Favoritpennor och penntips

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Frank »

Shrimpskimps skrev:Jag tycker om att skissa med blyertspennor som jag vässar med kniv. Både HB och kanske 3B. Jag vässar den snarare bred som en spatel än sylvass och på det sättet kan jag lägga pennan på "högkant" och få smala linjer men även på bredden och få goare flyt om jag så önskar. Jag brukar hoppa runt mellan att hålla pennan nära spetsen, längre upp samt rätt i handen i ett slags underhandsgrepp och skissa löst. Det är iallafall vad jag tycker om :)
När jag skissar med stiftpennor har jag använt 0,5 rätt mycket. Jag har en 0,3 med som är rolig. HB är väl bra, så blir det inte för rispigt och hårt. Kanske att du kan köra med en 0,5mm med lite mörkare stift, det kanske är en bra kombo för dig?

Tack för svaret! 0,5 mm-pennan låter bra, ska skaffa en sån.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av larsa66 »

Frank skrev:
Shrimpskimps skrev:Jag tycker om att skissa med blyertspennor som jag vässar med kniv. Både HB och kanske 3B. Jag vässar den snarare bred som en spatel än sylvass och på det sättet kan jag lägga pennan på "högkant" och få smala linjer men även på bredden och få goare flyt om jag så önskar. Jag brukar hoppa runt mellan att hålla pennan nära spetsen, längre upp samt rätt i handen i ett slags underhandsgrepp och skissa löst. Det är iallafall vad jag tycker om :)


Väldigt kul att läsa detta. Jag minns när jag gjorde mycket blyertsteckningar(i min ungdom) då var jag väldigt noga med att vässa pennorna så att de blev precis som jag ville ha dem. Idag använder jag mest stiftpenna i skissandet men man blev nästan sugen på att leta fram de gamla formbara blyertspennorna igen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Wakuran »

Blåblyerts ska ju vara något gammalt tips, då det är lättare att sudda ut skissen i tryck och scanning...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Frank »

Vet inte om jag skriver i rätt tråd, då det handlar om ett suddgummi i form av en penna, men i alla fall: Jag är bara nybörjare när det gäller teckning, men har haft stor nytta av Mono Zero raderpenna av märket Tombow. Pennan ser ut och fungerar ungefär som en stiftpenna, men med ett smalt cylindriskt suddgummi i stället för blyertsstift. Suddgummit är 2,3 mm i diameter och är ypperligt när man behöver ta bort blyertslinjer utan att sudda bort omkringliggande linjer. Jag köpte den på penstore.se men den finns antagligen att köpa i konstnärsbutiker också.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Wakuran »

Frank skrev:Vet inte om jag skriver i rätt tråd, då det handlar om ett suddgummi i form av en penna, men i alla fall: Jag är bara nybörjare när det gäller teckning, men har haft stor nytta av Mono Zero raderpenna av märket Tombow. Pennan ser ut och fungerar ungefär som en stiftpenna, men med ett smalt cylindriskt suddgummi i stället för blyertsstift. Suddgummit är 2,3 mm i diameter och är ypperligt när man behöver ta bort blyertslinjer utan att sudda bort omkringliggande linjer. Jag köpte den på penstore.se men den finns antagligen att köpa i konstnärsbutiker också.

Jag hörde något tips om att sudd skulle vara "PVC Free", dvs. innehålla riktigt gummi istället för plast... Plast blir rätt fuktigt och smetar ut blyertsskissen istället för att sudda ut den, har jag för mig... Annars har man ju ofta råkat ut för dåliga sudd...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Frank »

Wakuran skrev:Jag hörde något tips om att sudd skulle vara "PVC Free", dvs. innehålla riktigt gummi istället för plast... Plast blir rätt fuktigt och smetar ut blyertsskissen istället för att sudda ut den, har jag för mig... Annars har man ju ofta råkat ut för dåliga sudd...

