Samtidigt...

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Samtidigt...

Inlägg av Peral »

Jag måste göra en liten ändring på nästa sida i Lila DeLila, då jag gör ett scenskifte (går från en plats till en annan) Ett vanligt knep var tidigare i serier att skriva en förklaringstext med orden "Samtidigt på en annan plats..." Är detta accepterat längre, och kan man på sidan 33 helt plötsligt använda förklarande text?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Samtidigt...

Inlägg av Wakuran »

Det låter som en väl lång beskrivning, skriv antingen "Samtidigt" eller "Via Gluck", tycker jag. Mangametoden brukar vara mer filmisk, med tydligare tids- och miljöövergångar, har jag för mig.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Samtidigt...

Inlägg av Peral »

Via Gluck? Det är något som gått mig helt förbi. Jag vet att Herge mycket sparsamt använda sig av förklarande text som "Några minuter senare..", "Följande morgon", "Några veckor senare" Allt hämtat från Castafiores Juveler som jag hade liggande framme. Men på något sätt känns det väldigt omordernt och förlegat!
Användarvisningsbild
Marhulken
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 21:14

Re: Samtidigt...

Inlägg av Marhulken »

Hur kan det vara omodernt? Självklart kan man (och i vissa fall bör man också) göra på det viset, säger jag.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Samtidigt...

Inlägg av Allan Kämpe »

Marhulken skrev:Hur kan det vara omodernt? Självklart kan man (och i vissa fall bör man också) göra på det viset, säger jag.


Instämmer! Tydlighet för läsarna går i mitt tycke före allt annat. Sedan kan man experimentera med text och bild bara inga tveksamheter uppstår vad gäller berättelsens händelseförlopp.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Samtidigt...

Inlägg av Peral »

Jag undrar ändå om förklaringstexten "Samtidigt i Conrads hem" är att föredra framför en bild av det hus Conrad bor i
Användarvisningsbild
StudioJemi
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 08:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Samtidigt...

Inlägg av StudioJemi »

Peral skrev:Jag undrar ändå om förklaringstexten "Samtidigt i Conrads hem" är att föredra framför en bild av det hus Conrad bor i


Rent spontant känns det som "Samtidigt i Conrads hem" är korrekt om det sker just samtidigt. Att visa huset först känns inte lika samtidigt, alternativt att man visar huset lite från avstånd men inkluderar pratbubblor inifrån huset.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Samtidigt...

Inlägg av Wakuran »

Peral skrev:Via Gluck? Det är något som gått mig helt förbi. Jag vet att Herge mycket sparsamt använda sig av förklarande text som "Några minuter senare..", "Följande morgon", "Några veckor senare" Allt hämtat från Castafiores Juveler som jag hade liggande framme. Men på något sätt känns det väldigt omordernt och förlegat!

"Via Gluck" är bara ett allmänt platsexempel. Italienska originaltiteln på "Lyckliga gatan", om man ska vara nördig. Det bästa jag kom på i farten, ursäkta otydligheten.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Re: Samtidigt...

Inlägg av Magnus Knutsson »

Peral skrev:Jag måste göra en liten ändring på nästa sida i Lila DeLila, då jag gör ett scenskifte (går från en plats till en annan) Ett vanligt knep var tidigare i serier att skriva en förklaringstext med orden "Samtidigt på en annan plats..." Är detta accepterat längre, och kan man på sidan 33 helt plötsligt använda förklarande text?

Det är beroende av var övergången sker. Om scenbytet sker vid en naturligt paus i flödet tycker jag inte man behöver markera med text. Och egentligen ska man för läsflödet skull egentligen alltid lägga scenbyten vid naturliga pauser.

Naturliga pauser uppstår i läsningen när blicken flyttas ordentligt. T ex när man byter sida eller vid strippslut.

Om man läser en serie jag skrivit märker man att jag har förklarande texter bara när en scen byts mitt i en stripp. Hoppas jag....
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Samtidigt...

Inlägg av Peral »

Det är det som är problemet här, scenbytet sker mitt i raden. Hade jag tecknat serien idag hade jag låtit förgående scen löpa på till sidans slut. Nu gjorde jag inte det så då, så jag får gå med StudioJemis förslag! Jag tackar så mycket för hjälpen!


StudioJemi skrev:
Peral skrev:Jag undrar ändå om förklaringstexten "Samtidigt i Conrads hem" är att föredra framför en bild av det hus Conrad bor i


Rent spontant känns det som "Samtidigt i Conrads hem" är korrekt om det sker just samtidigt. Att visa huset först känns inte lika samtidigt, alternativt att man visar huset lite från avstånd men inkluderar pratbubblor inifrån huset.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Samtidigt...

Inlägg av Zara Hero »

Om man (textlöst) ska markera att längre tid förflutit mellan två rutor kan man låta ett träd (i bakgrunden) slå ut eller bli täckt av snö.
Användarvisningsbild
Marhulken
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 21:14

Re: Samtidigt...

Inlägg av Marhulken »

Zara Hero skrev:Om man (textlöst) ska markera att längre tid förflutit mellan två rutor kan man låta ett träd (i bakgrunden) slå ut eller bli täckt av snö.

Ja, eller ha med en klocka i bakgrunden. Då ser man dessutom hur lång tid som förlutit, men det kanske kräver att läsaren är väldigt uppmärksam.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Samtidigt...

Inlägg av Zara Hero »

Hellre timglas då. Eller solur. Eller bara en hög stolpe vars skugga rör sig över en grusplan.
Eller några murare som bygger ett hus eller en mur i bakgrunden. Snyggt i Tintin i Amerika. Man fattar verkligen hur snabbt det går (om det nu var det man ville få fram?)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Samtidigt...

Inlägg av rkaj »

Zara Hero skrev:Eller några murare som bygger ett hus eller en mur i bakgrunden. Snyggt i Tintin i Amerika. Man fattar verkligen hur snabbt det går (om det nu var det man ville få fram?)


Just i Tintin i Amerika var det väl inte så att murandet visade att det gick tid, utan att staden växte upp och det som hände i förgrunden visade att det gick väldigt fort (på ett par timmar, kanske).
Skriv svar