Jag kollade lite på hur olika säljare presenterar sina serier på Tradera, och det är ganska intressant att många av dem enbart skriver ut skickkoden och inte kommenterar varför ett objekt är i ett visst skick och om det har defekter som inte syns på bild m.m.
Här är exempel på hur några vanliga seriesäljare på Tradera verkar gradera objekten (jag har bara kollat på ett par objekt för varje, så det är kanske inte 100% korrekt):
beyonder2000: Bild, skickkod, ej skickkommentar
stefankarlsson72: Bild, "se bild"-skickbedömning, ej skickkommentar
Steele: Inte alltid bild, skickkod, aldrig skickkommentar
seriesam.com: Bild, ungefärlig skickkod, ej skickkommentar
Arnold18: Bild, skickkod, ej skickkommentar
Bergen10: Bild, skickkod, alltid skickkommentar
Gus1963: Bild, skickkod, ej skickkommentar
AndersL_: Bild, endast ungefärlig skickkod på vissa beg. objekt, alltid skickkommentar
Smokey nr one: Bild, skickkod eller "se bild"-skickbedömning, kort skickkommentar.
Petert: Bild, skickkod, ej skickkommentar
Macomicus: Bild, skickkod, ej skickkommentar
dr no: Bild, ungefärlig skickkod, skickkommentar
impeesa: Bild, ej skickkod, skickkommentar
Själv tycker jag att en skickkommentar på 1-2 meningar säger mycket mer än vad enbart "FN" skulle göra. Tillsammans med en tydlig bild skulle det till och med kunna göra skickkoden helt överflödig om det inte rör sig om något äldre, dyrare objekt.
Vad tycker ni andra om skickkommentarer i auktioner? [:)]
Skickgradering vs Skickkommentering!
Har sett att storsäljare, typ beyonder2000 och macomicus, hänvisar till sin presentationssida där dom har specifikation av vad koderna står för. Det kan man förstå med tanke på hur många auktioner de snurrar. Finns det någon stor avvikelse på ett objekt har jag sett att dom skriver en kommentar om det.
Simma lugnt!
skickkoder är enligt mig nästan bara användbara vid gradering av större partier eller vid billigare serier (under 100kr?). Annars vill jag ha bra bilder och beskrivning av defekter.
[^]
Att bara skriva ut skickkod är att vara lat men samtidigt ha ryggen fri om någon skulle vara missnöjd (särskilt om man väljer den lägre av två grader)
[^]
Att bara skriva ut skickkod är att vara lat men samtidigt ha ryggen fri om någon skulle vara missnöjd (särskilt om man väljer den lägre av två grader)
Eftersom jag sålt säkert 100.000 tidningar med BARA skickkod på min hemsida så vet jag att den räcker bra...
Skickkoden har ett gott syfte, att på en liten plats meddela skicket. Det behövdes tidigare, när man skickade ut listor eller hade annonser som som kostade per storlek. Nu på internet, när platsen är nästan obegränsad, så kommer fler och fler att skriva kommentarer.
För egen del läser jag inte ens kommentaren. Jag köper 100% på skickkoden från etablerade handlare, drar av eller lägger på någon grad beroende på mina erfarenheter av just deras skickbedömning.
Från nybörjare så drar jag av 1-2 grader på koden och tittar på bilden.
Skickkoden har ett gott syfte, att på en liten plats meddela skicket. Det behövdes tidigare, när man skickade ut listor eller hade annonser som som kostade per storlek. Nu på internet, när platsen är nästan obegränsad, så kommer fler och fler att skriva kommentarer.
För egen del läser jag inte ens kommentaren. Jag köper 100% på skickkoden från etablerade handlare, drar av eller lägger på någon grad beroende på mina erfarenheter av just deras skickbedömning.
Från nybörjare så drar jag av 1-2 grader på koden och tittar på bilden.
Jag är inte helt familjär med skickkoden (än[B)]) och därför tror jag bara det skulle bli sämre om jag började använda den, även om jag insett att man kan få mer för tidningen om man använder koderna isf kommentarer.
Dessutom så bryr sig vissa tex inte om en adresslapp, andra gör det. I en skickkod kan det ibland vara svårt att veta vilken defekt tidningen har.
För egen del vill jag kunna se en fräch och trevlig framsida, och ryggen ska vara så hel som möjligt. Har tidningen vik/brytmärken i baksidan stör det inte mig, och med sådana önskemål är det lättare att välja rätt med kommentarer isf koder.
Dessutom så bryr sig vissa tex inte om en adresslapp, andra gör det. I en skickkod kan det ibland vara svårt att veta vilken defekt tidningen har.
För egen del vill jag kunna se en fräch och trevlig framsida, och ryggen ska vara så hel som möjligt. Har tidningen vik/brytmärken i baksidan stör det inte mig, och med sådana önskemål är det lättare att välja rätt med kommentarer isf koder.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
citat:
Ursprungligen postat av Thomas E
Det är självklart en viss skillnad om man ska köpa buntar för att kränga vidare eller om man tittar på en särskild efterlängtad pärla till sin egen samling...
citat:
Ursprungligen postat av Hellboy
Det är självklart en viss skillnad om man ska köpa buntar för att kränga vidare eller om man tittar på en särskild efterlängtad pärla till sin egen samling...
Det behöver det inte vara. Om man ska sälja vidare så krävs ju att man köper till ett exakt skick, annars försvinner vinsten.
Fast jag samlar ju också, så en del köp är till egen samling.