Textning - tips, fonter etc

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Isegrim »

Ja, handtextat är det man föredrar, det är snyggt med små subtila skillnader som uppstår i handtextningen (tätarare, tjockare, variation mellan bokstäver). Sånt som är jobbigt att åstadkomma digitalt.

Stilen som du syftar till (typewriter) är nog Courier.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Swanicorn
Good
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 13:05
Ort: Stockholm

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Swanicorn »

Hur gör ni era pratbubblor? Jag har alltid haft svårt att få till bra form på mina pratbubblor. De ser alltid skeva eller oproportionerliga ut på något vis.
Användarvisningsbild
Swanicorn
Good
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 13:05
Ort: Stockholm

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Swanicorn »

Angående text så tycker jag att det funkar bra att först skriva med t.ex. comic sans och sedan tona ut texten så att den blir nästan osynlig, och därefter skriver jag för hand (ritbräda). Jag använder alltså en font som mall och skriver därefter för hand efter den.
På så vis så blir det lätt att få raka rader och samma storlek på alla bokstäver.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av mikaelbergkvist »

*Skäms* - jag lägger in dem via PS i datorn i efterhand.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Isegrim »

Swanicorn skrev:Angående text så tycker jag att det funkar bra att först skriva med t.ex. comic sans och sedan tona ut texten så att den blir nästan osynlig, och därefter skriver jag för hand (ritbräda). Jag använder alltså en font som mall och skriver därefter för hand efter den.
På så vis så blir det lätt att få raka rader och samma storlek på alla bokstäver.


Det är faktiskt ett rätt bra råd, som man borde höra/säga oftare. Många ritar ju ändå digitalt, så det ligger rätt nära till hands. Man kan iofs även skriva ut.

När det gäller bubblor har jag inget lysande råd, men man hör ofta nämnas cirkelmallar; eller om det är digitalt, att man trycker ihop och drar ut en cirkel. Men har man tillgång till en bezierkurva är det nog att föredra framför att "skvischa" en cirkel.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av mikaelbergkvist »

I klassiska äventyrsserier så är inte pratbubblorna perfekta ovaler, utan mera en del av bildens komposition. Man kanske inte ska låsa sej så hårt vid just perfekta ovaler eller cirklar.

Hittade just ett sånt exempel.

http://cdn.comicartfans.com/Images/Cate ... _22_78.jpg

Megastora bilder får länkas iställes för infogas vilket du mycket väl vet, skärpning alltså.
/Admin
Användarvisningsbild
Swanicorn
Good
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 13:05
Ort: Stockholm

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Swanicorn »

Det där ser ju faktiskt väldigt snyggt ut! Det kanske är bäst att, som du säger, inte låsa sig vid en viss typ.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Rosen »

Swanicorn skrev:Angående text så tycker jag att det funkar bra att först skriva med t.ex. comic sans och sedan tona ut texten så att den blir nästan osynlig, och därefter skriver jag för hand (ritbräda). Jag använder alltså en font som mall och skriver därefter för hand efter den.
På så vis så blir det lätt att få raka rader och samma storlek på alla bokstäver.

Exakt den metoden har jag också använt. Dock brukar jag först modda fonttexten lite för att få den närmare vad som känns naturligt att skriva; trycker ihop den lite på höjden (ett visst antal procent) och lägger in dubbla mellanslag mellan alla ord.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Rosen »

Rosen skrev:Dock brukar jag först modda fonttexten lite för att få den närmare vad som känns naturligt att skriva; trycker ihop den lite på höjden (ett visst antal procent) och lägger in dubbla mellanslag mellan alla ord.

...och kursiverar den. Jag kom just ihåg att det finns ett exempel här - högra bilden:
viewtopic.php?f=61&t=7689&p=127011#p127011
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av RioGrande »

Bild
Jag tror inte att jag kan se skillnad på en handtextad bubbla och en bubbla textad med ett typsnitt som ska se ut som handtextat. Ibland tycker jag att det ser lite mysigt ut när bokstäverna ändrar storlek och täthet. Svårläst dock när de är för små eller skrivna med skrivstil. Vet inte hur Ulf Jansson jobbar, men Rattebubblorna är väl rätt lättlästa (och estetiska?)?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:http://1.bp.blogspot.com/_X6F4HnEqbd8/SiL45rd2pJI/AAAAAAAADFE/7V1wkpuQwys/s400/ratte+sn%C3%B6vit.jpg ...(och estetiska?)

Estetiska skulle jag inte säga snarare tvärtom, klart improviserat och amatörmässigt bruk av bindestreck och avstavning. Bara för att man gör serier behöver man inte hålla dagisnivå på språkbruket. Åter igen kan man undra om svenska redaktörer är helt inkompetenta, sådant där ska ta mig tusan inte släppas igenom. Undermåligt minst sagt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Wakuran »

Nu var det ju enormt mycket text som Ulf Jansson skulle pressa in i den där rutan, så jag känner att han är ursäktad. Brukar bli litet samma sak när man ska översätta manga, eftersom japansk text i princip är vertikal, medan västerländsk är horisontell, och bubblorna därefter, kan det bli litet klumpigt ibland med att infoga långa ord i bubblorna.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Nu var det ju enormt mycket text som Ulf Jansson skulle pressa in i den där rutan, så jag känner att han är ursäktad.

Nej någon måtta får det vara. Antingen får man skriva om texten så att den får plats som den ska, eller så får man teckna så att bubblorna har det utrymme de behöver. Att fippla med avstavningen för att man slarvat (varit lat) tycker jag inte är acceptabelt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Labrador Road 26 skrev:Nej någon måtta får det vara. Antingen får man skriva om texten så att den får plats som den ska, eller så får man teckna så att bubblorna har det utrymme de behöver. Att fippla med avstavningen för att man slarvat (varit lat) tycker jag inte är acceptabelt.


Det låter lätt men är tyvärr kanske inte alltid lika lätt att göra.
Ofta sitter de som skriver, tecknar, översätter och textar på olika ställen och redaktören på ett helt annat. Anta att översättaren översatt en text som inte riktigt får plats i bubblan.
(Det är inte alltid helt lätt.) Då får sättaren göra så gott hon/han kan för att få in texten i bubblan. Risken för märkliga avstavningar finns. Ibland kan sättaren ta sig friheten att ändra i texten för att den ska ligga snyggare med risk för att poänger försvinner eller att språket inte överensstämmer med övrig text.
Att skicka tillbaka till tecknaren för omteckning av bubblorna när serien textas är heller inget alternativ. (Om serien textas av någon annan får tecknaren gissa sig till eller måtta på ett ungefär hur stor plats texten kommer ta. Det är ju dessutom olika beroende på vilken textare som handtextar och vilken font man använder.)
Gäller det gamla serier kanske tecknaren inte ens är i livet längre. Nog skulle det kunna göras på redaktionen under förutsättning att tid finns och att någon på redaktionen har kunskap i hur man gör snygga bubblor i den stil som ursprungsbubblan tecknats.
Men det blir ett fasligt skickande av sidor om man ska göra så. Att skicka sidor fram och tillbaka för korrigeringar tar mycket tid. Tid som ofta inte finns i tidningsproduktion.
Så det där med att man kör med avstavningar för att man varit lat tycker jag är lite orättvist sagt.
Som tecknare har man heller kanske inte så mycket val när det gäller hur bubblorna ska placeras om man får ett manus med mycket text och en bildbeskrivning som kräver att man ska ha x antal föremål och personer i bild.

Tidningsproduktion är ibland en rätt så mycket omständligare och komplicerad procedur än vad man kan tro. [:)]

Bra tips gällande textning kan man få här: http://clintflickerlettering.blogspot.com/
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av rkaj »

Labrador Road 26 skrev:Estetiska skulle jag inte säga snarare tvärtom, klart improviserat och amatörmässigt bruk av bindestreck och avstavning.


Huh? Menar du att all avstavning är amatörmässig? "Dagisnivå" på språkbruket tycker jag det är om man man sätter bindestreck i sammansatta ord för att göra dem mer lättlästa, inte när man avstavar.

Jag tycker inte bara den där Ratterutan "kan försvaras", jag ser inget problem med den över huvud taget.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Isegrim »

Avstavningarna verkar stämma mot hur man ska avstava ord.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Labrador Road 26 »

rkaj skrev:
Labrador Road 26 skrev:Estetiska skulle jag inte säga snarare tvärtom, klart improviserat och amatörmässigt bruk av bindestreck och avstavning.


Huh? Menar du att all avstavning är amatörmässig? "Dagisnivå" på språkbruket tycker jag det är om man man sätter bindestreck i sammansatta ord för att göra dem mer lättlästa, inte när man avstavar.

Jag tycker inte bara den där Ratterutan "kan försvaras", jag ser inget problem med den över huvud taget.

När man avstavar gör man det efter vissa regler, inte där det passar, och man sätter inte bindestrecket på nya raden.

Från Wiki: "Att avstava innebär att i skrift dela upp ett långt ord i slutet av en rad i två delar, avskilda med en divis (bindestreck) efter första delen, varefter sista delen av ordet överförs till nästföljande rad"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Avstavning

Det ska alltså vara:
hälsokost-
are

för-
kyld

Så ja det är alltså dagisnivå om man inte håller sig till vedertagna skrivregler, och det ger ju inte precis ett bättre renommé för serier i allmänhet.

Joakim: Jag menar förstås om man skriver och tecknar själv, att om man märker att att texten man tänkt sig ha inte får plats i bubblorna får man tänka om, så även om man fått manuset av någon annan. Självklart ska tecknaren se till att det finns utrymme för den texten som ska vara med utan att man sjabbla med skrivreglerna. Jag pratar inte om översatta serier, utan åsikten gällde exemplet ovan som inte är översatt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Isegrim »

Labrador Road 26 skrev:Det ska alltså vara:
hälsokost-
are

för-
kyld


Med andra ord bara ett avstavningsfel. Stannade även vid hälsokos-tare, men reagerade inte så hårt (vet inte varför jag inte reagerade på den, kanske för att det var det enda felet). Förstår att du reagerade på placeringen av bindestrecket.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av MagnusR »

Isegrim skrev:Stannade även vid hälsokos-tare, men reagerade inte så hårt (vet inte varför jag inte reagerade på den, kanske för att det var det enda felet).


Troligen därför att det följer den gamla metoden och därför ser bekant ut (sorry, LR, men ang den avstavningen tycker jag din kritik blev för hård).

/Magnus
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av larsa66 »

Dom flesta serier jag läst har textningen varit med versaler. Förutom ett "johan och pellevin"-album med en ,till att börja med, svårläst skrivstil.

Vad tycker ni om serier som är skrivna som vanligt. Alltså med en stor bokstav i början på varje mening och sedan gemener. Blir serien jobbigare att läsa eller känns det mjukare?

Tidigare skrev jag alltid SMS med versaler tills ungarna tyckte att jag skulle sluta med det. Dom fick uppfattningen att jag skrek :) Det har jag själv aldrig tänkt på under mitt serieläsande.
Skriv svar