Om att skissa med blå blyerts

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av Labrador Road 26 »

mikaelsol skrev:Scannar man in i bitmap så får man inte med de färgerna, och man slipper pilla i photoshop med att få bort vanlig blyerts.

Nyfiken fråga: Kör man med bitmap för serier alltså, istället för tiff? Jag trodde bmp i tryck var utdött, fast mina erfarenheter av print har inte involverat serier.
http://graphicssoft.about.com/od/graphi ... ummary.htm
http://deadline.3x.ro/adsense/graphs.html
http://designer-info.com/Writing/bmp_tiff_jpeg_gif.htm
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av UlfK »

Kort besserwisserinlägg: All scanning är "i bitmap". Delar upp bilden i ett rutnät och tittar sedan på punkt efter punkt och ser efter vad den har för färg alt ljus.

Jag gissar att Mikael menar när man scannar i tvåbits färg, dvs scannern registrar bara svart och vitt. Då bestämmer du en gränspunkt och scannern kallar sedan allt som är ljusare för vitt, och allt som är mörkare för svart. Dvs om du skissar med tunna streck med hård blyerts går det ganska lätt att få dem att bli osynliga vid scanning.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 531
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av pogono »

Tar du på sig besserwisserhatten så får du se till att fylla ut den. [;)] Det behövs bara 1 bit för att beskriva om en pixel är svart eller vit.

Färgdjup och filformat är olika saker. En tiff kan vara svart/vit, gråskala eller färg och färgdjupet kan vara 1, 8, 16 eller 32 bitar.
Många scannerprogram och Photoshop kallar svart/vitt för bitmap.

Pilots Color Eno-stift i soft blue är riktigt trevliga att skissa med, framför allt på ett lite jämnare papper. Då känns stiftet lite fetare än vanlig blyerts. Jag har mina i en Pentel Graphgear 500 och är helnöjd.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av rkaj »

Nu måste jag besservissra besservissern. Om en bild är i "bitmap" så är det en bit per pixel, dvs varje pixel är antingen svart eller vit. Sen kan själva filformatet vara gamla bmp, tif, gif, png eller något annat.

Det som alla rasterbilder är, ett numeriskt värde för varje pixel, kallas just "rasterbild" eller möjligen "pixmap".

(två själar en tanke med pogno där)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag undrade om filformatet bmp kontra tiff alltså, om det nu inte är samma sak som bitmap. I den tidningsproduktion jag varit involverad har det varit tiff som gällt, därav frågan.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av rkaj »

Nä, idag finns det knappast någon orsak att köra bmp. Poängen med bmp när det var aktuellt var att det var väldigt lätt att tolka filerna eftersom det inte var komprimerat alls, men idag kan även en "långsam" cpu packa upp de komprimeringsalgoritmer som används snabbare än vad det går att läsa motsvarande opackade fil från disk ändå.

Vilket filformat man använder beror väl mest på vilket program man använder, så jag misstänker att psd (photoshop) är vanligt bland både proffs och amatörer, även om det nog fått konkurrens av mangastudios "nativeformat". Png borde också vara stort (även om det "bara" hanterar RGB / RGBA och gråskala, dvs inte CMYK), och tiff finns det säkert en hel del som använder av gammal vana. Pratar vi slutleverans till tryck så var det pdf som gällde när jag gjorde tidningar, och jag gissar att det är det nu också i de fall man inte lämnar in indesignfilerna direkt (kör någon fortfarande quark?)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av Wakuran »

Om jag förstått *.tif(f)-filformatet rätt, kunde det innehålla litet vilken algoritm som helst. Jag hade något gammalt 80-tals-program som sparade i *.tif (Kan evt. ha varit Deluxe Paint) och när jag försökte öppna det i Photoshop eller Paintshop Pro fick jag beskedet att filen var korrupt...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av Labrador Road 26 »

OT.

På "min" tid var det Quark som gällde och det var där vi körde tiff. Fast nu ska jag sluta vara OT här, funderade mest på om det var någon direkt skillnad på teknat och vanliga foton. Deluxe Paint på Amiga hade tif vill jag minnas, så det stämmer nog. Synd bara att EA blev som de blev senare. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av Wakuran »

Det var PC-versionen, i så fall, men sak samma... Evt. kan det ha varit något ännu äldre och sämre program...
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 531
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av pogono »

Intressant läsning (om man är intresserad)...
http://en.wikipedia.org/wiki/Tagged_Image_File_Format
"When TIFF was introduced, its extensibility provoked compatibility problems. The flexibility in encoding gave rise to the joke that TIFF stands for Thousands of Incompatible File Formats."
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av UlfK »

pogono skrev:Tar du på sig besserwisserhatten så får du se till att fylla ut den. [;)] Det behövs bara 1 bit för att beskriva om en pixel är svart eller vit.


Ja, det är jag som rör till det när jag försöker vara pedagogisk. Sorry. Datorn använder 1 bit för att lagra färgvärdet, men vi månniskor ser två färger, svart och vitt - eller vilka färger vi nu valt att representera 0 och 1. (Vill man vara elak väljer man t.ex. två sextonbitsnyanser som skiljer 1 steg i en kanal.)


rkaj skrev:Nu måste jag besservissra besservissern. Om en bild är i "bitmap" så är det en bit per pixel, dvs varje pixel är antingen svart eller vit. Sen kan själva filformatet vara gamla bmp, tif, gif, png eller något annat.

Det som alla rasterbilder är, ett numeriskt värde för varje pixel, kallas just "rasterbild" eller möjligen "pixmap".

(två själar en tanke med pogno där)


Bra försök, men nej. "Bitmap" används om alla bilder där samtliga punkter i en matris beskrivs med ett färgvärde, oavsett färgdjup. "Pixmap" kommer kanske att användas mer i framtiden. Än så länge är det ett Linuxord, d.v.s. det används inte utanför Linuxvärlden. [;)] En "bitmap" som bara tillåter noll och ett hittar du inom matematiken.


Och slutligen
Labrador Road 26 skrev:Jag undrade om filformatet bmp kontra tiff alltså, om det nu inte är samma sak som bitmap. I den tidningsproduktion jag varit involverad har det varit tiff som gällt, därav frågan.


De båda filformaten .bmp och .tiff är båda bitmaps. Formaten skiljer sig åt - och som Pogono påpekar skiljer sig .tiff från sig själv också.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av rkaj »

UlfK skrev:Bra försök, men nej. "Bitmap" används om alla bilder där samtliga punkter i en matris beskrivs med ett färgvärde, oavsett färgdjup. "Pixmap" kommer kanske att användas mer i framtiden. Än så länge är det ett Linuxord, d.v.s. det används inte utanför Linuxvärlden. [;)] En "bitmap" som bara tillåter noll och ett hittar du inom matematiken.


Datalogi och programmering är matematik. Bland programmerare och datatekniker (oavsett om de håller på med linux eller annat) är en bitmap en bild som byggs upp av just en bit per pixel. Däremot blir ju dataloger och programmerare en ständigt mindre andel av de personer som har tillgång till datorer, så det är nog inte så att ordet "pixmap" kommer att användas mer i framtiden, snarare så att det numera bara är gamla programmerarstofiler som jag som känner till skillnaden mellan bitmap och pixmap.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av Wakuran »

Det är väl ingen distinktion som görs bland folk som arbetar med datorer konstnärligt professionellt?
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av Isegrim »

Wakuran skrev:Det är väl ingen distinktion som görs bland folk som arbetar med datorer konstnärligt professionellt?


Det kan ju bero på att de lägger fokus vid att jobba proffessionellt konstnärligt.
Behov att namnge verktygen kommer väl som oftast av att man behöver kommunicera dem,
så vissa kan alla beckers färgnamn andra kan allt om färgrymder, pixlar och filformat.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av mikaelsol »

I min skanner står det "bitmap" som alternativ har jag för mig. Spara som tif om du känner för det.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av mikaelsol »

Av nån anledning brukar eps vara rätt vanligt format för bilder från utlandet.

Jag brukar spara som tif om inget annat anges. Men om det är en bild som ska vara utklippt på olika sätt sparar jag delarna i lager och som psd. Mina illustrationer till ledarsidan i Fantomen är psd:er med transparent bakgrund.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av Sir-L »

mikaelsol skrev:Av nån anledning brukar eps vara rätt vanligt format för bilder från utlandet.
[...]

Eps skickade vi annonser till tidningar i när jag jobbade som Informatör.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av Wakuran »

Informatör?...

Det låter som tjallare... [B)]
Skriv svar