Möjligt med förlag för kreatörsägda serier på svenska?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Möjligt med förlag för kreatörsägda serier på svenska?

Inlägg av tfels »

mikaelbergkvist skrev:Sedan är det lite märkligt hur mycket aktivitet det är i serie-Sverige, men hur illa den är samordnad. Det är många små grupperingar och individer som spretar år alla möjliga håll. Med tanke på hur dyrt det trots allt är, undrar man varför man inte överväger mera samarbeten?

Håller med. Det skulle behövas ett par-tre personer som styr upp, seriösa människor som kan detta och tar tag i det. Pärka kanske är en av dem. Vill gärna se en publikation (album eller tidning) bredvid Utopi, men mindre nischad i stilen.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Möjligt med förlag för kreatörsägda serier på svenska?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Är det helt givet att det finns samordningsvinster att göra då? För varje person som deltar i ett projekt är det en mun mer att mätta. Som många har antytt i otaliga trådar är distribution det stora problemet. Hur hjälper det att vara fler tecknare i det sammanhanget?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Möjligt med förlag för kreatörsägda serier på svenska?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Beror på upplägget. Om kreatörerna i alla fall tänker spendera sina surt förvärvade slantar på egna projekt, kan det spara pengar att gå ihop om en gemensam tidning där alla kan publicera sej. Tror du inte?

Att tjäna pengar på serier vet jag inte om det går. Men man kan i alla fall låta bli att förlora dem.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Möjligt med förlag för kreatörsägda serier på svenska?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jo, fast det är väl det som görs nu på olika fronter?

Tänker ni att det skulle samlas ännu mer än vad som görs nu? Skulle Utopi vara 500 sidor tjockt varje gång och innefatta enrutingar, manga och superhjältar också?

Jag är osäker på vad ni egentligen är ute efter för typ av publikation.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Möjligt med förlag för kreatörsägda serier på svenska?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Det som nämns i början på tråden är väl en tidning som är mera av Vertigo stuket? Inte så mycket fantasy? Jag har inga specifika förslag på planer, jag gjorde bara en allmän reflektion. Om det finns x antal artister som har den läggningen och de samarbetar för en ny tidning, vad är problemet med det?

Nu berör ju inte detta maj direkt, då Vertigo aldrig gjort nåt för mej, men att det finns artister som aldrig kommer att funka i Utopi är jag ju annars ett bra exempel på.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Möjligt med förlag för kreatörsägda serier på svenska?

Inlägg av Cadial »

APenny4YourThoughts skrev:Är det helt givet att det finns samordningsvinster att göra då? För varje person som deltar i ett projekt är det en mun mer att mätta. Som många har antytt i otaliga trådar är distribution det stora problemet. Hur hjälper det att vara fler tecknare i det sammanhanget?


Jag kan jamfora detta med att forsorja sig som kringresande musiker. Fyra pers delar pa bensinen, men de delar pa gaget ocksa. Det blir inte mycket over, men det ar roligt att ha nagon att dela roliga minnen med! Bast ar att upptrada som duo med sin fru!!
Angaende distributionen, sa finns det en annan parallell: Jag hade Trollhattan som bas och fixade spelning i Stockholm som jag senare var tvungen att lamna aterbud till eftersom resa och pengar kostade mer an betalningen. Jag hade hoppats pa fler spelningar i stockholmstrakten samma weekend, men det sprack. Jag ar forresten ocksa intresserad av en gemensam publicering tillsammans med forumiter, fast for mig ar drommen ett album pa hedersplats i bokhyllan; inte en sliskig tidning som hamnar bland returpappret om 5 ar.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Möjligt med förlag för kreatörsägda serier på svenska?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Cadial skrev:Jag kan jamfora detta med att forsorja sig som kringresande musiker.


Jag har samma erfarenhet, därför blir resonemanget om samordningsvinster lite skev för mig. Det är absolut roligare, självklart, men är tanken att det ska vara affärsmässigt (som Vertigo) så vet jag inte om antologier är rätt väg att gå.

Jag tror nog att Apart är rätt på det. Populära titlar med väl genomarbetat redaktionellt material och kvalitativ översättning. Material blir inte bättre för att det är samlat i större volymer.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Möjligt med förlag för kreatörsägda serier på svenska?

Inlägg av larsa66 »

Cadial skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Är det helt givet att det finns samordningsvinster att göra då? För varje person som deltar i ett projekt är det en mun mer att mätta. Som många har antytt i otaliga trådar är distribution det stora problemet. Hur hjälper det att vara fler tecknare i det sammanhanget?


Jag ar forresten ocksa intresserad av en gemensam publicering tillsammans med forumiter, fast for mig ar drommen ett album pa hedersplats i bokhyllan; inte en sliskig tidning som hamnar bland returpappret om 5 ar.


Har du några norrländska band kanske detta skulle intressera dig, Cadial: https://www.facebook.com/groups/serieantologi2014/
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Möjligt med förlag för kreatörsägda serier på svenska?

Inlägg av Cadial »

Tack for tipset; men jag har varken facebook eller norrlandska band. Ar detta det som Isegrim talat om, eller nagot annat? Hemsida eller blogg?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Möjligt med förlag för kreatörsägda serier på svenska?

Inlägg av larsa66 »

Cadial skrev:Tack for tipset; men jag har varken facebook eller norrlandska band. Ar detta det som Isegrim talat om, eller nagot annat? Hemsida eller blogg?

jo det är det. synd.
men jag är också med på att göra ett serieforumalbum om det finns fler intresserade. Att bli publicerad på dagstidningspapper är ju bättre än inget alls..men känslan finns ju där att den används till att att slå in en fisk..
Fast värre var det kanske på utedassens tid.

lite dasshumor är svårt att komma ifrån även med Gustapärsa

Bild
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Möjligt med förlag för kreatörsägda serier på svenska?

Inlägg av tfels »

APenny4YourThoughts skrev:Är det helt givet att det finns samordningsvinster att göra då? För varje person som deltar i ett projekt är det en mun mer att mätta. Som många har antytt i otaliga trådar är distribution det stora problemet. Hur hjälper det att vara fler tecknare i det sammanhanget?


Du har ju väldigt rätt här. Den vanligtvis så dåliga distributionen drar ner det hela. Men jag tror att det är mer som behövs än bra distribution. Hög kvalitet och regelbunden utgivning. Och för att klara det så vill det till en hårt arbetande och skicklig redaktion som drar till sig de bästa serieskaparna. Det krävs nog även att redaktionen har en gemensam tydlig vision om innehållet. Om allt detta finns på plats, samt pengar att starta med, så kan det gå. Utopi har visat att det går.

Undrar om det här på forumet finns folk som skulle klara att bilda en sådan redaktion. Pärka, tänker du dra i hela projektet själv?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Pärka
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 01 jun 2013, 12:53
Ort: Brunskog

Re: Möjligt med förlag för kreatörsägda serier på svenska?

Inlägg av Pärka »

mikaelbergkvist skrev:Det låter mera som om album-formatet är mera din grej. De förlag som gett sej på detta har sedan kunnat känna av marknaden och uppgradera till tidning. Jag tänker specifikt på tidningen Utopi och deras historia innan.

Albumformatet är absolut min grej. Det är även en väg jag kan gå med att samla längre följetonger direkt i album för att berätta en historia som motsvara x antal nummer i x antal samlingar istället. Många är ju gärna "tradewaiters" när det kommer till följetongsserier i alla fall, så det kanske är mer tilltalande. Ett bra exempel som jag gillar är hur Mattias Elftorp har gjort med sin följetong "Piracy is liberation" rent publiceringsmässigt, då jag ännu inte läst själva berättelsen.
Om jag publicerar i nummerform vill jag ju i ett senare läge ändå ha det materialet samlat i album, så det kan vara onödigt med lösnummer och det bara blir en stor extra kostnad? Jag får fundera över detta, eftersom jag ändå tycker att det vore ett roligt projekt att försöka få en serie i nummerform att funka. Det är i alla fall bra med forumet här, så man får brainstorma lite med ni andra forumiter.
mikaelbergkvist skrev:Det som nämns i början på tråden är väl en tidning som är mera av Vertigo stuket? Inte så mycket fantasy?

Åt Vertigohållet är det som gäller, men fantasy av alla slag är definitivt en stor del av idéen.
tfels skrev:Hög kvalitet och regelbunden utgivning. Och för att klara det så vill det till en hårt arbetande och skicklig redaktion som drar till sig de bästa serieskaparna. Det krävs nog även att redaktionen har en gemensam tydlig vision om innehållet. Om allt detta finns på plats, samt pengar att starta med, så kan det gå. Utopi har visat att det går.

Undrar om det här på forumet finns folk som skulle klara att bilda en sådan redaktion. Pärka, tänker du dra i hela projektet själv?

Jag har tänkt att över de kommande åren så ska jag försöka hitta andra folk som delar min entusiasm och vilja att lägga ner sig i det här projekt, medan jag samtidigt utbildar mig för att själv vara så mångfacetterad och pålitlig i den redaktionella biten. Jag vill vara styrande i projekt (på ett så odespotiskt sätt som möjligt) med en kunnig redaktion som jobbar med mig och hjälper förlaget att utvecklas till det bästa det kan bli och som kan ha ansvar inom olika områden (kanske vara ansvariga redaktörer för projekt inom olika genrer). Jag är helt enkelt väldigt intresserad av vettiga samarbetespartners.
-Strange world.
-Let's keep it that way.
Skriv svar