Nya serieböcker som spekulationsobjekt

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Nya serieböcker som spekulationsobjekt

Inlägg av Grumme »

Jag har köpt och läst serier sedan barnsben, men nästan lika länge så har jag varit road att att köpa och sälja saker. Serier har varit ett av många områden där jag gjort bra och mindre bra affärer genom åren.
Det finns de som vänder sig starkt emot att begagnade serier ska vara en handelsvara i första hand, och anser att om man inte uppskattar att läsa serien, så kan man lika gärna låta bli att köpa den.

Det går dock inte att komma ifrån att när vissa serieböcker får en raketartad prisutveckling bara några få år efter att de fanns i bokhandlarna, så väcker det intresse hos alla som tycker om att göra affärer och vill tjäna en slant. Vem hade t.ex. kunnat förutse att vol. 2 av DRSV skulle säljas för 3-5000:- på Tradera, bara tre år efter att den gavs ut, eller att ett par av volymerna i Spirousamlingen skulle säljas för 1-2000:-/st.
De inbundna årgångarna av Kalle Anka, Fantomen och 91:an, verkar däremot vara iskalla på andrahandsmarknaden, så hur ska man kunna förutse prisutvecklingen?
Mycket verkar ju även påverkas av huruvida förlagen väljer att trycka om boken igen eller inte.

Jag funderar nu lite på vilka samlingsvolymer, som givits ut de senaste 1-2 åren, man skulle kunna investera i med hopp om att kunna sälja med förtjänst om ett fåtal år.

Thorgal är det som först dyker upp i huvudet, men den har kanske en lite mer begränsad läsekrets?
Linda & Valentin kanske?

Jag vill främst spekulera tillsammans med er kring vilka album och böcker som kan bli eftertraktade snabbt, men vill ni diskutera allmänt kring seriespekulationens vara eller icke vara, så varsågod. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nya serieböcker som spekulationsobjekt

Inlägg av Wakuran »

Rent generellt känns det som ett väldigt osäkert tillvägagångssätt. Enstaka pristoppar måste man ha en galen tur eller fingertoppskänsla för att kunna tajma in. Känns som det är alldeles för kortsiktiga förtjänster för att kunna fungera en längre tid, men man kan ju tänka sig tidiga album av en serie innan den blir populär (vilket även det kräver fingertoppskänsla för att förutse).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Nya serieböcker som spekulationsobjekt

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Rent generellt känns det som ett väldigt osäkert tillvägagångssätt. Enstaka pristoppar måste man ha en galen tur eller fingertoppskänsla för att kunna tajma in. Känns som det är alldeles för kortsiktiga förtjänster för att kunna fungera en längre tid, men man kan ju tänka sig tidiga album av en serie innan den blir populär (vilket även det kräver fingertoppskänsla för att förutse).


Ja, eller sånt som har för låg upplaga och inte täcker marknadens efterfrågan, vilket väl dock ganska sällan sker och kanske även kräver insider-information från förlagen för att se hur höga upplagorna är.

Grumme skrev:Thorgal är det som först dyker upp i huvudet, men den har kanske en lite mer begränsad läsekrets?
Linda & Valentin kanske?


Linda & Valentin-album har ju varit lite värdefulla under många år, men nu efter Cobolts nyutgivning, så verkar det ju som att Carlsen-abumen har sjunkit rejält i värde. Huruvida Cobolts album blir värdefulla beror ju helt på upplagan och om det blir nya upplagor eller inte. Och om vad som händer efter Cobolt, om någon annan ger ut ännu finare samlingsutgåvor, såsom det blev med t.ex. Valhall.

Grumme, jag skulle rekommendera spekulation i aktier istället. Fast även där är det svårt att plocka dom riktiga guldkornen.
Skriv svar