Fiktivt förlag

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Fiktivt förlag

Inlägg av Linus S »

Kom på en idé alldeles nyss. [:)]
Jag vet sedan tidigare att jag måste vänta ett ex antal år för att starta ett eget förlag. Det är jag mycket väl medveten om, såklart.
Men ett fiktivt förlag då? Som kan ge ut mina fanzines m.m. Det är väl inte olagligt? Och flera har ju gjort så (googlade på det f.ö.). Ser inget problem med detta, men vad tror och tycker ni andra på forumet? [?]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Labrador Road 26 »

Vad menar du med fiktivt förlag? Ska det bara finnas i fantasin och ge ut saker i dina drömmar? Att starta förlag som ung gjorde exempelvis Olof G här på forumet, fast det stöp på grund av vissa andra orsaker.

Men att ge ut serier är inget som man direkt kan tjäna mycket pengar på. Amatörserier än mindre. Facktidningar, alltså "fanzines" som handlar om något specifikt ämne kan nog ha en viss målgrupp men även där är det oftast en begränsad mängd, lite beroende på ämnesområde.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Antagligen menar han ett förlag som utåt framstår som ett riktigt förlag men i praktiken inte har några juridiska skyldigheter som bolag.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Linus S »

Labrador Road 26 skrev:Vad menar du med fiktivt förlag? Ska det bara finnas i fantasin och ge ut saker i dina drömmar? Att starta förlag som ung gjorde exempelvis Olof G här på forumet, fast det stöp på grund av vissa andra orsaker.

Men att ge ut serier är inget som man direkt kan tjäna mycket pengar på. Amatörserier än mindre. Facktidningar, alltså "fanzines" som handlar om något specifikt ämne kan nog ha en viss målgrupp men även där är det oftast en begränsad mängd, lite beroende på ämnesområde.


Jag menade mest att man bara kunde skriva förlagets namn på då till exempel fanzinet istället för mitt egna namn. Då på framsidan alltså. Inte att jag ska ge ut det i mina drömmar. Startar jag någonsin ett eget förlag ska jag läsa på mer om det först, visst, coolt att starta förlag i så pass ung ålder, men det är inte hållbart på lång sikt. Tror det krävs att man är något i branschen innan man börjar, tror jag.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av AndreasEriksson »

"Fanzin-förlag" finns det som sagt många förebilder till och vanligtvis har serieskaparen bara lagt till ett förlagsnamn som utgivare fastän det är de själva som står bakom det.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Linus S »

APenny4YourThoughts skrev:Antagligen menar han ett förlag som utåt framstår som ett riktigt förlag men i praktiken inte har några juridiska skyldigheter som bolag.


Tack. Det var precis så jag menade [:)]
Låter ju faktiskt ganska häftigt ändå, att ha ett eget fiktivt förlag.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Wakuran »

Ett riktigt förlag tror jag måste vara registrerat hos Skatteverket, och så, och om man fejkar det är det olagligt.

Fast om du bara släpper fanzin i begränsade upplagor borde du kunna slabba på en blaffa, typ "Linus Comix" på dina omslag, bara på skoj. Det betyder ingenting juridiskt.

Edit: Se AndreasErikssons inlägg ovan.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Labrador Road 26 »

Då är det alltså bara frågan om text på omslaget det handlar om, inte egentligen att starta ett förlag om jag förstår rätt. Ja då kan du skriva i stort sett vad som helst, det gör ingen egentlig skillnad. På senaste SPX såg jag någon som designat sin publikation så att den hade samma typ av layout som Marvel kör med på sina tidningar. Fast det stod förstås inte Marvel utan något helt annat.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Linus S »

Labrador Road 26 skrev:Då är det alltså bara frågan om text på omslaget det handlar om, inte egentligen att starta ett förlag om jag förstår rätt. Ja då kan du skriva i stort sett vad som helst, det gör ingen egentlig skillnad. På senaste SPX såg jag någon som designat sin publikation så att den hade samma typ av layout som Marvel kör med på sina tidningar. Fast det stod förstås inte Marvel utan något helt annat.


Åh, vad skönt! Tack för hjälpen allihopa! [:)]
Känns ämnet värt att diskutera vidare på kan man ju skicka tråden till ett mer passande underforum, men tack för den hjälp man fått. [:)]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Labrador Road 26 »

Passar nog bäst i avdelningen för att skapa egna serier, för det har ju på sätt och vis med detta att göra.

Har du några förlagsnamn du funderat på redan? Någon logotyp?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Linus S »

Labrador Road 26 skrev:Passar nog bäst i avdelningen för att skapa egna serier, för det har ju på sätt och vis med detta att göra.

Har du några förlagsnamn du funderat på redan? Någon logotyp?


Okej. Det låter bra.
Började fundera kring detta idag faktiskt, logotyp har jag inte kommit på. Öppen för förslag. Fast det är mitt fiktiva förlag, men ändå.
Tror att det kommer komma ett bra namn snart, hoppas på det i alla fall!

Men jag har bestämt en sak. Och det är att namnet ska sluta med "förlag", så då blir det t.ex. "namnet" förlag.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av RioGrande »

Ett anspråkslöst förslag.
Du skulle kunna kalla förlaget för
GALRÖF FÖRLAG.

Och LR, Visst skulle du kunna hitta på en bra logga till det namnet? Kanske som en "spegelbild"? Lätt vinklad?

GALRÖF/FÖRLAG
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:Och LR, Visst skulle du kunna hitta på en bra logga till det namnet? Kanske som en "spegelbild"? Lätt vinklad?

Nja, jag är ingen grafiker egentligen. Kan ju inte teckna alls. Är bättre på att modifiera existerande i så fall. Men just logotyper har jag egentligen aldrig sysslat direkt med. Närmaste är nog när jag fipplade med ett heraldiskt vapen för några år sedan, men det blev aldrig slutfört. Stilmässigt skulle jag säga att så renodlat som möjligt är snyggast, gärna med kapitäler. Men det är min smak, Linus får välja/göra det han tycker snyggast.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Linus S »

Labrador Road 26 skrev:
RioGrande skrev:Och LR, Visst skulle du kunna hitta på en bra logga till det namnet? Kanske som en "spegelbild"? Lätt vinklad?

Nja, jag är ingen grafiker egentligen. Kan ju inte teckna alls. Är bättre på att modifiera existerande i så fall. Men just logotyper har jag egentligen aldrig sysslat direkt med. Närmaste är nog när jag fipplade med ett heraldiskt vapen för några år sedan, men det blev aldrig slutfört. Stilmässigt skulle jag säga att så renodlat som möjligt är snyggast, gärna med kapitäler. Men det är min smak, Linus får välja/göra det han tycker snyggast.


Tack för hjälpen RioGrande!
Namnet läggs på minnet, såklart!
Och jag har inte kommit så mycket längre än tanken på att starta ett fiktivt förlag. Men idag ska jag nog lyckas få det ur ändan [:o)]
Som logotyp för det fiktiva förlaget känns en enkel logotyp som det bästa, som inte sticker ut så himla mycket. Och är jag inte nöjd med den, så kan man ju alltid byta.

Har dock väldigt många fina fonter att välja på. Ska nog leta vidare lite idag också.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av tfels »

När vi startade fanzinet Megaton kring 1982 så kallade vi oss Ultrachampions. Men vi var ju bara två grabbhalvor. Men hur är det med detta att vara ansvarig utgivare? Ska en sådan finnas oavsett upplaga?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av RioGrande »

Har man en ansvarig utgivare är man nog inte ett fanzin. (Det ska vara lite så där... jag skiter i allt... punkigt och så...)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Labrador Road 26 »

En sökning på "ansvarig utgivare fanzine" ger nästan två miljoner träffar och vid en snabb överblick verkar det relativt vanligt. Om man planerar att skriva om sådant som kan hamna i rättegång bör man nog se till att ha en ansvarig utgivare.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av RioGrande »

Jag tror helt enkelt att man har lämnat fanzineträsket bakom sig om man tänker på sådana saker. Man måste nå ut till ganska många innan någon blir upprörd och det blir rättegång och så.

Det är lite löjligt att tänka sig Laban Dirty Dog eller DJ:Röv med en ansvarig utgivare. Det är liksom mer Expo eller DN eller Salt.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av tfels »

Jag tänker mig att Laban Dirty Dog har en oansvarig utgivare.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Wakuran »

...av en oansvarig ingivelse...
Skriv svar