Värderingstråden

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Värderingstråden

Inlägg av Nima »

Max B skrev:Bli inte förbannad! Eller, du borde inte bli det. Eller hur jag nu ska säga. Jag kan inte se något i mina faktatips som borde göra dig förbannad. Men jag vet att det är känsligt för er hur ni tar fram priserna, jag har sett utbrott tidigare. Och ellingen börjar genast skriva med STORA bokstäver när magnus i den här tråden tar upp samma grundfel som jag.


Nu är jag inte jätteinsatt när det gäller guiderna, men..

Utbrott var då verkligen att ta i.

Det är väl ganska uppenbart att Ellingen bara använde stora bokstäver när det var ord som han ville understryka. Samma sak som att skriva i kursiv stil.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Värderingstråden

Inlägg av Looding »

kungnima skrev:
Max B skrev:Bli inte förbannad! Eller, du borde inte bli det. Eller hur jag nu ska säga. Jag kan inte se något i mina faktatips som borde göra dig förbannad. Men jag vet att det är känsligt för er hur ni tar fram priserna, jag har sett utbrott tidigare. Och ellingen börjar genast skriva med STORA bokstäver när magnus i den här tråden tar upp samma grundfel som jag.


Nu är jag inte jätteinsatt när det gäller guiderna, men..

Utbrott var då verkligen att ta i.

Det är väl ganska uppenbart att Ellingen bara använde stora bokstäver när det var ord som han ville understryka. Samma sak som att skriva i kursiv stil.


Max B använder samma retorik och samma typ av gnälliga argument som den avstängde ThomasE, grundare av seriesam. Jag tänker inte ödsla min tid på att bemöta någon som redan bestämt sig för vad den tycker om mig och seriekatalogen.se, jag vill inte brusa upp mig mer än jag gjort och tänker inte besvara snäsiga inlägg om saker som denne inte har någon aning om (eller helt bortser från, som fallet verkar vara).

Det må hända att jag minns fel om "Påhittiga Johansson" (tack för att du påpekade min felstavning, Max B, mycket vänligt) men med tanke på hur seriesam-bygget ser ut på det stora hela så förhåller jag mig minst sagt skeptisk till sidan i stort. Ni gillar inte oss, jag gillar inte er, så är det uppenbarligen, men jag vet att vi har koll på mycket mer än vad ni har. Kör ni ert race (minus hot och lögner, tack!) så kör vi vårt.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Max B
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 22 aug 2012, 09:43

Re: Värderingstråden

Inlägg av Max B »

Jag frågar varför ett av Sveriges sällsyntaste julalbum har värdet 90 kronor i seriekatalogen.se, och får som svar att jag är gnällig, och att seriesams guide minsann är sämre, och att jag inte har en aning om saker, och att du är skeptisk till seriesam, och att du inte gillar seriesam, och att seriesam ska köra sitt eget race.

För mycket fokus på seriesam, för lite fokus på din och ellingens katalog. Det är svårt för er att göra en bra katalog om ni inte lyssnar på andra, och sticker huvudet i sanden så fort ni får kritik. Det skrämmer bort alla från att hjälpa er. Och man blir rädd för att skriva i detta forum. Jag vet en del om serier och samlande, men intresset för att skriva här känns helt bortblåst. Alla moderatorerna kommer nu att sluta upp bakom looding, någon kommer att hitta någon formulering i mitt inlägg som kan (van-)tolkas som ett brott mot reglerna, och jag kommer att tystas. Så blir allt som vanligt igen, ungefär som i en gammal öst-stat. Och felen i seriekatalogen kommer att finnas kvar.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Ellingen »

Det känns som här är en liten råtta som smugit sig in bakvägen.. [:o)]

Undrar om inte Max B är släkt med Sven P??? [;)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Max B
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 22 aug 2012, 09:43

Re: Värderingstråden

Inlägg av Max B »

Ellingen skrev:Det känns som här är en liten råtta som smugit sig in bakvägen.. [:o)]



Jag läser i forumlreglerna:

"Trivsel - Huvudregeln för Serieforum.se är att alla skall trivas."

"Några saker är aldrig OK: 2.1 Personangrepp"

Att bli kallad råtta tycker jag nog bryter mot forumets regler.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Värderingstråden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Max B skrev:Att bli kallad råtta tycker jag nog bryter mot forumets regler.


Om man bara använder smileys så tror jag att man komma undan med könsord också. Testa. :)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Max B
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 22 aug 2012, 09:43

Re: Värderingstråden

Inlägg av Max B »

APenny4YourThoughts skrev:Om man bara använder smileys så tror jag att man komma undan med könsord också. Testa. :)

Det tänker jag inte. Ordet "trivsel" är inte det jag förknippar med ditt förslag eller ellingens inlägg.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Värderingstråden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Regeln om att alla ska trivas är tramsig. Det finns ingenstans där alla trivs. Det förutsätter att alla är där på samma villkor och med samma förutsättningar. Så är det aldrig.

Däremot håller jag med om att det lätt blir tråkig stämning om man nedlåter sig till öppna personangrepp.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Värderingstråden

Inlägg av jens-olof »

APenny4YourThoughts skrev:
Max B skrev:Att bli kallad råtta tycker jag nog bryter mot forumets regler.


Om man bara använder smileys så tror jag att man komma undan med könsord också. Testa. :)


Snopp! [;)] [:)] [:D]

(Ursäkta, har haft en jobbig dag!)

Jens

Personligen tycker jag intresset varierar väldigt mycket på just Ill Klassikers andraupplagor,
verkligt fina går att sälja dyrt, men dåliga i enbart lässkick får man räkna med att i praktiken
ge bort, om det inte är riktigt udda nummer!

DS
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Ellingen »

Max B skrev:
Ellingen skrev:Det känns som här är en liten råtta som smugit sig in bakvägen.. [:o)]



Jag läser i forumlreglerna:

"Trivsel - Huvudregeln för Serieforum.se är att alla skall trivas."

"Några saker är aldrig OK: 2.1 Personangrepp"

Att bli kallad råtta tycker jag nog bryter mot forumets regler.


Att smyga in bakvägen, "planka", är inte heller tillåtet. [;)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Värderingstråden

Inlägg av Looding »

Ett sista inlägg till dig Max B: Jag sticker inte huvudet i sanden, svarade ju på alla dina synpunkter och jag höll ju för tusan med dig på flertalet av dem. Det var du, inte jag, som ville vara otrevlig.

"Påhittiga Johansson" må vara ett ytterst sällsynt album men vi på seriekatalogen.se anser att det finns alldeles för få intressenter av detta album, hur ovanligt det än är, och därför betingar det inte ett större värde. Konstigare än så är det inte. Du påstår att vi är inkompetenta, jag påstår att vi har åstadkommit en utomordentlig katalog med massa information. Vi kan våra saker, och vi har ett enormt kontaktnät.

Svara mig på detta: hur kommer det sig att Rasmus Nalle # 1 1968 i seriesams katalog kostar endast 400 kr i NM. Jag kan tänka mig att betala 2000-3000 kr för ett sådant exemplar och vet flera som säkerligen skulle göra så. Jag har aldrig sett först upplagan och jag tror att få har gjort det.

Jag undrar också över värderingen av Fantomen-varianten av # 12 2005 som trycktes i endast 30 (!) exemplar. Tycker du/ni att det är rimligt med ett pris på 260 kr i NM för en sådan?

Just det, nu vet jag vad du tänker säga: "för lite fokus på seriekatalogen.se!", men om vi ska ta åt oss av kritik, för det gör vi gärna [^] , så är vi noga med vem avsändaren är, om det är en trovärdig källa eller ej. Jag anser att sådana "fel", som du skulle uttrycka det, som jag påpekar ovan och som finns i seriesam.com gör att du (Max B) som företräder densamme inte är en speciellt bra källa.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Max B
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 22 aug 2012, 09:43

Re: Värderingstråden

Inlägg av Max B »

Looding skrev:"Påhittiga Johansson" må vara ett ytterst sällsynt album men vi på seriekatalogen.se anser att det finns alldeles för få intressenter av detta album

hur kommer det sig att Rasmus Nalle # 1 1968 i seriesams katalog kostar endast 400 kr i NM.

Jag undrar också över värderingen av Fantomen-varianten av # 12 2005 som trycktes i endast 30 (!) exemplar. Tycker du/ni att det är rimligt med ett pris på 260 kr i NM för en sådan?


Jo, här skär sig katalogerna rejält. Du tycker att Påhittiga Johansson är värd 90 kr, Alvglans och Frank B tyckte den var värd 2000 kr, den såldes för 861 kr på tradera så det tycker seriesam den är värd. seriesam köper alltid in för 30% guide, så när du hittar ditt 90kr-ex så kan du sälja den till oss för 250 kr!

Svaren på de övriga två frågorna har du själv givit. Det finns inga sålda ex av dessa i seriesams register. Rasmus Nalle har därför kvar sitt värde från alvglans katalog. Och Fantomens värde kommer från den likartade produkten Fenomenet från 1984 som bara trycktes internt i Semic och har 250 kr i värde. När du väl köpt din etta i NM för 3000 kr så kommer seriesams guide att ändras. Men det kan ju hända att det bara är du i hela Sverige som vill betala över 400 kr, så då kommer ju guiden ändå att stämma.

Om dessa två exempel var de mest flagranta "felen" du kunde hitta i guiden så är det ett gott betyg!

Apropå Fantomen, stämmer det att ni inte ändrat ett enda katalogpris på Fantomen sedan de lades in 2008 eller så? Det har hänt en hel del på den tiden, bl.a med 1959-60 tjocka nummer i sämre skick som säljer för lägre och lägre pris. Och 80-talare som i princip blivit värdelösa i alla skick.

Enligt seriekatalogen.se så byter man jämnt med 10 st Fantomen 85:or i bra skick mot en Påhittiga Johansson 1940 VG. Hör av dig när du får in den så ger jag dig 20 st!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Värderingstråden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Max B skrev:Enligt seriekatalogen.se så byter man jämnt med 10 st Fantomen 85:or i bra skick mot en Påhittiga Johansson 1940 VG. Hör av dig när du får in den så ger jag dig 20 st!


Det verkar ha blivit tråden för larviga jämförelser, så jag lägger en request också.

När Seriesam får in ett vettigt ex av Spindelmannen nr 1 1974 så kommer jag in med 100 blandade Kalle-blaskor från 80- och 90-talet. Hör av dig.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Ellingen »

Inte ens jag trodde Du skulle sjunka så lågt Thomas Eliasson att Du skulle regga dig under falsk flagg för att kunna kritisera och kasta skit på din konkurrent.
Att Du gör det säger väldigt mycket mer om din avsaknad av självkritik än om kvalitén på någon av katalogerna.

Skall Du skriva något mer så var så rakryggad att Du gör det i ditt eget namn!!
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Värderingstråden

Inlägg av burnout »

Max B skrev:
Looding skrev: Jag undrar också över värderingen av Fantomen-varianten av # 12 2005 som trycktes i endast 30 (!) exemplar. Tycker du/ni att det är rimligt med ett pris på 260 kr i NM för en sådan?

Det finns inga sålda ex av dessa i seriesams register. Och Fantomens värde kommer från den likartade produkten Fenomenet från 1984 som bara trycktes internt i Semic och har 250 kr i värde.



Att fantomen försäljningen inte finns i SS register är underligt. Det har sålts 2 st Fantomen av dessa 30 som finns och i alla fall den ena skulle finnas med för den gick på Tradera för 1000:- den andra i en privat auktion med dom andra inblandade som budgivare som gick för 1050:-. Och om dom andra 28 kommer ut på marknaden vet man inte med det finns 10 st hos privata Fantomen samlare, det är 18 kvar på Egmont som skulle delas ut. Så nog har seriekatalogen.se koll på saker och ting. [:)]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Värderingstråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag tolkar inte Max B:s inlägg som påhopp på Seriekatalogen eller de som jobbar med den, utan mer som över lag positiva åsikter med vissa farhågor.

Vi vill ju alla att den ska ha så rättvisande värden som möjligt och det är klart att man kan titta på enskilda objekt eller affärer och hitta avvikelser. Men som jag ser det handlar farhågorna mer om övergripande arbetsmetoder.

Jag ser inte heller något som tyder på att det skulle röra sig om TE under annat namn. Det är min bild av saken i alla fall, subjektivt (som alltid med mina åsikter) men försökt se det objektivt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Max B
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 22 aug 2012, 09:43

Re: Värderingstråden

Inlägg av Max B »

APenny4YourThoughts skrev:När Seriesam får in ett vettigt ex av Spindelmannen nr 1 1974 så kommer jag in med 100 blandade Kalle-blaskor från 80- och 90-talet. Hör av dig.

Kalle har värdet "noll/inget samlarvärde" från 1977 och framåt i seriesams guide, så det bytet går tyvärr inte.

Jag kan fråga Thomas E om han kan ta över mitt konto om ni vill det, så kan ni ändra namnet till "Thomas E" på en gång. Jag har iallafall ingen stor lust att skriva här, påhopp från höger och vänster när jag försöker hjälpa till. Jag tror TE kan ha en del att tillföra detta lite sömniga forum. Förutom ellingen och looding som hugger på allt som liknar kritik.
Senast redigerad av 1 Max B, redigerad totalt 0 gånger.
Max B
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 22 aug 2012, 09:43

Re: Värderingstråden

Inlägg av Max B »

Ellingen skrev:Inte ens jag trodde Du skulle sjunka så lågt Thomas Eliasson att Du skulle regga dig under falsk flagg för att kunna kritisera och kasta skit på din konkurrent.
Att Du gör det säger väldigt mycket mer om din avsaknad av självkritik än om kvalitén på någon av katalogerna.

Skall Du skriva något mer så var så rakryggad att Du gör det i ditt eget namn!!

Du har nog missuppfattat, jag är inte Thomas E.

Det var inte mitt syfte att komma hit och sprida glåpord, jag är inte sådan. Men jag måste besvara ditt påhopp på Thomas E, som inte gjort någonting. För du menar kanske falsk namn, ungefär som när du själv köpte Terry och Piraterna av seriesam.com för 8000 kr förra året, den som du visar upp på bild här i forumet, under falskt namn Magnus W? Och därefter skrev inlägg här hur dålig service vi hade, fast du uppenbarligen fick fin service? Självkritik och rakryggad var ordet. Nog om detta, nu har Thomas E och du hoppat på varann en gång, det var inte han som började, det kanske kan räcka där.
Max B
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 22 aug 2012, 09:43

Re: Värderingstråden

Inlägg av Max B »

burnout skrev:Att fantomen försäljningen inte finns i SS register är underligt. Det har sålts 2 st Fantomen av dessa 30 som finns och i alla fall den ena skulle finnas med för den gick på Tradera för 1000:- den andra i en privat auktion med dom andra inblandade som budgivare som gick för 1050:-. Och om dom andra 28 kommer ut på marknaden vet man inte med det finns 10 st hos privata Fantomen samlare, det är 18 kvar på Egmont som skulle delas ut. Så nog har seriekatalogen.se koll på saker och ting. [:)]

Den försäljningen känner jag inte till. Vi har några ex i vårt lager av den, skriv gärna in "1000 kr" i seriekatalogen så börjar vi sälja den för det. Här är bild, notera loggan i lila istf rött:
Bild
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Värderingstråden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Max B skrev:
APenny4YourThoughts skrev:När Seriesam får in ett vettigt ex av Spindelmannen nr 1 1974 så kommer jag in med 100 blandade Kalle-blaskor från 80- och 90-talet. Hör av dig.

Kalle har värdet "noll/inget samlarvärde" från 1977 och framåt i seriesams guide, så det bytet går tyvärr inte.

Jag kan fråga Thomas E om han kan ta över mitt konto om ni vill det, så kan ni ändra namnet till "Thomas E" på en gång. Jag har iallafall ingen stor lust att skriva här, påhopp från höger och vänster när jag försöker hjälpa till. Jag tror TE kan ha en del att tillföra detta lite sömniga forum. Förutom ellingen och looding som hugger på allt som liknar kritik.


Tack, det är svårt att se eftersom någon vill ha betalt för sin uppfattning kring seriers värde.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Skriv svar