Farbror Joakims liv

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
mango
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 28 jun 2016, 20:40

Farbror Joakims liv

Inlägg av mango »

Hej!

jag har två väldigt fina exemplar av Farbror Joakims liv.
Väldigt välbevarade!

Den ena har dock en liten grop på mitten av framsidan :/ väldigt störigt men annars i jätte fint skick.
MEN däremot så har den både Don rosas autograf och personligt ritad bild på insidan!
han har dessutom ritat till lite linjer på en av själva serie sidorna då han satt och klaga över att
bokförlaget hade tagit bort en del av hans linjer på hans teckningar i boken he he
Jag träffade honom nämligen för några år sen på bokmässan i Göteborg.

Men någon som vet vad de båda böckerna kan vara värda?
de gavs ut i en väldigt begränsad utgåva och om jag minns rätt så var boken värd 2000 kr för några år sen. utan autograf då.

tack på förhand
Mvh

Flyttat till annan avdelning. /Admin
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Farbror Joakims liv

Inlägg av zlv »

FJL brukar gå för runt 1000:- på Tradera, "autograf"/namnteckning/"klotter" är dock inget som påverkar priset positivt, snarare tvärt om.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Farbror Joakims liv

Inlägg av Looding »

zlv skrev:FJL brukar gå för runt 1000:- på Tradera, "autograf"/namnteckning/"klotter" är dock inget som påverkar priset positivt, snarare tvärt om.

Eehhrm...jo? En teckning och autograf av skaparen påverkar oftast priset positivt. Inte alltid, men definitivt inet negativt.

Skulle tro att priset ligger krin 1200-1500 kr för den.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
mango
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 28 jun 2016, 20:40

Re: Farbror Joakims liv

Inlägg av mango »

Tack för båda era svar, väldigt intressant!

Jag har preciss flyttat så alla mina böcker ligger ned packade i flyttlådor men jag kan se till att ta en bild på boken så
fort jag får tid så att ni får se hur den ser ut :)
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Farbror Joakims liv

Inlägg av germund »

Jag skulle säga så här: En bok med bara Dons signatur är knappast värd mer än en osignerad, för han har signerat så enormt många böcker på löpande band under årens lopp. Har boken en standardiserad teckning av Kalle eller Joakim etc, tror jag inte heller att priset går upp jättemycket, då Don gjort så många sådana teckningar att han kan göra dem med ögonbindel. Efter alla mässor han besökt i Sverige finns det ganska många sådana böcker i omlopp. Har han däremot gjort en mer utstuderad bild, eller en bild färglagd med färgpennor, då påverkar det absolut priset positivt. Å andra sidan dedikerar han ALLTID sina teckningar till ett namn, oftast med namnet precis intill eller nästan inflätat i bilden, just för att han gör teckningarna för fans och inte för att någon ska sälja dem vidare. Han tröttnade helt enkelt på att signera böcker gratis och sedan se dem på eBay dagen efter. Vilket jag förstår.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Farbror Joakims liv

Inlägg av Rufus »

Ja, signering där även mottagarens namn är med sänker definitivt värdet jämfört med om det skulle vara utan dedikation.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Farbror Joakims liv

Inlägg av Looding »

Rufus skrev:Ja, signering där även mottagarens namn är med sänker definitivt värdet jämfört med om det skulle vara utan dedikation.

Det är olika skulle jag vilja påstå, men att säga
zlv skrev:"autograf"/namnteckning/"klotter" är dock inget som påverkar priset positivt, snarare tvärt om.

tycker jag är missvisande och direkt fel.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Skriv svar