seriefiguren på ett grundligt sätt för att visa dem att allt man ritar inte bara behöver vara spontanteckningar, utan att det också kan finnas tankar och planering bakom...
[/quote]

ok!:) najs lycka till:D
Skriv svar