Serieforum.se

Sveriges största serieforum
Aktuellt datum och tid: ons 22 maj 2013, 06:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 354 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 18  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 23 apr 2012, 19:25 
Fair

Jag har alltså komplett årgång (1988/8 nummer) av serietidningen Samurai från Lone Wolf with cub.
samt 5 nummer av årgång 1989. Jag är enda ägare av tidningarna och har bara läst dem 1ggr. De har sedan dess förvarats i hård kartong. Vet inte om det kallas near mint/mint eller så men skulle vara tacksam om ngn kunde tala om ungefärliga värdet på tidningarna. Kan givet skicka bilder om det behövs.
tack på förhand! [:)]

Välkommen till forumet!
Sammanfogar ditt inlägg med den befintliga tråden.
/Admin

Inläggsrubrik: Re: Värderingstråden
InläggPostat: mån 23 apr 2012, 20:41 
Fair

Tack! Råkade hamna lite fel! :oops:

InläggPostat: mån 23 apr 2012, 20:59 
Mint
Användarvisningsbild

Citerar mig själv igen. Samurai tycker jag annars är litet kult, så den borde vara värd litet grann.

Riktvärden för tidningarna kan man hitta här (vilket beror direkt på om man hittar en hyfsat intresserad köpare):

http://www.seriekatalogen.se
http://www.seriesam.com/guide

Och information om värdering kan man läsa om här:

http://www.nearmint.se

Aha, trodde att man lagt in alla värdena igen för Seriesam, men det verkar bara gälla för vissa tidningar...

InläggPostat: mån 23 apr 2012, 21:14 
Near Mint
Användarvisningsbild

Simon skrev:
Aha har aldrig tänkt på det där med P2P och B2P. Så butikerna säljer alltså ofta till överpris då eller?

Tja, överpris eller inte ligger väl i betraktarens öga ... Butiken har massor av tidningar, jag kan gå in och titta direkt på tidningarna och välja ut det jag vill ha. Någon som säljer privat har ett fåtal tidningar och vill gärna bli av med alltihop så snabbt som möjligt. Dvs när jag köper av en privatperson gör jag den personen en tjänst, när jag köper av en butik gör butiken mig en tjänst. Den tjänsten är värd pengar.

Andra hänvisar i stället till att butiken har omkostnader för lokal och sånt, och jo, det spelar naturligtvis en viss roll i praktiken, men det tycker jag personligen är butikens problem. Men om butiken har ett bra utbut och personal som kan rekommendera bra saker är det en tjänst jag kan betala för, och då kan butiken förhoppningsvis ha råd med sina omkostnader.

InläggPostat: mån 23 apr 2012, 21:40 
Very Fine
Användarvisningsbild

rkaj skrev:
Simon skrev:
Aha har aldrig tänkt på det där med P2P och B2P. Så butikerna säljer alltså ofta till överpris då eller?

Tja, överpris eller inte ligger väl i betraktarens öga ... Butiken har massor av tidningar, jag kan gå in och titta direkt på tidningarna och välja ut det jag vill ha. Någon som säljer privat har ett fåtal tidningar och vill gärna bli av med alltihop så snabbt som möjligt. Dvs när jag köper av en privatperson gör jag den personen en tjänst, när jag köper av en butik gör butiken mig en tjänst. Den tjänsten är värd pengar.

Andra hänvisar i stället till att butiken har omkostnader för lokal och sånt, och jo, det spelar naturligtvis en viss roll i praktiken, men det tycker jag personligen är butikens problem. Men om butiken har ett bra utbut och personal som kan rekommendera bra saker är det en tjänst jag kan betala för, och då kan butiken förhoppningsvis ha råd med sina omkostnader.

Ett butiksproblem som man inte får glömma bort är att de betalar full moms,
så butikens pris är egentligen 0.8 av utpriset, något som kan vara idé att
påminna privatpersoner om när de jämför priser. Sedan kan man ju blanda in
löner, lokal, försäkringar, arbetsgivaravgifter och allt det där...

Jens

InläggPostat: mån 23 apr 2012, 22:25 
Mint
Användarvisningsbild

Att butiken gör en en tjänst men att,man själv gör en privat säljare en tjänst var bland det konstigaste jag läst på ett tag får jag erkänna.

Själv föredrar jag att göra mig själv en tjänst och helst så bar så billigt som möjligt, ingen butik har gjort mig en tjänst nångång någnsin tror jag ja oavsett vad det nu var.

Ok, den del ha ordnat fram en sak jag velat ha och det är ju såklart en tjänst som de inte måste göra.

Tjänsteyrken är annars sånt som att nån reparerar nåt åt dig eller utför nåt åt dig eller på dig imo.

InläggPostat: mån 23 apr 2012, 22:33 
Mint
Användarvisningsbild

Wakuran skrev:
Aha, trodde att man lagt in alla värdena igen för Seriesam, men det verkar bara gälla för vissa tidningar...

Majoriteten av värdena i Seriesams guide är ersatta med *, så även på Asterix [;)] . Han hänvisar att man ska köpa boken istället, ska man vara lite krass kan man tacka SeF för att de hjälpte till så det inte finns många uppgifter kvar där numera.

Ett tips som kan vara gångbart ibland, inte för att se specifika värden men ge ett hum om serien i sig verkar poppis är att kolla de amerikanska värderingsguiderna på nätet, om det saknas uppgifter helt på de svenska.
http://www.comicspriceguide.com/

De listar Lone Wolf and Cub från First Comics 1987-1991 med värdena i graderna 2.0, 5.0, 6.5, 8.0 och 9.4
$0.48
$1.44
$3.20
$6.40
$8.00
Frank Miller covers begin

Sedan ligger majoriteten på:
$0.24
$0.72
$1.60
$3.20
$4.00

$0.18
$0.54
$1.20
$2.40
$3.00
Bill Sienkiewicz covers begin

Inte någon direkt het titel med andra ord, tyvärr. Den välkända katalogen Overstreet lägger värdet lite högre vilket man kan se via de butiker som säljer serier som använder dessa uppgifter som grund.
http://www.newkadia.com/?Lone_Wolf_and_ ... Books=2260

InläggPostat: mån 23 apr 2012, 23:07 
Near Mint
Användarvisningsbild

Agentum skrev:
Att butiken gör en en tjänst men att,man själv gör en privat säljare en tjänst var bland det konstigaste jag läst på ett tag får jag erkänna.

Nja, där fick jag kanske inte riktigt till formuleringen ... Vad jag syftade på är mest att i butiken väljer jag ur ett stort sortiment, köper jag av en privatperson så får jag ta vad som bjuds eller låta bli, och då lutar det åt låta bli om inte priset är lite extra bra. Om en privatförsäljare låter mig leta runt bland tidningar för att se om jag hittar något, utan köptvång och med prisuppgifter på allt jag undrar, så är det väl samma tjänst där, men då är det ju närmast en butik i alla fall.

Att butiken behöver betala skatt medger jag att det kan vara värt att ta hänsyn till. Det där med butikshyra och löner förstår jag ju att de måste betala, men jag tycker nog ändå att det är deras problem. Jag är inte beredd att betala mer för serierna för att butiken måste betala hyra. Lyckligtvis (i alla fall för butikerna) ger butiker en mycket trevligare shoppingupplevelse än tradera eller andra privatannonser. Jag betalar helllre 50:- för något jag själv ser är VF än 25:- för något som någon annan påstår är NM, och det kanske får som resultat att butiken ändå kan betala den där hyran.

InläggPostat: tis 24 apr 2012, 07:18 
Fair

Tack för alla inlägg/inpass [:)]

InläggPostat: sön 06 maj 2012, 15:46 
Mint
Användarvisningsbild

Bild

Vikt lite i omslaget nere till vänster och lite kantstött annars hel och bra rygg och bättre baksida än framsida
Inga lösa sidor.

Vad kan man sätta ut den på då jag iaf inte tycker elvis är nåt bra personligen?

Tryckt 2000, verkar som att den börjat gå i Metro då det står så på baksidan så det precis börjat det året typ.

Jag visste ju att det brukar var Egmont som utgivare därför köpte jag den.

Säljer i princip aldrig nåt, men alltså om man kan få en slant så behöver då inet jag den här iaf.

Här listas den för 400 som VG ser jag iaf, men alltså tidningar har man ju så att säga skickbedömt, men trades inte jag iaf.

Sammanfogade med den befintliga tråden.
/Admin

InläggPostat: sön 06 maj 2012, 16:45 
Near Mint
Användarvisningsbild

Agentum skrev:
Vikt lite i omslaget nere till vänster och lite kantstött annars hel och bra rygg och bättre baksida än framsida
Inga lösa sidor.

Vad kan man sätta ut den på då jag iaf inte tycker elvis är nåt bra personligen?

...

Säljer i princip aldrig nåt, men alltså om man kan få en slant så behöver då inet jag den här iaf.

Här listas den för 400 som VG ser jag iaf, men alltså tidningar har man ju så att säga skickbedömt, men trades inte jag iaf.

Skickbedömningen av trades skiljer sig inte mycket från den man använder för tidningar.
Veck bedöms t ex likadant.
Skulle också sätta Vg på ditt album.

Inom parantes skulle jag vilja säga att det är trevligt att se ett läst ex. av detta album.
Album av denna typen, med låg upplaga, så syns mest de olästa (verkar det som ivf).

InläggPostat: sön 06 maj 2012, 16:58 
Near Mint
Användarvisningsbild

Några hundralappar borde du få åtminstone. Den är väl inte jättevanlig numera?

InläggPostat: sön 06 maj 2012, 17:00 
Near Mint
Användarvisningsbild

Du bör få i alla fall 600 spänn för den troligtvis lite till. Det har inte varit ute någon på tradera på länge och den brukar sällan gå under 800.

InläggPostat: sön 06 maj 2012, 17:04 
Near Mint
Användarvisningsbild

Looding skrev:
Du bör få i alla fall 600 spänn för den troligtvis lite till. Det har inte varit ute någon på tradera på länge och den brukar sällan gå under 800.

Hen som sålde för 10kr är säkert nöjd med sin tia. :)

InläggPostat: sön 06 maj 2012, 17:10 
Near Mint
Användarvisningsbild

Looding skrev:

Hen som sålde för 10kr är säkert nöjd med sin tia. :)

Med lite kunskap så kan man tjäna pengar ibland [:)]

InläggPostat: sön 06 maj 2012, 17:17 
Mint
Användarvisningsbild

Ja alltså jag visste inte heller vad den var värd exakt, men jag misstänkte att det var mer iaf än jag gav.

Nä han som sålde den lider nog inte, han hade inte en susning mest och ville inte ha med sig serier hem igen bara.

Jag köpte ju mer av honom som inte var nåt dundervärde utan mer läsvärde i så han fick iaf lite sålt, alltid nåt hehe.

Så vad tror ni ut på Tradera eller med säg 350 som önskad reservation?, eller förhäver jag mig då, alltså jag skäms lite men så ka nman inte tänka, alla hittar ju nåt ibland som man kan leva utan egentligen, det hade kunnat var vem som helst som köpt den där, men det var jag denna gången.

Jag samlar ju inte heller på det så.

InläggPostat: sön 06 maj 2012, 17:22 
Near Mint
Användarvisningsbild

Reservationspris på 350 kr är bortkastade pengar på reservationskostnaden. Du får definifivt 350 kr för den om du inte skriver något enormt puckat i rubriken eller objekt beskrivningen.

InläggPostat: sön 06 maj 2012, 17:49 
Near Mint
Användarvisningsbild

Ja, strunta i reservationspris. Du kan lägga ut den för 1kr för att skapa intresse.

InläggPostat: sön 06 maj 2012, 18:05 
Mint
Användarvisningsbild

fast då får jag väl en spänn med kan jag ge mig fan på haha.

Jag har aldrig sålt nåt på Tradera då jag ogillar deras skitservice.

Men ok jag får väl prova då, är säker på att det kommer gå åt helvete, jag tar väl någar bilder till och sen får de avgöra själva om det är nåt att ha.

Jag orkar inte sälja en massa skit för inget heller.

Som noll i omdömme liksom så trro ja ginte dt är så lätt som för många andra här.

Men jag gjorde som ni skrev och nån tar väl upp den för en hundring och gör en turnaround och tripplar det sen eller nåt bara pga många omdömmen.

InläggPostat: mån 07 maj 2012, 00:15 
Mint
Användarvisningsbild

Agentum skrev:
fast då får jag väl en spänn med kan jag ge mig fan på haha.

Sätt ut den för dubbla det du betalade så i värsta fall gick du dubbelt upp. Blir man för girig brukar det slå tillbaka så bästa är nog att låta marknaden säga sitt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 354 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 18  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme