Färglägga med gråtoner - tips?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Färglägga med gråtoner - tips?

Inlägg av buster89 »

Jag håller på med en serie som jag tror gör sig bäst i diversa gråtoner. Men jag är lite osäker på hur jag ska gå fram med detta. Jag har ingen photoshop och föredrar i vilket fall som helst att göra allt med handen, och "känna" materialen man använder. Jag har försökt att "måla" gråtoner med svagt bläck, men det blir fort rörigt och dessutom verkar det som att man då inte kan konvertera teckningarna till rätt förmat när man scannar in (piff-förmat x300+). Finns det några bra tuscher man kan använda som fint låter sig reproduceras för professionellt tryck? Alla tips tas emot med glädje, tack.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Färglägga med gråtoner - tips?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det finns sådan där film som man klistrar på. Zip-a-tone, med olika typer av raster. Mikael Bergkvist har använt det så han kan berätta mer exakt hur lätt eller svårt det är använda.
http://en.wikipedia.org/wiki/Screentone

Plus förstås YT som har mängder med tipsvideos på hur olika tekniker fungerar.
https://www.youtube.com/results?search_ ... ywf_ZlP8pw
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Färglägga med gråtoner - tips?

Inlägg av Wakuran »

I Mad brukade man köra med lavering, minns jag, men det verkar inte vara så vanligt, annars...

I Japan har man haft en utvecklad rastertradition länge, där man även kan köpa raster med massa udda motiv som blommor (det finns en avancerad blomsymbolik i flickserierna) m.m.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Färglägga med gråtoner - tips?

Inlägg av pogono »

Det finns bra (och dyra) pennor: http://www.mattonbutiken.se/index/produ ... oductimage
Annars borde Dr. Martin’s flytande färger vara lämpliga om man ska köra med pensel.
Oavsett hur man lägger gråskalorna borde det funka att scanna som gråskala och sen rastrera vid output.
Shadowwolf
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 06 feb 2013, 08:47
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Färglägga med gråtoner - tips?

Inlägg av Shadowwolf »

Jag får själv rekommendera Markers, alltså tushpennor. Finns i gråskala och ofta finns billigare kit med div. kvalitet efter kostnad. Om du står ut med berättartanten kan du titta på den här för resultat: http://www.youtube.com/watch?v=YJeK99qLACQ
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Re: Färglägga med gråtoner - tips?

Inlägg av buster89 »

Tack för tips! Shadowwolf - reproduceras tuschpennor tillräckligt bra för professionellt tryck? Vilka tuschpennor rekommanderas isåfall?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Färglägga med gråtoner - tips?

Inlägg av Wakuran »

Beror inte det mer på scannern än på pennorna, eller tänker jag fel nu?...
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Färglägga med gråtoner - tips?

Inlägg av rkaj »

Wakuran skrev:Beror inte det mer på scannern än på pennorna, eller tänker jag fel nu?...


På scanner och "teknikval". Använder man raster måste man ju scanna med en mycket högre upplösning än rastertätheten för att undvika tråkiga moareeffekter (hur man nu stavar till det). Målar man äkta gråtoner gäller det i stället att få samma ton att vara samma ton i olika ändar av papperet, vilket ju ställer krav både på att papperet är av jämn och fin kvalitet och att scannern är bra.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Färglägga med gråtoner - tips?

Inlägg av Wakuran »

När jag lägger upp inscannade bilder på Seriewikin och liknande tror jag att jag brukar lägga något softat filter på bilden för att inte moareeffekten ska bli för stark...

Fast om man trycker bilden är det nog med bättre upplösning, i alla fall...
Shadowwolf
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 06 feb 2013, 08:47
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Färglägga med gråtoner - tips?

Inlägg av Shadowwolf »

Jag brukar faktiskt fotografera mina markerbilder istället, eftersom kameran reproducerar de skalorna bättre än vad min scanner gör :-P Dessutom använder jag lite vanliga färgpennor för att pigmentera, vilket gör att scannern förvandlar bilden till bajs.
Sen kan det bli lite flammigt, beroende på vilket papper du använder. Jag kör vanligt, kasst kopieringspapper (fattig student) vilket suger mycket tusch och flyter ganska ojämnt. Jag hittade en bild jag gjort med marker i gråskala, döm själv. Den blev sedan scannad, vilket man kan se på t.ex. knappsatsen, där den svarta kritan reflekterat scannerns ljus och fått det hela att se brunspräckligt ut. Tittar man på färgtonerna i glaset har de också försvunnit i scannerns inställningar.

Bild
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Färglägga med gråtoner - tips?

Inlägg av Cadial »

Shadowwolf skrev:Jag brukar faktiskt fotografera mina markerbilder istället, eftersom kameran reproducerar de skalorna bättre än vad min scanner gör :-P Dessutom använder jag lite vanliga färgpennor för att pigmentera, vilket gör att scannern förvandlar bilden till bajs.
Sen kan det bli lite flammigt, beroende på vilket papper du använder. Jag kör vanligt, kasst kopieringspapper (fattig student) vilket suger mycket tusch och flyter ganska ojämnt. Jag hittade en bild jag gjort med marker i gråskala, döm själv. Den blev sedan scannad, vilket man kan se på t.ex. knappsatsen, där den svarta kritan reflekterat scannerns ljus och fått det hela att se brunspräckligt ut. Tittar man på färgtonerna i glaset har de också försvunnit i scannerns inställningar.

BILD


Vilket spannande motiv!

Bild borttagen från citeringen.
/Admin
Shadowwolf
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 06 feb 2013, 08:47
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Färglägga med gråtoner - tips?

Inlägg av Shadowwolf »

Cadial skrev:
Shadowwolf skrev:Jag brukar faktiskt fotografera mina markerbilder istället, eftersom kameran reproducerar de skalorna bättre än vad min scanner gör :-P Dessutom använder jag lite vanliga färgpennor för att pigmentera, vilket gör att scannern förvandlar bilden till bajs.
Sen kan det bli lite flammigt, beroende på vilket papper du använder. Jag kör vanligt, kasst kopieringspapper (fattig student) vilket suger mycket tusch och flyter ganska ojämnt. Jag hittade en bild jag gjort med marker i gråskala, döm själv. Den blev sedan scannad, vilket man kan se på t.ex. knappsatsen, där den svarta kritan reflekterat scannerns ljus och fått det hela att se brunspräckligt ut. Tittar man på färgtonerna i glaset har de också försvunnit i scannerns inställningar.

BILD


Vilket spannande motiv!

Ja, verkligen! Det var en teckningsuppgift, för att lära oss rita sprängskisser i ingenjörsskolan [:p] Så jag tog första bästa föremål jag kunde plocka isär, min telefon.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Färglägga med gråtoner - tips?

Inlägg av Isegrim »

Lika viktig som pennan, är pappret.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Färglägga med gråtoner - tips?

Inlägg av pogono »

Jag gjorde ett litet test med två grå Faber Castell-pennor. Det är svårt att få det jämt. Det skulle gå ganska lätt att fippla till i Photoshop, men då kan man lika gärna lägga gråskalan heldigitalt.
Bild
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Färglägga med gråtoner - tips?

Inlägg av Isegrim »

Ett vanligt tjockare kopieringspapper/ritpapper?
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Färglägga med gråtoner - tips?

Inlägg av Wakuran »

pogono skrev:Jag gjorde ett litet test med två grå Faber Castell-pennor. Det är svårt att få det jämt. Det skulle gå ganska lätt att fippla till i Photoshop, men då kan man lika gärna lägga gråskalan heldigitalt.

Jag förstod det som att det var en del av poängen? Tekniken var litet grann som akvarell, och man kunde utnyttja det för att få smidiga övergångar, skiftningar och liknande...
Shadowwolf
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 06 feb 2013, 08:47
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Färglägga med gråtoner - tips?

Inlägg av Shadowwolf »

Jag tror du måste låta pennan blöda lite mer. Korrekt pen-förning spelar in, beroende på vilket papper det är. Det är inte som en överstrykningspenna. Tag en titt på Mark Brooks, där ser du lite av pennförningen, även om det är något uppspeedat. Det finns en liknande där han bara gör ansiktet å rouge också. http://www.youtube.com/watch?v=eU_WUpFeabg
Skriv svar