Jag söker serietecknare...

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
jallehall
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 21:37

Jag söker serietecknare...

Inlägg av jallehall »

Hej!

Jag har en berättelse. Jag söker serietecknare som tillsammans med mig kan förverkliga berättelsen och få den att lyfta. Detta är ett långsiktigt projekt där jag är öppen att samarbeta med en och/eller flera tecknare.

Processen:
1. Du som känner dig kallad, pm:a mig länkar till arbetsprov.
2. De som är intressanta mejlar jag de tre första kapitlen i det första magasinet. Läs igenom och välj en scen alt situation som du tecknar en sida av (tuschad, ej färgsatt). Och jag vill inte ha en sida med en artcover utan en klassisk serietidningssida med paneler, pratbubblor, boxar, etc. Syftet är att visa upp din tecknarstil och hur du kreativt lägger upp scenen.
3. De som blir kontrakterade för tecknaruppdrag betalar jag 5000kr (inkl moms) per kapitel (20-25 sidor. Endast skissade sidor dvs pretusch.)

Det finns i dagsläget material för 5st magasin. Varje magasin (100-125 sidor) inehåller ca 5 kapitel (20-25 s/kapitel). Jag betalar 5000 SEK (inkl moms) per färdigställt kapitel med kontrakterade tecknare.

Verkar det spännande? Tror du din stil passar projektet? Har du pigga, kreativa ideér?

Kontakta mig och övertyga mig. :-)

Hälsningar,

Johan


*FAKTA**********************

Berättelsen:
Steampunk! Tänk Vilda Västern i Amerika, runt 1850 fast i en fiktiv värld.
Gas och sol är huvudsakliga energikällor. Klädstil: En blandning av vilda västern mid 1800-tal och 70-tals hippie "chopper style" (usa postvietnam, "Easy rider"), bandana, skinn och läder.
Mycket mekanik men inte överdrivet. Även övernaturliga inslag finns men även de är åt det modesta hållet. Det är i detaljerna storheten ligger.

Tänk Preacher (Garth Ennis, Steve Dillon) så förstår du vad jag söker när det gäller berättarstil och tecknarstil. Språket är inte barnvänligt och sexet är tydligt, dock inte porr. Inte actionpackad story likt DC eller Marvel heller, utan det är detaljerna, dramat och dialogen som är det viktiga, uppblandat med plötsliga, våldsamma scener. Dynamik och svulstigt är ledorden.

Varje tecknaruppdrag innebär följande:
Produktion av 1 st kapitel (20-25st skissade sidor med paneler, pratbubblor, boxar, etc.) baserat på levererat manus. (Färgsättningen skall bli likt den i Preacher har jag tänkt.)
Stilen är distinkt och detaljerad, berättelsen utspelar sig i en steampunkvärld så det är viktigt att kablar, muttrar, etc syns tydligt.
Tydlig mimik på karaktärerna.

Arvode: 5000 kr / tecknaruppdrag

****************************
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av Isegrim »

Lycka till, det här kan bli bra om det lyckas!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av RioGrande »

Heter inte boxar och paneler på svenska. Panels heter Serierutor. Vad boxar är vet jag inte riktigt... Textplattor?
5000/20=250.
Nå. Min stil passar inte. Så det är inget problem. :)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av Wakuran »

Jag bara undrar, har du mailadress/ Facebook etc. om man inte är medlem på forumet?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Låter i mina öron som en variant på Firefly, minus de utpräglade sci-fi-inslagen (vilka mest känns där för att lösa "transportproblemen").

RioGrande är inne och berör det, men säger det inte rakt ut. Färdigtecknad och tuschad(?) sida för 250 kr är inte speciellt mycket betalt när man betänker att det är beskattningsbar inkomst. Det är, som vi brukar säga, sämre betalt än att flippa burgare på Donken. Har du funderat något kring incitament att få tecknare att ställa upp så pass billigt? Del av framtida intäkter eller liknande?

Jag förstår att det kan låta som mycket pengar att ligga ute med, men det tar trots allt upp mot ett par timmar att färdigställa en seriesida med kvalitet, om man inte heter Mikael "Maskinen" Bergkvist, förstås. :)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av AndreasEriksson »

Det står uttryckligen att det BARA ska vara skisser. Vilket får mig att undra, kommer du att tuscha själv? Eller har någon annan tuschare som ser till så att det ser någorlunda enhetligt ut även om det är olika skissare?
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av tfels »

APenny4YourThoughts skrev:men det tar trots allt upp mot ett par timmar att färdigställa en seriesida med kvalitet


Närmare bestämt 5-8 timmar per sida om det ska vara hög detaljgrad. Eller vad menas med skisser? Snabbskisser eller färdiga teckningar?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av Labrador Road 26 »

APenny4YourThoughts skrev:Färdigtecknad och tuschad(?) sida för 250 kr är inte speciellt mycket betalt när man betänker att det är beskattningsbar inkomst.

Jag tror att det är just på grund av detta synsätt som så får här får betalt över huvud taget för sitt tecknande. Som det gamla uttrycket "den som gapar efter mycket, mister ofta hela stycket".

Förvånande att du tror att man ska kliva in på full lön direkt, det är sällan så det fungerar i arbetslivet. Lärlingar har sällan samma lön som den erkände mästaren.

Det är inte första gången som det erbjuds arbete och chans till publicering här som går folk förbi för att den här typen av snurrigheter får fäste. Men vill man sitta och leka för noll kronor på sin kammare istället så är det ju fritt fram förstås. Hade jag kunnat teckna hade jag hakat på detta. Men tyvärr kan jag bara se på när ni åter igen låter skeppet segla förbi, förblindade av dollartecknen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
jallehall
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 21:37

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av jallehall »

Wakuran skrev:Jag bara undrar, har du mailadress/ Facebook etc. om man inte är medlem på forumet?



Hej! Ja, det har jag men här på forumet föredrar jag att den typen av info förmedlas via pm.

//Johan
jallehall
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 21:37

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av jallehall »

AndreasEriksson skrev:Det står uttryckligen att det BARA ska vara skisser. Vilket får mig att undra, kommer du att tuscha själv? Eller har någon annan tuschare som ser till så att det ser någorlunda enhetligt ut även om det är olika skissare?



Hej! Nån annan tuschar.

//Johan
jallehall
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 21:37

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av jallehall »

tfels skrev:
APenny4YourThoughts skrev:men det tar trots allt upp mot ett par timmar att färdigställa en seriesida med kvalitet


Närmare bestämt 5-8 timmar per sida om det ska vara hög detaljgrad. Eller vad menas med skisser? Snabbskisser eller färdiga teckningar?


Hej! Bra synpunkt! [^]

Med skiss menas steget innan tuschning.

//Johan
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av RioGrande »

LR... Du missar poängen.
Jag går gärna in i ett samarbete gratis eller nästan-gratis, om det är ett projekt som lockar mig. (Jag gör i vilket fall som helst serier enbart för att det är kul.) Men i detta fallet rör det sig om en ENORM informationsmassa som ska omformas till serier. Det är flera års arbete.
Såvitt jag kan bedöma erbjuds det ingen säker chans till publicering heller här. Om inte Jallehall även tänkt förlägga, trycka, distribuera, sälja själv??? Och i så fall bör Jallehall både vara rätt rik och rätt erfaren för att gå iland med det.

Om man ska inleda ett manusförf/tecknarsamarbete är det nog bättre att göra ett testsamarbete i mindre skala. Man sätter sig ner och snackar igenom ett kanske 20-sidigt manus. Manusförfattaren står inte bara och pekar militäriskt "med hela handen", utan låter tecknaren komma med input också. Svinviktigt att personkemin stämmer. Innan man går in ett flerårigt samarbete.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:Men i detta fallet rör det sig om en ENORM informationsmassa som ska omformas till serier. Det är flera års arbete.

Flera års arbete? När jänkarna publicerar sådant varje månad. Det verkar inte som du skulle klara av att jobba som tecknare/illustratör på daglig basis om du inte kan skissa 25 sidor i månaden. Men jag ska inte lägga mig i den saken, det är bara synd att så många förväntar sig full lön för första jobbet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Labrador Road 26 skrev:Jag tror att det är just på grund av detta synsätt som så får här får betalt över huvud taget för sitt tecknande. Som det gamla uttrycket "den som gapar efter mycket, mister ofta hela stycket".

Förvånande att du tror att man ska kliva in på full lön direkt, det är sällan så det fungerar i arbetslivet. Lärlingar har sällan samma lön som den erkände mästaren.


Det tar 20 minuter att klippa min gräsmatta. Skulle du med samma inställning klippa den för 42kr innan skatt? I så fall är du välkommen två dagar i veckan mellan maj och oktober. Eller om du kan hitta någon annan vuxen människa som kan klippa gräs. Jag betalar gärna lönen, 2016kr för 40 minuter i veckan i 24 veckor, i förskott. Fri tillgång till dricksvatten och toalett ingår.

Jag är helt för ett lärlingssystem, men inte på de premisser du förordar här. Det handlar inte om att kliva in på full lön, men det handlar om att få en skälig intäkt för utfört jobb. I det här fallet är även alternativkostnaden något som bör tas hänsyn till. Vad skulle tecknaren som jobbar för 30-50kr/tim (tfels uppskattning) kunna göra istället? Det är mindre plågsamt för händer, rygg och nacke att panta burkar och förmodligen mer lukrativt.

Det blir löjligt att prata om idealism och att någon ska vara nöjd med att bara få frågan att teckna för pengar. Jag ser hellre att serier inte ges ut än att någon ska teckna för 40kr/tim innan skatt.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
jallehall
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 21:37

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av jallehall »

Tack för många bra synpunkter.

Här kommer några förtydliganden.

Hur länge projektet kommer att hålla på är förstås osäkert men ambitionen är att alla fem magasinen skall produceras.

I tecknaruppdraget gäller att en kontrakterad tecknare producerar 1 kapitel dvs 20-25 skissade sidor (ej tuschade), baserat på levererat manus. När uppdraget är levererat till mig, betalar jag ut arvodet.

Hur lång tid det tar för att producera ett kapitel är förstås olika men jag är väl medveten om att många gör detta "när möjlighet finns", och det är helt ok bara jag och tecknaren har en rak och tydlig kommunikation vad som gäller.

En kontrakterad tecknare kanske får producera flera kapitel under projektstiden, en annan bara en. Det är förmodligen många faktorer som lär spela in hur det blir.

//Johan
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av AndreasEriksson »

APenny4YourThoughts skrev:Jag ser hellre att serier inte ges ut än att någon ska teckna för 40kr/tim innan skatt.
Det är ju lite skillnad på om det är Egmont som söker nya tecknare eller om det i princip är på fanzine-nivå (vilket är uppfattningen jag får). Ett klargörande om hur/var/när det ska publiceras kan också vara på plats, och om det i så fall är aktuellt med ytterligare ersättning.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av APenny4YourThoughts »

AndreasEriksson skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Jag ser hellre att serier inte ges ut än att någon ska teckna för 40kr/tim innan skatt.
Det är ju lite skillnad på om det är Egmont som söker nya tecknare eller om det i princip är på fanzine-nivå (vilket är uppfattningen jag får). Ett klargörande om hur/var/när det ska publiceras kan också vara på plats, och om det i så fall är aktuellt med ytterligare ersättning.


Det tycker jag egentligen är egalt. Det ska vara en skälig ersättnings oavsett. Givetvis är jag ingen myndighet som reglerar det här, utan det är något mellan kreatörerna. Uttrycker bara min inställning.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av Labrador Road 26 »

APenny4YourThoughts skrev:Det tar 20 minuter att klippa min gräsmatta. Skulle du med samma inställning klippa den för 42kr innan skatt?

Om jag hade som hobby och intresse att klippa gräsmattor och ville passa på att tjäna en hacka på det samtidigt så skulle jag haka på ett sådant erbjudande, speciellt om det i sin tur skulle kunna öka mina chanser för en gräsklipparkarriär.

Detta handlar alltså om något som en del gillar att göra, och där nog en del i alla fall skulle vilja ha det som jobb i framtiden. Då måste man börja någonstans. Jag har inte tänkt mig en karriär som gräsklippare så jag tackar nej till erbjudandet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av AndreasEriksson »

APenny4YourThoughts skrev:Det tycker jag egentligen är egalt. Det ska vara en skälig ersättnings oavsett.

Men vad som är skäligt beror på sammanhanget, som LR26 är inne på. Det är löjligt låg ersättning för någon som ska leva på att teckna serier. För en som sitter hemma och tecknar för sitt eget nöjes skull men som saknar idéer och gärna skulle teckna gratis till ett färdigt manus är det ju rena drömmen att dessutom erbjudas pengar alls. Om jallehalls förväntningar på resultatet är rimligt ställda kan det ju funka riktigt bra ihop. Om han förväntar sig proffsklass så är det bara att höja ersättningen och anlita en professionell serietecknare.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Jag söker serietecknare...

Inlägg av Labrador Road 26 »

APenny4YourThoughts skrev:Givetvis är jag ingen myndighet som reglerar det här, utan det är något mellan kreatörerna. Uttrycker bara min inställning.

Vi vänder på frågeställningen. Hej jag är serietecknare som söker en manusförfattare som är villig att betala mig 25.000 kr i månaden, för 20 sidor under samma period. Någon som vill anlita mig?

Chansen är nog minimal.

Sedan sitter forumets tecknare och undrar varför de inte fått en enda krona för sitt tecknande, någonsin. Välkommen till verkligheten.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar