Mäta ut seriestrippar och textlinjer

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Re: Mäta ut seriestrippar och textlinjer

Inläggav Peral » sön 19 sep 2010, 15:37

Har man lite krokiga linjer så kan det ge serien ett charmigare uttryck, den ser inte så mekanisk ut. Det är lätt att hemfalla åt att använda datorverktygen för spikraka linjer när man t.ex. ritar hus, rum och möbler. Men väggar och tak är sällan så där spikraka och perfekta.

Joakim Gunnarsson
Fine
Kontakt:

Inläggav Joakim Gunnarsson » sön 19 sep 2010, 22:53

Till de strippar jag gör använder jag mig av en mall som jag gjorde för många år sedan.
Den mallen är tuschad med filtpenna på ett halvt, liggande A3-ark. (Vanligt kopieringspapper.)
Varje gång jag ska göra en ny stripp lägger jag mallen under tuschpappret (Elfenbenskartong alternativt Schollerhammer 4G), tänder ljusbordet och kalkerar med blyertspenna eller blåpenna, med linjal som stöd. Snabbt och enkelt. [:)]
Tuschningen av ramarna gör jag oftast med filtpenna. Men ibland kör jag ramarna med stålstift eller pensel. Beror helt på vilken effekt jag är ute efter.

Användarvisningsbild
pogono
Fine
Kontakt:

Inläggav pogono » mån 20 sep 2010, 18:22

En paralellinjal, även kallad rulllinjal eller parallel glider, från exempelvis Alvin kanske kan vara något?

Bild

Finns på matton: http://www.mattonbutiken.se/index/produ ... INJAL.html

Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Kontakt:

Inläggav Kristian » tis 21 sep 2010, 11:02

Rosen skrev:För "riktiga" seriesidor har jag alltid börjat med att mäta ut marginalerna från arkets kanter och rita skärmarkeringar med blyerts i hörnen, sen är det bara att dra rutorna med linjal utifrån dem som ändpunkter. (För illustrationer, samma sak men utan rutor - då har jag bara använt hörnmarkeringarna för att ha ett ögonmått om var bilden slutar.)

Precis så har jag också gjort, men jag tycker att det borde kunna förenklas för att inte spilla tid. Om man ska prestera en seriestripp per dag bör man effektivisera processen så gott det går.

Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Kontakt:

Inläggav Kristian » tis 21 sep 2010, 11:12

Joakim Gunnarsson skrev:Till de strippar jag gör använder jag mig av en mall som jag gjorde för många år sedan.
Den mallen är tuschad med filtpenna på ett halvt, liggande A3-ark. (Vanligt kopieringspapper.)
Varje gång jag ska göra en ny stripp lägger jag mallen under tuschpappret (Elfenbenskartong alternativt Schollerhammer 4G), tänder ljusbordet och kalkerar med blyertspenna eller blåpenna, med linjal som stöd. Snabbt och enkelt. [:)]
Tuschningen av ramarna gör jag oftast med filtpenna. Men ibland kör jag ramarna med stålstift eller pensel. Beror helt på vilken effekt jag är ute efter.

Det låter jätteenkelt och bra! Om jag hade haft ett tillräckligt stort ljusbord så hade jag nog gjort likadant.

Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Kontakt:

Inläggav Kristian » tis 21 sep 2010, 11:15

pogono skrev:En paralellinjal, även kallad rulllinjal eller parallel glider, från exempelvis Alvin kanske kan vara något?

Bild

Finns på matton: http://www.mattonbutiken.se/index/produ ... INJAL.html

Wow... ser strålande ut! Hur funkar den? Den ser ut att vara lite kort dock.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » tis 21 sep 2010, 11:39

mikaelbergkvist skrev:
Kristian skrev:Wow! Blir inte papperet alldeles bubbligt när du tuschar?
Riktigt snyggt!

Artline fiberpenna, samt lite faber castell PITT penselpenna. Bubblar inget och torkar direkt.

Är denna penna/pensel bra ?

COPIC Multiliner Brush Pen
The COPIC Multiliner pen is the ultimate drawing pen. The ink is waterproof and COPIC marker proof; so you can do drawings using these pens and then color them in with watercolors or COPIC markers. The pen knibs are replaceable, and there are replacement ink cartridges. The Multiliner Brush Pen has a very flexible brush shaped fiber tip. This tip acts like a Sumi brush; allowing you to draw with lines that are thick or thin- just like painting with a fine brush. Each pen includes the pen barrel itself, one knib, and one ink cartridge. Deep black, pigmented ink (not dye).

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » tis 21 sep 2010, 18:15

Jag har hört bra saker om den, men jag har tyvärr inga egna erfarenheter.

Användarvisningsbild
pogono
Fine
Kontakt:

Inläggav pogono » tis 21 sep 2010, 19:36

Jag vet inte hur lång just den linjalen är, det ser ur som tum, men det finns säkert olika varianter.

För textningslinjer är Ames lettering guide verktyget du behöver. Kolla på youtube, där finns en massa filmer om hur man använder den.

Bild

Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Kontakt:

Inläggav Kristian » ons 22 sep 2010, 14:29

pogono skrev:Jag vet inte hur lång just den linjalen är, det ser ur som tum, men det finns säkert olika varianter.

För textningslinjer är Ames lettering guide verktyget du behöver. Kolla på youtube, där finns en massa filmer om hur man använder den.

Bild

Tack!

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » lör 25 sep 2010, 21:49

Ingen som har för vana att teckna på rutat papper? Då borde ju allt sånt som ska vara rakt och parallellt bli trivialt. Så klart vill man inte ha rutorna synliga i slutprodukten (om man inte gör en nördserie och gör en grej av att det är rutat papper), men med "whitelines" som finns nu borde ju inte det vara något problem?

Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Kontakt:

Inläggav Kristian » mån 18 okt 2010, 21:36

rkaj skrev:Ingen som har för vana att teckna på rutat papper? Då borde ju allt sånt som ska vara rakt och parallellt bli trivialt. Så klart vill man inte ha rutorna synliga i slutprodukten (om man inte gör en nördserie och gör en grej av att det är rutat papper), men med "whitelines" som finns nu borde ju inte det vara något problem?

Nix, aldrig testat. Vad är whitelines?

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » mån 18 okt 2010, 21:55

Kristian skrev:Nix, aldrig testat. Vad är whitelines?

Antar att det som syftas på är papper med linjerna väldigt ljusa, så de inte syns i duplicering eller hur man nu går vidare.
http://www.mattonbutiken.se/index/brows ... lines.html
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Kontakt:

Inläggav aakeforsmark » tis 19 okt 2010, 09:26

Ett enkelt och billigt sätt är att göra en mallremsa. Man tar en bit papper eller tunn kartong och ritar sin mall. Då kan man sätta dit mått som man själv tycker är viktiga som textstorlek eller tre eller fyra-rutors strip.
Bild
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » tis 19 okt 2010, 17:12

Mallremsan är lite svårtolkaad för mig. Skulle du kunna förklara lite tydligare hur den fnugerar?

Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Kontakt:

Inläggav aakeforsmark » tis 19 okt 2010, 19:15

Okej. Det här var en jag gjorde för att göra strippar som rymdes på en A4. Det är alltså fram och bak-sida egentligen men jag ritade en ny eftersom jag tappat bort den jag använde.

Man använder den övre delen mäter ut bredden på strippen (bredd) och eftersom remsan är lång som en A4 så får jag den centrerad på sidan. Höjden mäter jag ut genom att använda den nedre delen, eftersom jag klipper bort en del av A4:at för att få en smidigare bit att rita på så gör jag markeringar enligt den högra delen och klipper bort överskottet. Sen drar jag med hjälp av linjerna längst till vänster för att markera hjälplinjer för texten. I den övre delen så hade jag hjälplinjer för att lätt kunna dela strippen i två, tre eller fyra rutor. Man gör ju sin mall efter de data som man själv tycker att man behöver.

Om du går in på http://umea2014.blogg.se/category/ake-forsmark.html och scrollar ner till "Hur att teckna en serie" så får man en liten glimt av hur en strip gjord med just den typen av mall funkar. Mallen används alltså på skissarket och jag gör att tuschet på ett separat ark med ljusbord.

Ja, inte vet jag om det blev klarare men om du testar på ett skissark så kanske det klarnar.
http://forsmarx.se

http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Kontakt:

Inläggav Kristian » tor 21 okt 2010, 19:01

Tycker mallremsan var genialisk! Tack! Ska fixa en sån själv... synd att man inte är så pass smart att man kommer på en sån enkel sak själv =)

Återgå till "Att skapa serier"