Stora tråden om att sälja amerikanska/brittiska serier

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Kapten Amerika
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 12 jul 2012, 23:31

Stora tråden om att sälja amerikanska/brittiska serier

Inlägg av Kapten Amerika »

Med jämna mellanrum dyker det upp trådar på forumet där folk med riktigt imponerande samlingar
viewtopic.php?f=26&t=9592
eller bara en bunt
viewtopic.php?f=13&t=10110
vill sälja serier på engelska.
Jag hör också till dem. Jag köper serier på engelska på amazon, på blocket, utomlands etc.
Och jag tror att jag inte är ensam om att då och då fundera på att avyttra en del.

Jag tänkte därför att man i denna tråd kunde samla de bästa tipsen för att sälja serier på engelska, i stället för att varje ny fundering skulle få en egen tråd.

Det här är vad jag kommit fram till efter att ha läst trådarna om att sälja engelskspråkiga serier i Sverige:
Det går inte.

Inte särskilt väl, i alla fall.

Loppis funkar dåligt. Ingen betalar mer än nån krona st.

Tradera är en möjlighet, men då måste man sälja hela runs. Enstaka tidningar går inte alls. Och så är det det där med frakten. Större mängder blir dyrt.

Ebay kan funka, men frakten är ett problem.

Att lägga upp en lista på serieforum är däremot en god idé. Om du har en lista, vill säga. Annars är det ett jäkla slit med liten utdelning. Men förvänta dig inte att bli av med mycket. Folk på forumet har redan mycket.

Serieaffärer som vill ha dina amazonfynd är det ont om. Jag har inte hittat nån.

Blocket? Kanske. Stora partier kan vara svåra.

Kvarstår följande frågor att fundera på:
Finns tips på serieaffärer i andra länder än Sverige som kan tänkas vara intresserade, förutsatt att man kan fixa frakten på nåt vis? Typ fylla en kappsäck inför Londonsemestern och knalla in på ... Affär X.

Tips på nån tjomme utomlands som kan åta sig att sälja dina serier för nåt slags kommission. Igen, förutsatt att frakten fixar sig.

Tips på fraktmetoder ingen av oss kommit att tänka på.

Tips på värdiga mottagare om man bara blir less på bökandet och beslutar sig för att ge bort hela samlingen/en del gratis. Helst då sådana som a) avhämtar på egen bekostnad b) fattar vad det är dom får.

Övriga alternativ, idéer, tips.

OK?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om att sälja amerikanska/brittiska serier

Inlägg av Wakuran »

Jag tror Faraos Cigarer i Köpenhamn kan sälja lösnummer, så länge de är i hyfsat skick. Annars verkar marknaden svår förutom samlade runs och TPB:s. Om du säljer, sälj i bulk, så länge du inte har gott om tid och utrymme, annars kommer du antagligen bli sittande med massa strönummer som i princip är omöjliga att sälja.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Stora tråden om att sälja amerikanska/brittiska serier

Inlägg av MAD »

Jag vet att åtminstone http://www.mycomicshop.com/ har långa listor på de serier de är mest intresserade av att köpa, möjligheten att skicka dina serier till dem och de blir upplagda på hemsidan till försäljning för ett pris du väljer själv samt även möjligheten att du lägger ut serierna till auktion via dem.

För att det ska vara värt att göra antar jag dock att det får vara serier som är värda lite mer än genomsnittet, annars äts allt upp av frakten...

Personligen tycker jag att det bästa är att lägga upp en lista här på serieforumet och ge en chans till de vi vet uppskattar dem. Fördelen är ju också att om det inte blir sålt har man heller inte förlorat nåt :-)

Själv har jag vid flera tillfällen slagit till och köpt trades när det lagts ut intressanta saker... att sälja själv är det sämre med även om det ligger lite höga därhemma som jag inte känner nåt behov av att spara...
Skriv svar