Serieskolor - kan det vara nåt?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Derezzed
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 27 dec 2010, 10:05

Serieskolor - kan det vara nåt?

Inlägg av Derezzed »

Hej! Jag är ny här på Serieforum.se och det här är min första tråd. [:)]

Så här på min ungdoms höst (jag fyller snart 27) har jag börjat fundera på om det är dags att ge drömmarna om en serietecknarkarriär en ärlig chans. Känns som att det är nu eller aldrig...

Har inga större förhoppningar om att kunna leva på tecknandet (vet att branchen är tuff och jag är bara en glad amatör) utan ser det mer som en kul grej vid sidan av vanliga svenssonjobbet.

Jag tecknar inte överdrivet mycket heller - var mer förr - utan det blir väl någon mer eller mindre spontan skiss då och då. Men det känns ändå som att det är en sida av mig som jag skulle vilja utveckla. Förutsättningarna finns där, det vet jag. Grejen är att jag antagligen behöver en fet morot (eller piska) för att ta mig i kragen och komma igång. Skisserna blir aldrig mer än just det: skisser (på sin höjd tuschade).

Har under några år därför funderat lite på att söka någon "serietecknarutbildning" för att förhoppningsvis komma igång på allvar. Lära mig teknikerna, Photoshop och så vidare. För mig finns det bara två alternativ: Serieskolan i Malmö och Serieskolan i Gävle. Antar att de flesta här är bekanta med båda. Den första är en folkhögskoleutbildning medan den senare har högskolestämpel. Båda verkar lika lovande i min mening.

Men jag vet inte om jag är rätt ute. Som sagt, ser en eventuell utbildning som en "kul grej" snarare än en säker framtid. Känns mer som en möjlighet att utvecklas. Nya erfarenheter helt enkelt. Jag kanske är galen som tänker så. Är det bara bortkastad tid? Kanske borde växa upp och skaffa mig ett liv. [;)]

Nej, skämt åsido. Jag är beredd att lägga kanske två år av mitt liv på det här, oavsett.

Så vad säger ni? Är det värt att gå en serietecknarutbildning? Som så mycket annat här i livet antar jag att det blir vad man gör det till. Ni som har gått där: känner ni att ni utvecklades mycket på grund av vad ni lärde er i skolan? Eller hade ni med er det mesta redan från början? Vad har varit bra respektive mindre bra?

Vad gäller de två utbildningarna så har jag lite funderingar kring följande:

Serieskolan i Malmö känns lockande för att den är en folkhögskoleutbildning och därför kanske lite mer praktisk/fri/mysig än en universitetsutbildning (detta är vad jag tror efter att ha läst några akademiska diversekurser vid Karlstads universitet). Samtidigt kanske det riskerar att bli lite flummigt. Fast vad vet jag - har aldrig läst på folkhögskola förut. Det som jag tycker känns *lite* tveksamt med Kvarnby-skolan är dock att den är politiskt färgad. Detta har inget med min politiska syn att göra (ser mig själv som mer vänster än höger), men jag tycker väl i största allmänhet att skola och politik inte hör ihop (eller för den delen serieteckning och politik). Befarar att skolans ideologier genomsyrar kurserna.

Ni som varit där: är det så? [?]

Vad gäller Högskolan i Gävle så verkar den typiskt "akademisk". Alltså, en massa kurser (varav inte alla har direkt med serieteckning att göra) som lagts ihop till ett tvåårigt program. Är fruktansvärt trött på tentor och inlämningsuppgifter, så det bär emot lite får jag väl erkänna. Men samtidigt kanske utbildningen är mer "proffsig" (återigen, vad vet jag). Gävle som studentstad vet jag inte heller mycket om. Ni som pluggat där och/eller gått utbildningen i fråga, vad anser ni?

Vad jag undrar är kort och gott:

1. "Serieskola" eller inte?
2. Om ja, Malmö eller Gävle?

Mycket tacksam för alla synpunkter! [:)]
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Serieskolor - kan det vara nåt?

Inlägg av Looding »

Min flickvän har gått på Kvarnby (Malmö-skolan) och avslutade sina studier där i somras. Jag har givetvis varit och besökt och har viss insikt i hur det går till. Politiken märks inget av, så där behöver du inte oroa dig. Det är en väldigt öppen och trevlig skola (kanske där politiken lyser igenom?). Dock ska du veta att andra året måste man också söka, så har man "otur" får man bara gå ett år. Man lär känna massa blivande och redan etablerade serietecknare och man har roligt på vägen. Många härliga färgstarka människor. Lärarna vet vad de talar om (Stina Hjelm, Gunnar Krantz och Fredrik Strömberg + gästlärare).

Utbildningen blir vad du gör den till. Många av de driftiga går det relativt bra för, seriebranschen är ju som du själv sa tuff. Sen att man får massa kontakter är ju inte heller fel!

Serieskolan har ju dessutom fått nya lokaler vad jag förstått. Mazzetti-huset om jag inte minns fel.

Tyvärr kan jag inte uttala mig om Gävles utbildning....
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Derezzed
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 27 dec 2010, 10:05

Re: Serieskolor - kan det vara nåt?

Inlägg av Derezzed »

Looding skrev:Politiken märks inget av, så där behöver du inte oroa dig.

Skönt att höra. Och tack för snabbt svar! [:)]

Har du förresten hört din flickvän säga något om "kursupplägget" (om de nu har kurser i den meningen) på Kvarnby? Är det typ: den här månaden ska vi lära oss att teckna ansiktsuttryck, den här månaden ska vi lära oss att skugga med Photoshop, och så vidare. Eller är det mer kontinuerligt, eget arbete där lärarna kommer med synpunkter och förslag på förbättringar?
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Serieskolor - kan det vara nåt?

Inlägg av Looding »

Derezzed skrev:
Looding skrev:Politiken märks inget av, så där behöver du inte oroa dig.

Skönt att höra. Och tack för snabbt svar! [:)]

Har du förresten hört din flickvän säga något om "kursupplägget" (om de nu har kurser i den meningen) på Kvarnby? Är det typ: den här månaden ska vi lära oss att teckna ansiktsuttryck, den här månaden ska vi lära oss att skugga med Photoshop, och så vidare. Eller är det mer kontinuerligt, eget arbete där lärarna kommer med synpunkter och förslag på förbättringar?


I 1:an är det mer uppstyrt om jag minns rätt. Photoshop förekommer nog inte så mycket (men man kan nog få hjälp om man är intresserad). 2:a året är mycket fritt, men man kan alltid få synpunkter om man behöver. Hon är bortrest för tillfället men ska förhöra henne lite närmre när hon kommit hem. Då ska du få lite mer info om upplägget.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serieskolor - kan det vara nåt?

Inlägg av Wakuran »

Jag har en Facebook-kompis som gar kursen i Gavle, och hon verkar valdigt nojd av vad jag vet.

Har aven fatt intrycket att det brukar bli valdigt bra sammanhallning i kurserna, aven om det ar ett yrke som det ar svart att tjana direkt med pengar pa.

Om man ar valdigt driftig och flexibel (inte bara tecknar serier utan aven barnbocker, datorspel, reklam etc. samt haller kurser for tonaringar m.m.) kan man val i princip ga runt pa sitt tecknande, aven om jag horde fran en av Sveriges mest kanda mangatecknare att hon i princip jobbade dubbelt sa mycket tid som en forvarvsarbetare for att tjana halften sa mycket pengar, och att hon aldrig skulle kunnat klara det om hon inte hade snalla foraldrar som bidrog till att halla henne flytande.

Na, det ar val sant du vet redan. En bra grej med serieskolorna borde vara att man far hjalp att halla disciplin och struktur pa sitt tecknande, och att man umgas med likasinnade som sporrar varandra. Kan vara roligare att rita tillsammans bredvid varandra i en studio ocksa, an att bara forsoka disciplinera sig sjalv hela tiden.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Serieskolor - kan det vara nåt?

Inlägg av Cadial »

Har du funderat pa att ta privatlektioner via Internet?
Om du nu inte soker kurskompisar, utan kunskap, sa skulle du kunna kontakta en favorittecknare du har (i Sverige eller utomlands) som ger dig tips och rad osv. Oerhort mycket battre an serieskolorna, tror jag.
Andra grejor, som Photoshop gar val att lara sig pa Photoshop-kurser (synd att slosa teckningstid pa det?!). Samma sak med skrivarkurser.
Manga "serieskolor" verkar ha "utfyllnadskurser" bara for att vinna pengar.
Skicka ett mejl till nagon i Marvels B-lag (Jim Lee och company ar for upptagna)
och kor igang; vecka 1 huvud, vecka 2 biceps!
Lycka till. Och man ar ALDRIG for gammal!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serieskolor - kan det vara nåt?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det finns även en utbildning i Vingåker, Serios, som du kan läsa om här:
http://www.katrineholm.se/serios

Vars huvudlärare Stefan (Mystepho) även är medlem här på forumet så du kan säkert få info om du skickar ett pm till honom.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=800
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serieskolor - kan det vara nåt?

Inlägg av Wakuran »

Oavsett, posta garna material du gjort har for tips och kommentarer!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Derezzed
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 27 dec 2010, 10:05

Re: Serieskolor - kan det vara nåt?

Inlägg av Derezzed »

Kul att så många redan svarat! [:)]

Looding skrev:Photoshop förekommer nog inte så mycket (men man kan nog få hjälp om man är intresserad).

Fast man tycker ju ändå att man borde använda Photoshop (eller motsvarande) i princip varje gång man producerar en modern serie. Inte super-avancerade grejer förstås, men grunderna. Gävle-utbildningen verkar gå igenom flera program i Adobe-sviten (t.ex. Illustrator) om man kollar kursplanen. Känner att jag gärna vill lära mig använda program för att bearbeta "råmaterialet", så då kanske Gävle är att föredra.

Wakuran skrev:En bra grej med serieskolorna borde vara att man far hjalp att halla disciplin och struktur pa sitt tecknande, och att man umgas med likasinnade som sporrar varandra. Kan vara roligare att rita tillsammans bredvid varandra i en studio ocksa, an att bara forsoka disciplinera sig sjalv hela tiden.

Absolut! Den sociala biten är för mig minst lika viktig som själva kursen. De "tecknarkurser" jag läst tidigare (långt ifrån sammma klass som Gävle och Kvarnby dock) har jag uppskattat mycket tack vara samarbetet och idéutbytet med andra.

Cadial skrev:Har du funderat pa att ta privatlektioner via Internet?
Om du nu inte soker kurskompisar, utan kunskap, sa skulle du kunna kontakta en favorittecknare du har (i Sverige eller utomlands) som ger dig tips och rad osv. Oerhort mycket battre an serieskolorna, tror jag.

Jag söker både kunskap och kurskompisar. [:)]

Cadial skrev:Andra grejor, som Photoshop gar val att lara sig pa Photoshop-kurser (synd att slosa teckningstid pa det?!).

Jag är amatör som sagt, men tycker ändå att det vore kul att lära mig tekniker för skuggning, färgläggning med mera (samt förstås diverse filtereffekter) som används av serietecknare i branchen. Har inte så stor erfarenhet av sånt. En ren Photoshop-kurs skulle nog bli för "bred" för min del är jag rädd.

Cadial skrev:Lycka till. Och man ar ALDRIG for gammal!

Hehe, tack! [;)]

Labrador Road 26 skrev:Det finns även en utbildning i Vingåker, Serios

Jo, jag känner till den också. Men den är väl "bara" på gymnasial nivå? Kanske inte spelar någon roll egentligen (lär man sig teckna serier så är det väl skit samma [:)]) men känner att jag helst skulle vilja gå en folk/högskoleutbildning.

Wakuran skrev:Oavsett, posta garna material du gjort har for tips och kommentarer!

Bara jag hittar nåt jag vågar visa så. [:D]
Skriv svar