Lustigt, när jag tittar på ett gammalt sudd jag slutat använda för att det smetade ut blyertsen, så står det just PVC-free på det. Så det är kanske ingen garanti. Tombowpennan står det inget på, men den smetar inte. Har en annan suddgummipenna också, med 6 mm spets av märket Faber-Castell, den är också väldigt bra och smetfri.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Wakuran »

Frank skrev:
Wakuran skrev:Jag hörde något tips om att sudd skulle vara "PVC Free", dvs. innehålla riktigt gummi istället för plast... Plast blir rätt fuktigt och smetar ut blyertsskissen istället för att sudda ut den, har jag för mig... Annars har man ju ofta råkat ut för dåliga sudd...

Lustigt, när jag tittar på ett gammalt sudd jag slutat använda för att det smetade ut blyertsen, så står det just PVC-free på det. Så det är kanske ingen garanti. Tombowpennan står det inget på, men den smetar inte. Har en annan suddgummipenna också, med 6 mm spets av märket Faber-Castell, den är också väldigt bra och smetfri.

Aj då. Kan jag ha blandat ihop, då? Eller så kanske bara sudd ofta är en färskvara...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av BoJustBo »

Sudd kan man definitivt se som en färskvara. Efter ett par år blir dom stenhårda och mer smetande. Vissa sudd går det dock snabbare innan dom åldras.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Mötley
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 01 maj 2015, 13:56

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Mötley »

H1 alt H2 för komposition och grovskiss (med lätt hand), renritar med HB, vänder arket (ljusbord) å följer upp med tusch å pensel alt ännu en renritning i blyerts,fortfarande HB. Använder ytterst sällan B2 å högre då dessa skitar ner de vita partierna och försvårar arbetet i PS. Förövrigt anser jag att suddgummi bör förbjudas :)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Wakuran »

Mötley skrev:H1 alt H2 för komposition och grovskiss (med lätt hand), renritar med HB, vänder arket (ljusbord) å följer upp med tusch å pensel alt ännu en renritning i blyerts,fortfarande HB. Använder ytterst sällan B2 å högre då dessa skitar ner de vita partierna och försvårar arbetet i PS. Förövrigt anser jag att suddgummi bör förbjudas :)

I tryck syns ju inte blyerts ändå... Och det är antagligen rätt lätt att ta bort i Photoshop också...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:
Mötley skrev:H1 alt H2 för komposition och grovskiss (med lätt hand), renritar med HB, vänder arket (ljusbord) å följer upp med tusch å pensel alt ännu en renritning i blyerts,fortfarande HB. Använder ytterst sällan B2 å högre då dessa skitar ner de vita partierna och försvårar arbetet i PS. Förövrigt anser jag att suddgummi bör förbjudas :)

I tryck syns ju inte blyerts ändå... Och det är antagligen rätt lätt att ta bort i Photoshop också...

Blyerts syns till hundra procent om den inte suddas ut.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Mötley
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 01 maj 2015, 13:56

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Mötley »

BoJustBo skrev:
Wakuran skrev:
Mötley skrev:H1 alt H2 för komposition och grovskiss (med lätt hand), renritar med HB, vänder arket (ljusbord) å följer upp med tusch å pensel alt ännu en renritning i blyerts,fortfarande HB. Använder ytterst sällan B2 å högre då dessa skitar ner de vita partierna och försvårar arbetet i PS. Förövrigt anser jag att suddgummi bör förbjudas :)

I tryck syns ju inte blyerts ändå... Och det är antagligen rätt lätt att ta bort i Photoshop också...

Blyerts syns till hundra procent om den inte suddas ut.


Idag struntar ju rentav många etablerade tecknare i tusch, de ändrar kort och gott intensiteten/kontrasten (i blyertsteckningarna i PS) - med det sagt: ja blyerts syns så in i helvete:) Förövrigt anser jag fortfarande att suddgummi bör förbjudas.
Skriv svar