Serieforum.se

Sveriges största serieforum
Aktuellt datum och tid: tor 23 maj 2013, 12:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 31 okt 2011, 05:53 
Very Fine
Användarvisningsbild

3000 låter häftigt. Man ska ju fixa ca en sida per dag. Det skulle innebära en månadslön på 60000 kr, absurt. Om sociala avgifter ingår blir det aningen mer rimligt, men bara aningen.

InläggPostat: mån 31 okt 2011, 07:27 
Very Fine
Användarvisningsbild

Hej Jimmy, på websidan http://www.dreamtimecomics.se/serieformedling.htm finns det möjlighet att lägga in ett utkast på vad serien handlar om. Kanske någon serietecknare nappar på ett samarbete till glädje för er bägge. Maila mig på redax@dreamtimecomics.se

InläggPostat: mån 31 okt 2011, 07:43 
Fine
Användarvisningsbild

Du börjar i fel ände. Du måste inse att den tecknare som ska teckna så många sidor kommer att ägna mycket lång tid på heltid åt ett mycket osäkert projekt.

Det dyker upp någon då och då som har ett ljusblått projekt på ett par hundra sidor som han vill att någon ska teckna - helst gratis. Jag tror inte att jag sett något av dem bli verklighet. Om de blir verklighet så blir de sällan särskilt bra. Det är lite som när den glade hemmasnickaren börjar med att bygga ett flervåningshus. Oftast måste man börja med hanterbara projekt.

Det kryllar av goda tecknare därute som behöver något att sätta tänderna i. De vill ha nått läckert att ha i sin portifolio på kanske högst tio sidor. Dessutom så finns ju Utopi idag att publicera i förutom fanzines. Bygg upp förtroende och relationer med tecknare samtidigt som du finslipar din berättarförmåga.

Vad gäller 3000 kronor så ska det ju som sagt täcka sociala avgifter men också utrustning, internetuppkoppling samt naturligtvis en lokal att arbeta i. Det skulle på intet sätt vara orimligt om man pratade om rörmokare eller liknande.

InläggPostat: mån 31 okt 2011, 08:01 
Very Fine
Användarvisningsbild

Men, tre tusen per sida känns mer som priset för ett slutgiltigt projekt. Ska man provteckna ett antal sidor måste det finnas en långt lägre summa att begära, en slags "kill-fee", så man kan prova och avbryta projektet. Sen har vi även, på vilka vilkor verken/sidorna säljs/tecknas.

Det kanske inte är orimligt att sälja sidor för tretusen kronor styck, frågan man ska ställa sig är vad man betalar för (och det är aldrig tidsåtgång).

InläggPostat: mån 31 okt 2011, 08:09 
Fine

Men var det inte så att TS bara efterfrågade ett par sidors gratistecknande, för att man skall ha något att gemensamt presentera för ett förlag? [B)] Är verkligen all sarkastisk pessimism inför projektet motiverad?

InläggPostat: mån 31 okt 2011, 08:15 
Very Fine
Användarvisningsbild

Linus van Pelt skrev:
Men var det inte så att TS bara efterfrågade ett par sidors gratistecknande, för att man skall ha något att gemensamt presentera för ett förlag? [B)] Är verkligen all sarkastisk pessimism inför projektet motiverad?

Det tror jag inte att den är.

InläggPostat: mån 31 okt 2011, 08:19 
Very Fine
Användarvisningsbild

Men, det är motiverat att fråga sig om man får ett samarbete utan att ge mer information (sälja in) om projektet. Nu skulle man i och för sig få det om man hörde av sig och ville provteckna. Jag gissar att han hört av sig till flera forum med samma förfrågan och någonstans får man alltid napp.

InläggPostat: mån 31 okt 2011, 08:34 
Very Fine
Användarvisningsbild

Jag tycker alla initiativ till serieskapande skall uppmuntras! Det var en av anledningarna till att jag startade Dreamtime Comics. Avdelningen serieförmedling som en slags platsbank/arbetsförmedling för serieskapare är tänkt att ge möjlighet till bl.a. samarbete mellan seriemanusförfattare och serietecknare. Idealet är väl att samarbeten ska kunna starta utan att någon ska behöva lägga upp kontanter innan en serie utvecklats. Sedan är det en annan sak hur den ekonomiska uppgörelsen löses ifall ett förlag skulle nappa på en pilotserie på säg 10 till 20 sidor.
Men det är också sunda förslag av herr Forsmark tycker jag. Det är ju bra att pejla läget med förlag och andra tecknare och manusförfattare när man kommit en liten bit med projektet. Alltid finns det något som kan förbättras. Ingen blir någonsin fullärd inom denna komplexa sysselsättning. Det är kontaproduktivt att under lång tid jobba "ensam och i blindo" med ett mastodontprojekt utan feedback. Därför är forum som detta med avdelningarna "Skapa serier/Mina serier" så bra för att få andras syn på saken!

InläggPostat: mån 31 okt 2011, 08:52 
Fine
Användarvisningsbild

Linus van Pelt skrev:

Förvisso. Själv så gör jag nästan allt jag gör nuförtiden gratis eller till mej själv - så jag är på inget sätt främmande för att arbeta gratis. Men den som ger sej in i detta bittra område bör veta ungefär vad det handlar om.

InläggPostat: mån 31 okt 2011, 15:33 
Very Fine
Användarvisningsbild

Om man begär en viss summa per sida så får man också vara bra tecknare nog att få projektet att gå med jämförbar vinst. Kan man inte det är man inte värd pengarna. Men det är ju upp till uppdragsgivaren att bedöma.

InläggPostat: mån 31 okt 2011, 15:47 
Moderator
Användarvisningsbild

Det där blir också en manusfråga, sedan finns det kanske ett fåtal serietecknare som kan sälja bara på sitt namn, men de är nog ännu dyrare och betydligt mer nogräknade vilka projekt de ger sig in i.

InläggPostat: mån 31 okt 2011, 16:11 
Very Fine
Användarvisningsbild

Jo, det är ju en kombination av manus och bild. Men om man begär en viss summa så bör man nog anse att man är motsvarande bra på att bidra till avkastning.

InläggPostat: mån 31 okt 2011, 17:09 
Near Mint
Användarvisningsbild

Det finns i ett vidare perspektiv ett par tips att ge.

Skulle ett förlag nappa på idén och det är Jim Lee som tecknat utkastet blir de inte jätteimponerade om det är Nisse Hult som ska teckna när det väl är dags för produktion. Det är för de flesta förläggare helt avgörande att det är samma människor som skriver manus och tecknar/tuschar/färglägger när det väl ska skrivas kontrakt.

Mitt tips till en aspirerande manusförfattare är ändå att INTE ha en massa "backdoor deals" (betalning när pengar finns i projektet) till tecknare. Se till att betala för de första 5-6 sidorna kontant och se till att det är tecknat och tuschat på ett sätt som ni är överens om. Vill en tecknare ha 3000kr per sida och du tycker att det är rimligt, betala det.

Vill du betala 500kr per sida, hitta en tecknare som motsvarar dina förväntningar och kan tänka sig att göra jobbet för de pengarna. Det finns tecknare här på forumet som skulle göra ett utkast (pitch på 4-6 sidor) tecknad och tuschad för 4000kr. Det är jag tämligen övertygad om.

Se också till att tecknaren/tuscharen är tillgängliga för vidare arbete. Se till att ha det SKRIFTLIGT. Det är aningen genant att stå med ett utkast som intresserar en förläggare och inte kunna garantera projektets vidare existens.

Slutligen, stå för alla kostnader och kontakter med förlagen själv. Har du kontakter, trådar och tjänster att casha in, använd dem. Följ förlagets anvisningar för submissions till punkt och pricka. Marvel och DC behöver inga manus. De tar inte emot något, skicka inget dit. Image, Dark Horse och mindre independentförlag är vettiga alternativ. Jag skulle säga att de som är mest lyhörda just nu är Dark Horse (av de stora).

Betänk också att förlagen har en mindre barnfamiljsvilla till bredden fylld med inskickade manus och teckningar. Se till att din pitch är så bra som den möjligt kan vara. Var kort och koncis. Svamla inte och försök inte sälja in något som du inte kan leverera. Var tydlig med dina idéer och berätta för förläggaren vilken målgrupp du har. Inga korkade cliffhangers i pitchen. De vill veta vad de ska trycka.

Lycka till.

InläggPostat: mån 31 okt 2011, 18:14 
Very Fine
Användarvisningsbild

Många bra tips, man kanske skulle ha en klistrad tråd med råd!?

När vi ändå är igång, kan man väl ge rådet (som riktar sig både till köpare och tecknare) att ingen ska behöva provteckna gratis. Visa vad man går för som tecknare gör man förslagsvis med en portfolio.
Vill man få provtecknat till sig, gör man en överenskommelse om vad som ska ske om köparen inte är nöjd och hur många ändringar/omteckningar som ingår. Man kan även komma överens om en lägre summa (kill-fee) som gäller om köparen vill avbryta.

InläggPostat: mån 31 okt 2011, 18:52 
Near Mint

Skriv en bok istället. Då har du i alla fall en chans att tjäna lite pengar.

InläggPostat: mån 31 okt 2011, 18:58 
Moderator
Användarvisningsbild

mikaelbergkvist skrev:

Att teckna med bokstäver är inte det att göra det onödigt svårt för sig? [;)]

Bild

InläggPostat: tis 01 nov 2011, 15:10 
Fine
Användarvisningsbild

3000:- per sida? Det var länge sedan jag hörde någon tecknare få det för en seriesida. Ut på www.digitalwebbing.com och kolla, där finns det gott om duktiga tecknare som gör det AVSEVÄRT mycket billigare.
Du kommer att få mängder med svar.
Lycka till
Ray

InläggPostat: tis 01 nov 2011, 18:30 
Near Mint

Ett stort förlag i USA betalar 200 dollar per sida.
Vill inte avslöja vilket så dom slipper skämmas, men det anses vara bra betalt.
Artister som Neal Adams tar runt 1000 dollar per sida, om han gillar projektet.

InläggPostat: ons 02 nov 2011, 11:29 
Fine
Användarvisningsbild

Neal Adams har ju ett record som heter duga också.

InläggPostat: ons 02 nov 2011, 12:19 
Moderator
Användarvisningsbild

Peral skrev:
mikaelbergkvist skrev:

Att teckna med bokstäver är inte det att göra det onödigt svårt för sig? [;)]

Bild

Det var termen ascii-art som jag sökte efter i mitt minne när jag skulle besvara MBs inlägg, nu har poletten trillat ned

Bild

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme