Hur ska man investera i serier?

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Hur ska man investera i serier?

Inlägg av Eliasson »

Hur tycker ni man ska göra? ska man köpa dom dyraste eller vad tror ni är ovanligt om ca 20 år?[^]
Jag har inga funderingar på att börja investera i serier, men skulle vara kul att höra om det är någon här som gör det.[8D]
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Alla investeringar är knepiga, det handlar ju om att gissa bättre än andra vad som kommer att öka i värde.

Förstanummer är väl det säkraste kortet. Små upplagor (av populära serier) är uppenbart bra, men det gäller ju att veta att något är i liten upplaga.
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

Vill man ha en hög avkastning är nog inte serier det bästa sättet att investera pengarna. Sedan är det inte helt lätt, först måste man få tag i "denna" serie till ett bra pris i ok skick. Därefter förvara den i ett x antal år. När det är dags att sälja måste man hitta en köpare som är villig att betala mer än man själv betalt.

Gambla med aktier eller nåt spännande Akelius "jippo" istället [;)]
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

[quote="Krian"]


Gambla med aktier eller nåt spännande Akelius "jippo" istället [;)]
[/quote]

OT: Vad menar du med Akelius "jippo"? Nu blev jag nyfis..
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Det finns serier att tjäna pengar på, gäller bara att veta vilka. Får man tag i serieböcker riktigt billigt kan man slå till. Titta bara på 90-talstitlarna Rocky, Pondus och Elvis. Förstanummer och förstautgåvor ger en del klirr i kassan idag. Gäller bara att hitta dem billigt i inköp.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Köp dyra gamla serier idag.

Jag tror väldigt få moderna serer får något värde inom 20 år eftersom så många finns bevarade i bra skick.
Så köp gamla Kalle Ankor och sånt de är dyra idag men lär varea ännu dyrare om 20 år.

Obskyra serier med små upplagor är ovanliga ja men det betyder inte att de måste bli värda massor, finns det ingen som vill ha dem så är de värdelösa.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

Om man skall "investera" i serier måste man åka runt på loppisar och auktioner och köpa in stora kvantiteter av serier i gott skick till låga priser. Det är nog inte troligt att du gör de ultimata fynden som du måste göra om du skall bli "rik" fort. Att leva på serier är en heltidssysselsättning. Vill du bli förmögen är det bättre att du invensterar i en ordentlig utbildning och ett riktigt jobb.
Om du lär dig lite om serier kan du dock då och då göra små fynd på second-hand butiker odyl som du kan tjäna lite pengar på och det är väldigt trevligt.
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

vilka serier är mest eftertraktade idag?
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Spirou säljer som smör, ganska kul för man hittar då och då en del album för 10:-
Jag hittade ju "Roboten Rupert" och "Stoppa Cyanida" i somras i VF, fick över 200:- för dem, en vinst på över 180:- Ganksa kul att göra en vinst på över 1000%

With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

[quote="impeesa"]

citat:
Ursprungligen postat av Krian


Gambla med aktier eller nåt spännande Akelius "jippo" istället [;)]
[/quote]

OT: Vad menar du med Akelius "jippo"? Nu blev jag nyfis..



Roger Akelius kommer ju ganska ofta med lite olika investeringsmöjlighter, även för privatpersoner.

http://bahamas.akelius.com/spinner/index.cfm

Håller med rdbulldozer, sedan får man tänka hur mycket tid det tar att leta reda på alla dessa nummer. Lägg ner den tiden på ett extrajobb, eller övertid på ett befintligt jobb. Det ger nog högre lönsamhet.

Själv ser jag seriesamlandet som en hobbie, om jag gör en vinst genom försäljning är det bara en bonus
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Bästa sättet att investera i serier är att köpa dem man vill läsa och då och då chansa på något man inte vet vad det är. Visst händer det att man råkar köpa något tråkigt, men man träffar också på guldklimpar. Ger "Return Of Investment" klart över 100% :-)

Sen kan man ju kanske sälja serierna och få igen lite av pengarna när man har läst dem, har jag hört ...
Användarvisningsbild
Barklund
Fine
Inlägg: 419
Blev medlem: sön 29 okt 2006, 01:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Barklund »

Jaså?

Jag trodde många samlade på det dem gillade. Inte enbart för värdet...
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Självklart samlar jag på serier som jag är intresserad av och tycker är kul. Men om jag hittar en tidning på loppis som jag vet är eftertraktad så brukar jag köpa den i investeringssyfte. Jag har fått ihop några större högar som jag inte är intresserad av själv.

I början av mitt samlande så köpte jag inte för att sälja eftersom jag visste bara vad jag själv ville ha och inte vad andra var ute efter. Så småningom lärde jag mig det och jag tycker att om man har en chans att få in lite kosing så ska man knipa den. Jag samlar främst för att läsa men även för att jag mer eller mindre vet att om jag skulle behöva pengar en vacker dag så kan jag alltid sälja några album så har pengar så jag klarar mig ett tag.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Barklund
Fine
Inlägg: 419
Blev medlem: sön 29 okt 2006, 01:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Barklund »

Aha, det låter vettigt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag orkar inte ens gå igenom buntar med disneyserier eller annat sådant för att försöka hitta nåt "värdefullt".
Tror aldrig jag får igen vad jag givit för tidningarna även om jag väntar 40 år innan jag säljer dem.
Sen missar jag säkert en hel del album som kan vara värda nåt eftersom jag inte vet vilka som är ovanliga, jag vet att jag missade att köpa en nyare Lucky Luke för nån tia som var värd en del mer, när jag sen såg den dikuteras i en tråd här hehe.
Fast jag är inte ledsen för det, jag har dem ju för att jag gillar innehållet och inte värdet.

Fan jag har inte ens nån lust att sälja nåt nu, jag är lite av en sån som vill äga prylar jag gillar även om jag inte använder dem, säljer jag sen så saknar jag dem.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RodTodd
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 11:55
Ort: Sverige

Inlägg av RodTodd »

[quote="Agentum"]

Köp dyra gamla serier idag.

Jag tror väldigt få moderna serer får något värde inom 20 år eftersom så många finns bevarade i bra skick.
Så köp gamla Kalle Ankor och sånt de är dyra idag men lär varea ännu dyrare om 20 år.

Obskyra serier med små upplagor är ovanliga ja men det betyder inte att de måste bli värda massor, finns det ingen som vill ha dem så är de värdelösa.
[/quote]
borde det inte vara tvärtom, att om 20-30 år finns det väldigt få bevarade serier. om man tänker på vilken "slänga-bort-mani" som råder idag, jämfört med hur det var på tex 50-60-talet. då skulle man ju spara på allting, sånt som vi idag behandlar som skräp, eller?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Beror på vilka serier du menar nu, jag pratar ofta amerikanska serier tyvärr.
De hade ofta tryckningar på 500.000 ex eller mer på 70-80talet och sålde hälften, resten skulle gå tillbaka till återhämtning men tio tusentals blev kvar här och var i lagerutrymmen.
Och de direktsålda fick inte ens returneras utan de som ej såldes blev kvar nånstans.

Och sen efter deta som är 70-80 tal så kom ju den enorma samlarmanivågen där och folk köpte 10 nummer för att samla, dessa finns kvar oftast, de alra nyaste serierna är inte alls i samma upplagor men folk samlar nu på allt för att ev. få in en träff, så mängder finns i höga skick.

Att 30-40 talstidningfar är så dyra är för att de samlade in papper i krigstiden så ungarnas tidningar rökte de med annras var du ju inte vatten värd, försöka spara serietidningar.
De blev alltså få kvar och väldigt få i bra skick, därav högt pris.

Många samlare finns som spar de tidningar de tror på och det blir isf bara sånt som givits ut i liten omfattning och som får en boom i framtiden som blir värt nåt resten kommer bara vara värt motsvarande vad de är värda idag.

99.8% kommer troligen vara värda läsvärdet inom överskådlig tid, det är vad jag tror, annars ska nåt drastiskt hända som förstör massor med tidningar.

Svenska tidningar vet jag inte mycket om men nästan inget är ju värt nåt här heller relativt sett.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Nja, jag håller inte helt med Agentum. Se bara på utvecklingen på Den unga Spirou, vissa nummer har helt plötsligt blivit svindyra. Eller Spirou 41 och 42, och det på bara några få år.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Men tror du de stiger till typ 20 tusen eller liknade?

Finns väl en hög med folk som vill komplettera kan jag tänka, men frågan är vad som händer med tiden.
Men det vet ju ingen helt säkert tyvärr.

För om du var säker kunde du ju köpa upp alla du hittade och sen leva på att sälja dem om 10 år.
Fast man lär få sälja ut dem med en del mellanrum annars lär nog värdet droppa rejält hehe[:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Det är bara att se historiskt så vet man exakt vad som kommer att hända. Seriealbum toppar i pris om en serie fortfarande är populär och folk har luckor i sin samling, typ Kalles Guldbok 9, Jag Modesty Blaise 1. Efter en nådd topp som kan ligga på 1000-2000 kr så sjunker de´utan att stiga igen. Men de blir aldrig lika billiga som numren runt omkring med större upplaga.

Kalles Guldbok 9 var dyr redan kring 1995. Mer än 10 år senare får man fortfarande ut 1500-2000 kr. Jag Modesty 1 toppade också kring 1995, nu får man halva priset. Resande med vinden 4 fick man 400 kr för 1995, den går kanske för 100 kr nu.
Skriv svar