Serier och modellteckning

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Serier och modellteckning

Inlägg av Frank »

Hej! Jag funderar lite på att börja teckna serier och undrar en sak angående det. Hur vanligt är det att serietecknare tecknar efter modell när de gör sina serier? Man bör väl kunna människokroppen när man gör serierna, i alla fall om man tecknar realistiskt, men det verkar lite komplicerat att teckna serier efter modell. Om man tar tecknare som Wallace Wood, Moebius eller Milo Manara, tror ni att de tecknar/tecknade efter modell åtminstone ibland? Själva serierna alltså, jag utgår från att de tecknar croqui utanpå själva serietecknandet.

När det gäller (föreställande) måleri så har jag läst att så gott som alla målare målar efter modell utom en känd målare som jag glömt namnet på, han konstruerade tydligen bilden utifrån sina anatomikunskaper.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier och modellteckning

Inlägg av Wakuran »

Alex Raymond ska ha gjort det ofta, men annars tror jag det är vanligare att man har någon "character sheet" med vanliga bildvinklar och poser på sina karaktärer som man utgår ifrån...
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier och modellteckning

Inlägg av Isegrim »

Hade för mig att vi hade uppe en tecknare som använde familjen till att posera för sina serier. Men att det handlade mer om fotoreferenser än kroki.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier och modellteckning

Inlägg av Wakuran »

Vi diskuterade Wilson McCoy här. Det roliga är att trots fotoförlagan är poserna och perspektivet i serien ändå väldigt annorlunda...

viewtopic.php?f=8&t=994&start=936
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier och modellteckning

Inlägg av Isegrim »

Just, där var det, nu kan jag fortsätta resonemanget.
Jag tror det är vanligare med olika förlagor (foton, dockor, manekins etc) än levande modeller, även om man använder familj och vänner. Men oavsett, är det en stor fördel om du kan rita en människa fritt ur minnet. Om du ska rita realistiskt eller "cartoony" spelar nog mindre roll.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Shadowwolf
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 06 feb 2013, 08:47
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Serier och modellteckning

Inlägg av Shadowwolf »

Jag brukar leta runt lite i modelldatabaser, stock och liknande om jag inte kan få ordning på anatomin. Men oftast har jag en enstaka bild i huvudet, eller får en när jag bläddrar igenom lite stock. Jag kan tänka mig att man skulle behöva en väldigt extensiv samling om man skall lyckas ha något för varje tillfälle.

Jo! Webcamen på laptopen använder jag en hel del för ansiktsuttryck! Det är bara att ta den min man vill ha, lämna skärmen på och börja rita. Sjukt snabbt och praktiskt arbetsflöde, men om man inte aktar sig börjar alla karaktärer få samma haka som du själv.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Serier och modellteckning

Inlägg av Cadial »

Och glom inte spegeln (om webcamen gar sonder...). Riktigt avancerat ar att anvanda 2 st speglar for de riktigt spannande vinklarna. Typ badrumspegel for profil osv, men aven exempelvis en pa golvet och en snett mot vaggen...Sedan ar ju teckningsformagan viktig for konsbytet ocksa; gor om geeken i spegeln till Catwoman!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Serier och modellteckning

Inlägg av Peral »

Jag använder modell när det gäller klädstilar och till karikatyrer. Jag kollar även in skådisar när det gäller att hämta inspiration till posér och ansiktsuttryck.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Serier och modellteckning

Inlägg av mikaelbergkvist »

För vissa är det väldigt vanligt. Andra gör det inte alls. Jag har aldrig gjort det och det kanske är ett misstag. Du gör som du vill, och som du tycker är bäst. Det finns inga regler.
Men kom ihåg att uttrycket kommer före allt annat.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Serier och modellteckning

Inlägg av RioGrande »

& man kan fejka uttryck också. Om du ritar av någon som sjunger och lägger till pratbubblan "Fan, han högg mig i ryggen med ispiken..." garanterar jag att innerligheten i de sjungande ögonen istället signalerar vrede/förvåning/smärta!

I en annan tråd kan du se exempel på hur Giraud (dvs Moebius) helt oblygt kalkerade från fotografier. De flesta av de stora har gjort det från och till...

viewtopic.php?f=33&t=1103&start=180
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier och modellteckning

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:& man kan fejka uttryck också. Om du ritar av någon som sjunger och lägger till pratbubblan "Fan, han högg mig i ryggen med ispiken..." garanterar jag att innerligheten i de sjungande ögonen istället signalerar vrede/förvåning/smärta!

Var det inte någon rysk avantgardefilmare som experimenterade med den effekten tidigt? Jag minns inte nu om det var med kryssklippning eller berättarröst eller hur han gjorde...
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Serier och modellteckning

Inlägg av Frank »

Tack för svaren! Tanken verkar lockande att teckna croqui för att sen tillämpa kunskaperna i serierutorna utan modell, får se hur lätt det blir i praktiken.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serier och modellteckning

Inlägg av Labrador Road 26 »

I dessa tider av internet tror jag det blir mer och mer ovanligt med levande modeller eller leksaksbilar och liknande 3-dimensionella objekt utan jag tror referensmaterialet mer och mer glider över till fotoreferenser. Fast tyvärr slarvas det väldigt mycket med referenser också, då det ska föreställa verkliga existerande saker.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Serier och modellteckning

Inlägg av larsa66 »

Det vore intressant att se en genomskinlig modell. Och man kunde studera senorna, musklernas och benens förhållande till varandra i olika rörelser. Finns det sådana i datavärlden måntro?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier och modellteckning

Inlägg av Wakuran »

Burne Hogarth brukade ju rita in muskler och senor i sina läroböcker, "Drawing dynamic anatomy" tror jag det fanns en som hette...

Edit: Fanns litet olika böcker, tydligen...

Dynamic Anatomy
Dynamic Figure Drawing
Drawing Dynamic Hands
Shadowwolf
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 06 feb 2013, 08:47
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Serier och modellteckning

Inlägg av Shadowwolf »

larsa66 skrev:Det vore intressant att se en genomskinlig modell. Och man kunde studera senorna, musklernas och benens förhållande till varandra i olika rörelser. Finns det sådana i datavärlden måntro?


Har för mig Poser Pro (ett kroppssimuleringsprogram) hade en sådan modul. Man kunde se skelett eller muskler, osv. Det gick också att släcka kroppsdelar man inte behövde. Kan ju vara något.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serier och modellteckning

Inlägg av Labrador Road 26 »

Anatomiböcker för läkare lär ha den typen av illustrationer hur musklerna sitter fast och var. YT har förstås mängder med videos om Poser.
http://www.youtube.com/results?search_q ... HTYpVFDXdQ
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier och modellteckning

Inlägg av Isegrim »

/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier och modellteckning

Inlägg av Wakuran »

Det var otydligt i bloggposten, men här är länken till programmet. Tyvärr verkar man inte kunna konstruera olika poser.

http://zygotebody.com/
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Serier och modellteckning

Inlägg av mikaelbergkvist »

Menar ni allvar med dylikt, köp en liten anatomi-docka och gör rätt. På skärmen ser man inte i 3D, och får ingen känsla av volymen. Att skulptera är också ett krav i så fall. Jag brukade skuptera i lera när jag var barn. Det gör underverk som ingen data-skärm nånsin kan komma i närheten av.
Skriv svar