Värderingstråden

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Magnus »

Nej, jag menar prisnoteringarna. För senare upplagor.

De är väldig låga, jämfört med vad andra kataloger haft tidigare år.
Anser ni att er noteringar är mer riktig?

Ex. 1:an ligger ungefär 1/3-del av tidigare noteringar.
Samma för 2 och 3:an.

Hamlet, 4:an som anses som en svår en där ligger ni på 20.- i Fine.
Tidigare kataloger låg på 100-130.- för detta skick

Ja, exemplen räcker nog. Kommentarer om detta?
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Värderingstråden

Inlägg av Looding »

Priserna på senare upplagor kan jag hålla med är i underkant men de är betydligt övervärderade ute pö andrahandsmarknaden, i alla fall i mina ögon, och är inte så svårfunna nuförtiden. En viss prishöjning kommer troligtvis att ske. Förövrigt ska alla priser i seriekatalogen.se ses över, därmed inte sagt att alla ska ändras! Exempelvis har en diskussion om Fantomens priser tagits upp. Men allt tar tid, och vi har ansett att om vi kan få upp allt utgivet med hyffsat rättvisa priser så är det bra, med förutsättning att vi i efterhand detaljjusterar värdena. Återigen kommer det att hända saker i version 3.0.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Wakuran »

Värdet borde ju handla mer om efterfrågan än tillgången, iofs.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Värderingstråden

Inlägg av Looding »

Wakuran skrev:Värdet borde ju handla mer om efterfrågan än tillgången, iofs.

Det är precis det vi går efter [:)]
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Magnus »

Looding skrev:Priserna på senare upplagor kan jag hålla med är i underkant men de är betydligt övervärderade ute pö andrahandsmarknaden, i alla fall i mina ögon, och är inte så svårfunna nuförtiden. En viss prishöjning kommer troligtvis att ske. Förövrigt ska alla priser i seriekatalogen.se ses över, därmed inte sagt att alla ska ändras! Exempelvis har en diskussion om Fantomens priser tagits upp. Men allt tar tid, och vi har ansett att om vi kan få upp allt utgivet med hyffsat rättvisa priser så är det bra, med förutsättning att vi i efterhand detaljjusterar värdena. Återigen kommer det att hända saker i version 3.0.


Det är svårt även för oss erfarna läsare att veta vad som är helt rätt, när inte den slutliga detaljjusteringen är gjord ännu.
Jag har en hel del erfarenhet att vila på, alla gamla kataloger till hands, men det är svårt ändå.
Nu blev jag väldigt misstänksam när jag såg priserna ni satt ihop på de senare upplagorna av IK.
Men hur många gör samma reflektion som jag?
Normalt vill nog de flesta kunna lita på det de läser.
Åtminstone en varningstext att priserna inte är fullständigt reviderade kanske är en god idé?

Alla som läser en prisnotering borde iofs reflektera över om den är rimlig, men alla har inte den möjligheten, tiden eller kunskapen.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Magnus »

Looding skrev:
Wakuran skrev:Värdet borde ju handla mer om efterfrågan än tillgången, iofs.

Det är precis det vi går efter [:)]


Värden borde baseras på jättemycket statistik och input från många olika håll.
Det dåliga klimatet i seriesamlarsverige kanske omöjliggör det, men input borde komma från i princip alla seriehandlare, serieknallar, näthandare m m.
Tradera är en jättedatabas, men de tömmer den alldeles för snabbt (ca 3 mån. efter transaktionen) så en egen databas med fler och äldre transaktioner blir nödvändig att upprätthålla.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Värderingstråden

Inlägg av Looding »

Visst är det så att en del priser är åt fanders men det är inte många titlar som är det, Illustrerade Klassiker ger exempelvis inte en speciellt missvisande bild: senare, och ibland även förstupplagor i lässkick kan man faktiskt köpa för de priserna vi satt. Man ska även bära med sig att det handlar om riktpriser och inget annat. Man får sälja och köpa för precis vilket pris man vill, men visst, amatören kanske kan förlora (eller för den delen vinna) några tior om man slaviskt följer katalogen.

Vi baserar våra priser på tradera, givetvis, men självklart även från egna affärer och erfarenheter. Vi har flera gamla rävar som har bra koll på mycket men man ska också komma ihåg att det går trender även i serier och det som är eftertraktat en dag är ointressant och svårsålt nästa.

www.seriekatalogen.se är inget hafsverk även om den innehåller fe. Vi som jobbar med den har ögon överallt och när något i katalogen inte känns ok för oss så tar vi upp det till diskussion och kollar på fakta, samtidigt som vi lägger fram argument som vi styrker med erfarenheter.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Värderingstråden

Inlägg av rkaj »

Magnus skrev:Det är svårt även för oss erfarna läsare att veta vad som är helt rätt, när inte den slutliga detaljjusteringen är gjord ännu.


Den slutliga justeringen kommer att vara gjord först när katalogen är nedlagd. Det ligger i sakens natur att priser ute i verkligheten varierar, och prisernai katalogen följer efter så gott katalogmakarna förmår. Det gäller samtliga kataloger, både tryckta och på nät (när det gällre tryckta kan man ju vara säker på att inget är reviderat efter tryckningen, men hur färska uppgiftern var då vet man inte).

På en nätkatalog vore det kanske bra att ha ett datum när varje "prisgrupp" senast är granskad / reviderad och visa upp det publikt.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Magnus »

rkaj skrev:
Magnus skrev:Det är svårt även för oss erfarna läsare att veta vad som är helt rätt, när inte den slutliga detaljjusteringen är gjord ännu.


Den slutliga justeringen kommer att vara gjord först när katalogen är nedlagd. Det ligger i sakens natur att priser ute i verkligheten varierar, och prisernai katalogen följer efter så gott katalogmakarna förmår. Det gäller samtliga kataloger, både tryckta och på nät (när det gällre tryckta kan man ju vara säker på att inget är reviderat efter tryckningen, men hur färska uppgiftern var då vet man inte).



Vi talar om direkt felaktiga katalogvärden för senare upplagor av Illustrerade Klassiker.
Sidan borde egentligen inte vara publik i det skick den är i nu.
Jag tycker det är ganska oansvarigt att inte nämna att sidan inte är färdigarbetad.

Det är inte möjligt att en 2:a upplaga från 1958-60 bara kostar 15-20.- i så bra skick som Fine.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Värderingstråden

Inlägg av Looding »

Magnus skrev:
Vi talar om direkt felaktiga katalogvärden för senare upplagor av Illustrerade Klassiker.
Sidan borde egentligen inte vara publik i det skick den är i nu.
Jag tycker det är ganska oansvarigt att inte nämna att sidan inte är färdigarbetad.


Jag förstår inte varför du blir så upprörd? Det är riktpriser. Det är dessutom så att Illustrerade Klassiker är en mycket ojämn titel när det gäller pengavärdet. Den här stöter man inte på varje dag till exempel, men ändå slank den igenom för det facila priset av 89 riksdaler:
http://www.tradera.com/illustrerade-kla ... _158465655
Magnus skrev:
Det är inte möjligt att en 2:a upplaga från 1958-60 bara kostar 15-20.- i så bra skick som Fine.


Inte?
http://www.tradera.com/14-den-rode-pira ... _160631782

Sen har vi denna som gick upp till 41 kronor, vilket inte är 15-20 kronor som du säger.
http://www.tradera.com/illustrerade-kla ... _159785361

Däremot är det detta jag menar när jag säger att vi kanske ska öka med några tior här och var när vi ser över guidepriserna på nytt.[/quote]
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Värderingstråden

Inlägg av jens-olof »

I princip så är väl Tradera ganska värdelöst att gå efter utom som riktlinjer i allmänhet?

Saker som "Kapten Miki, "91;an" och "Vilda Västern" har ju en lite annorlunda samlargrupp
än "oss andra" och enskilda saker kan ränna iväg hur långt som helst när folk med mer
pengar än vett fått korn på något! [:)]

Jens
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Rufus »

jens-olof skrev:I princip så är väl Tradera ganska värdelöst att gå efter utom som riktlinjer i allmänhet?


Det är precis vad jag anser. Auktioner är just auktioner och nånting helt annat än fasta priser. Framför allt vissa föremål där det egentligen
inte finns några värderingskataloger kan auktionssluten skifta väldigt kraftigt. Nu finns det ju kataloger när det gäller serier, men även där
tycker jag att det kan skifta mycket. På den tiden då i stort sett alla som sålde serier hade fasta priser och gick efter Seriekatalogen, var
det helt annorlunda. Fast numera kan man å andra sidan fynda mer igen, om man har tur.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Värderingstråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jens-Olof är inne på något där, vilket leder till min följdfråga. Baserar ni värdena på vad budgivare ett, två eller tre har som högsta bud? Själv tycker jag nog vad den tredje högsta är villig att betala som rimlig värdering på något, för det är en summa som i alla fall tre olika personer i Sverige är villig att betala för just det objektet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Värderingstråden

Inlägg av Looding »

jens-olof skrev:I princip så är väl Tradera ganska värdelöst att gå efter utom som riktlinjer i allmänhet?

Saker som "Kapten Miki, "91;an" och "Vilda Västern" har ju en lite annorlunda samlargrupp
än "oss andra" och enskilda saker kan ränna iväg hur långt som helst när folk med mer
pengar än vett fått korn på något! [:)]

Jens

Så du menar att samlare som letar IK inte håller till på tradera? Såklart är det så att en del objekt blir väldigt dyra när två stora plånböcker slåss om en och samma sak, men samlare som letar efter Illustrerade Klassiker letar generellt efter 1:a upplagor. De andra vill ha ett trevligt exemplar och då spelar det inte roll om det står 1, 1.25, 1.50 eller 2 kronor på omslaget. Det är till stor del det vi har baserat våra värden på när det gäller IK. Att det sen finns samlare av senare upplagor är det inget snack om, det finns en samlare för allt, men kom inte och försök lura i mig att det inte finns köpare på tradera som letar efter Illustrerade Klassiker, den gubben går inte [;)]
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Värderingstråden

Inlägg av Looding »

Labrador Road 26 skrev:Jens-Olof är inne på något där, vilket leder till min följdfråga. Baserar ni värdena på vad budgivare ett, två eller tre har som högsta bud? Själv tycker jag nog vad den tredje högsta är villig att betala som rimlig värdering på något, för det är en summa som i alla fall tre olika personer i Sverige är villig att betala för just det objektet.

Mister du en står dig tuen åter. Med det vill jag säga att det tillkommer konstant köpare som lägger sig på samma prisnivå, eller i alla fall strax där omkring. Man kan sälja väldigt många rosa Elvis-album (Bromberg, 2000), bara man ser till att lägga ut dem med lagom stora mellanrum.

När vi som jobbar med www.seriekatalogen.se sätter priser går det till på följande vis:
Någon sätter de priser den tycker är rimliga, övriga tre godkänner eller tar upp aktuella titeln till diskussion. Diskussionen, som alltid är livlig, brukar resultera i hänvisningar hit och dit (den såldes där för det, och jag köpte min i det skicket för si och så mycket, jag har aldrig sett den i bättre skick än ditt och datt). När det är färdigt ändras priserna och samtliga godkänner, förhoppningsvis, de nya priserna. Om inte så börjar karusellen om igen och alla måste hoppa på.

Jag kan bara tala för mig själv när jag är den som sätter priser på en titel som de andra ska godkänna:
Vilken papperskvalitet?
När är det ifrån?
Hur sällsynt är objektet?
Hur eftertraktat är det?
Hur ofta ser jag det i butik eller på nätet?
Vad brukar det kosta i butik eller på nätet?
Hur mycket är det värderat till i tidigare guider?
Är det rimligt att det kostade x kronor i tidigare guider?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Ellingen »

En onekligen intressant diskussion som jag följt passivt.

Lite kul att läsa att någon tycker riktpriserna i Seriekatalogen.se är direkt felaktiga och då i jämförelse med tryckta kataloger som senast det begav sig gavs ut 1996/97.
(ja, jag vet att det kommit tryckta kataloger efter det men kvalitén på dessa väljer jag att inte kommentera)

Man skall ha klart för sig att ingen tryckt katalog baserades på någon sammanställning av inkommande uppgifter från butiker, knallar eller vem tusan nu som sålde serier 1980-97.
Mer eller mindre ALLA uppgifter är mer eller mindre fiktiva.
De baserades på vad olika personer, väl insatta men dock, TYCKTE i fråga om riktpriser!!

Det SATTES priser!
Butiker, knallar eller vem tusan som nu sålde serier..
..SATTE priser!
Sen var det upp till den presumtive kunden att själv bedöma om objektet i sig var värt pengen för objektet presumtive kunden hade i handen...

Idag är det annorlunda.
Visst, det säljs MASSOR av serier utanför Tradera.
Det finns butiker. Det finns knallar. Det finns näthandlare.
Men det är inte så att det direkt är en rosande marknad.
Det tillkommer inte särskilt många av någondera.

Vi som jobbar med Seriekatalogen.se försöker ge objekten det riktvärde vi tycker utfrån den erfarenhet och den information vi har. Och får.
Vi tittar, vi kollar, vi lyssnar.
Visst, det blir mycket Tradera men vi är inte döva eller blinda för vad som händer utanför auktionssajten.
Det blir säkert "fel" många gånger men vi är ändå en homogen grupp av olika ålder, varierande erfarenhet, intresse och specialområde som diskuterar med varandra.
Inte så att ett riktvärde sätts utifrån en persons intresse.. (host, host)

Senare upplaga IK i lägre skick är i våra ögon GROVT övervärderade i gamla tryckta kataloger och konkurrerande nätkatalog.
De finns i drivor och det är nästan bedrägligt att påstå att de betingar de pengar de står i där.
Det är vår åsikt och den står vi för.

Angående vilken budgivare vi baserar våra riktvärde på?
Den som är rimligast.
Det kan vara 1, 2, eller 3. Eller 7.
Att statistiskt enbart utgå från någon av dem skulle ge en felaktig bild.

Vi gör något vi tror på.
Rätt eller fel...?
Tja, det är upp till er.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Värderingstråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ellingen skrev:Vi gör något vi tror på.
Rätt eller fel...?
Tja, det är upp till er.

Framför allt tycker jag möjligheten för "allmänheten", alltså alla som vill att påpeka om man tycker att något inte stämmer borgar för en bättre produkt i slutändan. Det är ju lätt att skriva i tråden för det om man inte tycker att nuvarande värdering är korrekt. Som köpare är jag benägen att tycka att det ligger för högt förstås, men jag förstår att de som säljer gärna skulle se att vissa värden justerades uppåt.

Många verkar dock glömma att man som köpare inte är tvungen att köpa om man tycker något är för dyrt. Det är bara att säga det till säljaren i så fall - nej tack jag avstår, det är för dyrt för min smak. Oavsett vad alla kataloger menar att något är värt måste man ändå avgöra för sin egen samling vad som är rimligt att betala.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Max B
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 22 aug 2012, 09:43

Re: Värderingstråden

Inlägg av Max B »

Eftersom ni tar in synpunkter via den här tråden så kommenterar jag gärna. Jag hjälper till på www.seriesam.com ibland. Vi säljer åtminstone 500 Klassiker varje år, så det är en av de titlar där jag tror mig veta en del om priserna.

Seriesam's Guide som jag använder summerar priser på sålda tidningar, vare sig de såldes på internet, privat, hemsida, butik, eller på marknad. Jag tror det är ett bättre sätt att göra en guide än att sitta på rummet och fundera på papperskvaliteter, och bara ta hänsyn till tradera som mer styrs av slumpen om det råkar finnas två köpsugna inne just denna vecka. Alvglans seriekatalog gjordes på samma sätt som Guiden: Frank B, Hans J, Leif Å m fl hade en dator längst inne på klassiska antikvariatet Seriehuset. När några tidningar såldes bort snabbt, eller om det blev stor efterfrågan, så ändrade man direkt i guiden i datorn. Det är inget tyckande om priser, det är en faktasummering av gjorda affärer.

Exempel på felaktigheter i seriekatalogen.se som en van handlare genast kan se, några har redan nämnts här i tråden. Jag kanske låter lite sur när jag bara skriver om det som är fel, så jag vill tillägga att det finns mycket som är bra också:

* priserna på 2-20 har femdubblats 300 till 1500 kr i NM jämfört med Alvglans katalog 2008 som ni utgår från. De är visserligen mycket sällsynta, men det finns få skicksamlare av IK och lyxex säljer inte så högt.

* priset på FN är 300, NM 1500 kr. Det är för stor skillnad. IK inte en skicksamlar-titel, 90-95% av IK-kunder som kommer in i en butik eller handlar på tradera kan knappt skilja på FN och NM, de ser "fina exemplar". Att ett litet veck på baksidan skulle ta ner priset från 1500 till 300 på nummer 16 skulle de inte förstå. Detta är ett generellt problem med seriekatalogen.se, det är alldeles för stor skillnad mellan FN och NM, den är för "teoretisk" och förutsätter ett skickkunnande som inte finns i Sverige.

* det är stor skillnad i tillgång på olika nummer 2-20. Nr 2 och 10 är t.ex mycket sällsyntare än 11-16, men de har samma värde i seriekatalogen.se. Jag skulle säga att en NM-10:a är 10 gånger svårare än nr 16, och säljer naturligtvis mycket dyrare.

* Nr 18 är plötsligt bara värd 400 kr, nr 16 1200 kr, i verkligheten är de ungefär lika svåra och säljer precis lika dyrt. Nr 19 är svårare i NM än 16 t.ex.

* Nr 93 100 101 trycktes bara i en upplaga och är mycket svårare än t.ex vanliga 98 99. Naturligtvis säljer de dyrare.

* "Variant omprisad" är en missuppfattning. "varianter" är något som skiljer i tryck, om än bara en liten text någonstans inuti. En påklistrade prislapp på ett omslaget ändrar inte en tidning till en variant. I så fall borde Kalle Anka-tidningar köpta efteråt på förlaget med stämpel "Ordinarie pris gäller" på omslaget också listas separat.

* "omprisade" tidningar, som ju borde tas bort från listan, har samma värde som originalet. Detta är det största felet i listan och avslöjar att den som gjort priserna aldrig sålt några Klassiker. Det är tvärtom så merparten av IK-skicksamlare skyr prislappar, och de är därför betydligt svårare att sälja med lägre värde som följd. Gäller i skick FN-NM, i lägre skick spelar prislappar ingen roll.

* andraupplagor har värdet 10 kr i FN. Vi säljer några hundra sådana på seriesam.com varje år för våra guidepriser som är 50 kr i FN och ger 35 kr i utpris när vi tar 75% guide. Enligt vår erfarenhet finns det ungefär lika många "senare utgåvor" totalt som 1:a-utgåvor, nytrycken gjordes i liten upplaga, så det svämmar inte alls över med dem. De flesta som köper söker inte specifikt förstaupplagor, så det är ganska liten skillnad i omsättning på "1:a" och "2:a-7:e" i normalskick. På tradera är det lite annorlunda. Eftersom det alltid finns ett stort utbud så säljer 1:a högre eftersom man kan välja dem före 2:a.

* många höga nummer söks av i princip alla samlare och är alltid slutsålda i våra listor t.ex 164 192 216. Dessa är värda mångdubbelt mot t.ex de vanliga 165 195 218.

* hela IK-sidan är egentligen nästan oläsbar. IK har antingen förstaupplagesamlare, och de är ointresserade av värdet på alla senare utgåvor. Eller så är de nostalgi/läs-samlare, och de vill bara veta vilka nummer/titlar om kommit ut. Att blanda alla upplagor med priser huller om buller gör allting svårläst, för alla.

Allt som allt tycker jag att tanken med seriekatalogen.se är bra: att lista alla tänkbara fakta om alla svenska serier. Men jag säger som några andra namnkunniga som hoppat av seriekatalogen.se av detta skäl, att ni borde ta bort alla priser. Det är inte rimligt att sidan ser ut att fokusera på seriers värde, med att samtidigt ha åsikten "det är upp till er om ni vill använda priserna". De som läser sidan tror ju att priserna där är rätt. Men de blir lurade. Att skylla det på läsarna är ofint, det är ju priserna som är fel. Men om ni tar bort era pris-gissningar och fokuserar på fakta så får ni massor med tid över att fylla ut den delen. Och det gillar vi seriesamlare!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Värderingstråden

Inlägg av Looding »

Nu blir jag faktiskt förbannad! Att komma att säga att vi har "gissnings-priser" och direkta fel när det gäller prisuppgifter är inte ok när jag i flera inlägg beskrivit hur vi går till väga, vad vi kan och vilka vi är! Att komma raljerandes med ordflätor som "Exempel på felaktigheter i seriekatalogen.se som en van handlare genast kan se" och "Detta är det största felet i listan och avslöjar att den som gjort priserna aldrig sålt några Klassiker" ser jag som inget annat än klassisk, pinsam översittarstil. Du må vara välvilligt inställd men du förmedlar det i så fall oerhört svagt.

För att bemöta dina synpunkter:

priserna på 2-20 har femdubblats 300 till 1500 kr i NM jämfört med Alvglans katalog 2008 som ni utgår från. De är visserligen mycket sällsynta, men det finns få skicksamlare av IK och lyxex säljer inte så högt.

1. Tidningar, i princip oavsett titel, från 50 och 60-talet i toppskick (VF och NM) betalar sig väsentligt mycket bättre än en tidning i FN eller till och med FN+, du om någon borde känna till detta. Det finns få tidningar som håller den kvalitet och när de väl dyker upp tenderar de till att skena iväg. Det spelar ingen roll vad priserna i någon katalog säger om de är orimliga för dagsläget, vilket vi på seriekatalogen ansett i detta fall.


priset på FN är 300, NM 1500 kr. Det är för stor skillnad. IK inte en skicksamlar-titel, 90-95% av IK-kunder som kommer in i en butik eller handlar på tradera kan knappt skilja på FN och NM, de ser "fina exemplar". Att ett litet veck på baksidan skulle ta ner priset från 1500 till 300 på nummer 16 skulle de inte förstå. Detta är ett generellt problem med seriekatalogen.se, det är alldeles för stor skillnad mellan FN och NM, den är för "teoretisk" och förutsätter ett skickkunnande som inte finns i Sverige.

2. Priserna mellan FN och NM skiljer sig så pass mycket just på grund av att det är sådan skillnad mellan tillgången. Det säger sig självt. Det finns en anledning till att en i normalt samlarskick kostar betydligt mer än ett (för seriesam uttjatat tramsbegrepp) "lyxex". De 90-95 % av IK-kunderna som inte är skicksamlare och som inte kan förstå skillnaden mellan ett FN-ex och ett NM-ex köper naturligtvis inte heller det där snordyra exemplaret som är oläst, men de som faktiskt är skicksamlare blir desto mer attraherade.


det är stor skillnad i tillgång på olika nummer 2-20. Nr 2 och 10 är t.ex mycket sällsyntare än 11-16, men de har samma värde i seriekatalogen.se. Jag skulle säga att en NM-10:a är 10 gånger svårare än nr 16, och säljer naturligtvis mycket dyrare.

3. Det är möjligt att så är fallet, men det är inget vi (eller i alla fall jag) har noterat.


Nr 18 är plötsligt bara värd 400 kr, nr 16 1200 kr, i verkligheten är de ungefär lika svåra och säljer precis lika dyrt. Nr 19 är svårare i NM än 16 t.ex.

4. Den prisbilden har jag fullt förtroende till mina "medarbetare" angående, då det inte är jag som satt priserna.


Nr 93 100 101 trycktes bara i en upplaga och är mycket svårare än t.ex vanliga 98 99. Naturligtvis säljer de dyrare.

5. Så borde fallet vara ja, men verkligheten, vad jag har sett, är att det inte är så. Möjligtvis att upplagan på dem var större.


"Variant omprisad" är en missuppfattning. "varianter" är något som skiljer i tryck, om än bara en liten text någonstans inuti. En påklistrade prislapp på ett omslaget ändrar inte en tidning till en variant. I så fall borde Kalle Anka-tidningar köpta efteråt på förlaget med stämpel "Ordinarie pris gäller" på omslaget också listas separat.

6. Vi har diskuterat detta i flera vändor och kommit fram till att en notering bör vara på sin plats. "Variant" är slarvigt uttryckt, det kan jag hålla med om.


"omprisade" tidningar, som ju borde tas bort från listan, har samma värde som originalet. Detta är det största felet i listan och avslöjar att den som gjort priserna aldrig sålt några Klassiker. Det är tvärtom så merparten av IK-skicksamlare skyr prislappar, och de är därför betydligt svårare att sälja med lägre värde som följd. Gäller i skick FN-NM, i lägre skick spelar prislappar ingen roll.

7. Jag håller inte alls med om att de ska tas bort från listan. Dock kan jag hålla med dig om att de med prislapp kan sänkas i toppskick.


andraupplagor har värdet 10 kr i FN. Vi säljer några hundra sådana på seriesam.com varje år för våra guidepriser som är 50 kr i FN och ger 35 kr i utpris när vi tar 75% guide. Enligt vår erfarenhet finns det ungefär lika många "senare utgåvor" totalt som 1:a-utgåvor, nytrycken gjordes i liten upplaga, så det svämmar inte alls över med dem. De flesta som köper söker inte specifikt förstaupplagor, så det är ganska liten skillnad i omsättning på "1:a" och "2:a-7:e" i normalskick. På tradera är det lite annorlunda. Eftersom det alltid finns ett stort utbud så säljer 1:a högre eftersom man kan välja dem före 2:a.

8. Som sagt ska priserna ses över, men det är ett riktvärde som inte är speciellt tokigt. Angående upplagornas storlek har jag ingen kommentar.


många höga nummer söks av i princip alla samlare och är alltid slutsålda i våra listor t.ex 164 192 216. Dessa är värda mångdubbelt mot t.ex de vanliga 165 195 218.

9. Här håller jag med om att en prisändring kan vara på sin plats.


hela IK-sidan är egentligen nästan oläsbar. IK har antingen förstaupplagesamlare, och de är ointresserade av värdet på alla senare utgåvor. Eller så är de nostalgi/läs-samlare, och de vill bara veta vilka nummer/titlar om kommit ut. Att blanda alla upplagor med priser huller om buller gör allting svårläst, för alla.

10. Nu får UlfK rätta mig om jag har fel men i uppdateringen som kommer när den kommer tror och hoppas jag att man kan välja vad man vill se, alltså enbart 1:a upplagorna och således en mindre rörig lista. Men du kan väl på alvar inte tycka att de är "huller om buller", de följer ett logiskt system och de flesta ska nog kunna utläsa vad som är vad relativt snabbt.


Allt som allt tycker jag att tanken med seriekatalogen.se är bra: att lista alla tänkbara fakta om alla svenska serier. Men jag säger som några andra namnkunniga som hoppat av seriekatalogen.se av detta skäl, att ni borde ta bort alla priser. Det är inte rimligt att sidan ser ut att fokusera på seriers värde, med att samtidigt ha åsikten "det är upp till er om ni vill använda priserna". De som läser sidan tror ju att priserna där är rätt. Men de blir lurade. Att skylla det på läsarna är ofint, det är ju priserna som är fel. Men om ni tar bort era pris-gissningar och fokuserar på fakta så får ni massor med tid över att fylla ut den delen. Och det gillar vi seriesamlare!

11. Jag skulle kunna säga detsamma om seriesams guide. Där är priserna på väldigt många saker rent åt helskotta och titlarna är inte korrekta likaså informationen. Det vi bygger upp är, återigen, riktpriser och det är upp till var och en att behandla dem som de vill. Jag vill minnas exempelvis att seriesam hade en auktion med "Påhitta Johansson" från 1937 uppe till auktion i NM. Säljaren, alltså seriesam, lovade att slutpriset skulle bli det nya katalogpriset. Bara det att skriva en sådan sak är befängt, men att sedan inte lova vad man håller bara för att den gick för några hundralappar och inte för över de 2100 kronorna som fortfarande är priset i guiden är pinsamt.

Det är ingen hemlighet att jag skyr seriesam och mannen bakom företaget (som för övrigt inom tio minuter efter att http://www.seriekatalogen.se låg uppe för allmän beskådan ringde upp mig och, i dolda ord, hotade mig med polisanmälning), och det lär inte komma som en chock att jag inte till 100 % litar på någon som är bästis och bundis som tenderar till att använda samma genomtrevliga härskartekniker för att få fram sina argument.

Med detta sagt: jag vill inte starta ännu ett världskrig i plaskdammen, och jag ber vänligen att inte komma med spydigheter, men jag säger då det, att om man yttrar sig så som du (Max B) har gjort här (se första delen i detta inlägg om du inte förstår vad jag syftar till) utan att ha sopat för egen port så kan man ju räkna med liknande svar.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Max B
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 22 aug 2012, 09:43

Re: Värderingstråden

Inlägg av Max B »

Bli inte förbannad! Eller, du borde inte bli det. Eller hur jag nu ska säga. Jag kan inte se något i mina faktatips som borde göra dig förbannad. Men jag vet att det är känsligt för er hur ni tar fram priserna, jag har sett utbrott tidigare. Och ellingen börjar genast skriva med STORA bokstäver när magnus i den här tråden tar upp samma grundfel som jag.

Jag kanske kan bemöta dina synpunkter, som ju är intressanta, när jag har tid senare. Men jag vill särskilt beta av en fråga.

Looding skrev:Jag vill minnas exempelvis att seriesam hade en auktion med "Påhitta Johansson" från 1937 uppe till auktion i NM. Säljaren, alltså seriesam, lovade att slutpriset skulle bli det nya katalogpriset. Bara det att skriva en sådan sak är befängt, men att sedan inte lova vad man håller bara för att den gick för några hundralappar och inte för över de 2100 kronorna som fortfarande är priset i guiden är pinsamt.


Kan det vara grundproblemet till din aversion mot seriesam, missuppfattningar som växer med tiden? Jag har tillgång till seriesams databas över priser som används till guiden. 3 oktober 2009 såldes en Påhittiga Johansson (du stavar fel) 1940 VG-FN, beskriven som "det finaste exemplaret seriesam haft inne. Nya guidepriset kommer att sättas efter slutpriset". Slutpriset blev 861 kr till en känd samlare i Göteborg magmag. Guidens pris är numera 800 kr i VG. I Alvglans katalog från 1996 står den i 2000 kr i VG, så det är en kraftig sänkning. Men ändå ett ganska högt pris, för ett svårt album.

"Jag vill minnas..." är alltså fullt av faktafel. Kanske minns du även annat på ett felaktigt sätt? Och varför irriteras du av formuleringen "guide kommer att sättas..."? Det är så guiden och gamla seriekatalogen sätter sina priser, efter faktiska försäljningar. Inget annat ex av Påhittiga 1940 är sålt, så det är klart att denna försäljning sätter priset. Priset = en summering av gjorda försäljningar.

Jag slog på skoj upp Påhittiga Johansson i seriekatalogen.se. Den står i 90 kronor i VG.

Nu har jag visat hur priserna i seriesams guide sätts, bevisat att seriesam har en fullständig databas över alla försäljningar som slår ditt minne, och påvisat en extremt ovanligt prissättning i seriekatalogen.se som jag vill påstå direkt lurar alla som läser den. Kan du berätta bakgrunden, vilka faktakoller, vilka data, ni hade när ni satte 90 kr som katalogpris på ett extremt sällsynt julalbum? Eller, hemska tanke, kanske kan själva systemet med tre samlare som pratar ihop sig om priser missbrukas i personliga vendettor, byggda på felaktiga minnesbilder?
Skriv svar