Serieforum.se

Sveriges största serieforum
Aktuellt datum och tid: lör 18 maj 2013, 17:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: garage eller butik
InläggPostat: mån 17 aug 2009, 10:23 
Very Good
Användarvisningsbild

om man fixar ett fint garage och har seriebutik på hemaplan så slipper man att betala en hög hyra. och om man ska ha i garaget så kanse man kan ha webshop och lite andra grejor tex frimärken krukor ok kanse lite böker. är det någon som har ett bra tips på namn jag har svårt att bestäma mig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 17 aug 2009, 10:42 
Mint
Användarvisningsbild

Garageförsäljning känns ju mer ...öhmm, "lättsamt" än att skapa en butik, men det kanske är bättre om man inte är bergsäker på att man vill ha en butik.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 17 aug 2009, 11:01 
Very Good
Användarvisningsbild

men man kan väl ha sin butik i garaget. tips på namn

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 17 aug 2009, 12:11 
Mint
Användarvisningsbild

Åt vilket håll hade du tänkt dig?...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 17 aug 2009, 13:55 
Mint
Användarvisningsbild

Exakt, nån koll har du väl eller började du tänka på det här i morse först och vill ha det klart idag?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 17 aug 2009, 14:03 
Very Good
Användarvisningsbild

nej jag har funderat jätte länge på detta men jag hitta inget forum om de tills idag

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 17 aug 2009, 14:24 
Very Good
Användarvisningsbild

jag vill setta igång en liten diskesktion om vad jag och ni har för slags samlingar jag undra om jag kanse har liten om man gemmför med era jag ha ca 2000-2500 stycken

blanat med 91 an,mad,knasen,rekordmagasinet,[:(!]massa album,marvel blandat,och ca 300 serriemagasinet och 4 fulla lådor med bara blandat skräp. mina finaste är 91:an kalsson från 1966,ben bolt bamse från tidigt 1970-talet och seriealbum tex franka i nm gaston nm starke staffans serier har säker mer men kommer inte på något nu

hälsningar:KlotJohan

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 17 aug 2009, 15:25 
Mint
Användarvisningsbild

Det finns en tråd här om just detta sen förr, "Hur många meter serier har ni?" eller nåt sånt heter den.

Jämfört med en del där har du en liten samling då de kunde ha 50-60m har jag för mig utan vidare.

Annars starta en ny tråd om det då det blir svårt att blanda i den här tråden om hur du ska bedriva seriehandel.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 17 aug 2009, 16:07 
Moderator
Användarvisningsbild

Att göra om garaget till seriebutik, kan vara en bra idé, men det beror helt på var garaget befinner sig nånstans. Det bör nog vara hyffsat centralt i Västerås och lätt att hitta till. Eller att det ligger alldeles intill ett köpcentrum eller dyl. Ligger det mitt i ett villaområde är det nog ingen bra idé att göra om det butikslokal.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 17 aug 2009, 16:20 
Very Fine
Användarvisningsbild

[quote="Agentum"]

Det finns en tråd här om just detta sen förr, "Hur många meter serier har ni?" eller nåt sånt heter den.

Jämfört med en del där har du en liten samling då de kunde ha 50-60m har jag för mig utan vidare.

Annars starta en ny tråd om det då det blir svårt att blanda i den här tråden om hur du ska bedriva seriehandel.
[/quote]
Japp, det stämmer. 2000 serier är nästan en fis i rymden, om man inte enbart har riktigt bra objekt. Själv sitter man på drygt 20 000 serier. Ja, lådorna har tagit över världen! (mitt hem) [:D]

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 17 aug 2009, 16:21 
Very Good
Användarvisningsbild

Det beror på var du har garaget, är läget helt off kommer inga kunder i början. Det är långt ifrån hyran som är enda utgiften. Mat, bil, telefon, felköp. inventarier. Ligger garaget centralt och du har undanstoppade slantar är det en bra idé.

Som en del föreslog i andra tråden kan det vara bättre att hyra in sig på plats i en loppis, i alla fall att börja med.
Om du har ett jobb kan det vara en fördel att hyra plats Lö-Sö för att prova på, innan du investerar en halv förmögenhet och sitter fastlåst i en ond nedåtgående spiral av skulder och vikande kundunderlag utan socialtskyddsnät. Det svåra är inte att starta en butik, men att avsluta en.

I mina erfarenheter från Visby drar loppisar fel kunder, de som vill ha allt och betala inget, men det kan vara en start där man får kontakter och inte riskerar för mycket. Vidare enligt mina fördomsfulla glasögon verkar många småhandlare leva på något annat, så som sjukpension. Att få timpenning i handel med begagnade varor till loppispriser på ett bord som är 2-3 m är extremt svårt.

Lycka till

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 17 aug 2009, 20:33 
Very Good
Användarvisningsbild

det ligger bland villor och lägenheter och typ 3 km från västerås city men mycket sentralt och lätt att hitta [;)]

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 17 aug 2009, 21:00 
Near Mint
Användarvisningsbild

Jag försökte med detta hemma i min lägenhet i Kista för ca 15 år sedan. Det gick åt skogen just för att det låg i ett bostadsområde. För att få det gå att runt måste man nog ligga i ett centrum bland andra butiker för att även locka in kunder som bara "råkar gå förbi". Men å andra sidan är det ju inte så stora startkostnader när man kör hemma, förutom serierna. Så prova kan man ju alltid. Men räkna inte med att bli rik...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 17 aug 2009, 23:49 
Mint
Användarvisningsbild

[quote="Kung Orne I"]

Jag försökte med detta hemma i min lägenhet i Kista för ca 15 år sedan. Det gick åt skogen just för att det låg i ett bostadsområde. För att få det gå att runt måste man nog ligga i ett centrum bland andra butiker för att även locka in kunder som bara "råkar gå förbi". Men å andra sidan är det ju inte så stora startkostnader när man kör hemma, förutom serierna. Så prova kan man ju alltid. Men räkna inte med att bli rik...
[/quote]
Undrar om jag kan ha åkt förbi dig då med min pappa och köpt något Spindelmannen-album m.m. och spanat in Terry Pratchett-böcker. Det var någon annons i DN eller något.

Det var iallafall försäljning i en lägenhet rätt långt utanför innerstan, och jag tror det var ungefär den tiden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 18 aug 2009, 10:02 
Very Good
Användarvisningsbild

ok grabbar då har jag bestämt mig om garaget
om ca ett år. tips på vad butiken ska
heta de ska börja eller sluta på serie

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 18 aug 2009, 10:25 
Very Fine
Användarvisningsbild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 18 aug 2009, 11:32 
Mint
Användarvisningsbild

Om man tänker på engelska tycker jag "Drive-In Comics" känns litet småfyndigt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 18 aug 2009, 12:28 
Near Mint
Användarvisningsbild

[quote="Wakuran"]

[quote="Kung Orne I"]

[/quote]
Undrar om jag kan ha åkt förbi dig då med min pappa och köpt något Spindelmannen-album m.m. och spanat in Terry Pratchett-böcker. Det var någon annons i DN eller något.

Det var iallafall försäljning i en lägenhet rätt långt utanför innerstan, och jag tror det var ungefär den tiden.
[/quote]

Inte omöjligt. Jag hade försäljning först i Helenelund och sedan i Kista. Och hustrun har en hel del Pratchett. [:)]

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 18 aug 2009, 12:51 
Mint
Användarvisningsbild

Wakuran: ja varför måste man låta fjuttig, så väldigt många kallar sig ju nåt med serier på svenska bara, visst det är begripligt, men man kan väl få vara lite uppkäftig.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme