Vill du vara med och skapa Golden Gang?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Vill du vara med och skapa Golden Gang?

Inlägg av DanielSchenström »

Bild

TECKNARE, TUSHARE, FÄRGLÄGGARE, KONCEPTKONSTNÄRER och MÅLARE!

Hej!

Under nästa år har jag tänkt ge ut två album med ett i stort sett egenskapat superhjältegäng kallat Golden Gang. Då jag inte kommer ha tid att göra allt själv så letar jag efter tecknare, tuschare, färgläggare och såna som gör allt själv.

Det första albumet ska komma ut i mitten-hösten 2012, och det andra i slutet av året. Varje album består av två sammanhållna berättelser om tre avsnitt med sidantal mellan 10 och 19 sidor.

Generellt kan man säga att det är typiska superhjälteberättelser i den amerikanska traditionen men jag uppskattar själv en bred variation av stilar som passar seriemediet så om ni är intresserade ta kontakt även om ni inte tror att er stil är vad jag letar efter.

Lite kort om seriens berättelser:
Den första berättelsen utspelar sig över hela Jorden och delvis i andra delar av universum, fram till och med 2001 då gruppen gör sin debut. Mitt mål är att teckna första och tredje avsnittet.

Den andra berättelsen utspelar sig först i en storstad i Frankrike, sedan i och omkring gruppens högkvarter på en ranch i Texas där de får påhälsning av först utomjordingar och sedan en varulv.

Den tredje berättelsen utspelar sig ute i rymden, ombord på rymdskepp och främmande planeter. Mycket av designen i denna del kommer lämnas helt åt den eller de som tecknar.

Sista berättelsen för året utspelar sig mestadels i New York och innehåller en hel del monstruösa fantasymonster som också de är väldigt öppna för tecknaren att skapa.

Betalningen kommer vara 230kr/sida för tecknare, 115 för tuschare och 115 för färgläggare. Gör man flera saker själv får man givetvis hela summan. Albumen kommer säljas med en liten vinst som kommer fördelas på alla medarbetare efter mängden arbete och övrig potentiell vinst som genereras kommer också delas enligt principen ovan för så länge som albumen säljs.

Albumen kommer att tryckas på amerikanska Ka-blam och medarbetare kommer få 1 gratisex var av de album de varit med i. Serien kommer att säljas i Sverige via samma kanaler som Svenska Superserier gör. Den kommer om tiden tillåter även översättas till engelska och kunna köpas från Ka-Blam och distribueras till serieaffärer via Comicsmonkey och finnas tillgänglig som nedladdningsbar serie genom Ka-blams tjänst för detta.

Arbetsgången hade jag tänkt som följer: När ni är klara med er del av en sida så visar ni upp den lågupplösta versionen, och när jag sett den skickar jag betalningen och när den kommit fram så skickar ni den högupplösta versionen. Information om format, upplösning och sånt kommer.

Här finns designer för figurer och lite annat: http://www.griffindesign.org/GGcharsheets1.pdf

Manusen finns här: http://www.griffindesign.org/GoldenGangmanus.pdf

Är ni intresserade maila mig på slokum@hotmail.com med en länk till ett galleri, forum eller liknande med era bilder eller serier. Jag vill se minst 2 sidor med serier, gärna en med action och en lugnare för tecknare. För tuschare två exempel på sidor, före och efter tuschning, gärna en dagscen och en nattscen. För färgläggare två seriesidor, en med dagscener och en med nattscener. Om du inte har något online kan vi mötas på MSN Messenger (samma adress som ovan) och skicka den vägen.

Jag vill veta vilken tid det tar för er att bli klara med en sida och hur många sidor ni är intresserade av att göra och om ni föredrar att göra någon sida här och där eller sammanhängande stråk, eller ett helt avsnitt.

Du kan läsa lite mer om arbetet med Golden Gang här: http://www.scifinytt.se/forum/index.php?showtopic=5955
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vill du vara med och skapa Golden Gang?

Inlägg av Isegrim »

Så här ska ett "vill-du-jobba-med-mig" inlägg se ut.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vill du vara med och skapa Golden Gang?

Inlägg av Wakuran »

Jag tror knappast jag jag är redo för något sånt här projekt i nuläget, men undrar om serierna verkligen måste vara färglagda om tecknaren behärskar svartvitt?

Bra om det trycks samples / reklam inför SPX och AltCom, annars.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vill du vara med och skapa Golden Gang?

Inlägg av tfels »

Jag är redo att hoppa in som reserv om någon tecknare råkar i tidsnöd.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vill du vara med och skapa Golden Gang?

Inlägg av Peral »

Jag är intresserad av ett begränsat deltagande när jag återfår skaparglädjen!
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Vill du vara med och skapa Golden Gang?

Inlägg av DanielSchenström »

Wakuran skrev:Jag tror knappast jag jag är redo för något sånt här projekt i nuläget, men undrar om serierna verkligen måste vara färglagda om tecknaren behärskar svartvitt?

Bra om det trycks samples / reklam inför SPX och AltCom, annars.


Det är möjligt att det blir nåt formexperiment utan färg, eller med en begränsad palett eller monokrom skala och liknande under resans gång, men jag har tänkt helt i färg för allt material i de första två albumen. Undantag är avsnittsomslag som kan se ut hur som helst men de hade jag tänkt göra själv till en början.

Om allt funkar som det ska så kommer det komma smakprov till SPX, online och till de seriebutiker som vill ta emot det. Övrig promotion kommer komma när det finns smakprov att visa upp från de som är med. AltCom får jag kolla upp för det är inget jag känner igen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vill du vara med och skapa Golden Gang?

Inlägg av Wakuran »

Peral tror jag t.ex. borde funka mycket bättre i svartvitt.

AltCom är en vuxenseriefestival i Malmö, som antagligen kommer anordnas runt november 2012. Det brukar säljas en del fanzin där, även om det är på mycket mindre nivå än SPX.

http://www.altcomfestival.se/

Och Carlstad Comic Con går ju av stapeln i Maj, men det känner du nog redan till.

http://comicon.se/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Vill du vara med och skapa Golden Gang?

Inlägg av Nima »

Är det vanligt att man lägger ut manuset på nätet? Försvinner inte lite av tjusningen med albumet då, menar jag?

Alltid kul med såna här projekt annars. Hoppas du får till ett team och lycka till med albumen!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Vill du vara med och skapa Golden Gang?

Inlägg av DanielSchenström »

Comicon var också nytt för mig. Det enda jag har haft koll på i serieväg är SPX och i viss mån Bok- och Biblioteksmässan.

Jag tror inte det är vanligt att man lägger ut manus på nätet om man inte söker kritik eller åsikter. Men det finns redan officiellt ute på Svenska superseriers forum så det fanns inget att vinna att hålla det hemligt.

Tack för lyckönskningarna.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vill du vara med och skapa Golden Gang?

Inlägg av RioGrande »

Haha. Nu fattar jag varför det är så bråttom! 2012! Oj, men hade du inte kunnat ändra det till ... hm ... när blir nästa "farliga" år? Fast vore det inte ännu roligare med en millenniumretro? "Det är år 1996... år 2000 går världen under, vad ska vi göra?" "Vi måste be, mina barn..." "Äsch, lyssna inte på gubbstrutten..." "Vi måste handla, det finns ännu chans..." "Ja, vi måste bevara hoppet!" "Tillsammans kan vi besegra det onda hotet!" "Ja, tillsammans!"

Synd bara att det inte är så roligt att rita 1996... Det skulle vara fantastiskt coolt om världen skulle gå under i slutet av 1970-talet istället. Alla gick med utsvängda jeans, långt hår... alla bilar såg ut som i gamla Bronsonrullar... "I wish i was a punk rocker with flowers in my hair..."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vill du vara med och skapa Golden Gang?

Inlägg av Wakuran »

Hehe, var det inte i Donnie Darko som världen höll på att gå under på 80-talet, och i Linda & Valentin gick väl jorden under redan på 90-talet? Finns massor med möjligheter för en serietecknare.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Vill du vara med och skapa Golden Gang?

Inlägg av DanielSchenström »

När jag väl kom in på mezo/sydamerikanska indian-spåret så blev det uppenbart varför 2012 skulle vara rätt år för serien. Jag kunde ju haft mer framförhållning dock... För den som gillar domedagar så har ju en hel del kommit och gått och det finns sajter dedikerade enbart till misslyckade profetior.

Däremot så innehåller de två första delarna en jämrans massa hopp mellan olika tider med lite 70-tal i. Men GG kommer vara en serie i stil med andra superhjälteuniversum och ha tidsresor ibland. 70-talet vore ju klockrent att ha ett äventyr i, fast inget sådant är bestämt än.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vill du vara med och skapa Golden Gang?

Inlägg av Agentum »

Lycka till iaf, hoppas det kommer på engelska med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Vill du vara med och skapa Golden Gang?

Inlägg av DanielSchenström »

Tackar. Som det ser ut nu så kommer det på engelska också. Om det blir kymigt med tid så blir det nog så att det enbart kommer på engelska.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Vill du vara med och skapa Golden Gang?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Intressant initiativ! Har du några ombord redan eller letar du fortfarande?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Vill du vara med och skapa Golden Gang?

Inlägg av DanielSchenström »

Jag har nu strax över 20 intressenter varav 6 är väldigt intressanta. Det är dock fortfarande aktuellt då jag inte ännu vet hur många sidor de vill/kan göra. Och jag räknar bara med dessa personer för första albumet. Det finns så mycket som spelar in, hur lätt det är att jobba med en viss person, eller om nån får förhinder, eller hur lätta de är att kommunicera med. Det sista blir extra tydligt då det börjar komma in folk från södra europa, sydamerika och asien.

En annan svår grej är de som är väldigt skickliga men vars stil inte passar någon av berättelserna för dessa två album. Jag hoppas dock att det ska finnas berättelser för dem också längre fram.

Färgläggare och tuschare har jag bara fått in enstaka av, men det är inget jag oroar mig för. Än :)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vill du vara med och skapa Golden Gang?

Inlägg av Isegrim »

Tuscha borde jag nog klara av...
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Vill du vara med och skapa Golden Gang?

Inlägg av DanielSchenström »

OK, nu är det i princip bestämt vilka det blir som tecknar första albumet, jag väntar bara på bekräftelse från en av dem. Sen ska jag förhandla med en studio om att tuscha och färglägga det som inte tecknarna gör själva. Jag kommer skicka ut mail imorgon till alla som inte kommer med i första albumet. I helgen blir det sedan officiell start av arbetet.

Som det ser ut blir det två svenskar, en filippin och en spanjor. En av dem som var allra säkrast av dem som anmält intresse var jag tvungen att säga nej till på grund av att hans stil, väldigt cartoony, inte passade nåt av avsnitten. Jag önskar jag hade mer pengar så jag kunde skräddarsy något åt honom. Kanske jag kan skaka loss nåt till ett internt omslag, vi får se.

I helgen ska jag försöka få upp en första ny hemsidesdesign för Golden Gang och där och kommer smakprov dyka upp så fort det finns klart.

Jag håller också på att fnula på en liten så kallad ashcan som blir främsta fysiska promon för GG och närmast kommer att kunna plockas upp på SPX gratis, den och första avsnitten kommer sen ligga uppe på hemsidan. Kan inte jag ta mig till SPX själv så ska jag lura på mina kamrater på Svenska Superserier att springa mina ärenden :)

Jag vill tacka alla som visat intresse. Annonsen är fortfarande aktuell även om den nu bara rör det andra albumet.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vill du vara med och skapa Golden Gang?

Inlägg av Wakuran »

Cartoony stil är ju väldigt kul, annars, hoppas få se mer av honom i framtiden. Ska plocka upp askkoppen på SPX, också.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Vill du vara med och skapa Golden Gang?

Inlägg av DanielSchenström »

Så, idag är officiellt startdagen på projektet, idag har en ny version av karaktärdesigndokumentet gått ut tillsammans med allt information om allt tekniskt och ekonomiskt till mina medarbetare. De personer som kommer vara med och teckna inkluderar Rom Freire som är en del av UnHombreStudios http://unhombrestudio.wordpress.com/ som är den studio som kommer att tuscha mitt material och färlägga mitt och Rudolf Montemayors http://www.comicartfans.com/gallerydetail.asp?gcat=4571 arbete, och sen har vi "Devina" http://devinasgarden.com/ som gör allt själv.

Den som det smärtade mest att tacka nej till var Mauricio Miranda http://www.creativelifeofmau.blogspot.com/ som kommer att göra åtminstone ett internt omslag. Jag har en till person som jag ska se om han vill hjälpa till och piffa till det grafiska på icke-seriesidorna.

Jag har själv en annan serie som jag arbetar på parallellt med Golden Gang som är skriven av en av mina kollegor från Svenska superserier, Fredrik Jelcander, men jag har börjat på den första av mina egna GG-sidor. När det finns smakprov att visa upp dyker de förstås upp här.
Skriv svar