Irriterad på amatörers okunnighet...

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
Petervictoria
Avstängd
Inlägg: 320
Blev medlem: ons 23 sep 2009, 16:34

Re: Irriterad på amatörers okunnighet...

Inlägg av Petervictoria »

AndreasEriksson skrev:Det var ju tur att man råkade titta in i den här tråden... hade aldrig trott att den skulle handla om det som togs upp här i de senaste inläggen.

petervictoria skrev:Du har säkert rätt till vis del. men sc är inblandade i denna historia. Efter jag hade köpt originalen så pratade jag med Rolf där han sade att repre från SC hade ringt och varit mycket otrevliga(nu vet jag vem det var) tyvärr fick denna person köpa ett original för ungefär samma pris jag köpte den av Rolf,(så du kan fråga personen som ringde och var otrevlig mot rolf hur mycket jag köpte de i sämre skick motiv för) på Rolf för att de inte fick köpa dem,anledningen var för att de hade blivit lovade av Ulf Granberg(oklart om Rolf lovade) att ni skulle köpa dem, Stämmer inte detta att Ulf tog fram dem från rekaktionen för att ni skulle få köpa dem av Rolf.

Att ni skulle ha budgivning om originalen vet jag inget om, men det verkar logiskt, men jag tror inte Rolf hade fått ta del av dessa pengar då han hade bara sålt dem i klumpsumma till SC sedan hade överskottet ev gått till SC som förening, alltså hade Rolf inte fått del av dessa pengar som han fick nu av mig.


Ovanstående stämmer INTE. Som en av de mest aktiva medlemmarna i SC vill jag poängtera en ytterst viktig sak. Den har jag redan förklarat en gång till petervictoria i PM här på forumet innan han ansökte om medlemsskap i SC, men det tål tydligen att upprepas så att det ska gå in:

SC har inget intresse av serieoriginal, och SC har aldrig varit i kontakt med någon serieskapare angående försäljning av sådana. Om någon mot min förmodan kontaktat Rolf Gohs och sagt att Gohs borde ha erbjudit sina original till SC, så är det en enskild person som gjort så på eget bevåg. Du vet betydligt mer om vem den personen är som du säger har kontaktat Gohs och varit otrevlig. Eftersom du hela tiden drar likhetstecken mellan en enskild person och SC kanske du kunde upplysa oss om vem personen är som är otrevlig mot Rolf Gohs "som representant för SC". I annat fall ger du ju oss som kollektiv en massa skit för något som en individ gör i vårt namn, utan att vi vet vem det är!

Spekulationen om hur SC skulle köpa in Gohs-original till en klumpsumma faller direkt på att SC aldrig skulle köpa in en samling original. Punkt och slut. En enskild person skulle kunna göra det, och auktionera ut den bland vilka han vill, för att sedan personligen avgöra om han vill behålla överskottet själv eller ge till artisten. Men SC skulle INTE kunna få några pengar från detta, och inte vara inblandad mer än att vår mailinglista förmodligen skulle användas för att tipsa om auktionen.

Om någon skulle kontakta SC och vilja sälja något, skulle vi mest troligt auktionera ut det internt, med samtliga pengar direkt till säljaren. Vi har liksom ingen anledning att få in pengar till SC på det viset, det är inte det som är syftet med SC. Men jag tror faktiskt aldrig att nåt sånt har inträffat heller.

petervictoria skrev:Sedan har jag absolut inget ont öga till eran förening även om ni "sparkade" ut den(mig) största Fantomensamlingen i världen från "Fantomen klubben" SC. Avundsjukan är som starkast i de egna leden som sagt.

Petervictoria verkar inte ha förstått hur SC fungerar och vad vi gör. SC är en klubb för fantomenfantaster som gillar att disktuera och samla på Fantomen, såväl serierna som prylarna. Men det fattas aldrig några kollektiva beslut som utmynnar i att SC som enhet agerar på de sätt som petervictoria beskriver. Med tanke på detta är det kanske inte så konstigt att provmedlemskapet inte förlängdes. Jag har för övrigt ingen aning om vem i SC som har den största samlingen av nåt i Fantomenvärlden, det är inte avgörande vare sig för medlemsskap eller utträde ur SC.


Du har inte en aning vilka som har ringt till Rolf, och vad de sagt, de sade att de var en rep från SC och ville köpa Original av Rolf, detta kan inte du veta pga det var inte du som gjorde det. Namn bortplockat som har ringt till Rolf och beklagat sig, detta har även Namn bortplockat sagt till mig personligen(mellan 4 ögon). Så tyvärr så har du helt fel angående din tro, om denna person gjorde det på eget bevåg kan inte jag svara på(alltså ljög för Rolf angående i vilken ärende han ringde), men jag vet att rolf sade att det ringt människor FRÅN SC och varit sura för han sålt originalen till mig, detta har du och jag talat om per PM innan, så du vet att jag var ledsen över hur SC(eller Namn bortplockat ) behandlade Rolf när det begavs.

Ps
Roligt och festligt att ni har Steele kvar som medlem i SC, den största begragaren inom seriebranchen sverige.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Irriterad på amatörers okunnighet...

Inlägg av AndreasEriksson »

petervictoria skrev:Du har inte en aning vilka som har ringt till Rolf, och vad de sagt, de sade att de var en rep från SC och ville köpa Original av Rolf, detta kan inte du veta pga det var inte du som gjorde det. [...] Så tyvärr så har du helt fel angående din tro, om denna person gjorde det på eget bevåg kan inte jag svara på(alltså ljög för Rolf angående i vilken ärende han ringde), men jag vet att rolf sade att det ringt människor FRÅN SC och varit sura för han sålt originalen till mig, detta har du och jag talat om per PM innan, så du vet att jag var ledsen över hur SC(eller Namn bortplockat ) behandlade Rolf när det begavs.

Precis, vi har talat om det per PM innan så du borde veta att SC inte har något med det att göra. När du hela tiden pekar med hela handen mot SC så innebär ju det att jag (som inte har nån aning om detaljerna i det du skriver om) känner mig föranledd att svara – när det faktiskt inte har nåt alls med mig att göra.
Senast redigerad av 1 AndreasEriksson, redigerad totalt 0 gånger.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Petervictoria
Avstängd
Inlägg: 320
Blev medlem: ons 23 sep 2009, 16:34

Re: Irriterad på amatörers okunnighet...

Inlägg av Petervictoria »

APenny4YourThoughts skrev:
Petervictoria skrev:
APenny4YourThoughts skrev:
Petervictoria skrev:Jag skrev så för jag vet vad Rolf erbjöd mig köpa dem för, och om jag förstår en del människor i denna tråd så är jag nog ganska ensam om att ge Rolf mer pengar en han erbjöd mig köpa dem för. Och detta tror jag inte någon annan i SC eller "ni andra" skulle göra. Sedan att tipsa en säljare att lägga ut något på nätet för jag tror att du får mer pengar då är väl idioti.

Finns väl ingen i världen som skulle göra detta, inte ens ett helgon gjorde detta denna gång:)


Intressant att man väljer att kritisera andra för bedrägligt beteende och själv undanhåller för en säljare att Tradera förmodligen skulle ge mer pengar?

Logiskt. [V]


Vilken säljare talar vi om?


Du hänvisar själv till att det vore dumt att "tipsa en säljare att lägga ut något på nätet för jag tror du får mer pengar då". Det är väl precis det här du kritiserade inledningsvis när det gällde den gamla tanten? Att undanhålla information om ett objekts värde? Eller vad bestod det bedrägliga beteendet gentemot tanten i?


Hur kan du ens tala om den gamla tanten?
Har ALDRIG talat om det bedrägliga gentemot denna tant som krusty köpte sin samling av.

Det var du som förespråkade att man ska lura äldre som inte förstår. för gränsen mellan att vara dum och naiv är tunn.

Det var också BARA jag som försvarade de äldre i denna tråd.
Enligt många skulle jag tydligen vara ett helgon för att jag gjorde detta.
Senast redigerad av 1 Petervictoria, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Petervictoria
Avstängd
Inlägg: 320
Blev medlem: ons 23 sep 2009, 16:34

Re: Irriterad på amatörers okunnighet...

Inlägg av Petervictoria »

AndreasEriksson skrev:
petervictoria skrev:Du har inte en aning vilka som har ringt till Rolf, och vad de sagt, de sade att de var en rep från SC och ville köpa Original av Rolf, detta kan inte du veta pga det var inte du som gjorde det. [...] Så tyvärr så har du helt fel angående din tro, om denna person gjorde det på eget bevåg kan inte jag svara på(alltså ljög för Rolf angående i vilken ärende han ringde), men jag vet att rolf sade att det ringt människor FRÅN SC och varit sura för han sålt originalen till mig, detta har du och jag talat om per PM innan, så du vet att jag var ledsen över hur SC(eller Namn bortplockat ) behandlade Rolf när det begavs.

Precis, vi har talat om det per PM innan så du borde veta att SC inte har något med det att göra. När du hela tiden pekar med hela handen mot SC så innebär ju det att jag (som inte har nån aning om detaljerna i det du skriver om) känner mig föranledd att svara - när det faktiskt inte har nåt alls med mig att göra.


Då får jag väl lägga alla kort på bordet även om det blir tråkigt för den ansvarige. Jag vill att du ska veta hela saningen.
Men jag vet ju att Namn bortplockat ringde till Rolf och presenterade sig som medlem i SC och sade ev till Rolf att Ulf hade lovat föreningen sc att köpa hans original, annars kunde inte Rolf sagt detta till mig. Jag visste inte vilka SC var vid detta tillfälle utan jag svarade Rolf att det var tråkigt helt enkelt, vid ett senare tillfälle så erkänner Namn bortplockat att det var han som ringde till Rolf. Om Namn bortplockat ljög i besvikelsen för att Rolf sålt den redan har jag ingen som helst aning om, utan jag vet att Namn bortplockat ringde Rolf och var otrevlig, jag frågade dig om det var du som hade ringt Rolf i PM, du svarade då att det var inte du och försäkrade att ingen i SC skulle göra detta, sedan fick jag reda på att det i verkligheten var en från SC som gjorde det iaf.

Namn bortplockat,
UlfK, moderator.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Irriterad på amatörers okunnighet...

Inlägg av UlfK »

Jag låser tråden ett tag, "för gränsen mellan att vara dum och naiv är tunn". Synpunkter på detta får ni gärna ta i PM till mig eller övriga moderatorer.

Jag har tagit bort namnet på den utpekade personen i inlägget ovanför då det här uppenbarligen är ett internt bråk som ni faktiskt får lösa själva, någon annanstans.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Irriterad på amatörers okunnighet...

Inlägg av UlfK »

Vi publicerar ett sista inlägg i den här tråden, från den person som Petervictoria pekat ut tidigare. Inlägget står helt för denne person, Serieforum.se anser fortfarande att detta är en konflikt som inte hör hemma här hos oss. Vi publicerar inlägget efter ett övervägande, där vi till sist kände att båda sidor har rätt att ge sin version. I och med detta anser vi det vara streck i debatten.

//UlfK, moderator


Jag blev förvånad över de anklagelser som riktats mot mig personligen och SC i allmänhet angående våra kontakter med Rolf Gohs. Jag har varit i kontakt med Rolf för att höra hans syn på saken. Rolf svarade att varken jag eller någon annan medlem i SC har betett sig illa mot honom och att det som skrivits på forumet inte är sant.

Rolf skriver "Jag försäkrar dig att jag minns dig som en mycket sympatisk person och önskar att sympatin förblir ömsesidig och bestående".
Vidare försäkrar Ulf Granberg att han aldrig lovat att reservera ett antal av Rolfs omslagsoriginal åt oss i SC. Det är helt mot hans och förlagets principer att bestämma över vad som skall hända med gamla original som tillhör tecknarna.

Hur dessa rykten uppkommit vet jag inte men de har ingenting med verkligheten att göra. De påståenden som riktats mot mig här på forumet är alltså inte sanna.
Jag betraktar nu denna diskussion som avslutad men om ärendet skulle dyka upp i andra trådar på forumet, vänligen hänvisa till detta inlägg.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Låst