Vilken Dator?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilken Dator?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det var runt fyra månader sedan OP var inloggad på forumet så chansen (risken?) att han läser här är rätt minimal.

För egen del skulle jag säga köp en pc eftersom det är i sort sett samma innehåll hårdvarumässigt som i en Apple-burk numera och installera Mac OS om det är nu det som är prefensen, så spar man åtskilliga tusenlappar.
http://www.pricerunner.se/pi/27-2820651 ... nformation
http://www.pricerunner.se/pi/27-2785413 ... nformation
(Finns säkert andra modeller som är ännu mer lika i uppsättning än dessa två.)
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilken Dator?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Inte dator men mp3-spelare. Någon som känner till spelare som klarar att hålla reda på var man slutade lyssna när man stängde av den senast så man kan fortsätta från där man var? Vilket alltså främst är för talböcker. Så enkel och billig som möjligt och definitivt inte någon Apple-produkt. Måste klara mp3-fomatet men gärna även wav, flac och ogg, men det är underordnat. Runt 4 GB eller mer. Det viktigaste är just att den själv håller reda på var man pausat/stängt av även om det är mitt i en fil.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Shadowwolf
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 06 feb 2013, 08:47
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vilken Dator?

Inlägg av Shadowwolf »

Labrador Road 26 skrev:Inte dator men mp3-spelare. Någon som känner till spelare som klarar att hålla reda på var man slutade lyssna när man stängde av den senast så man kan fortsätta från där man var? Vilket alltså främst är för talböcker. Så enkel och billig som möjligt och definitivt inte någon Apple-produkt. Måste klara mp3-fomatet men gärna även wav, flac och ogg, men det är underordnat. Runt 4 GB eller mer. Det viktigaste är just att den själv håller reda på var man pausat/stängt av även om det är mitt i en fil.

Problemet med de flesta mp3-spelare är väl att de är flash-baserade, alltså behöver ström för att minnas saker. Så du är ute efter något antingen hårddisk- eller CD-baserat. Eller kassettband.
Jag vet att min mormor iallafall har en CDspelare hon använder till ljudböcker, som startar precis där den slutade.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilken Dator?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Beställningen är redan gjord räknar med att kunna hämta den på fredag, läste på och efter övervägande blev det Sandisk Sansa Clip+ med extra minneskort på 16 GB. Till en tredjedel av priset för motsvarande iPod.
http://www.youtube.com/watch?v=OclM-yUq0Fs
http://www.youtube.com/watch?v=oGCraPL2PG8
(Föregångaren men resultatet talar för sig själv.)

Den har funktionen att starta precis där den var på det som ligger i ljudboksmappen, precis som jag var ute efter. Hårddisken på min dator har ingen koll alls när man stänger av, Winamp vet bara vilken som är senaste markerade filen men inte var i den jag var. Den cd-freestyle jag hade kunde inte heller minnas var man var, den började om från början varje gång man slog på den.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken Dator?

Inlägg av rkaj »

Shadowwolf skrev:Problemet med de flesta mp3-spelare är väl att de är flash-baserade, alltså behöver ström för att minnas saker.


Eh. Nej. Flashminne (även kallat solid state disk / ssd) behöver inte ström för att minnas saker (men för att stoppa in saker och för att plocka ut saker). Som en hårddisk, sånär som på att det behövs mycket mindre ström för att läsa något, och läser man ett block varje sekund eller något i den stilen så behövs ingen ström däremellan, om man bryter strömmen till en strömmande disk mellan läsningar så kommer det att ta mycket längre tid att komma igång igen. Snurrande disk har över huvud taget bara en fördel nuförtiden: Mer diskutrymme för en given mängd pengar.
Skriv svar