Emballering och packning av auktionsföremål

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
Fisherking
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 17:38

Inlägg av Fisherking »

Fick det här på posten idag.

[IMG]http://i7.photobucket.com/albums/y292/Fisherking5/brev1.jpg[/IMG]

[IMG]http://i7.photobucket.com/albums/y292/Fisherking5/brev2.jpg[/IMG]

Tur att säljaren hade packat imellan kartongskivor och plastat in. Ibland undrar man ju vad posten gör med breven?

Innehöll en Kalle Anka från 49 och en från 51. Inte i bästa skick men posten höll på att fördärva dem för alltid.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Det är helt otroligt, vad har posten sagt till sitt försvar? "Om du skickar värdefulla saker bör ta en försäkring på försändelsen"? Som postutdelare hade jag skämts att lämna ett sådant kuvert i lådan.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Fisherking, du borde nog maila de där bilderna till ditt lokala postkontor och tala om att det inte är accetabelt att brevbäraren behandlar posten på det där sättet.

En anekdot angående brevbärare jag har från en före detta arbetskompis som i sin ungdom jobbade på posten vid Fridhemsplan (Stockholm). Någon av brevbärarna var ganska glad i alkohol och en förmiddag var han fortfarande ganska onykter när han med sin postcykel hojjade över Västerbron med dagens leveranser. I sitt tillstånd bar det sig inte bättre än att han cyklade in i räcket och postväskan fick en sådan smäll att flera brev flög ut i vattnet. Brevbäraren var dock så plikttrogen att han tog sig ner till vattenbrynet och fiskade upp de brev han kom åt med en lång gren. Sedan delade han ut dessa blöta brev.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Pappkuvert är värdelösa. Jag får ibland t.ex CD-skivor (med vassa kanter) och böcker i kuvert, undantagslöst är kuvertet förstört. Måste vara postens sorteringsmaskiner som bara är trimmade för kuvert med ett eller två ark papper i.

Själv skickar jag (när kunden vill = 90% av alla) i kartongkuvert. Mycket hårda och hållbara. Skulle tro de är som stridsvagnar när de blandas med de vanliga pappkuverten i den stora postsäcken. Inte så bra för andra alltså att skicka rejält.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Har fått ganska många leveranser med tidningarna mellan kartongskivor i bubbelkuvert och det har alltid klarat sig bra. Så det är min favorit, dessutom tror jag inte bubbelkuverten väger lika mycket som kartong och bubbelplasten gör kuvertet ganska hållbart. Vid något tillfälle har det varit revor i pappret men inte en skråma på bubbelplasten innanför. Skulle till och med säga att de är bättre än vadderade kuvert fyllda med pulpmassa (eller vad man nu kallar det). Om postis dessutom skulle vattna kuvertet så är det bättre skydd om objekten ligger innanför plast.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Jag har fått för mig att om kuvertet som man skickar i ligger kloss emot innehållet så klarar det sig bättre. Som när man slår in en present, presentpappret håller bättre runt en låda än om ett par strumpor.

Därför stramar jag alltid ihop kuvertet mot innehållet när jag skickar iväg saker. Har man då en pappskiva i kuvertet som är aningen större än tidningen uppkommer inga större skador.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Narz
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: lör 04 mar 2006, 21:43
Ort: Sverige

Inlägg av Narz »

Vad använder ni för emballage vid större försändelser? Nu tänker jag på volymer som flyttkartonger eller skrivarpappers kartonger. Delar ni upp dem till flera mindre försändelser eller skickas allt i en flyttkartong. Vissa använder vanligt tidningspapper andra sådana där skumplast trekanter.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

En flyttkartong går utmärkt för ca 500 tidningar. Jag brukar packa ca 50 i taget i packpapper och lägga i buntar i kartongen, fylla ända upp. Det väger dock 35 kg så man måste posta med bussgods.

Jag fyllde en hel flyttkartong med Kalle Anka. Det är den mest kompakta tidningen, det blev så tungt att jag knäade (50 kg?). Så med Kalle måste man lämna ca 35% luft i kartongen.
Användarvisningsbild
Epicus
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 18:18
Ort: Sverige

Inlägg av Epicus »

Är ganska ny på att skicka just serietidningar, men har på hobbynivå hållt på att köpa och sälja LP-skivor sen mitten av 80-talet. Bland det värsta jag vet är när man har köpt något via auktion och så kommer föremålet i fråga "emballerad" i lösa kartongbitar, knappt ihophållna av flera lager packtejp. Det är riktigt vårdslöst och respektlöst mot köparen!

När jag skickar, både serietidningar och LP-skivor, så ser jag ALLTID till att skydda både fram- och baksidan med kartong / wellpapp. Detta lilla paket lägger jag sen i en jiffy-påse och först då anser jag att det är tillfredsställande paketerat.

Tyvärr har detta lett till att jag gått back en hel del genom åren när det gäller portokostnader. Jag har lyft upp skivorna jag skulle sälja och tyckt att "det klarar sig nog under 500 g" och sen skrivit ut portokostnaden för det i auktionen. Tyvärr har det ofta visat sig att portot blivit betydligt högre. Men varje gång har jag bitit i det sura äpplet och betalat vad det kostat utan att ens nämna det för köparen. Jag anser att man alltid ska sätta ut ett portopris (och eventuella övriga avgifter man tar ut) i auktionen, så att köparen på förhand vet vilka kostnader som tillkommer. Har jag satt ut ett pris i auktionen så är det det som gäller. Jag hade inte själv uppskattat om säljaren hade dubblat portokostnaden efter auktionens slut.

Vid den senaste trippen till posten (med LP-paket) gick portot löst på nästan 1900 kr, och jag räknade ut att jag bara tagit betalt för knappt 1200 kr. En nätt liten förlust på 700 kr bara på portot på en enda dag! Dessutom (och detta har jag aldrig själv aldrig riktigt förstått orsaken till) tar jag aldrig ut någon avgift för jiffypåsarna som jag alltid köper nya för mellan fyra och nio kronor styck.

Nu märker jag att detta blev en enda lång klagovisa över hur stora förluster jag gör, men det var inte poängen. Poängen är istället kort och gott att skriver man ut ett pris i auktionen så får man hålla sig till det, även om det betyder att man minskar sin egen vinst.

Till slut kan jag flika in att jag nu äntligen inhandlat en digital våg så förhoppningsvis är dagarna med optimistisk portosättning förbi.[:)]
-Whatever is in there is either gone for good or there to stay...
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Man får väl hoppas att dina kunder kan portot någorlunda och därmed uppskattar din vänlighet. De har ju sparat 700 kr. Kanske handlar de mer av dig. Jag som kan alla porton utantill blir iallafall glad varje gång någon postar billigare än normalporto.
Användarvisningsbild
Epicus
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 18:18
Ort: Sverige

Inlägg av Epicus »

När det gäller serietidningar så tycker jag inte att det är så farligt att missa på en nivå i portokostnad, då prisskillnaden ändå inte är mer än några tior. Det kan man stå ut med. Värre är det med tjocka LP-paket som är skrymmande och ofta måste skickas som paket istället för som brev. Att ta ut 55 kr för porto, och sen få veta att det egentligen kostar 130 kr eftersom det räknas som paket, det är inget som man mår bra av att höra.
Men, som sagt , man har ju bara sig själv att skylla...[B)]
-Whatever is in there is either gone for good or there to stay...
Användarvisningsbild
Epicus
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 18:18
Ort: Sverige

Inlägg av Epicus »

[quote="AndersL_"]
Som tur var innehöll just det kuvertet oviktigt material men det kunde lika gärna ha varit en serietidning i det.
[/quote]

Ja, för vad kan väl vara viktigare än en serietidning, hehe? [;)]

Men för att återknyta till vems ansvaret är när något blir skadat; jag har personligen aldrig haft några klagomål på varor som kommit fram skadade, men OM jag skulle få det så skulle jag inte för ett ögonblick anse att det var mitt fel, lika lite som det är köparens fel. Jag VET att jag packar auktionsvinsterna på ett bra sätt. "Hade jag själv velat få ett sådant paket?", brukar jag ha som riktmärke när jag skeppar iväg vinster.

Min policy på Tradera är följande:
Skulle oturen vara framme och en vara kommer fram skadad så står köparen för returfrakten. När jag fått tillbaka varan så skickar jag omgående tillbaka pengarna (bud + ursprungsporto) som köparen en gång betalat. Vad jag däremot ALDRIG gör är att ge en del av summan tillbaka. Detta är att betrakta som ren prutning och det tål jag inte! Antingen behåller köparen varan för fullt pris, eller också skickar han/hon tillbaka den och får full ersättning tillbaka.

I övrigt så tycker jag att det är ganska småaktigt att hålla på och träta om några tior hit eller dit, både vad gäller köpare och säljare. Allt detta hade kunnat undvikas om det klart och tydligt i auktionen framgår vilka kostnader som tillkommer. Då är man garderad som säljare + att eventuella köpare inte får några överraskningar, och rentav kan låta bli att bjuda om de tycker att kostnaden som tillkommer är oskälig.
-Whatever is in there is either gone for good or there to stay...
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Om man säljer mycket, eller är handlare, så gäller regeln att "köparen har inte fått varan förrän den levererats". Dvs du som säljare har det fulla ansvaret, oavsett vad som händer, att den kommer ända hem till köparen i det skick som han köpt den i.

Detta då i motsats till vad de flesta säljarna skriver på tradera, typ "jag tar inget ansvar efter att jag lämnat paketet till posten". Det är helt fel.
Skriv svar