Jag söker serietecknare...

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag tycker att upplägget med 20-25 sidor blyertsoriginal för 5000 kr till serietecknaren är ett OK upplägg. Kanske inte så mycket betalt men en bra chans för någon som tidigare inte tjänat några pengar på sitt tecknande eller bara tidigare haft mindre uppdrag.

Däremot kanske man inte ska binda upp sig (som serietecknare) för fler än ett avsnitt om 20-25 sidor till att börja med. Om serien blir en framgång och mer efterfrågas (för kommersiell publicering) så bör ersättning kunna omförhandlas till ett högre belopp (i relation till hur kommersiellt framgångsrik serien är) för nästa avsnitt om 20-25 sidor.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av RioGrande »

LR.
Att vända på någonting kan vara rätt pedagogiskt och konstruktivt. Helt sant! Men låt oss vända bara lite grann: Ponera att vi har en tecknare som vill göra tvåhundra sidor serier och behöver manus. Hur mycket tycker du att tecknaren ska betala en manusförfattare per sida då? Det tar minst en dag att teckna en sida (för många tecknare flera dagar), men det tar ungefär tio minuter att skriva manus till en sida. Kanske lite mer för en annan manusförfattare, men troligen inte mer än en timme för någon.

Antag att tecknaren faktiskt HAR ett uppdrag och kommer att få tvåtusen för varje publicerad sida. Hur stor procent av de pengarna tycker du att tecknaren ska dela med sig av till manusförfattaren?

Allt detta är självklart hypotetiskt.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av Allan Kämpe »

Något som jag mer skulle oroa mig för (som serietecknare) än den ekonomiska aspekten är att mina blyertsoriginal blir förvanskade intill oigenkännelighet (krångligt ord) av en kass tuschare.
Därför skulle jag nog vilja se en tuschad sida av ett blyertsoriginal jag gjort innan gick in någon deal om att teckna ett avsnitt på 20-25 sidor.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av AndreasEriksson »

RioGrande skrev:Antag att tecknaren faktiskt HAR ett uppdrag och kommer att få tvåtusen för varje publicerad sida. Hur stor procent av de pengarna tycker du att tecknaren ska dela med sig av till manusförfattaren?
Magnus Knutsson och Ulf Jansson är ju ett av Sveriges främsta serieskaparteam. Om jag minns rätt – och Magnus som hänger på forumet ibland får gärna rätta mig om jag har fel – så fördelade de arvodet 2/3 till tecknaren och 1/3 till författaren vid första publicering. Vid efterföljande repriseringar delade man 50/50 på reprisarvodet (som vanligtvis var 50% av originalarvodet).
Allan Kämpe skrev:Något som jag mer skulle oroa mig för (som serietecknare) än den ekonomiska aspekten är att mina blyertsoriginal blir förvanskade intill oigenkännelighet (krångligt ord) av en kass tuschare.
Därför skulle jag nog vilja se en tuschad sida av ett blyertsoriginal jag gjort innan gick in någon deal om att teckna ett avsnitt på 20-25 sidor.
Det låter mycket klokt!
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:Allt detta är självklart hypotetiskt.

Det är dock inte hypotetiskt att majoriteten av de tecknare som frekventerar Serieforum inte får eller har fått betalt för att teckna. Om det beror på att de inte bryr sig om hoppa på de erbjudande som dyker upp här med jämna mellanrum låter jag vara osagt. Men varje gång det läggs fram erbjudanden likt det i den här tråden så är det samma visa om och om igen.

Jag tycker i alla fall att det är synd att de som kan teckna inte tar chansen att medverka när den här typen av erbjudande ges. Ni vet det där med att inte skåda given häst i munnen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av RioGrande »

Huvudet på spiken Allan K! Det kan se för jävligt ut.

Har tuschningen förstört ens teckningar helt vill man helst inte se det i tryck alls.

///

Och Andreas: Tycker Ratteteamets uppdelning verkade rätt schyst.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av tfels »

Labrador Road 26 skrev:Det är dock inte hypotetiskt att majoriteten av de tecknare som frekventerar Serieforum inte får eller har fått betalt för att teckna. Om det beror på att de inte bryr sig om hoppa på de erbjudande som dyker upp här med jämna mellanrum låter jag vara osagt. Men varje gång det läggs fram erbjudanden likt det i den här tråden så är det samma visa om och om igen.

Jag tycker i alla fall att det är synd att de som kan teckna inte tar chansen att medverka när den här typen av erbjudande ges. Ni vet det där med att inte skåda given häst i munnen.

De flesta erbjudanden är alldeles för stora.

Som jag ser det skulle jag (om jag inte skrev manus själv) gärna göra mindre arbeten för samma sidpröjs som detta om jag fick gott om tid på mig. Att det inte funkar för större projekt beror på att mycket större pengar under hela tiden måste rulla in från serietecknandet om jag ska klara mig. För de flesta finns det inte en chans att under en längre tid sköta ett "vanligt" heltidsjobb och en dessutom teckna på heltid. Däremot kan man göra det en kortare tid. Och som jag förstår det nu så gäller varje arbete "bara" 20-25 sidor, alltså bara ett avsnitt om man så vill. Då blir upplägget genast mer intressant. Nu har jag för min del fullt upp med att teckna efter egna manus och utgivning av serier.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av Wakuran »

Jag tycker fortfarande att det känns litet awkward att bara sköta ett avtal genom en signatur. Dessutom tycker jag det känns litet märkligt att inte ange e-mail eller facebook om några icke-medlemmar och lurkers skulle råka hitta posten. Det är trots allt inget toppenerbjudande, även om man som tecknande amatör inte har det så lätt att fixa pengar.

(Litet otydligt hur avancerade och detaljerade skisser som efterfrågas, också.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av RioGrande »

Denna tråd svalnade för nästan två år sedan. Så det är nog inte så stor chans till napp längre....
Skriv svar