Någon som tecknar serier själva?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Gillar verkligen sånahäringa bilder. Älskar bilder som bara är tagna ur sitt sammanhang. Kan bara sitta och beundra och upptäcka nya detaljer hela tiden. Du är grym!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Oj, trodde jag skulle få mer negativ kritik! =)

Mina tankar om bilden:
Den är ju tagen nästan direkt från en annan bild, ställningen och mannen som Conan kastar.
Fick lust att teckna av, det är bra träning det med. Själv tycker jag anatomin inte håller, jag måste träna mer på det. Bl.a händer och förhållandet mellan över-och underkropp. På bilden har jag försökt att använda blandad skuggteknik för jag vet inte vilken stil som skulle passa mig bäst eller vad som ser bäst ut som jag klarar av. Jag borde också använt mig av fler penn-dimensioner men använde bara 0.4 på den här.

Jag kunde ha lagt ner mer tid på att skugga korrekt och att pillra mer med detaljer, jag ser att jag glömt att fylla i märket på båda hans medaljonger på bröstet. Mannen han kastar är inte speciellt detaljerad, skulle få helheten att se bättre ut också. Marken saknar skugga och hade jag ritat lite gräs och sten och kanske nån blomma hade bilden fått mer djup. Bilden saknar bakgrund och känns därför lite trist.

Bilden tog kanske 15 minuter att skissa och 30 minuter att tuscha. Blir jag bara mer noggrann när jag skissar kommer nog helheten se bättre ut.

Ingemar: Du ger bra kritik, och ifrågasätter bilden. Att rita rörelse och olika ställningar, att uttrycka känslor -det är svårt. Självklart kan jag ju teckna så men jag vet inte om det blir just så bra. Övning ger ju färdighet så kanske en dag har jag en egen serie i en underground-tidning!!![:D]

Looding: Kan inte du posta något av dina verk, teckningar, skisser eller nåt.[:)]
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

[IMG]http://img172.imageshack.us/img172/8815/spiroutinteamxa7.jpg[/IMG]

Det var kul att rita idag, så jag gjorde ett specialdesignat superhjälteteam för serieforum! =)
Kanske Spip och Milou skulle varit med?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Mannen som blir kastad har du fått till klockrent, bra dynamik, rent & snyggt tuschad.
Du har lyckats bra med att få till de svåra förkortningarna.
Har du provat att använda dig av mer svärta? Hade jag haft din talang så hade jag studerat Mike Mignolas Hellboy, en av de bästa tuscharna i min mening.
Kul!
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Robrocker"]

Kanske Spip och Milou skulle varit med?
[/quote]
Super-Spip möter Marvel-Milou? [:p]
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

[quote="Shiverbones"]

Mannen som blir kastad har du fått till klockrent, bra dynamik, rent & snyggt tuschad.
Du har lyckats bra med att få till de svåra förkortningarna.
Har du provat att använda dig av mer svärta? Hade jag haft din talang så hade jag studerat Mike Mignolas Hellboy, en av de bästa tuscharna i min mening.
Kul!
[/quote]

Tack, jag gillar också den rena skuggningen på honom där skuggorna har skarpa kanter.

Vad menar du med förkortningarna?

Skugga och svärta är svårt, jag försöker men jag tror att jag är för rädd att använda för mycket tyvärr, men ska försöka prova lite mer.
Den sämsta när det gäller att studera svärta tror jag nog är Hergé, det finns inga skuggor nästan i Tintinalbumen![:o)]
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

VAD BRA DU ÄR PÅ ATT RITA!!!!!!!
[ Till Robrocker ]
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

=) tack, tyvärr så tycker inte jag det.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
sir sniff
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 15:11
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av sir sniff »

själv älskar ja serier o tecknar ständit, de viktigaste ärju att man har kul:P
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Robrorocker> Schyssta bilder.

Tänkte jag skulle posta en bild som var tänkt att vara en omslagsbild på ett fanzine som jag tänkte ge ut, men det hela stannade med denna bild och ett seriemanus.

[Img]http://www.sir-l.com/arbetsprover/bilder/badasscol.jpg[/Img]

Färgläggningen är ingevidare, hade inte gjort så mycket i PhotoShop på den tiden (vi snackar 10 år sedan typ)
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

cool bild! Bra skuggning!
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Daggra
Fine
Inlägg: 413
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Daggra »

Jag har liksom hållt på egentligen ganska länge, men får liksom aldrig riktigt färdigt nåt, utan börjar bara på något nytt hela tiden. Har mängder med grundidéer och flera lådor fulla med skisser på karaktärer, miljöer och gud vet vad. Men själva tecknandet börjar väl sitta rätt bra dock, går även på en bra konstlinje så de närmsta åren kanske för med sig nya oanade möjligheter. Den storyn som är på gång nu är om en skola med en massa övernaturliga saker [^] Ska lägga upp en bild så kan ni säga vad ni tycker [:)]
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Coolt! Har du någe häftigt 5 sidorsmanus liggandes så kan du gärna skicka det till mig. Jag vll ha något att teckna men är dålig på ideér...
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Daggra
Fine
Inlägg: 413
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Daggra »

Mm, ska se om det finns nåt bra som jag glömt bort att jag har
Användarvisningsbild
Daggra
Fine
Inlägg: 413
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Daggra »

[img]http://web.telia.com/~u52005587/christian/Fantasy%20Hearts%201%20mindre.gif[/img]

Ja, här är en bild på min äventyrs/fantasyserie "Fantasy Hearts" som jag började knåpa på en dag när skolan blev för seg. [:)] [:)]
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Vilka är figurerna?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Daggra
Fine
Inlägg: 413
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Daggra »

Ja, till höger ser ni seriens huvudkaraktär "Ronja", och bredvid hennes följeslagare "Run" som är en föräldralös drakunge som måste hålla sig gömd då dessa är bannlysta från landet "Koumas" marker som mycket av serien utspelar sig i!

Här är en liten kort beskrivning av storyn: Unga Ronja lever ett hårt och allvarsamt liv med en alkoholiserad mor och en oansvarig pappa. Den gråtrista och sorgliga vardagen får dock en rejäl törn den dagen då Ronja efter en svår olycka hamnar i djup medvetslöshet, och plötsligt märker att hon är i landet "Kouma"! Ett sagolikt blomstrande paradis omgivet av grönskande ängar, frukter och djur, sjöar och höga dimmiga berg. Här lever folk i frid och harmoni, men som i alla paradis finns en orm. Det som alla fruktar, som kallas för "det stora mörkret"...
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Skoj! Lycka till med den då och visa gärna fler bilder på dina projekt! =)
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Daggra
Fine
Inlägg: 413
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Daggra »

http://web.telia.com/~u52005587/christian/Fantasy%20Hearts%20F%c4RG.jpg

Hallo! Här är samma bild som ovan fast omarbetad i photoshop[:)]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kanske aningen fel ställe, men varför inte. Tänkte tipsa om ett ställe som släpper nya fonter/teckensnitt för serier lite titt som tätt. De kostar pengar men är lite kul att kika på i alla fall.
http://www.comicbookfonts.com
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar