Hur blir man serietecknare?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Hur blir man serietecknare?

Inlägg av Peral »

Labrador Road 26 skrev:
Peral skrev:Dom jag framförallt kollat på är ...Milton Caniff. Utifrån dessa föredömen har jag försökt utveckla min egen stil

Jag har gillat Caniff rätt mycket, men har insett att karln är helt jäkla hopplös, han kan bara teckna huvuden i tre vinklar, rakt framifrån, rakt från sidan och i undantagsfall snett framifrån. Mer än 90 procent av hans teckningar har någon av dessa tre poser. Som tur är för hans del så kommer han undan med lite äventyrsupplagda stories, men som tecknare är han faktiskt extremt enkelspårig. Men jag gillar honom ändå.


Det finns få som kan åstadkomma så suveräna miljöbilder som Caniff gjorde, nu hittade jag inget bättre ään denna på google bildsök. Kolla annars på ilovecomix som har massor av Terry och Piraterna

Bild
aquila
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 21:02

Re: Hur blir man serietecknare?

Inlägg av aquila »

OOj, väldigt många svar på kort tid.
APenny4YourThoughts skrev:
tfels skrev:Nu har ju Mats Jonsson faktiskt givits ut i USA, vilket är mer än man kan säga om de flesta andra svenska serietecknare. Ok, det var inte på de största förlagen, men i alla fall på Top Shelf, ett halvstort förlag som bland annat publicerat Alan Moore. Jag tycker inte alls att Mats Jonsson gör skit, tvärt om, och han behöver inte behärska anatomin, det skulle snarare göra hans serier sämre.

Charlie Adlard (tecknare på Walking Dead) tycker jag är ypperlig på den titeln! Det kan hända att det finns tecknare som överglänser honom inom många områden (t ex anatomi) men få som skulle passa lika bra på just Walking Dead.


Det var anledningen till min första mening i mitt första inlägg.

APenny4YourThoughts skrev:Om du inte vill vara en "alternativ" eller "oberoende" tecknare (vilket nästan alltid är en omskrivning för att någon är en tämligen värdelös tecknare) så är det egentligen bara en enda sak som skiljer de duktiga från de mindre duktiga.


Jag tycker inte heller Mats Jonsson är skit som kreatör och berättare betraktad. Jag tycker däremot att han är en medioker tecknare. Jag fick känslan av att ursprungsfrågan var hur man blir en bra tecknare, inte hur man blir en bra berättare? Jag kanske tolkade innebörden fel.

Alternativa och oberoende serieskapare är generellt sämre tecknare. Jag är medveten om att det visuella inte är allena rådande när det handlar om kvalitet, men jag gissar att de allra flesta här skulle anse att Adlard är en bättre serietecknare än Jonsson. Om inte, skulle jag tro att det mer handlar om att leka djävulens advokat och för att skapa debatt kring hur subjektivt "bra serietecknare" är.

Oj, blev lite fel där. Menade att jag ville bli serieskapare [:o)]

Såg att någon hade lagt ut vissa urdrag från olika böcker, kollade lite på bokus efter böcker från de författarna.
Har kommit fram till att de här böckerna borde jag köpa först:
http://www.bokus.com/bok/9780907610663/how-to-draw-comics-the-marvel-way/
http://www.bokus.com/bok/9780486474014/dynamic-anatomy-the-original-edition/
Vet någon om de är värda priset? Är de någorlunda pedagogiska?
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur blir man serietecknare?

Inlägg av tfels »

Boken om Marvel way är mycket lättbegriplig och pedagogisk. Dynamic anatomy kanske inte lika tydlig.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Hur blir man serietecknare?

Inlägg av Peral »

Det blir så när man frågar en så tydlig seriefråga på serieforum, då får man många svar. Apropå miljöbilder så är dock Chaland min favorit, varje bild ett mästerverk!

Bild
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Hur blir man serietecknare?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Om fokuset är action/superhjältar så är Christopher Harts böcker rätt okej också.

Han har även gjort sånt här:

Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur blir man serietecknare?

Inlägg av Isegrim »

APenny4YourThoughts skrev:Är inte det en fråga om vad man kan acceptera för brister innan det blir ointressant?

Nej, om du upplever bristerna så har serietecknaren inte jobbat nog bra. Du lämnar berättelsen och börjar se bristerna. Det är inte nog bra berättat.
APenny4YourThoughts skrev:Det första jag ser (och i mitt fall retar mig på) är saker som ser suspekt felaktiga ut. Det kan vara hur en bil, ett hus, en hund eller en hel scens anatomi är uppbyggd. Ser jag för mycket sånt i en serie så lägger jag ner.


Ett bra sätt att berätta är att vara tydlig, så man inte behöver undra över vad bilden föreställer. Så det är inte dumt att kunna teckna och att kunna "teckna rätt". Men jag tror att allt inte behöver vara som det ska, som det egentligen ser ut, så länge det är tydligt. Ett sätt att kolla om det är tydligt som tecknare, är att se hur det man teccnat uppfattas om det var en silhuett.

APenny4YourThoughts skrev:Då kvittar det om författaren har lagt ner 100 timmars tankearbete på ett sagolikt manus.


Skrev inget om manus.

Skrev bara om tydlighet i det som berättades, hur det framförs.
Tänk på en teaterpjäs eller ett musikstycke och hur det kan framföras dåligt eller sagolikt oavsett hur bra eller dåligt manuset/musiken är.

APenny4YourThoughts skrev:Jag tror att 99% av redaktörerna på Marvel och DC ser det som jag gör det.


Det tror jag också.
aquila
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 21:02

Re: Hur blir man serietecknare?

Inlägg av aquila »

Tack för alla tips.
Ska beställa böckerna ni tipsade om, och har startat en halvseriös superserie med en kille som får en magisk soppslev (för att träna med muskelknuttar i tights.) [;)] .
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur blir man serietecknare?

Inlägg av Wakuran »

Förutom teckningsböcker finns det även böcker med tips på hur man lägger upp en serie. Åtminstone Scott McCloud, Akira Toriyama och svenska Yosh har skrivit såna böcker.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
aquila
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 21:02

Re: Hur blir man serietecknare?

Inlägg av aquila »

Wakuran skrev:Förutom teckningsböcker finns det även böcker med tips på hur man lägger upp en serie. Åtminstone Scott McCloud, Akira Toriyama och svenska Yosh har skrivit såna böcker.

Jag har faktiskt "Serier: den osynliga konsten" framför mig just nu. Kändes dock lite flummigt, och som att han sa samma saker hela tiden. Dock var den väldigt bra ändå, fast inte absolut nödvändig för en nybörjare.

Boken av Akira, har jag också läst. Men kommer inte ihåg namnet nu. "Yosh: teckna manga!" finns på biblioteket i stan, fast någon slarver har haft den i snart ett år [:(!] .
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur blir man serietecknare?

Inlägg av Wakuran »

Jag tänkte på "Making Comics", en annan bok av McCloud.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur blir man serietecknare?

Inlägg av rkaj »

McClouds svit består av tre böcker. Först Comics - The Invisible Art (Serier - den osynliga konsten), som mest är en akademisk analys av seriemediet, dess möjligheter och begränsningar. Därefter Reinventing Comics, som handlar mest om hur Internet påverkar möjligheterna för serieskapare och förlag (här hoppades han mycket på bra system för microbetalningar på nätet, som vi ju tyvärr fortfarande inte riktigt har sett i verkligheten). Och sist Making Comics som är den som är mest inriktad på själva serieskapandet.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur blir man serietecknare?

Inlägg av Isegrim »

Det finns även en bokserie i två delar av Matt Madden och Jessica Abel: "Drawing Words and Writing Pictures" och "Mastering comics" som är helt okej, kompletterar de övriga. Will Eisner har tre böcker om serieskapandet. Utöver det finns det en bunt "teckna så här böcker". Manusskrivande och serieberättande finns det inte lika många av. Alan Moore har skrivit en som heter "Writing for comics".
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Hur blir man serietecknare?

Inlägg av Peral »

Vill man lära sig berätta effektivt kan man alltid läsa en väldans massa Spirit!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Hur blir man serietecknare?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jag tycker det här har en del läsvärde:
http://mysite.verizon.net/joe_edkin/wfcb_writing.html
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur blir man serietecknare?

Inlägg av Isegrim »

APenny4YourThoughts skrev:Jag tycker det här har en del läsvärde:
http://mysite.verizon.net/joe_edkin/wfcb_writing.html


Klart läsvärt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur blir man serietecknare?

Inlägg av Wakuran »

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Hur blir man serietecknare?

Inlägg av DarkPaladin300 »

Det finns också en rolig sida kallad Escher Girls, där de visar helt roliga bilder av kvinnor från superhjälteserier vars proportioner är helt fascinerad att titta på. Men det roligare är att vissa tecknare, tar en bild och visar det korrekta anatomin med hjälp av röda streck eller teckningar. Där kan man lära sig mycket om hur man INTE ska rita kvinnor eller män i serier
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Hur blir man serietecknare?

Inlägg av Peral »

Jag hittade följande länk till Escher Girls är det den du avsåg DP300?

http://eschergirls.tumblr.com/page/4
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Hur blir man serietecknare?

Inlägg av DarkPaladin300 »

oh ja, det är den sidan
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Hur blir man serietecknare?

Inlägg av Linus S »

Wakuran skrev:Jag tänkte på "Making Comics", en annan bok av McCloud.

Jag har den boken hemma. Och den har hjälpt mig ganska mycket. Den är väldigt tjock, så det tar lite tid att läsa, men om man absolut vill lära sig, så är det en bra bok. Kan rekommendera.
Skriv svar