Värderingstråden

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Magnus »

Wakuran skrev:Men tillgång spelar ju inte särskilt stor roll vad gäller värdering, utan det ät ändå bara efterfrågan. Att tidningen i sig må vara sällsynt, spelar inte nödvändigtvis in.


Det är alltid en kombination av de två som spelar roll.
När jag säger "ovanlig" så är tillgången för liten i förhållande till efterfrågan.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Värderingstråden

Inlägg av burnout »

Magnus skrev: Det är alltid en kombination av de två som spelar roll.
När jag säger "ovanlig" så är tillgången för liten i förhållande till efterfrågan.


Håller med dig fullständigt.-92:a är svåra är svåra för det är dubb.nr och den läggs ner det året pga upplagan minskar. Priserna kommer att justeras när vi får tid. jag har en del koll på en del. I bland räcker tiden inte till riktigt. Det finns andra titlar med som skenar också.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Värderingstråden

Inlägg av Agentum »

Dock innebär inte ovanligheten alltid ett högre värde, är ingen intresserad så kvittar det ju.
Ofta är de sista nummreninnan nåt lägs ner jobbigast att skaka fram men ändå är förstanumret som troligen sålde mest av alla och vissa keynummer mer värda, det har jag stött på många ggr.

Det kanske verkar konstigt men alla är inte kompletister utan jagar just det som är först och kändast.

Moderna tidningar blir iofs kanske inte värda just nånting trots låga upplagor, intresset är mycket lågt his köostarka samlare och bara vi läsare köper dem för att just läsa.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Magnus »

Agentum skrev:Dock innebär inte ovanligheten alltid ett högre värde, är ingen intresserad så kvittar det ju.


Sant! Två titlar jag har ganska bra koll på är Fantomen och Stålmannen.
Jag vill hävda att vissa årgångar av Stålis, ca 1955-64, är mycket ovanligare. Men det finns så många som samlar Fantomen så de är ändå värda mer.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Magnus »

burnout skrev:Håller med dig fullständigt.-92:a är svåra är svåra för det är dubb.nr och den läggs ner det året pga upplagan minskar. Priserna kommer att justeras när vi får tid. jag har en del koll på en del. I bland räcker tiden inte till riktigt. Det finns andra titlar med som skenar också.


Ni är duktiga och gör ett bra jobb, förstår att det är tiden som saknas.

Att samla i en liten marknad som den svenska är intressant.
Man behöver inte hålla på speciellt länge innan man inser att många områden är väldigt lite dokumenterat.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Värderingstråden

Inlägg av Izzie »

Tack för alla många bra synpunkter och fina tips om hur tradera funkar.

Det flertalet har debatterat om efterfrågan och tillgång är ganska givet. Särskilt vid vissa givna tidpunkter, men behöver inte betyda att det rejäla värdet egentligen återspeglas just då. Vilket också påpekats i diskussionen. Det var det uppseendeväckande höga priset som fick mig att undra. Burnouts svar visar att det inte bara är marknadspriset vid en tidpunkt som skenar i det här fallet.

Jag kan man bara hålla med Magnus om lovorden ovan om de som lägger ned så mycket jobb gratis. Just Samurai har jag alla nummer av, gillade den skarpt när den kom. Den fick upp mina ögon för manga.
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av braxtallrik »

Hej. Jag har en Tintin i Paris som jag tänkte sälja, men jag hittar inga avslutade auktioner på tradera för att få en hum om värdet. Jag har ingen bild att lägga upp nu, men den är i helt ok skick förutom framsidan som har klibbat ihop med något och därför fått stora delar av trycket bortrivet. Kan man få en tjuga för läsvärdet kanske?
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Värderingstråden

Inlägg av Looding »

braxtallrik skrev:Hej. Jag har en Tintin i Paris som jag tänkte sälja, men jag hittar inga avslutade auktioner på tradera för att få en hum om värdet. Jag har ingen bild att lägga upp nu, men den är i helt ok skick förutom framsidan som har klibbat ihop med något och därför fått stora delar av trycket bortrivet. Kan man få en tjuga för läsvärdet kanske?

Skulle tro att du får mellan 100 och 200 riksdaler för den, givetvis beroende på hur illa skadorna visar sig på bild. Har du tur så får du lite till.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av braxtallrik »

Nu har jag lagt ut den på Tradera så den som vill kan se skicket. Väldigt svårt att beskriva med ord.
http://www.tradera.com/tintin-i-paris-p ... _175297399
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Värderingstråden

Inlägg av Looding »

braxtallrik skrev:Nu har jag lagt ut den på Tradera så den som vill kan se skicket. Väldigt svårt att beskriva med ord.
http://www.tradera.com/tintin-i-paris-p ... _175297399

Oj! Det var inte den lilla skadan. Tror tyvärr inte att du får mer än kring 50-lappen.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Värderingstråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag tror inte ens på 50 spänn, gissar faktiskt på inga bud alls. Många Tintinofiler ratar de där parodialbumen, de är för puritanska helt enkelt vilket minskar efterfrågan drastiskt. Av de som återstår är det nog ytterst få som köper så risiga exemplar. Men lycka till i alla fall.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av braxtallrik »

Nej, jag tror inte heller att jag får särskilt mycket för den , men jag lär ju testa i alla fall.
missdecibelle
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 21 feb 2013, 18:53

Re: Värderingstråden

Inlägg av missdecibelle »

Bild

Snövit och de sju dvärgarna, 1951, 9 B.
Vad kan den vara värd?
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Värderingstråden

Inlägg av Nima »

http://www.tradera.com/snovit-o-de-sju- ... _174877082

Såldes rätt nyss på tradera.
Jag ser dock inte skicket på din så bra.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Magnus »

missdecibelle skrev:Snövit och de sju dvärgarna, 1951, 9 B.
Vad kan den vara värd?


En stor men ganska suddig bild, det är inte lätt att se detaljer.

Men nederkanten av Snövits klänning ser lite brunare ut, med en ganska skarp kant mot det vitare.
Ser ut som det även fortsätter ner på golvet.
Det kan vara en fuktfläck, men jag är inte säker.

Hur ser den nedre klammern ut? Rostig?

Den övre klammern ser lite mörk ut. Lite rostig?
Simma lugnt!
missdecibelle
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 21 feb 2013, 18:53

Re: Värderingstråden

Inlägg av missdecibelle »

Jag tror på fuktfläck jag med, såg den faktiskt inte tidigare, tack för the heads up.
Klammern som är mest illa däran ser ut såhär, den andra är litet bättre(vad är pluralet?)

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Wakuran »

Klamrar -na.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Magnus »

missdecibelle skrev:Jag tror på fuktfläck jag med, såg den faktiskt inte tidigare, tack för the heads up.
Klammern som är mest illa däran ser ut såhär, den andra är litet bättre(vad är pluralet?)

Bild


Fuktfläcken och att rosten på klammern har "vandrat" över till pappret gör att jag bedömer tidningen till Good 2,0.

Värdet enligt seriesam är 120.- De säger att det är vad man får betala i en "fin" seriebutik.
Värdet enligt seriekatalogen är 270.- Men det skall vara priset samlare till samlare.
Jag får inte riktigt ihop det.

Den avslutade auktionen på tradera med ett prenumerationsveck är också ca Good som slutskick.
Någonstans kring 100-120.- tror ja du kan få för tidningen.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Värderingstråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Magnus skrev:Men det skall vara priset samlare till samlare.

Det skulle jag säga att de inte helt och hållet har bekräftat utan att det varit väldigt vaga och luddiga svar samtliga gånger som jag frågat om just den saken. Mera "hmm..." som svar än "ja, samtliga våra värderingar gäller samlare till samlare".
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar