Textning - tips, fonter etc

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av tfels »

Menar inte ligaturer nej. Vad jag förstår ska varje bokstav finnas i flera varianter inom ett och samma typsnitt och när man skriver så slumpas varianterna fram automatiskt.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Labrador Road 26 »

Då var det som jag trodde du menade. Men så avancerad är inte teckenhanteringen i varken Windows eller Mac att den kan slumpvälja. Då måste du i så fall köra en speciell ordbehandlare som har en funktion för just någon typ av specialfont. Word, Open Office eller liknande program kan garanterat inte göra det. Rkaj som är mer inläst på binärt än vad jag är kan förklara hur varje enskilt tecken (M och m räknas som två olika) är uppbyggda av ettor och nollor. Möjligen kan det finnas något tillägg till Word som skulle kunna slumpa mellan två eller fler olika tecken när du trycker på en given tangent men det finns mig veterligen inte.

Word satsar på helt andra typer av funktioner som rättstavning och annat trams för folk som inte kan skriva. En variant som du kan köra helt manuellt är att använda en font som finns i många varianter, normal, fet, kursiv, fet och kursiv, kapitäler osv och sedan själv byta då och då, men även där kommer det att se (o)lustigt ut.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:Nu var det inte bara namnet, utan också att vakterna ska ha burit Thor Steinar-jackor, ett märke som är så förknippat med högerextremism i Tyskland att man bl.a. har förbjudit det under fotbollsmatcher. http://en.wikipedia.org/wiki/Thor_Steinar

OT.

Tror du verkligen ungdomar från Sverige har koll på den saken? Kände du ens till det förrän media skrivit att så var fallet? Det är lätt att vara efterklok men mycket i den där affären är fakta som knappast är allmän kännedom för folk, inte ens om man är relativt påläst om ämnet. Brukar du fundera på vad folk har på sig och eventuella kopplingar?

Uppgiften ska komma från den tyska TV-kanalen ARD och inte några ungdomar.

http://www.independent.co.uk/news/world ... 95843.html
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av rkaj »

Labrador Road 26 skrev:Något av Spiroualbumen använde frakturer på omslaget men som tur är, är det sällan det förekommer.


I Asterix och Goterna pratar goterna i frakturstil. När jag läste det första gången var jag så liten att jag inte hade koll på vilka de vanliga skillnaderna mellan frakturstil och vanlig text var, så goterna pratade i mina öron en märklig men ganska begriplig dialekt. "Tack" hette till exempel "Tarf".

tfels skrev:Menar inte ligaturer nej. Vad jag förstår ska varje bokstav finnas i flera varianter inom ett och samma typsnitt och när man skriver så slumpas varianterna fram automatiskt.


Jo, det finns såna typsnitt. Jag tror inte ens senaste versionerna av vare sig ms word eller libre office kan välja variationer automatiskt, men båda har nog möjlighet att markera några bokstäver och välja "alternativt utseende" manuellt. Det finns program som kan välja automatiskt också, men inte några "vanliga ordbehandlare" vad jag vet. Men det skulle inte förvåna mig om modern photoshop och/eller manga studio kan. Layoutprogram om Indesign kan nog också.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av tfels »

Nu börjar det låta bra. Så nu gäller det bara att lista ut vad typsnitten heter.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Uppgiften ska komma från den tyska TV-kanalen ARD och inte några ungdomar.

http://www.independent.co.uk/news/world ... 95843.html

Jisses Amalia, både du och Rio svamlar ju om att man borde blivit misstänksam för att man som anställd såg att vakterna bar jackor av ett visst märke. Inte för hur vakterna agerade utan för hur de var klädda, i rätt intetsägande kläder dessutom. Nu har massmedia talat om att just det klädmärket är poppis bland högerextrema så då borde man fattat att det var något som inte stämde. Jo väldigt lätt om man är extremt påläst om högerns klädval men knappast annars. Det är ju bara ett sätt för att göra det hela mer uppseendeväckande fast inget som faktiskt fungerar i verkligheten för så uppmärksamma på detaljer är inte folk, någonsin.
tfels skrev:Nu börjar det låta bra. Så nu gäller det bara att lista ut vad typsnitten heter.

Tyvärr känner jag inte till något men säger till om jag snubblar över något. Skulle dock inte förvåna mig om dessa specialfonter är köpvarianten, och då får du nog räkna med ett lakan eller så.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av rkaj »

Labrador Road 26 skrev:Tyvärr känner jag inte till något men säger till om jag snubblar över något. Skulle dock inte förvåna mig om dessa specialfonter är köpvarianten, och då får du nog räkna med ett lakan eller så.


Jo, de fonter jag har sett med den featuren har legat i den övre prisklassen. Kanske någon under tusenlappen, men andra över 20 000 ... Men då har de många andra roliga features också, som både versala och gemena siffror, äkta kapitäler, naturligtvis massor av ligaturer och ofta även tre och till och med fyrställiga ligaturer, massor av olika vikter (heavy / bold / medium / book / light, etc) och annat roligt ...

Tillägg: Surfar runt lite och hittar några fonter med valbara alternativ för bara ett par hundra kronor per variant (varianter som olika vikter och italic eller inte alltså). "Discretionary ligatures" verkar vara en feature som blivit vanlig på senare tid också. Alltså ligaturer som man manuellt kan slå på eller av i varje fall).
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Labrador Road 26 »

Billigaste sättet är ju förstås träna så man får en snygg och tydlig handstil, då blir det individuella bokstäver varje gång men ändå lika.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av pogono »

Ligaturfunktionen används för att automatiskt byta två eller fler tecken mot ett ett specialtecken. Vanligast förut var fi och fl, som det fanns automatiskt stöd för på macen. Adobe hade även ff, ffl och ffi i sina expertfonter, men de fick man byta för hand.

Med Opentype kom helt nya möjligheter. Ett bra exempel är kalligrafitypsnittet Zapfino. Om man skriver "Zapfino" byts hela ordet mot en ligatur. http://www.myfonts.com/fonts/linotype/zapfino/

Ligaturfunktionen används i en del serietextningstypsnitt för att automatiskt byta dubbla tecken mot ett dubbeltecken. TT byts mot ett "TT" där T-na är olika. http://www.balloontales.com/tips/ligatures/index.html

Ofta har typsnitt för serietextning två versioner av tecknet, en som ligger på det gemena tecknets plats och en på versalens plats. Man kan uppnå samma sak för hand genom att växla gemener och versaler. Jag har använt randomcase på http://textmechanic.com/Letter-Case-Converter.html för att slumpa fram ett mer levande resultat.

Det finns också en funktion i Opentype för "sammanhangsberoende alternativa tecken" som används i en del avancerade skrivstilstypsnitt. Den funktionen skulle gå att använda även när man gör seriefonter.
http://help.adobe.com/sv_SE/illustrator ... bc5f-63aea
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Cadial »

Joakim Gunnarsson skrev:
Labrador Road 26 skrev:Nej någon måtta får det vara. Antingen får man skriva om texten så att den får plats som den ska, eller så får man teckna så att bubblorna har det utrymme de behöver. Att fippla med avstavningen för att man slarvat (varit lat) tycker jag inte är acceptabelt.


Det låter lätt men är tyvärr kanske inte alltid lika lätt att göra.
Ofta sitter de som skriver, tecknar, översätter och textar på olika ställen och redaktören på ett helt annat. Anta att översättaren översatt en text som inte riktigt får plats i bubblan.
(Det är inte alltid helt lätt.) Då får sättaren göra så gott hon/han kan för att få in texten i bubblan. Risken för märkliga avstavningar finns. Ibland kan sättaren ta sig friheten att ändra i texten för att den ska ligga snyggare med risk för att poänger försvinner eller att språket inte överensstämmer med övrig text.
Att skicka tillbaka till tecknaren för omteckning av bubblorna när serien textas är heller inget alternativ. (Om serien textas av någon annan får tecknaren gissa sig till eller måtta på ett ungefär hur stor plats texten kommer ta. Det är ju dessutom olika beroende på vilken textare som handtextar och vilken font man använder.)
Gäller det gamla serier kanske tecknaren inte ens är i livet längre. Nog skulle det kunna göras på redaktionen under förutsättning att tid finns och att någon på redaktionen har kunskap i hur man gör snygga bubblor i den stil som ursprungsbubblan tecknats.
Men det blir ett fasligt skickande av sidor om man ska göra så. Att skicka sidor fram och tillbaka för korrigeringar tar mycket tid. Tid som ofta inte finns i tidningsproduktion.
Så det där med att man kör med avstavningar för att man varit lat tycker jag är lite orättvist sagt.
Som tecknare har man heller kanske inte så mycket val när det gäller hur bubblorna ska placeras om man får ett manus med mycket text och en bildbeskrivning som kräver att man ska ha x antal föremål och personer i bild.

Tidningsproduktion är ibland en rätt så mycket omständligare och komplicerad procedur än vad man kan tro. [:)]

Bra tips gällande textning kan man få här: http://clintflickerlettering.blogspot.com/


Hur ser situationen ut idag, 2013? Tecknas fortfarande bubblor direkt i originalet, eller laggs de in efterat, i t ex Photoshop? Sjalv kan jag inget om photoshop eller bubbelprogram, och hoppas pa ett svar typ: Visst kan man gora som man vill; bubblan blir en del av layouten, och nar serien sedan oversatts till 100 olika sprak [:)] kan oversattare och textare i andra lander fixa till meningarna sa att de passar in i bubblorna!
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Ray »

Vet inte hur andra gör. Men förlaget jag jobbar för vill att jag lägger in dom efteråt i photoshop på egna lager så dom kan ändras i storlek och flyttas runt vid behov.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Cadial »

Sa du maste teckna, fylla ut rutan, med mindre viktiga saker som senare kanske tacks over av en pratbubbla?
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Ray »

Yep, Så är det. I början tänkte jag inte på det och då blev man lite sur när den enormt detaljrika byggnaden var täckt av en pratbubbla. Nu försöker man tänka efter före :) Funkar bra. Man vänjer sig
På ett sätt blir serieoriginalet snyggare utan bubblor, man kan så att säga använda bilderna till reklam och annat för serien, det är också en aspekt som förlaget ser till har jag förstått.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av germund »

De flesta utländska serier textas direkt i InDesign-filen och ofta får man då gå över bildfilerna och göra en neutral version av serien först, dvs bildfiler där man raderat all text och ljudeffekter som ska bytas ut. Nya serier som från början scannats/förberetts för internationell översatt publicering får man oftast med dialogen i ett separat "svart-lager", vilket är väldigt bekvämt, men inte alla förlag tänker så. De nya serietidningsserierna vi kör i Gustaf är ett exempel där vi får amerikanska fyrfärgs-pdfer i ett sammanslaget lager och får radera, måla och texta över manuellt i Photoshop och InDesign. De flesta svenska serier textar dock tecknarna själva i Photoshop eller inDesign, dvs de som inte handtextar. Vissa översatta strippar i t.ex. Serieparaden handtextas också fortfarande – det känns lite extra charmigt.

Det finns serier som tecknas utan fast definierade bubblor, där själva bubblorna kommer som separata filer man kan justera i t.ex. Illustrator, men det är inte vanligt. Oftast är bubblorna en del av artwork och översättning + textning får anpassas till bubblornas form.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Wakuran »

Cadial skrev:Sa du maste teckna, fylla ut rutan, med mindre viktiga saker som senare kanske tacks over av en pratbubbla?

I manga lägger man ändå in bakgrunderna med clipart... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Cadial »

Lite olika svar; vi tycks sta i ett vagskal dar allt ar legitimt, aven om datateknik verkar ta over. Jag tolkar det hela som att jag kan fortsatta med mina handgjorda bubblor i originalet pa min grymma fantasyserie, och om nagon gang Det Stora Forlaget inte ar nojda med min handstil, sa kan de gora andringar i den fardiga bubblan.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Ny teknik hindrar dig inte att handtexta. Det går bra att skriva direkt i bubblorna med en Intuos/Cintiq-penna i ett separat lager i Photoshop.

Win-win. Du blir glad för din handtextning och ett eventuellt utgivningsförlag blir glada när de kan förkasta den.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Cadial »

Min handtextning ar ingen att hanga i granen; men jag forstar att det ar ocksa latt for nagon att ta bort den och lagga in nagot annat om han inte ar nojd. Det kanns som en Win-win. Jag textar alltsa med en vanlig blyertspenna, tuschar och suddar. Allt i verkliga livet...
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Det är ju ganska tidsödande att retuschera bort något för hand i en platt bildfil när det istället räcker med ett klick för att dölja alla lager som innehåller textningen. :)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Textning - tips, fonter etc

Inlägg av Cadial »

APenny4YourThoughts skrev:Det är ju ganska tidsödande att retuschera bort något för hand i en platt bildfil när det istället räcker med ett klick för att dölja alla lager som innehåller textningen. :)

Ah! Jag fattar poangen!
Har hittills klarat mig fran Photoshop och andra program (anvande Bing en dag for ett halvarsedan), och har nog inte tid eller intresse for annu ett program. Men det ar kul att kanna till lite vad som galler.
Skriv svar