Angående copyright

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Angående copyright

Inlägg av Jinime »

Angående coypright, vad gäller egentligen när man ska skapa en egen serie? Är det olagligt att slänga in andra varumärken utan referenser? Räknas det som fanart om man inte tar betalt? Jag ser mängder av online serier där man driver med superhjältar, tv-spels figurer, etc. De flesta av dessa är gratis men många vill ta betalt för exempelvis printade versioner. Är det lagligt att göra så? Jag håller nämligen på med en webcomic om asagudarna som barn och jag vill gärna slänga in Marvels Thor i någon strip och även Super Mario (Mario Kart på regnbågsbron). De flesta serier man kan hitta på nätet om asagudarna handlar ju om Marvels Thor så jag antar att det inte är en stor grej att slänga in honom i en strip som baseras på snorres edda (om man lämnar en referens till Marvel)?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Angående copyright

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det är nog upp till respektive bolag som äger rättigheterna. Vissa är väldigt petiga, Disney exempelvis, medan andra som Lucasfilm är medvetna om att Star Wars är så djupt rotad i det populärkulturella arvet att det inte är någon större idé att försöka stoppa det.

Som jag ser det bör det inte vara några direkta problem med dessa två. Om de så att säga mest bara är referenser i det arvet. Gällande Thor kan du ju hävda att det är den nordiska asaguden och eventuella likheter med Marvels figur bara är en ren slump.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Angående copyright

Inlägg av MagnusR »

Jinime skrev:Angående coypright, vad gäller egentligen när man ska skapa en egen serie? Är det olagligt att slänga in andra varumärken utan referenser? Räknas det som fanart om man inte tar betalt? Jag ser mängder av online serier där man driver med superhjältar, tv-spels figurer, etc. De flesta av dessa är gratis men många vill ta betalt för exempelvis printade versioner. Är det lagligt att göra så? Jag håller nämligen på med en webcomic om asagudarna som barn och jag vill gärna slänga in Marvels Thor i någon strip och även Super Mario (Mario Kart på regnbågsbron). De flesta serier man kan hitta på nätet om asagudarna handlar ju om Marvels Thor så jag antar att det inte är en stor grej att slänga in honom i en strip som baseras på snorres edda (om man lämnar en referens till Marvel)?


Håller med om allt lr säger.

I övrigt är Copyright och varumärken olika saker (historier och bilder resp namn och utseenden). För båda gäller egentligen att man inte får kopiera något alls, med vissa undantag för enstaka förekomster i satir och referensverk. Fanart och professionella verk är lika förbjudna (även om man inte tjänar något så kan man skada innehavarens värden). Däremot kan rättighetsinnehavaren möjligen lättare acceptera fanart. Båda dina exempel ligger på gränsen. Utan att ha någon riktig kunskap skulle jag säga att framförallt Thor är ok i sammanhanget.

/Magnus
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Angående copyright

Inlägg av Jinime »

Ok, tack för svar! Det handlar som sagt om satir.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Angående copyright

Inlägg av smorkin »

Jinime skrev:Ok, tack för svar! Det handlar som sagt om satir.

Om det är satir så har du mycket friare händer. Inte så att du kan göra precis vad du vill men ganska mycket [:)]

OT: I USA var MAD en av pionjärerna i kampen för att satir inte skulle kunna stoppas av de satiriserade rättighetsinnehavarna. Hela vägen upp till HD har det burit några gånger och numera slipper de sånt eftersom rättsläget är mycket tydligare än när de startade.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Angående copyright

Inlägg av Peral »

Hur mycket kan man använda av en sångtext i ett tryckt verk? I detta fallet gäller det Joan Jetts "Bad Reputation" som är en stor inspirationskälla till uppföljaren av Lila DeLila

http://www.youtube.com/watch?v=G9VSGPmkUc0
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Angående copyright

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Gör du ingen tydlig referens till Joan Jetts och nämner låten vid namn, så ska det väldigt mycket till om lösryckta delar ur en låttext ska anses inkräkta på några rättigheter.

Det går inte att upphovsrättsskydda enstaka rader ur en text om det inte är en del av ett uppenbart varumärke typ "Just Do it."
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Angående copyright

Inlägg av Labrador Road 26 »

I Watchmen användes sångtexter utskrivna, tror inte det stötte på patrull.

Bild Bild Bild

Låten användes i den första Kick-Assfilmen så den har ju på sätt och vis redan haft seriekoppling.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Angående copyright

Inlägg av Wakuran »

Det är ju också skillnad på enstaka cameos, och medvetet snyltande på karaktären.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar