Att göra serier (material osv)

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
lala
Good
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 01:34

Att göra serier (material osv)

Inlägg av lala »

Jag har några ideér till några serier men känner mig väldigt vilsen ur hur jag ska gå tillväga för att få den att se proffsig ut.

Vad behöver man för material egentligen, papper, pennor osv? Hur gör proffsen?

Någon som kan förklara hur själva processen ser ut från skapande till publicerande i tidning?
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

http://www.seriebutiken.com/serieforum/topic.asp?TOPIC_ID=766 är en tråd med en del tips på material.

De flesta serier görs enligt följande:
Manus skrivs.
Serien skissas.
Serien tuschas.
Finputsas i tex PS.
Textas.
Ev färgläggs.

Nämnas bör väl också att de flesta serier tecknas i större format än vad de publiceras i.

Kom gärna med fler frågor om det är nåt mer du undrar över.
Användarvisningsbild
lala
Good
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 01:34

Inlägg av lala »

Ok, tack för svaret. :)

En grej jag har funderat är hur man gör pratbubblor med text. Det gör man väl enklast via datorn...med något program?
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Jag tror man ska akta sig för att datorisera sitt serietecknande för mycket. Färgläggning och en del annan efterarbetning, möjligen textning, kan göras där, men ju mindre desto bättre. "Proffsigheten" sitter i tecknarens känsla för bild, perspektiv, disposition...

Allt annat är sekundärt. Hellre rita bra på en servett än dåligt på dyrt konstnärspapper.
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

[quote="Ingemar"]

Jag tror man ska akta sig för att datorisera sitt serietecknande för mycket. Färgläggning och en del annan efterarbetning, möjligen textning, kan göras där, men ju mindre desto bättre. "Proffsigheten" sitter i tecknarens känsla för bild, perspektiv, disposition...

Allt annat är sekundärt. Hellre rita bra på en servett än dåligt på dyrt konstnärspapper.
[/quote]
Brian Bolland (The Killing Joke och Judge Dredd) ritar numera in allt på någon slags datorskärm och har helt slutat använda papper. Till viss del för att han har svårt att se och kan förstora på skärmen men också för att det är lättare att ändra.
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Sy Barry"]

citat:
Ursprungligen postat av Ingemar

Jag tror man ska akta sig för att datorisera sitt serietecknande för mycket. Färgläggning och en del annan efterarbetning, möjligen textning, kan göras där, men ju mindre desto bättre. "Proffsigheten" sitter i tecknarens känsla för bild, perspektiv, disposition...

Allt annat är sekundärt. Hellre rita bra på en servett än dåligt på dyrt konstnärspapper.
[/quote]
Brian Bolland (The Killing Joke och Judge Dredd) ritar numera in allt på någon slags datorskärm och har helt slutat använda papper. Till viss del för att han har svårt att se och kan förstora på skärmen men också för att det är lättare att ändra.


Det är klart, det är ju som när man skriver text, skrivmaskin känns inte så kul längre. En tecknare kan ju använda en Wacom-platta. Men då måste man känna att det är rätt. Datorn skall användas rätt, för att finlira med "undo" på tangentbordet, men inte för att kopiera hela teckningar och ändra lite minimalt, det ser hemskt billigt ut.

Om datorn höjer kvaliteten och flexibiliteten så är det bra. Om det minskar känslan eller minimerar arbetet på bekostnad av resultatet så är det inte bra.

Jag tycker Marqus "recept" lät väldigt bra, skissa på papper, kanske tuscha också, finputsa i PhotoShop (antar jag att du menade?)
Användarvisningsbild
lala
Good
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 01:34

Inlägg av lala »

När ni säger "tuscha", menar ni att färglägga hela bilden med tusch då?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Nej det menas när man fyller i skisserna med svart bläck (tusch, india ink), såsom linjer, skuggor med mera. En del tuschare använder pensel medan andra föredrar pennor. Jag skulle säga att penseltuschning ger ett snyggare intryck, men det är min åsikt. Amerikanska serier är ofta gjord av en som tecknar skisserna (penciler) och en tuschare (inker) som fyller i teckningarna. Sedan kommer tredje personen och färglägger (colorist).

Om du tittar på filmen Chasing Amy får du se att tuschare kanske ibland har lägre status en själva tecknaren.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Det är också populärt i USA att inte tuscha alls, man mörkar bara skisserna i ett datorprogram, ser ganske coolt ut men jag gillar ändå äkta tusch bättre.

With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det är inte så vanligt dock vad jag vet?

De använder vitt tusch med för att dölja ev. fel.
Anledningen att de använder olika folk på de olika stegen är tidspressen, det är ett enormt jobb att göra serier och har man några titlar man ska teckna så hinner man inte med att tuscha, de flesta tecknare ser helst annars att de får göra det själva för att riktigt kunna stå för sina teckningar.

Fel tuschare kan sabba alltihop imho, liksom att rätt kan lyfta seriens utseende enormt, alla tuschare tracear ju inte bara utan bygger på bakgrunder och detaljer.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

4 sidor/vecka är vanligt när det gäller tecknande för Marvel.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Då är det tecknade plus tusch alltså?

Sånt där lär bero på person dock, Kirby kunde spotta ur sig hur mycket som helst (snubben teckande en 4-5 tidningar ibland månaden ofta efter eget huvud enl. Marvels koncept) medans andra inte klarar en månadstidning med enbart tecknadet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
lala
Good
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 01:34

Inlägg av lala »

Tack för alla svar. :)

En till grej jag har funderat på är hur man gör texten i pratbubblorna. Det är ju inte så lätt att få det att se snyggt ut om man skriver för hand samtidigt vill man ju ha sin egna skrivstil och inte någon data text. Några tips om hur man löser detta? Det ultimata vore ju om man gjorde ett eget teckensnitt till datorn...vet dock inte om eller hur det funkar.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Majoriteten av alla serier från födelsen har handtextats av folk som är duktiga på att skriva jämna, snygga bokstäver. Ibland används separata filmer för just texten som läggs över teckningarna inför tryckning. Är dock inte säker på hur vanlig denna metod är.

Numera används mer och mer datortextning men jag är lite kluven till detta. De nya utgåvorna av Tintin är exempelvis helt datortextade. I vissa äldre serier fanns också text som såg ut som från en skrivmaskin, Buck Ryan i Agent X9 hade den typen av text.

Min favorittextare sedan ungdomen är Biggan (Birgit) Lundborg på Atlantic som textade bland andra Spindelmannen. Något som dock retar mig enormt är textare som enbart använder versaler men sätter prick över i.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Agentum"]

Då är det tecknade plus tusch alltså?

Sånt där lär bero på person dock, Kirby kunde spotta ur sig hur mycket som helst (snubben teckande en 4-5 tidningar ibland månaden ofta efter eget huvud enl. Marvels koncept) medans andra inte klarar en månadstidning med enbart tecknadet.
[/quote]
4-5 tidningar i månaden är väldigt mycket. Extremfallen jag känner till är nog Don Rosa och Sergio Aragones. Don Rosa är inte snabb, han är extremt noggrann och vinner sina segrar den vägen, och hans produktion är ju inte heller så våldsamt stor. Aragones är (eller var i alla fall när han var yngre) vanvettigt snabb, skissar knappast först utan tuschade mer eller mindre direkt. Men Kirby måste vara expresståget i Marvel-gänget, stilen där är ju rätt strikt och tillåter inte Aragones yvighet.
Användarvisningsbild
lala
Good
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 01:34

Inlägg av lala »

En annan grej jag nu funderar på är scanners. Jag har aldrig använt en scanner förut så jag vet nästan ingenting om dom. Någon som vet vad man bör ha för kvalitet på scannern för att man ska få bra kvalitet på teckningarna?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tror att alla på marknaden håller fullgod kvalité för webbpublicering. Ska de skannas för tryck antar jag att du bör ha en som klarar minst 600 dpi (ppi) eller högre.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

För webbpublicering är standard 72dpi, vid tryck på lite sämre papper (dagstidning och kanske en del serietidningar) användar man 170dpi.
300dpi används vid högkvalitativt tryckt t.ex. i magasin och reklam grejjer.

Hur många dpi scannern klarar av är inget du behöver tänka på om du i huvudsak ska scanna till webben, idag är en upplösning på minst 600dpi standard.
Användarvisningsbild
lala
Good
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 01:34

Inlägg av lala »

Ok, det är inga problem med andra ord...kommer nog köpa en med över 1000dpi. :)

Denna [url]http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CANSLID60[/url] borde väl funka utmärkt då.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Är det någon som har läst The art of comic book inking? Är den i sådana fall bra?

[img]http://images.darkhorse.com/covers/10/10709.jpg[/img]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar