Att teckna fordon från fotografier med ljusbord - är det ok?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Att teckna fordon från fotografier med ljusbord - är det

Inlägg av Wakuran »

Men har du kalkerat eller ritat av här? Att använda fotoförlagor är ju annars ganska vanligt bland proffs, svjv...
Larlock
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 09 dec 2012, 22:04

Re: Att teckna fordon från fotografier med ljusbord - är det

Inlägg av Larlock »

Wakuran skrev:Men har du kalkerat eller ritat av här? Att använda fotoförlagor är ju annars ganska vanligt bland proffs, svjv...


Det där är kalkerat. Men på digital väg. Man lägger bilden i bakgrunden med väldigt svag opacitet sen ritar man ovanpå. Jag tycker att det funkar både och.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Att teckna fordon från fotografier med ljusbord - är det

Inlägg av Wakuran »

Som rotoscoping, typ... Så kan man ju göra, men det känns litet stelt...
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Att teckna fordon från fotografier med ljusbord - är det

Inlägg av Isegrim »

Enda nackdelen med att rita av, är att man måste jaga förlagor. Att man binder upp sig i bildvinklar och bildutsnitt. Men med lite kreativt fotograferande kan man lösa en del problem.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Att teckna fordon från fotografier med ljusbord - är det

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Som rotoscoping, typ... Så kan man ju göra, men det känns litet stelt...

Jag gillar rotoscoping rejält, för animerat ger det mera realistiska rörelser som skulle kräva väldigt bra animatörer för att få samma mjukhet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Att teckna fordon från fotografier med ljusbord - är det

Inlägg av Wakuran »

Jag tänker mest på Ralph Bakshi, och där ser det ofta rätt trist ut. Jag såg nyligen "Fire and Ice" som jag hittade billigt på DVD, och där har visserligen Frank Frazetta varit med på ett hörn, men som helhet blev filmen ändå ganska generisk...

Jag vet inte om det bara är jag, men jag började heja på de onda hejdukarna efter ett tag eftersom de kändes mer som individer än de träiga hjältarna, (jag skulle kunna tänka mig att det var karikatyrer på animatörerna eller något sånt) och att stackarna aldrig gav upp trots att de hade sån förbenad otur filmen igenom...

http://en.wikipedia.org/wiki/Fire_and_Ice_(1983_film)

(Nu läser jag att Peter Chung (som låg bakom Aeon Flux) även var med på ett hörn. Så mycket talangfullt folk inblandat, och så trist resultat...)

"Wizards" som han hade släppt tidigare, var mer parodisk och mer klassiskt animerad, så den tyckte jag var mer lyckad...

http://en.wikipedia.org/wiki/Wizards_(film)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Att teckna fordon från fotografier med ljusbord - är det

Inlägg av Labrador Road 26 »

OT.

Wakuran: Nu blandar du ihop handlingen och filmen med tekniken. Det är två helt olika saker. Om du tittar på hur animationerna är genomförda på rotoscopefilmer och hur de troligen skulle ha sett ut med klassisk animation kommer du nog att upptäcka att rotoscoping ger mjukare rörelser, det är själva syftet med tekniken också. Det är som att säga att 3D är kasst för Avatar var usel, visst suger 3D men inte på grund av Avatar utan av helt andra anledningar. Se exempelvis Titan A.E. eller A Scanner Darkly för bra filmer gjorda med rotoscoping.
http://www.youtube.com/watch?v=inGUZEDJllY
http://www.youtube.com/watch?v=oVnvilLFk2Y
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Att teckna fordon från fotografier med ljusbord - är det

Inlägg av Isegrim »

Hmmn, syftet med rotoscoping är inte att få mjukare rörelser. Har aldrig varit och kommer aldrig att bli.
Det används antingen för att förenkla animation, en bieffekt av detta är realistiska (ibland mjukare) rörelser (nu undantar jag medvetet användning av tekniken i film/effekt sammanhang).
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Att teckna fordon från fotografier med ljusbord - är det

Inlägg av Wakuran »

Fast animationen i Fire and Ice var tråkig, det tycker jag.

Nu kanske det går att animera mer sömlöst och levande även med rotoscoping, ändå, men jag gillar inte filmen från en teknisk synvinkel, heller.

("A Scanner Darkly" funkade bättre, eftersom den var mer stilmedveten. Titan A. E. har jag inte sett.)
Senast redigerad av 1 Wakuran, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Att teckna fordon från fotografier med ljusbord - är det

Inlägg av Labrador Road 26 »

Isegrim: Har du några källor på det? Jag har läst om tekniken sedan Sagan om Ringen kom 1978 och alltid hänvisas det till att tekniken använts för att få mjukare mer realistiska rörelser. Det har både Don Bluth och Jordan Mechner sagt i intervjuer under årens lopp. Även Epyx fick mycket hyllningar för framåtvolterna i Impossible Mission och spelpressen skrev mängder med artiklar om detta nya grepp (nya för spelbranschen). För A Scanner Darkly var det mer ett grepp dock eftersom den aldrig var tänkt att vara animerad på klassiskt vis. Du får gärna visa på att rotoscope använts av andra syften än det färdiga resultatet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Att teckna fordon från fotografier med ljusbord - är det

Inlägg av Isegrim »

Du blandar ihop saker, slutresultat, önskat resultat och varför en teknik har valts. Det är mycket riktigt så att i många intervjuer och artiklar har man pratat och berömt resultatet. Men rotoscoping har inte valts för att det ger en mjukare animation, utan för att det är billigaste sättet att få en mjuk animation (som samtidigt är realistisk). Har även använts för att det är ett billigare sätt att få till en animerad look.

//Idag, finns det givetvis en massa tekniker och trix som kan vara billigare än skådespelare.//

Andra syften är alltså att hålla nere produktionskostnaden, man behöver inte lika duktiga animatörer heller och kan jobba mer traditionellt med omtagningar och klippning.

Källor. Från min tid från i den branschen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Att teckna fordon från fotografier med ljusbord - är det

Inlägg av Wakuran »

Jag har också hört att den vanligaste orsaken till rotoscoping är för att det är ett billigt och snabbt sätt att få ett acceptabelt resultat.

När jag kollar in Wikipedias artikel ser jag iofs att tekniken har använts för många filmer som jag gillar. (Även om det inte nämns hur mycket den har använts.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Rotoscoping
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Att teckna fordon från fotografier med ljusbord - är det

Inlägg av Isegrim »

Wakuran skrev:När jag kollar in Wikipedias artikel ser jag iofs att tekniken har använts för många filmer som jag gillar. (Även om det inte nämns hur mycket den har använts.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Rotoscoping


Delvis kan det bero på att rotoscoping är en vanlig teknik när man håller på med specialeffekter. Där syns inte tekniken, då det inte handlar om samma sak (även om du delvis utför samma moment), se det som ett alternativ till greenscreen och mattepainting.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Att teckna fordon från fotografier med ljusbord - är det

Inlägg av Rosen »

Min enda gripe med Fire & Ice var att den stora twisten i handlingen togs bort i den slutliga versionen...
Darkwolf var ursprungligen tänkt att vara Nekrons far. Det var därför han var på en quest för att stoppa honom - för att ställa till rätta vad han ansåg sig bära ansvaret för. Antagligen tyckte filmbolaget att det gjorde slutet lite väl magstarkt.

Rotoscopingen tyckte jag fungerade bra. I Bakshis Lord of the Rings där den bara används i mass-scener, är det däremot rätt störande när de switchar fram och tillbaka mellan den och vanlig animation. (Fast jag gillar Bakshis rotoscopade orcer; de ser ännu läbbigare ut än i Jacksons filmer.)
"I wear eyeliner like a superhero mask."
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Att teckna fordon från fotografier med ljusbord - är det

Inlägg av mikaelsol »

Det beror ju en hel del på vilken nivå på realismen man vill ha. Dagisbarn kan rita en symbol för en bil, men mer specifika modeller är ju svårare att få till om man inte vet hur de ser ut.
Sen har folk olika metoder för att ta reda på hur saker ser ut. Man kan ju sitta och rita av en bil som står parkerad framför en om man vill det. Eller köpa en lekaksmodell av samma bil som är mer behändig i mindre skala. Den kan man ju fota av i rätt vinkel också om man vill det.

Eller så kan man titta på bilen i fem sekunder, lägga den på minnet, elda upp den och sen rita den. Alla har sina metoder.

Folk som inte lär sig att rita genom att iaktta sin omgivning har ju en tendens att vara väldig oflexibla i sitt uttryck. Alla bilar ser ungefär likadana ut. Alla ansikten och händer mm ser likadana ut.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4396
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Att teckna fordon från fotografier med ljusbord - är det

Inlägg av RioGrande »

Sol. Så sant. Man ritar bilen Bil och ansiktet Ansikte. Man ändrar färgen på bilarna och har herrgårdsvagn ibland och sedan ibland. Man ändrar frisyr, mustasch osv på ansiktet Ansikte.
Sedan finns det tecknare som lyckas få alla ansikten att se exakt likadana ut TROTS att de använder foton. Som när William Vance tecknar fruntimmer.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Att teckna fordon från fotografier med ljusbord - är det

Inlägg av Wakuran »

mikaelsol skrev:Folk som inte lär sig att rita genom att iaktta sin omgivning har ju en tendens att vara väldig oflexibla i sitt uttryck. Alla bilar ser ungefär likadana ut. Alla ansikten och händer mm ser likadana ut.

If the shoe fits, I wear it... :oops:

RioGrande skrev:Sedan finns det tecknare som lyckas få alla ansikten att se exakt likadana ut TROTS att de använder foton. Som när William Vance tecknar fruntimmer.

http://www.stripsuithedenenverleden.nl/ ... stveld.jpg

http://www.stripsuithedenenverleden.nl/ ... 0Vance.jpg

I Greg Lands fall tror jag han använde olika fotoförlagor till samma karaktärer genom serien, så det enklaste sättet att se skillnad på dem var genom frisyren... Han kunde både ha använt samma fotoförlaga till olika karaktärer så att ansiktena såg likadana ut, eller olika fotoförlagor till samma, så att ansiktet skilde sig från ruta till ruta...[B)]
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Att teckna fordon från fotografier med ljusbord - är det

Inlägg av DarkPaladin300 »

Ah just det, Greg Land ja... Man borde ha en helt egen tråd om den killen och hur många gånger han har använt samma bild att rita av direkt i sina serier
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Att teckna fordon från fotografier med ljusbord - är det

Inlägg av Agentum »

Hahhaha, tänk när han tar 2 helt olika stulna bilder och för ihop så perspektivet är olika i samma bild.

Visst ser det polerat ut vid första påseende särskilt av folk som inte har nån aning hur saker och ting funkar.

Att använda bilder eller nätet för att kunna rita fordon eller speciella bygnader/formationer osv har alltid använts, före nättiden hade de hela bibliotek med vad de kallar referensmaterial.

Alal grader finns från just bar titta på bilden och teckna nåt eget av det eller som Alex Ross so m betalar modeller för att ta kort på sen tecknar han utifrån sina foton.

Greg Land stjäl utan att fråga, både från filmreklam och andras arbeten, varför har jag ingemn aning om men hos mig rankas han lågt tills han visar nåt annat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Att teckna fordon från fotografier med ljusbord - är det

Inlägg av DarkPaladin300 »

Hergé, skaparen av Tintin själv har jag för mig att han tog foton eller lånade foton av byggnader och ställen för att kunna rita av de i minsta detalj medan karaktärerna lades in för hand på det traditionella sättet men jag kan ha fel.

Och så har vi min personliga hat favorit till tecknare, Rob Liefeld som klart och tydligt snott hela sidor från serier som här: http://blog.adlo.es/images/2006/08/06-comp2.jpg Visst kan man debattera att det kan vara en homage eftersom Liefeld ville teckna Teen Titan, men jag säger även lathet.

David Mack har rent av målat från modell foton för sin serie har jag sett också

...Fan, tracing går långt bak
Skriv svar