Mutagen Talent

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine

Inläggav Comic man » lör 13 jun 2009, 23:38

Ehm, ja, teckningarna fungerar att effektivt beskriva miljön tillsammans med de olika perspektiven och personerna är bara lite halvstela (främst en del av ansiktsuttrycken), men tyvärr går hela grundhistorien mig över huvudet. [B)] Vad handlar den om? Är det två historier som ska vävas sammans? Sedan tyckte jag att hela scenariot med morotssoppan var urkul. [:p]
Vi Veri Veniversum Vivus Vici

Användarvisningsbild
amikael
Fine
Kontakt:

Inläggav amikael » sön 14 jun 2009, 05:24

Känns lite som Daniel Ahlgrens SH3, kan bli kul.
(^-^)y Live Long And Prosper

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » sön 14 jun 2009, 08:25

Jag tycker om denna serie.[^]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 14 jun 2009, 09:18

[quote="spindelmannenelektra"]

[/quote]

Får man fråga varför?

Eller, jag menar, det är även bättre med positiv kritik om den är saklig. Skulle vara användbart om du förklarade tydligare vad det är med den som du gillar.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Kontakt:

Inläggav Grim » sön 14 jun 2009, 13:05

Men jisses, Agentum! Jag uppskattade din feedback i min tråd och har aldrig dömt dej för det! Notering till själv: Använd en sjujävla stor smily nästa gång.

Och nu för att inte sabba tråden totalt:
Jag gillar skarpt att det finns en gnutta humor här och där, vilket jag har saknat i de få supehjälteserier jag läst. En annan sak som jag tycker lyfter det hela är att rutorna inte är så stela, en figur som sticker lite utanför, rutor som överlappar m.m. Målet med en serie är väl att den ska roa, och den roar mej.

Ta dock mina åsikter med en nypa salt, kom ihåg "oinvigd fyllpostare [:D]".

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » sön 14 jun 2009, 15:03

Oj, här har man inte kommit åt forumet på några dagar och så exploderar det av kommentarer! Så jag får väl kommentera tillbaka lite.

Först, tack ni som uttryckt åsikter, både "tyckande" och "analyserande". Att serien kan vara svår att förstå beror (åtminstone delvis) på att det är del 2. Man bör ha läst del 1 men den är inte inskannad än och kräver en del bearbetning först efetrsom den är så gammal. Serien består av två parallella historier vilket också kan försvåra läsningen. Men jag tror att den som läst från början kommer att förstå. Och så har vi detta med anatomi. Det är svårt. Jag tycker jag sköter det hyffsat men ser en del problem såhär i efterhand. Och stelt, ja, jag borde jobba ännu mer på det. Det är ju egentligen inte så svårt, det tar bara en massa tid. Tanken är att serien ska vara lättsam och kul, lite finurlig och personligt hållen men samtidigt dramatisk. Vi får se om jag lyckas.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » sön 14 jun 2009, 17:34

[quote="Wakuran"]

[quote="spindelmannenelektra"]

[/quote]

Får man fråga varför?

Eller, jag menar, det är även bättre med positiv kritik om den är saklig. Skulle vara användbart om du förklarade tydligare vad det är med den som du gillar.
[/quote]

Jag tycker främst om storyn. Dessutom tycker jag karaktärerna är intressanta.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » sön 14 jun 2009, 18:03

En lite fråga till Spindelmannenelektra. Har du läst min serie Plågaren? Kan tänka mig att du gillar den eftersom den till viss del påminner om Spindelmannen.
Thomas Fels

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » mån 15 jun 2009, 14:13

[quote="tfels"]

En lite fråga till Spindelmannenelektra. Har du läst min serie Plågaren? Kan tänka mig att du gillar den eftersom den till viss del påminner om Spindelmannen.
[/quote]
Nej jag har inte läst den. Får väl se till att göra det. [:)].
Idrottsläraren

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » mån 15 jun 2009, 14:21

GÖTT! Du kommer att bli ett fan!
Thomas Fels

Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine

Inläggav anteqwerty » tis 16 jun 2009, 03:58

Jag själv som inte skriver så ofta på forumet tycker att humorn är bra i denna serie men jag kan inte riktigt vänja mig vid teckningen och den barnsliga dialogen. Teckningen känns lite som en gammal biserie från fantomen och är lite stel och ryckig och dialogen borde kunna flyta på bättre.

Därmed kan jag ju inte säga att jag kunde gjort det bättre själv för jag skulle inte ens komma i närheten, men rent ur en läsares synpunkt så blev jag inte så imponerad.
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » tis 16 jun 2009, 11:54

Tack för ytterligare kritik, den behövs! Och tack för berömmet av humorn. Serien kommer att bli ganska rolig och förhoppningsvis lite dramatisk också. När du skriver att teckningarna är stela så förstår jag vad du menar. Men "ryckig" får du gärna förklara närmare. Jag vill veta för att kunna förbättra mig.

Jag tycker man ska kritisera oavsett om man är duktig själv eller inte. Det handlar ju om personliga upplevelser och jag vill att många ska uppleva serien som bra. Hoppas du blir mer och mer imponerad av fortsättningen, för ribban höjs lite vartefter.
Thomas Fels

Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine

Inläggav anteqwerty » tis 16 jun 2009, 12:11

Med ryckig menade jag att det kändes som det saknades någon bild ruta ibland mellan rutorna. Nu när du säger att ribban höjs lite varefter så känns det lite som man måste följa med i utvecklingen[:o)]
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » fre 19 jun 2009, 06:44

Aha, det behövs fler bilder för att driva fram historien, tolkar jag det som. Och några av er har klagat på att det är för mycket "förklarande" text. Sammantaget efterfrågas alltså mer bildberättande och mindre textberättande? Ok. Ska se vad jag kan göra framöver. Men en sak jag vill undvika är utdragna historier, såsom många av serierna är idag. "Decompressed". Satsar hellre på ett mer fokuserat berättande. Svagheten är förstås att texten riskerar att bli övertydlig.
Thomas Fels

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 19 jun 2009, 07:10

Annars kan man köra med Blake & Mortimer-stilen:

1. Bild på Olrik som just missar ett slag mot Mortimer.

2. Pratbubblor:
- Inte den här gången, Olrik!
- Tusan! Jag missade!

3. Textruta:
Men Olrik missar sitt välriktade slag.

;) (Fast för att vara ärlig har jag knappt läst Blake and Mortimer...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 19 jun 2009, 12:11

Aningen OT. Problemet med "Irving the explainer" är det tyvärr många som ramlar dit på. Se bara på Fredrik Strages Youtube-lista som han fick journalistpriset för, vilket är helt obegripligt.
http://www.pastan.nu/bloggen/?cat=10

Själv tenderar jag att föredra David Lynch-metoden som i exempelvis Mulholland Drive, extremt lite förklaringar och så sublima ledtrådar att man måste vara rejält på hugget för att inte missa dem. Fast det sättet har ju förstås också sina vanskligheter i och med att risken för att det blir helt obegripligt är överhängande. I vilket fall som helst är det trevligt med ett svenskt projekt som inte är antingen socialrealism eller seriernas motsvarighet till McDonals drive thru, simpla humorstrippar med obligatorisk poäng på slutet, även om poängerna inte allt för sällan är poänglösa så att säga (ja Elvis och Rocky, jag tittar på er). Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » fre 19 jun 2009, 13:21

När vi fått in serier till Svenska Superserier har ett av problemen ofta varit att de varit svåra att förstå. Och då är det ändå inte frågan om att man missar sublima ledtrådar, utan att författaren tror att läsaren vet vad denne vet. Ett vanligt nybörjarmisstag och jag är hellre i andra änden av skalan (men helst vill jag balansera delikat på mitten).
Thomas Fels

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 19 jun 2009, 15:32

Nu ska jag inte skriva här med iofs, men jag tror du gör dig själv en otjänst när du bara viftar bort alla anmärkningar, varför visar du upp serien egentligen?
Är det bara lovord du är ute efter?

Du är klart skakig i dialogen, övertydlig, men det är kanske vad läsarna vill ha, men alltså studera serier av idag, det är inte 60-tal längre inom superhjältegenren, ok så dälig är du inte, men i framtiden ha i bakhuvet att läsarna inte är så dumma som du tror om du bara kan backa upp handlingen med dina teckningar.

Annars kan du lika gärna skriva böcker.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 19 jun 2009, 16:10

[quote="Agentum"]

det är inte 60-tal längre inom superhjältegenren,
[/quote]
Ser inget fel med silver age, kan vara klart charmigt att köra old school, en manusidé jag skissat lite på är väldigt 60-tal, till viss del inspirerad av Freedom Force-spelet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 19 jun 2009, 16:44

Beror på vad du menar, dialogen kan vi vara utan, stilen(både teckningsmässigt och storybyggnad) kan vi gärna se igen.

At börja skriva som Stan Lee idag blir bara fånigt, det hade sin tid och de gav oss mycket nytt, men vi har för länge sedan lämnat det nu, det är egentligen fantastiskt hur de kan skrivas serier idag och visst har vi Marvel en del att tacka för det som bröt speciellt DC's monotona barninriktade trams.

Moore visade ju tex med Supreme hur man skulel kunnat gjort en Silverage Superman, Morison det samma nu senare med All-star Superman.

Men att gå in och skriva bombastiskt och stort överdramatiskt som Lee kommer inet funka för andra än honom.

Men jag antar att du inte tänkte gå fullt så långt heller.
Du vet vi behöver inte tankebubblor där det står vad S-M ska ta sig för i nästa ögonblick visat av bilderna.
Tänk på hur serier gordes då och hur svulten en lite äldre publik var på såpopera.

OBS jag tycker inte Tfels är skit eller dig LR26, utan jag skriver bara vad jag anser, ni kan motbevisa mig även om jag tror just dialogen från den tiden i superserier är förlorad för alltid, särskilt på svenska.

Däremot så får jag säga tat när jag läser mina gamla Essentials då tyvärr kanske från 70-tal så gillar jag det bättre som underhållning en en hel del skrivet de senaste 1 åren utom då höjdarna förståps som tar en med på en sjujävla resa.

Men at slöläsa lite Peter Parker eller Powerman & Iron Fist osv är bara skönt jämfört med många mainstrem av idag.
Personligen känner jag at det oiptimala ligger där nånstans på 80-talet båda de stora var upplysta genom blandade skapare och storyn dekomprimmerades ja men vi fick ändå en del 1 nummers äventyr förutom de som var på 2 då och någar få med fler än så.
Då snackar jag ren jävla underhållningsläsning.

Annars är det alltid dessa författare och tecknare som vill berätta en story som tar mig helt och de har egentligen bara funnits de senaste 20 åren med några undantag, när jag ska dra upp nåt jag verkligen gillat så tro fan att det alltid är dessa.
9mm, i'm never further away than that.

Återgå till "Att skapa serier"