Värderingstråden

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Värderingstråden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Helt enig med Magnus. Jag använder motsvarande bedömning. Tillägget man kan göra är att om stämpeln är osedvanligt utsmetad eller placerad på ett graverande ställe (i pannan på Hulk, t ex) så kan jag tänka mig att vi pratar Fine 6.0. Det ska vara hyffsat diskret.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
MarvelParveln
Very Good
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 17:05

Re: Värderingstråden

Inlägg av MarvelParveln »

Jag tänker mig en välplacerad (baksidan) adresstämpel ditplacerad av postverket(?) på 50-talet! Men visst, det vore intressant att förstå hur ni tänker med yngre tidningar också!
MarvelParveln
Very Good
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 17:05

Re: Värderingstråden

Inlägg av MarvelParveln »

Jag snackar diskreta stämplar med adresser, på baksidan. Men självklart vore det intressant att veta vad ni säger om stämplar på framsidan också, diskreta, eller inte.
f
Vet inte varför det blev två inlägg, men, men!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Värderingstråden

Inlägg av burnout »

MarvelParveln skrev:Tjena!

Vad har ni för syn på adresstämplar på baksidan av omslaget/pärmen (eller över huvud taget)? Jag hatar namnteckningar, men har lite lättare för stämplar. Men vad är kotym? Jag själv föredrar en platt tidning med en stämpel än en knycklig utan, men vad säger "lagen"?

/MP



personligen gör jag ingen skillnad i skick på en prem.stämpel/adresslapp på baksidan eller utan. Är tidningen fin så går den in i samlingen som vad den är Vf eller Nm. Stämplar på framsidan är lite värre för det tycker jag förstör tidningen. Fanns ett Fantomen nr från 66-67 med någon allsvensk tabell på baksidan, där prem. lappen oftast satt på framsidan det nr är en katastrof. Adresser skrivna i bläck/blyerts är kladd och det drar ned. Jag har själv tidningar som är skrivet på både fram/baksidor och även invändigt, dom blir kvar i samlingen och ingår så länge. Sen är det som sagt vad en prisfråga vad det ska kosta att byta ut den.

Den "sv. lagen" är i detta fall om "lappar" helt neutral , jag kan inte hitta något om att det drar ned skicket utan det verkar vara godtyckligt om graderingarna.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Värderingstråden

Inlägg av jens-olof »

burnout skrev:
MarvelParveln skrev:Tjena!

Vad har ni för syn på adresstämplar på baksidan av omslaget/pärmen (eller över huvud taget)? Jag hatar namnteckningar, men har lite lättare för stämplar. Men vad är kotym? Jag själv föredrar en platt tidning med en stämpel än en knycklig utan, men vad säger "lagen"?

/MP



personligen gör jag ingen skillnad i skick på en prem.stämpel/adresslapp på baksidan eller utan. Är tidningen fin så går den in i samlingen som vad den är Vf eller Nm. Stämplar på framsidan är lite värre för det tycker jag förstör tidningen. Fanns ett Fantomen nr från 66-67 med någon allsvensk tabell på baksidan, där prem. lappen oftast satt på framsidan det nr är en katastrof. Adresser skrivna i bläck/blyerts är kladd och det drar ned. Jag har själv tidningar som är skrivet på både fram/baksidor och även invändigt, dom blir kvar i samlingen och ingår så länge. Sen är det som sagt vad en prisfråga vad det ska kosta att byta ut den.

Den "sv. lagen" är i detta fall om "lappar" helt neutral , jag kan inte hitta något om att det drar ned skicket utan det verkar vara godtyckligt om graderingarna.


Har samma attityd, om valet är mellan en taskig tidning eller ingen alls i samlingen,
så blir alltid valet en taskig tidning. Och inget hamnar där innan den blivit läst!
Givetvis vill jag ha så fina tidningar som möjligt, men det är oftast en kostnadsfråga,
och det är långt ifrån alltid en tidning i fint skick motiverar priset folk begär för den!
Hellre 10 lästidningar än en man inte törs peta på! [:)]

Jens
danne ponken
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 02 dec 2012, 16:35

kalle anka tidningar

Inlägg av danne ponken »

jag undrar hur mycket ett par kalle anka tidningar är värda, svara så tidigt du vet något.
jag har flera men det är dessa jag vill veta om, men dock inga i dessa årtal

Kalle Anka 1958
Nr. 18
Kalle Anka 1964
Nr. 25
Kalle anka 1965
Nr. 21,37,51
Kalle anka 1967
Nr. 1,19,38
Kalle anka 1968
Nr. 3, 17,24,26,39
Kalle anka 1969
Nr. 3,17,21,28,29(2st),36,48
Kalle anka 1970
Nr. 3,32,28,17,34,20,19,48
Kalle anka 1971
Nr. 2(2st),4,8,12,16(2st),17(2st),19,20,22,26(2st),27,29(2st),32,33,35,48
Kalle anka 1972
Nr.36,41

Eftersom det var värdeförfrågan och inte försäljning flyttades detta till rätt ställe.

Anders1
moderator
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: kalle anka tidningar

Inlägg av Looding »

danne ponken skrev:jag undrar hur mycket ett par kalle anka tidningar är värda, svara så tidigt du vet något.
jag har flera men det är dessa jag vill veta om, men dock inga i dessa årtal

Värdet på tidningarna som du anger är i det närmsta obefintligt OM de ej är i nyskick (alltså VF-NM). Du får mer eller mindre betalt för läsvärdet. En hård "sanning" när det gäller en sådan titel som Kalle Anka som trycktes i ofantliga upplagor redan då.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
humorn
Good
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 00:29

Re: Värderingstråden

Inlägg av humorn »

Hittade 2 nr av Prärieseries i källaren. 1954 nr 48 och 1955 nr 52. Alla sidor sitter fast och den ena är lite böjd men inte några vikta hörn. Den andra är helt platt har väldigt fina kanter. Har ingen tanke på att spara dem.
De har legat i källaren i över 20 år. Är det något värde i dem eller är det bara att göra sig av med (slänga)?
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Magnus »

humorn skrev:Hittade 2 nr av Prärieseries i källaren. 1954 nr 48 och 1955 nr 52. Alla sidor sitter fast och den ena är lite böjd men inte några vikta hörn. Den andra är helt platt har väldigt fina kanter. Har ingen tanke på att spara dem.
De har legat i källaren i över 20 år. Är det något värde i dem eller är det bara att göra sig av med (slänga)?


Seriekatalogen om Prärieserier:
http://www.seriekatalogen.se/index.php?v=2501

Av din beskrivning tycker jag det låter som skick Vg-Fn.

Prova att sälja dem på forumets säljavdelning. Det är gratis.
viewforum.php?f=13
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Värderingstråden

Inlägg av Agentum »

Om de inte är trasiga så vill säkert nån ha dem iaf, visst allt är inte värt massor men allt färre 50talsblaskor är ju ok idag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
humorn
Good
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 00:29

Re: Värderingstråden

Inlägg av humorn »

Då ska jag nog lägga upp de på tradera för 1 kr och se om någon är intresserad att ge dem ett nytt hem [;)] Har cirka 10 lådor kvar att gå igenom så man kanske hittar något mer.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Värderingstråden

Inlägg av burnout »

humorn skrev:Då ska jag nog lägga upp de på tradera för 1 kr och se om någon är intresserad att ge dem ett nytt hem [;)]



lägg in en länk på forumet så "vi" hittar dom. vi är några här som samlar dom (också).
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Värderingstråden

Inlägg av Izzie »

I dag på tradera är det huggsexa om en Samurai nr 9/10 92, i skrivandets stund ligger högsta bud på 151 kr.

http://www.tradera.com/finding.mvc/item ... listtype=1

Det jag frågar mig om det finns relevans för priset, är den "värd" detta? Samma säljare har även äldre Samurai till försäljning utan att få några bud på dem. De har alla utrops pris på 9 kr.

(Funderade i vilken tråd jag skulle lägga frågeställningen, här eller i Tradera tråden.)
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Wakuran »

Izzie skrev:I dag på tradera är det huggsexa om en Samurai nr 9/10 92, i skrivandets stund ligger högsta bud på 151 kr.

http://www.tradera.com/finding.mvc/item ... listtype=1

Det jag frågar mig om det finns relevans för priset, är den "värd" detta? Samma säljare har även äldre Samurai till försäljning utan att få några bud på dem. De har alla utrops pris på 9 kr.

(Funderade i vilken tråd jag skulle lägga frågeställningen, här eller i Tradera tråden.)

Direktlänk:

http://www.tradera.com/samurai-nr-9-10- ... _171362391
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Värderingstråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Izzie skrev:Det jag frågar mig om det finns relevans för priset, är den "värd" detta?

Det beror mycket på vad man lägger in i ordet. Tänker man sig bara vad en enda människa är villig att betala som mest för den så är 151 kr ett rimligt värde. Jag anser att för att få ett mer förnuftigt resultat så bör man titta på vad i alla minst tre personer anser att den är värd för just deras samlingar och då man hamnar man istället på 116 kr.

Hur många behövs för att man ska få en rättvisande bild? Räcker det med vad bara en enda anser eller var sätter man gränsen? Det beror på hur nischat/obskyrt objektet i sig är skulle jag säga. Säg att det rör sig om kanske 1000 personer max (snällt räknat) som handlar med serier på Tradera, av dessa 1000 så är tre villiga att betala 116 kr så definitivt är den inte mer "värd" än så i min bok.

Ett tips: Ifall det är så att du är sugen på köpa just denna kan jag avslöja att med nuvarande läge får du den för 152 kr. Eftersom Tradera höjer fem kronor vid de här summorna men bara höjt en krona innebär det att maxbudet som nuvarande vinnare har lagt är 151 kr, så slänger man in 152 kr sista 10 sekunderna vinner man den garanterat om ingen justerar sina bud från nu. Det är en detalj som nog många missar att titta på. Själv har jag "snipat" i alla några auktioner just för att jag kunnat utläsa maxbud från innevarande vinnare. Tradera säger att 156 kr är minsta bud du kan lägga, men det stämmer inte (om det inte ändrats sedan jag gjorde detta senast) utan du kan faktisk öka med en krona ifall du känner för det. Lägger du 156 kr får du betala det, lägger du 152 kr så får du betala det, så det är bara onödigt att följa Traderas "bluff" och betala mer än nödvändigt, det är bara för att de som företag ska tjäna mer på affärerna.

EDIT: Just den här auktionen har haft 60 besök, varav de flesta nog kommer från just den här tråden och är egentligen inte potentiella köpare. Jag kollade på vad säljaren haft för besöksantal på en av de andra auktionerna med samma titel och där var det tre besök innan mig. Vilket kan vara samma person tre gånger eller tre olika, men fler än så har inte visat intresse för tillfället. Så generellt kan man säga att just nu är intresset lågt och viljan att köpa just denna titel än lägre. Mitt stickprov hade inga bud alls.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Värderingstråden

Inlägg av Mithroth »

Labrador Road 26 skrev:Tradera säger att 156 kr är minsta bud du kan lägga, men det stämmer inte (om det inte ändrats sedan jag gjorde detta senast) utan du kan faktisk öka med en krona ifall du känner för det. Lägger du 156 kr får du betala det, lägger du 152 kr så får du betala det, så det är bara onödigt att följa Traderas "bluff" och betala mer än nödvändigt, det är bara för att de som företag ska tjäna mer på affärerna.
.


I så fall fungerar det bara om priset har kommit upp i ledarens maxbud. Har det inte gjort det så fungerar det iaf inte.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Värderingstråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Mithroth skrev:I så fall fungerar det bara om priset har kommit upp i ledarens maxbud. Har det inte gjort det så fungerar det iaf inte.

Det jag menar är att om man ser att budstegen inte ökat med mer än en krona när den borde det, alltså på summor över 100 kr så får man veta vad som är maxbud för tillfället. Det gäller också om de två högsta har exakt samma maxbud, då vinner den som var först. Vill man snuva båda dessa lägger man in ytterligare en krona sista 10 sekunderna och tji fick de.

Om man bara lär sig hur bugstegen funkar kan man få info ibland som man inte borde känna till, som vad högsta bud egentligen är satt till.

Budnivå Minsta höjning
1 - 99 kr 1 kr
100 - 249 kr 5 kr
250 - 999 kr 10 kr
1000 - 2499 kr 25 kr
2500 - 4999 50 kr
5000 - 100 kr
http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=1182

Ser man att den automatiska höjningen är mindre än den borde vara för respektive steg så har man fått den uppgiften, oftast utan att säljaren eller övriga budgivare känner till det. Eftersom de flesta människor funkar likadant psykologiskt så är det ett fenomen som sker oftare än man kanske skulle kunna tro. Allt för många tänker i fasta steg och lägger bud i efter den mallen. Typ 120, 150, 180, 200 kr och så vidare. På Tradera försöker folk vara lite smarta så där kör man med 121, 151 eller med 122, 152 kr osv för man tror att man överlistat alla andra då, men så tänker de flesta. Vilket gör att man ser både ettan och tvåan stå på samma bud ovanligt ofta, eller att budbetjänten inte höjt efter sin mall som den borde.

Exempel: Du ser en tidning du vill ha, men två andra har redan börjat slåss om den. Högsta budet just nu ligger på 172 kr och via budhistoriken ser du att näst högsta budet är 170 kr. Egentligen skulle då den automatiska budbetjänten höjt liggande bud till 175 kr, men eftersom den som nu är ledare bara matat in 172 kr som sitt maxbud stannar den på det och du har fått reda på vad denne satt som gräns. Du kan då slänga in 173 kr och vinna, inte svårare än så. Men det bör göras sista 10-20 sekunderna så ledaren inte hinner justera.

Titta på 100 auktioner som har flera bud från olika människor så finner du denna "bonusinfo" på någonstans runt 5-15 procent av dem. Är det något man är väldigt sugen på men någon annan är med och fajtas kan lite studerande av dennes budhistorik på tidigare auktioner ge en bild hur denne agerar, om det snipas, höjs i små steg eller vekar ha en rejäl budget. På några få minuter kan man relativt ofta bilda sig en uppfattning om hur mycket den andre budgivaren kommer vara villig att lägga och vilka knep som behövs för att vinna.

EDIT: Tycker ni det här hör bättre hemma i någon Tradera-tråd får ni flytta över inläggen dit.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Värderingstråden

Inlägg av Mithroth »

Jo, jag vet hur det fungerar men det jag jag menade var att det aldrig har fungerat för mig att lägga in mindre än enligt Traderas minimum-bud. T.ex. det aktuella budet är 181 kr, och jag försöker lägga 182 kr så fungerar det inte utan det kommer upp en ruta som berättar för mig att jag minst måste lägga 186 kr för att kunna lägga bud. Det kan däremot vara så att om den som har det ledande budet på 181 kr även har 181 kr som max-bud och att det då skulle kunna gå att bara lägga in en krona högre, det vet jag inte. Eftersom jag snipar de sista 10 sekunderna hinner jag bara lägga ett bud och inte ändra om någon annan bara har en krona högre. Så jag har aldrig testat det.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Magnus »

Izzie skrev:I dag på tradera är det huggsexa om en Samurai nr 9/10 92, i skrivandets stund ligger högsta bud på 151 kr.
...
Det jag frågar mig om det finns relevans för priset, är den "värd" detta? Samma säljare har även äldre Samurai till försäljning utan att få några bud på dem. De har alla utrops pris på 9 kr.

(Funderade i vilken tråd jag skulle lägga frågeställningen, här eller i Tradera tråden.)


Dubbelnummer från 1992 är ovanligare än de äldre årgångarna.

Något som inte syns i webkatalogerna, men jag är säker på min sak.
Kanske Samurai inte är en titel som katalogmakarna fäst uppmärksamhet på?
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Wakuran »

Men tillgång spelar ju inte särskilt stor roll vad gäller värdering, utan det ät ändå bara efterfrågan. Att tidningen i sig må vara sällsynt, spelar inte nödvändigtvis in.
Skriv svar