Hjälp söker

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Zatana
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 11 dec 2012, 20:43

Hjälp söker

Inlägg av Zatana »

Hej.
2 saker.

1, Jag håller på med en/två serier som jag vill göra. Men jag har problem med själva "orken". Så om nån kunde tipsa om nåt stt som gör att man kan ta sig i kragen och orka hålla på lite så vore det bra. Och sen om man kunde få lite tips för riktlinjer vore det bra typ hur man går från ide till publikation. Kan jag göra handgjorda papper som håller måttet och lämna in det t.ex eller hur går man till väga?

2. Det jag funderar på är om det vore värt att arbeta tillsammans med någon annan. Det kanske skulle underlätta en del så om någon är interesserad så hör gärna av dig.
Jag kan inte erbjuda några pengar men om jag skulle tjäna något så får du en rättvis förtjänst med såklart.
Jag har inte så värst mycket manus än men mycket handling.

mail: ejohanssont524@gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hjälp söker

Inlägg av Wakuran »

Zatana skrev:Och sen om man kunde få lite tips för riktlinjer vore det bra typ hur man går från ide till publikation. Kan jag göra handgjorda papper som håller måttet och lämna in det t.ex eller hur går man till väga?

Jag förstår inte helt hur du menar här, men du skulle ju kunna trycka ditt eget fanzin och sälja på SPX (numera SIS) eller något sånt...
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hjälp söker

Inlägg av Isegrim »

Det är svårt det där med att hålla modet upp och jobba på rutin, men det handlar oftast om att sätta upp mål. Det du inte får glömma är att ge dig ledigt. Säg att du tycker en seriesida om dagen är realistiskt. Se då till att göra fyra fem i veckan och ha minst en hel dag ledigt( även när du ligger efter).
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4392
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hjälp söker

Inlägg av RioGrande »

Zatana skrev:Hej.
2 saker.

1, Jag håller på med en/två serier som jag vill göra. [Du håller på eller vill?] Men jag har problem med själva "orken". Så om nån kunde tipsa om nåt stt som gör att man kan ta sig i kragen och orka hålla på lite så vore det bra. [Sluta dricka alkohol helt och sluta titta på tv så har du all tid i världen. Skippa några sociala medier också.] Och sen om man kunde få lite tips för riktlinjer vore det bra typ hur man går från ide till publikation. [Skaffa (1) penna och (2) papper och börja rita rita rita rita rita (linjal också bra, gärna en sådan som ser ut som ett L (bra om man vill göra serierutor!)] Kan jag göra handgjorda papper [handgjort papper? Varför???? Köp vanligt papper i affären!] som håller måttet [papper inget problem idag, man scannar ju oftast när man levererar i vilket fall som helst...] och lämna in det t.ex eller hur går man till väga? [Att göra fanzin, digitalt eller fysiskt, är --- som Wakuran skriver --- en utmärkt idé för att öva upp sig i skicklighet och i att interagera med läsare...]2. Det jag funderar på är om det vore värt att arbeta tillsammans med någon annan. Det kanske skulle underlätta en del så om någon är interesserad så hör gärna av dig.
Jag kan inte erbjuda några pengar men om jag skulle tjäna något så får du en rättvis förtjänst med såklart.
Jag har inte så värst mycket manus än men mycket handling. [Vilken sorts serie jobbar du med? Humor, äventyr, djurserie, piratserie, flygkrigsserie, porrserie?]

mail: ejohanssont524@gmail.com
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Hjälp söker

Inlägg av Peral »

Zatana skrev:Hej.
2 saker.

1, Jag håller på med en/två serier som jag vill göra. Men jag har problem med själva "orken". Så om nån kunde tipsa om nåt stt som gör att man kan ta sig i kragen och orka hålla på lite så vore det bra. Och sen om man kunde få lite tips för riktlinjer vore det bra typ hur man går från ide till publikation. Kan jag göra handgjorda papper som håller måttet och lämna in det t.ex eller hur går man till väga?

2. Det jag funderar på är om det vore värt att arbeta tillsammans med någon annan. Det kanske skulle underlätta en del så om någon är interesserad så hör gärna av dig.
Jag kan inte erbjuda några pengar men om jag skulle tjäna något så får du en rättvis förtjänst med såklart.
Jag har inte så värst mycket manus än men mycket handling.

mail: ejohanssont524@gmail.com


Vill du finna samarabetspartners och ett ställe att publicera så kan Svenska Superserier vara ett bra ställe att besöka http://www.scifinytt.se/forum/index.php?showforum=36 När det gäller uthållighet så kan det vara så att den idé som du till början fann så fantastisk inte blir så kul när du väl får ner den på papper, Det behöver inte betyda att det är en dålig idé, men du kanske inte längre älskar idén, Då bör du fråga dig vill du fortfarande tvinga dig själv att slutföra den här serien eller kanske bör du satsa din energi på en annan idé.
Zatana
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 11 dec 2012, 20:43

Re: Hjälp söker

Inlägg av Zatana »

Tack för alla svar!
Zatana
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 11 dec 2012, 20:43

Re: Hjälp söker

Inlägg av Zatana »

RioGrande skrev:
Zatana skrev:Hej.
2 saker.

1, Jag håller på med en/två serier som jag vill göra. [Du håller på eller vill?] Men jag har problem med själva "orken". Så om nån kunde tipsa om nåt stt som gör att man kan ta sig i kragen och orka hålla på lite så vore det bra. [Sluta dricka alkohol helt och sluta titta på tv så har du all tid i världen. Skippa några sociala medier också.] Och sen om man kunde få lite tips för riktlinjer vore det bra typ hur man går från ide till publikation. [Skaffa (1) penna och (2) papper och börja rita rita rita rita rita (linjal också bra, gärna en sådan som ser ut som ett L (bra om man vill göra serierutor!)] Kan jag göra handgjorda papper [handgjort papper? Varför???? Köp vanligt papper i affären!] som håller måttet [papper inget problem idag, man scannar ju oftast när man levererar i vilket fall som helst...] och lämna in det t.ex eller hur går man till väga? [Att göra fanzin, digitalt eller fysiskt, är --- som Wakuran skriver --- en utmärkt idé för att öva upp sig i skicklighet och i att interagera med läsare...]2. Det jag funderar på är om det vore värt att arbeta tillsammans med någon annan. Det kanske skulle underlätta en del så om någon är interesserad så hör gärna av dig.
Jag kan inte erbjuda några pengar men om jag skulle tjäna något så får du en rättvis förtjänst med såklart.
Jag har inte så värst mycket manus än men mycket handling. [Vilken sorts serie jobbar du med? Humor, äventyr, djurserie, piratserie, flygkrigsserie, porrserie?]

mail: ejohanssont524@gmail.com




Det blev lite fel skrivet jag mena att jag ritar för han för att sedan scanna in serierna. Jag antar att det så man jobbar men jag kanske har missat nåt.
Jag håller måttet då med 17 x 26.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4392
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hjälp söker

Inlägg av RioGrande »

Man kan kringgå det där med måttet också. Även om man inte har en A3-scanner. Man kan göra original i A3 och förminska dem i en kopiator och sedan scanna i A4.
Rent generellt är A4 lite för litet originalformat, om man inte heter Mikael Bergkvist...
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Hjälp söker

Inlägg av mikaelsol »

Själv har jag alltid tänkt på att jag aldrig gjorde lumpen. Hade jag bara gjort lumpen hade jag varit mer strukturerad. Men jag känner flera som gjort lumpen och de är helt hopplösa när det gäller att hålla sig motiverade.

Det kanske är så att det är något annat än serier du egentligen vill pyssla med. Själv tycker jag det är roligare att spela tv-spel än att rita, så det är vad jag brukar göra på min fritid. Det har till och med ersatt starkspriten.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hjälp söker

Inlägg av Wakuran »

Jag gjorde heller aldrig lumpen, och jag varken spelar eller dricker. [B)]
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Hjälp söker

Inlägg av mikaelsol »

En sätt som jag tycker är ett bra och enkelt är att publicera sina serier på är att ha en blogg där man lägger upp grejerna. Bloggar är ofta lätta att navigera om man inte trixar till dem för mycket.

Personligen brukar jag främst lägga upp mina egna serier på min Facebook-sida (som album). På så vis får mina kompisar se dem och det räcker för mig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hjälp söker

Inlägg av Wakuran »

Fast så återstår problemet med att nå ut till en större publik. Om man inte lägger ned en stor mängd tid på att annonsera sig... [B)]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Hjälp söker

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Fast så återstår problemet med att nå ut till en större publik. Om man inte lägger ned en stor mängd tid på att annonsera sig... [B)]

Når man bara ut till tillräckligt många så brukar momentum göra att farten vidareupphålls utan att man behöver göra så mycket. Ett knep som jag personligen tycker är väldigt fult men som används allt oftare i marknadsföringen på FB är att tagga "kunder" i bilder så även alla vänner till de taggade ser att person X är intresserad av serie Y. Själv skulle jag bli mäkta sur om det gjordes på mig, men de "drabbade" verkar inte ens reagera på att de används för att nå ytterligare folk. Tagga en, nå ytterligare några hundra. Tagga tio och du når över tusen troligen. Så nej Wakuran det är inte så svårt att nå ut till en större publik, bara man vet hur man gör. Taggas du i bilder på FB du inte är med på så är det högst troligt att det är i marknadsföringssyfte. Bra marknadsföring är den som är effektivast för minsta möjliga arbetsinsats och där är för tillfället FB rätt bra, det kommer bli sämre vartefter det sablas ner mer och mer med just den här typen av kommersialism.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar